Porada
Kiedy należy utworzyć regulamin pracy?
Czy właścicieli należy zaliczyć do grupy pracowników? Czy z chwilą zatrudnienia 20-go pracownika trzeba utworzyć regulamin pracy?
Nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż będzie to zależało od statusu danego pracodawcy. W szczególności w jakich sytuacjach pracodawca może być pracownikiem w swojej firmie. Ogólne zasady przewidziane w przepisach Kodeksu pracy nie przewidują możliwości, aby właściciel danej firmy był jednocześnie jej pracownikiem. W praktyce oznacza to, że ta sama osoba nie może być równocześnie pracodawcą i pracownikiem. Jednak ta zasada będzie miała zastosowanie do firmy, którą zarządza jeden właściciel np. wspólnik jednoosobowej spółki z o.o., który jest jednocześnie jedynym członkiem zarządu tej spółki i w tej sytuacji nie może sam siebie zatrudnić. W tej sprawie zajął stanowisko Sąd Najwyższy (wyrok z 17 grudnia 1996 r., II UKN 37/96) uznając, że nie jest dopuszczalne nawiązanie stosunku pracy między jednoosobową spółką z o.o. a prezesem jednoosobowego zarządu tej spółki.
Inaczej przedstawia się sytuacja w spółkach wieloosobowych, gdzie stosunek pracy z jednym ze wspólników może być zawarty przez organ spółki reprezentowany przed drugiego wspólnika. Wtedy właściciel ten może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę, a więc mieć stratus pracownika. W tej sytuacji właściciel jest wliczony do liczby pracowników, od której uzależniony jest obowiązek opracowania regulaminu pacy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right