Porada
Korekta błędów zatwierdzonego sprawozdania
Wykryliśmy szereg błędów, zarówno po stronie kosztów, jak i przychodów w księgach roku, którego sprawozdanie jest już zatwierdzone (dodam, że planujemy z tego tytułu złożenie odpowiednich korekt VAT i CIT). Jak rozumiem, błędy o kwocie istotnej dla wyniku lub sumy bilansowej należy odnosić na kapitały, konto "Rozliczenie wyniku lat poprzednich". W tym przypadku kwota ogółem (saldo) tych błędów z pewnością będzie istotna, duża część wynika z nieodliczania VAT od czynności jednego typu przez cały rok, pozostałe to drobniejsze kwoty, rzędu kilkuset zł do kilku tysięcy zł. Czy tą istotność kwoty powinniśmy oceniać dla każdego przypadku z osobna, czy w kwocie ogółem? Innymi słowy, czy całość tej korekty powinniśmy odnieść na kapitały, czy tylko te konkretne błędy, które pojedynczo będą istotne? Jeśli prawidłowa jest druga opcja, to czy nieodliczanie VAT naliczonego powtarzające się przez cały rok, stanowi jeden błąd, czy tyle błędów, ile było błędnych deklaracji VAT, czy tyle, ile było faktur, z których podatek nie został odliczony?
Błędy popełnione w latach ubiegłych mogą być na tyle istotne, że sprawozdań finansowych sporządzonych za lata, w których je popełniono nie można uznać za rzetelnie i jasno przedstawiających sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. Przy ewidencji skutków korekty takich błędów należy uwzględnić art. 54 ust. 3 ustawy o rachunkowości.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right