Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
archiwalny
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2006 nr 314 str. 39
Wersja archiwalna od 2013-07-01 do 2019-12-14
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2006 nr 314 str. 39
Wersja archiwalna od 2013-07-01 do 2019-12-14
Akt prawny
archiwalny
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA KOMISJI

z dnia 14 listopada 2006 r.

dotycząca minimalnych wymagań w odniesieniu do gromadzenia informacji w trakcie kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzymane są pewne zwierzęta gospodarskie

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 5384)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/778/WE)

(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2013 r., Nr 158, poz. 74)  

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/629/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony cieląt (1), w szczególności jej art. 7 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/6 3 0/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony świń (2), w szczególności jej art. 7 ust. 2,

uwzględniając dyrektywę Rady 98/58/WE z dnia 20 lipca 1998 r. dotyczącą ochrony zwierząt hodowlanych (3), w szczególności jej art. 6 ust. 3,

uwzględniając dyrektywę Rady 1999/74/WE z dnia 19 lipca 1999 r. ustanawiającą minimalne normy ochrony kur niosek (4), w szczególności jej art. 8 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 91/629/EWG ustanawia minimalne normy ochrony cieląt, trzymanych w celach hodowli i tuczu. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(2) Dyrektywa 91/630/EWG ustanawia minimalne normy ochrony świń trzymanych w celach hodowli i tuczu. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(3) Dyrektywa 98/58/WE wyznacza minimalne standardy ochrony zwierząt hodowlanych lub gospodarskich. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane, oraz zobowiązuje państwa członkowskie do przesyłania Komisji sprawozdań z tych kontroli.

(4) Decyzja Komisji 2000/50/WE z dnia 17 grudnia 1999 r. dotycząca minimalnych wymagań dotyczących kontroli gospodarstw rolnych, w których zwierzęta są trzymane w celach hodowlanych (5) stanowi, że sprawozdania składane Komisji przez państwa członkowskie na mocy dyrektywy 98/58/WE dotyczą cieląt, świń i kur niosek. Precyzuje również, jakiego rodzaju informacje państwa członkowskie są zobowiązane składać w odniesieniu do poszczególnych gatunków i kategorii zwierząt.

(5) Kontrole zwierząt gospodarskich prowadzone w państwach członkowskich nie powinny dotyczyć wyłącznie wymogów nałożonych takimi szczegółowymi aktami prawnymi, jak te dotyczące cieląt, świń i kur niosek, ale powinny obejmować również wymogi ogólne w zakresie dobrostanu zwierząt ustanowione dyrektywą 98/58/WE. Zobowiązania sprawozdawcze państw członkowskich wobec Komisji powinny zatem uwzględniać zarówno ogólne, jak i szczegółowe wymagania, które nakłada na nie prawodawstwo Wspólnoty.

(6) Kontrole zwierząt gospodarskich prowadzone w państwach członkowskich powinny obejmować wszystkie pozostałe gatunki zwierząt hodowlanych objete zakresem zastosowania dyrektywy 98/58/WE. Zobowiązania sprawozdawcze państw członkowskich wobec Komisji powinny zatem zostać odpowiednio rozszerzone.

(7) Dyrektywa 1999/74/WE ustanawia minimalne normy ochrony kur niosek. Stanowi ona, że państwa członkowskie zagwarantują prowadzenie przez właściwy organ kontroli w celu sprawdzenia, czy przepisy dyrektywy są przestrzegane.

(8) Doświadczenia zgromadzone w czasie stosowania dyrektyw 91/629/EWG, 91/630/EWG, 98/58/WE oraz 1999/74/WE wskazują na rozbieżności dzielące państwa członkowskie w dziedzinie planowania, realizacji, dokumentowania i sprawozdawczości w odniesieniu do kontroli prowadzonych przez właściwe organy na mocy wymienionych dyrektyw.

(9) Gromadzenie danych dotyczących kontroli dobrostanu zwierząt jest niezbędne dla dokonywanej przez Wspólnotę oceny wpływu jej polityki w tym obszarze. Ważnym jest ponadto jednolite stosowanie reguł dobrostanu zwierząt, zwłaszcza z uwagi na ich możliwy wpływ na konkurencyjność pewnych form działalności hodowlanej. Stąd wypływa konieczność aktualizowania minimalnych wymagań w odniesieniu do kontroli zakładów produkcyjnych, w których trzyma się pewne zwierzęta gospodarskie.

(10) Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (1) w tytule V przewiduje plany kontroli, uwzględniając przy tym roczne sprawozdania. Zobowiązania sprawozdawcze spoczywające obecnie na państwach członkowskich na mocy decyzji 2000/50/WE powinny zostać dostosowane do wymogów tego rozporządzenia, zwłaszcza w odniesieniu do częstotliwości i terminów sprawozdań składanych przed Komisją.

(11) Metody chowu wywierają wpływ na dobrostan zwierząt. Z tego względu stanowią użyteczny materiał dla potrzeb gromadzenia danych. W przypadku kur niosek należy uwzględnić w szczególności rozporządzenie Komisji (WE) nr 2295/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. wprowadzające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (EWG) nr 1907/90 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do jaj (7), określające dodatkowe wymagania w odniesieniu do systemów alternatywnych.

(12) Działanie obecnego systemu służącego zbieraniu i analizie danych z państw członkowskich nakłada obciążenia administracyjne zarówno na Komisję jak i na państwa członkowskie. Wiąże się ono ponadto z ryzykiem zniekształcenia danych. Z tego względu konieczne jest wykonanie studium wykonalności unowocześnionego systemu obiegu informacji na poziomie Wspólnoty celem usprawnienia i ułatwienia gromadzenia i analizy koniecznych danych w tej dziedzinie.

(13) Dlatego też decyzja 2000/50/WE powinna zostać uchylona i zastąpiona niniejszą decyzją.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Przedmiot

Niniejsza decyzja ustanawia zasady harmonizacji ustawodawstw w dziedzinie:

a) gromadzenia informacji w trakcie kontroli prowadzonych przez właściwy organ zgodnie z dyrektywami 91/629/EWG, 91/630/EWG, 98/58/WE oraz 1999/74/WE, oraz

b) przedkładania takich informacji Komisji.

Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w dyrektywach, o których mowa w art. 1 lit. a).

Ponadto zastosowanie mają niżej wymienione definicje:

a) „kontrola” oznacza kontrolę prowadzoną przez właściwy organ w zakładzie produkcyjnym, w którym w tym czasie trzymane są zwierzęta, zgodnie z przepisami jednej z dyrektyw, o których mowa w art. 1 lit. a);

b) „nieprawidłowość” oznacza brak zgodności z wymaganiami zawartymi w jednej z dyrektyw, o których mowa w art. 1 lit. a), który został:

i) wykryty przez właściwy organ w trakcie kontroli;

ii) zgłoszony oficjalnym pismem przez ten organ właścicielowi lub posiadaczowi zwierząt trzymanych w danym zakładzie produkcyjnym.

Artykuł 3

Informacje gromadzone i dokumentowane w trakcie każdej kontroli

W trakcie każdej kontroli właściwy organ gromadzi i dokumentuje na piśmie lub w postaci elektronicznej następujące dane:

a) data kontroli i dane identyfikacyjne kontrolowanego zakładu produkcyjnego;

b) kategorie metod chowu z odniesieniem do odpowiednich przepisów prawodawstwa wspólnotowego zgodnie z wykazem zamieszczonym w załączniku I;

c) kategorie nieprawidłowości z odniesieniem do odpowiednich przepisów prawodawstwa wspólnotowego zgodnie z wykazem zamieszczonym w załączniku II;

d) kategorie administracyjne nieprawidłowości oraz podjęte przez właściwy organ działania zgodnie z załącznikiem III.

Artykuł 4

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 91/629/EWG

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 91/629/EWG właściwy organ skontroluje przynajmniej pięć kategorii spośród wymienionych w rozdziale I załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 91/629/EWG wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł 5

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 91/630/EWG

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 91/630/EWG właściwy organ skontroluje przynajmniej cztery kategorie spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale I załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 91/630/EWG wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł 6

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 98/58/WE

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 98/58/WE właściwy organ skontroluje przynajmniej pięć kategorii spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale III załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 98/58/WE wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł 7

Minimalne wymogi zakresu kontroli i dokumentacji w odniesieniu do kontroli prowadzonych zgodnie z dyrektywą 1999/74/WE

W trakcie każdej kontroli prowadzonej na mocy dyrektywy 1999/74/WE właściwy organ skontroluje przynajmniej trzy

kategorie spośród wymienionych w wykazie, o którym mowa w rozdziale IV załącznika II do niniejszej decyzji, sprawdzając zgodność ze stosownymi przepisami dyrektywy 1999/74/WE wymienionymi w tymże rozdziale. Właściwy organ dokumentuje wszelkie wykryte nieprawidłowości.

Artykuł 8

Sprawozdawczość

1. W ostatecznym terminie do 30 czerwca 2009 r., a następnie nie później niż 30 czerwca każdego roku, państwa członkowskie przedkładają Komisji drogą elektroniczną sprawozdania dotyczące informacji zgromadzonych i udokumentowanych zgodnie z niniejszą decyzją w trakcie kontroli przeprowadzonych w ciągu poprzedniego roku kalendarzowego. Chorwacja przedkłada swoje sprawozdanie po raz pierwszy najpóźniej do dnia 30 czerwca 2014 r. [1]

2. Sprawozdania, o których mowa ust. 1 muszą:

a) zawierać informacje określone w załączniku IV;

b) być uzupełnione załączoną analizą najpoważniejszych wykrytych nieprawidłowości oraz krajowy plan działania na rzecz zapobieżenia lub zmniejszenia częstotliwości ich występowania w nadchodzących latach.

Artykuł 9

Uchylenie

Uchyla się decyzję 2000/50/WE.

Artykuł 10

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r.

Artykuł 11

Adresaci

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 listopada 2006 r.

(1) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 28. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 340 z 11.12.1991, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(3) Dz.U. L 221 z 8.8.1998, str. 23. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 53. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(5) Dz.U. L 19 z 25.1.2000, str. 51. Decyzja ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(6) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1. ze sprostowaniem w (Dz.U. L 191 z 28.5.2004, str. 1). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 776/2006 (Dz.U. L 136 z 24.5.2006, str. 3).

(7) Dz.U. L 340 z 24.12.2003, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 89/2006 (Dz.U. L 15 z 20.1.2006, str. 30).

ZAŁĄCZNIK I,

o którym mowa w art. 3 lit. b)

KATEGORIE METOD CHOWU

Kategorie metod chowu kur niosek wraz ze stosownymi przepisami dyrektywy 1999/74/WE i rozporządzenia (WE) nr 2295/2003

Kategorie metod chowu

Stosowne prawodawstwo wspólnotowe

Chów z wolnym wybiegiem

Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 2295/2003

Chów wolierowy

Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 2295/2003

System klatek ulepszonych

Artykuł 6 dyrektywy 1999/74/WE.

System klatek nieulepszonych

Artykuł 5 dyrektywy 1999/74/WE.

ZAŁĄCZNIK II

o którym mowa w art. 3 lit. c) oraz w art. 4, 5 i 6

ROZDZIAŁ I

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do cieląt wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 91/629/EWG

Kategoria nieprawidłowości

Odpowiednie przepisy dyrektywy 91/629/EWG

Kontrola

Załącznik, pkt 6.

Swoboda ruchów

Załącznik, pkt 7 i 8.

Wystarczająca przestrzeń

Artykuł 3

Budynki i pomieszczenia

Załącznik, pkt 1, 2, 3, 9, 14 i 10.

Minimalne oświetlenie

Załącznik, pkt 5.

Sprzęt automatyczny lub mechaniczny

Załącznik, pkt 4.

Pasza, woda i inne substancje

Załącznik, pkt 12, 13 i 15.

Poziom hemoglobiny

Załącznik, pkt 11.

Pasza włóknista

Załącznik, pkt 11.

ROZDZIAŁ II

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do cieląt wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 91/630/WE

Kategoria nieprawidłowości

Odpowiednie przepisy dyrektywy 91/630/EWG

Personel

Artykuł 5a

Kontrole

Art. 3 ust. 8

Załącznik, rozdział II: sekcja B, pkt 2

Załącznik, rozdział II, sekcja C, pkt 3

Załącznik, rozdział II, sekcja D

Swoboda ruchów

Artykuł 3 ust. 3

Załącznik, rozdział II: sekcja B, pkt 1, 4 i 5

Załącznik, rozdział II: sekcja C, pkt 1 i 2

Wystarczająca przestrzeń

Artykuł 3 ust. 1 i 4

Budynki i pomieszczenia

Załącznik, rozdział I, pkt 1, 2 i 3

Minimalne oświetlenie

Załącznik, rozdział I, pkt 2

Powierzchnie podłoża

Art. 3 ust. 2;

Załącznik, rozdział I, pkt 5

Załącznik, rozdział II, sekcja A

Materiał manipulacyjny

Art. 3 ust. 5

Załącznik, rozdział I, pkt 4

Załącznik, rozdział II, sekcja B, pkt 3

Kategoria nieprawidłowości

Odpowiednie przepisy dyrektywy 91/630/EWG

Pasza, woda i inne substancje

Art. 3 ust. 6

Załącznik, rozdział I, pkt 6 i 7

Pasza włóknista

Art. 3 ust. 7

Okaleczenia

Załącznik, rozdział I, pkt 8

Procedury dotyczące hodowli

Załącznik, rozdział II, sekcja C, pkt 3

ROZDZIAŁ III

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do wszelkich zakładów produkcyjnych wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 98/58/WE

Kategoria nieprawidłowości

Odpowiednie punkty w Załączniku do dyrektywy 98/58/WE.

Personel

Pkt 1

Kontrole

Pkt 2, 3 i 4

Prowadzenie rejestrów

Pkt 5 i 6

Swoboda ruchów

Punkt 7

Budynki i pomieszczenia

Punkty 8-12

Sprzęt automatyczny lub mechaniczny

Pkt 13

Pasza, woda i inne substancje

Punkty 14-18

Okaleczenia

Pkt 19

Procedury dotyczące hodowli

Pkt 20 i 21

ROZDZIAŁ IV

Kategorie nieprawidłowości w odniesieniu do kur niosek wraz z odpowiednimi przepisami dyrektywy 1999/74/WE

Kategoria nieprawidłowości

Odpowiednie przepisy dyrektywy 1999/74/WE.

Kontrole

Załącznik, pkt 1 i 6.

Wystarczająca przestrzeń

Art. 4 ust. 1 i 4

Art. 5 ust. 1 pkt 1

Art. 6 ust. 1 lit. a)

Budynki i pomieszczenia

Artykuł 4, z wyjątkiem ust. 1 pkt 4)

Artykuł 5, z wyjątkiem ust. 1 pkt 1)

Artykuł 6, z wyjątkiem pkt 1 lit. a)

Załącznik, pkt 4, 5 i 7.

Minimalne oświetlenie

Załącznik, pkt 3

Sprzęt automatyczny lub mechaniczny

Załącznik, pkt 2

Okaleczenia

Załącznik, pkt 8

ZAŁĄCZNIK III

o którym mowa w art. 3 lit. d)

Kategorie administracyjne nieprawidłowości

Kategoria administracyjna nieprawidłowości

Działania podjęte przez właściwe organy

A

Żądanie podjęcia działań w celu usunięcia nieprawidłowości w terminie krótszym niż trzy miesiące

Bez natychmiastowego wszczęcia postępowania administracyjnego bądź też karnego

B

Żądanie podjęcia działań w celu usunięcia nieprawidłowości w terminie dłuższym niż trzy miesiące

Bez natychmiastowego wszczęcia postępowania administracyjnego bądź też karnego

C

Natychmiastowe wszczęcie postępowania administracyjnego lub karnego

ZAŁĄCZNIK IV

Informacje, które mają zostać przedłożone Komisji zgodnie z art. 8

Informacje przedkładane Komisji zgodnie z art. 8 powinny być zgodne z tabelami 1 i 2 niniejszego Załącznika.

Muszą one zawierać liczbę:

- zakładów produkcyjnych podlegających kontroli - w wierszu 1 tabeli 1 i 2;

- zakładów produkcyjnych poddanych kontroli - w wierszu 2 tabeli 1 i 2, na podstawie liczby kontroli zgodnych z wymaganiami określonymi w art. 4-7;

- zakładów produkcyjnych, w których nie stwierdzono nieprawidłowości - w wierszu 3 tabeli 1 i 2, na podstawie wyników kontroli ujętych odpowiednio w wierszu 2 tabeli 1 i w wierszu 2 tabeli 2;

- nieprawidłowości w podziale na kategorie, o których mowa w załączniku II - w wierszach 4-18 tabeli 1 oraz w wierszach 4-12 tabeli 2 niniejszego załącznika;

- nieprawidłowości w podziale na kategorie, o których mowa w załączniku III - w wierszach 19-21 tabeli 1 oraz w wierszach 13-15 tabeli 2 niniejszego załącznika.

infoRgrafika

infoRgrafika

[1] Art. 8 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. dostosowującego niektóre rozporządzenia i decyzje w takich dziedzinach, jak swobodny przepływ towarów, swobodny przepływ osób, prawo przedsiębiorczości i swoboda świadczenia usług, prawo spółek, polityka konkurencji, rolnictwo, bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna, rybołówstwo, polityka transportowa, energia, podatki, statystyka, polityka społeczna i zatrudnienie, środowisko naturalne, unia celna, stosunki zewnętrzne i polityka zagraniczna, bezpieczeństwa i obrony w związku z przystąpieniem Chorwacji (Dz.Urz.UE L 158 z 10.06.2013, str. 74). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2013 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00