Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2008 nr 346 str. 89
Wersja aktualna od 2008-10-01
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2008 nr 346 str. 89
Wersja aktualna od 2008-10-01
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO

z dnia 11 września 2008 r.

w sprawie zbierania danych dotyczących euro oraz działania Systemu Informacji Walutowej 2

(EBC/2008/8)

(2008/950/WE)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 106 ust. 1 oraz ust. 2,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej „statutem ESBC”), w szczególności jego art. 5 oraz 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 106 ust. 1 Traktatu oraz art. 16 statutu ESBC stanowią, że Europejski Bank Centralny (EBC) ma wyłączne prawo wydawania upoważnienia do emisji banknotów we Wspólnocie.

(2) Artykuł 106 ust. 2 Traktatu stanowi, że państwa członkowskie mogą emitować monety, z zastrzeżeniem zgody EBC co do wielkości emisji. Tym samym EBC przyjmuje coroczne decyzje zatwierdzające wielkość emisji monet przez państwa członkowskie, które przyjęły euro (zwane dalej „uczestniczącymi państwami członkowskimi”).

(3) Artykuł 5 statutu ESBC stanowi, że w celu realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC), EBC, wspomagany przez krajowe banki centralne, zbiera niezbędne informacje statystyczne, które obejmują informacje statystyczne w przedmiocie emisji banknotów oraz monet euro. Ponadto EBC zobowiązany jest gromadzić informacje dla celów art. 237 lit. d) Traktatu, który powierza EBC zadanie monitorowania wykonywania przez krajowe banki centralne ESBC ich zobowiązań wynikających z Traktatu oraz ze statutu. Zobowiązania te obejmują przestrzeganie zakazu określonego w art. 101 Traktatu oraz implementowanego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 3603/93 z dnia 13 grudnia 1993 r. określającego definicje w celu zastosowania zakazów określonych w art. 104 i 104b ust. 1 Traktatu (1). W szczególności art. 6 rozporządzenia (WE) nr 3603/93 stanowi, że „przechowywanie przez (...) krajowe banki centralne monet wyemitowanych przez sektor publiczny i zapisanych na dobro sektora publicznego nie będzie traktowane jako udogodnienie kredytowe w rozumieniu art. 104 Traktatu tam, gdzie liczba tych aktywów pozostaje na poziomie poniżej 10 % monet w obiegu”.

(4) Nie naruszając kompetencji państw członkowskich w zakresie emitowania monet euro oraz mając na uwadze zasadniczą rolę krajowych banków centralnych uczestniczących państw członkowskich (zwanych dalej „KBC”) w dystrybuowaniu monet euro, w celu wykonywania określonych powyżej zadań, EBC wraz z KBC powinien zbierać dane dotyczące banknotów i monet euro. Zebrane dane powinny ułatwiać podejmowanie decyzji w przedmiocie emisji banknotów i monet euro, np. poprzez umożliwienie EBC, KBC, Komisji Wspólnot Europejskich oraz władzom krajowym emitującym monety, w ramach przysługujących im odpowiednio kompetencji: (i) planowania produkcji banknotów i monet euro; (ii) koordynowania emisji banknotów i monet euro; oraz (iii) koordynowania transferów banknotów euro pomiędzy KBC, a monet euro pomiędzy uczestniczącymi państwami członkowskimi. Ten zbiór danych powinien również umożliwić EBC monitorowanie przestrzegania jego decyzji odnoszących się do emitowania banknotów i monet euro.

(5) W dniu 16 grudnia 2004 r. Rada Prezesów przyjęła ramowe zasady postępowania z banknotami powracającymi z obiegu (banknote recycling framework, BRF), których ustęp 2.7 nakłada na instytucje kredytowe i inne podmioty zawodowo zajmujące się obsługą gotówki obowiązek sprawozdawczy wobec KBC. W związku z tym zostało również postanowione, że KBC powinny implementować BRF za pomocą dostępnych im środków, takich jak instrumenty legislacyjne lub umowy, do końca 2006 r., który to okres był następnie przedłużany przez późniejsze decyzje Rady Prezesów. Jednakże, najpóźniej od daty implementacji BRF, KBC powinny otrzymywać dane przekazywane na podstawie BRF od instytucji kredytowych i innych podmiotów zajmujących się obsługą gotówki na obszarze ich jurysdykcji oraz być w stanie przekazywać je do EBC.

(6) W celu osiągnięcia określonych powyżej celów dane dotyczące banknotów i monet euro powinny zawierać informacje w przedmiocie: (i) emisji banknotów i monet euro; (ii) ilości i jakości banknotów i monet euro w obiegu; (iii) zapasów banknotów i monet euro przechowywanych przez podmioty biorące udział w ich emisji; (iv) czynności operacyjnych odnoszących się do banknotów i monet euro podmiotów biorących udział w ich emisji, włączając w to instytucje kredytowe prowadzące w imieniu KBC systemy banknotów na zlecenie (ang. notes-to-order scheme) oraz instytucje kredytowe prowadzące poszerzone depozyty powiernicze (ang. extended custodial inventory programme) na rzecz EBC i jednego lub więcej KBC; (v) czynności operacyjnych odnoszących się do banknotów instytucji kredytowych i innych podmiotów zajmujących się zawodowo obsługą gotówki, które dokonują sortowania banknotów według jakości zgodnie z BRF; oraz (vi) infrastruktury dotyczącej gotówki.

(7) Dla usprawnienia zbierania danych oraz w celu umożliwienia przekazywania opartych na nich informacji w dniu 22 listopada 2007 r. Rada Prezesów opowiedziała się za implementacją Systemu Informacji Walutowej 2 (ang. Currency Information System, zwany dalej „systemem CIS 2”) który zastępuje System Informacji Walutowej utworzony wraz z wprowadzeniem banknotów i monet euro, a który dostarczał zarówno EBC, jak i KBC odpowiednich danych walutowych od 2002 r., na podstawie odrębnego aktu prawnego EBC w przedmiocie zbierania danych dotyczących Systemu Informacji Walutowej.

(8) Dla efektywnego i sprawnego działania systemu CIS 2 konieczne jest zapewnienie regularnej i terminowej dostępności spójnych danych. Obowiązki sprawozdawcze KBC oraz EBC powinny być tym samym określone w niniejszych wytycznych, w połączeniu z krótkim okresem równoległej sprawozdawczości na podstawie istniejących obecnie ram oraz systemu CIS 2.

(9) Wytyczne EBC/2006/9 z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie niektórych przygotowań do wymiany pieniądza gotówkowego związanych z wprowadzeniem waluty euro oraz w sprawie zaopatrzenia wstępnego i zaopatrzenia wtórnego w banknoty i monety euro podmiotów spoza strefy euro (2) ustanowiły ramy prawne, które umożliwiają przyszłym KBC Eurosystemu pożyczanie, zamawianie lub produkowanie banknotów i monet euro w celu dokonania w nie zaopatrzenia wstępnego i zaopatrzenia wtórnego przed wymianą pieniądza gotówkowego w danym państwie członkowskim. Wytyczne EBC/2006/9 przewidują określone obowiązki sprawozdawcze znajdujące zastosowanie w odniesieniu do takich przyszłych KBC Eurosystemu, które powinny zostać określone bardziej szczegółowo w kontekście systemu CIS 2.

(10) Zarówno EBC, jak i KBC korzystające z systemu CIS 2 powinny mieć dostęp do aplikacji internetowej systemu CIS 2 oraz do modułu sprawozdawczego w celu umożliwienia sprawnego i efektywnego wykorzystania danych systemu CIS 2 oraz zapewnienia wysokiego poziomu transparentności. Kwalifikowane podmioty trzecie powinny otrzymać ograniczony dostęp do danych systemu CIS 2 w celu poprawienia przepływu informacji pomiędzy EBC oraz Komisją Europejską, a także KBC oraz podmiotami krajowymi emitującymi monety.

(11) Mając na uwadze, że system CIS 2 jest systemem dostosowanym do przetwarzania nowych danych, niezbędne jest stworzenie uproszczonej procedury efektywnego wprowadzania technicznych zmian w załącznikach do niniejszych wytycznych. Ponadto, z uwagi na techniczny charakter, wprowadzenie zmian w specyfikacji mechanizmu przekazywania danych systemu CIS 2 powinno być możliwe przy użyciu tej samej uproszczonej procedury. Tym samym kompetencja do wprowadzenia określonych zmian do niniejszych wytycznych oraz załączników do niej powinna zostać delegowana do Zarządu, który o wprowadzonych w ten sposób zmianach powinien informować Radę Prezesów.

(12) W następstwie pozytywnej decyzji Rady Unii Europejskiej podjętej w dniu 8 lipca 2008 r. w przedmiocie uchylenia derogacji dla Słowacji, oraz zgodnie z art. 3 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Prezes Národná banka Slovenska został zaproszony do wzięcia udziału w obradach Rady Prezesów w przedmiocie niniejszych wytycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł 1

Definicje

1. Dla celów niniejszych wytycznych:

a) „ramowe zasady postępowania z banknotami powracającymi z obiegu” (ang. banknote recycling frame-work, BRF) oznaczają ramowe zasady postępowania z banknotami powracającymi z obiegu określone w dokumencie zatytułowanym „Postępowanie z banknotami euro powracającymi z obiegu: ramowe zasady wykrywania fałszerstw oraz sortowania banknotów według jakości przez instytucje kredytowe i podmioty zawodowo zajmujące się obsługą gotówki” przyjętym przez Radę Prezesów w dniu 16 grudnia 2004 r. i opublikowane na stronie internetowej EBC w dniu 6 stycznia 2005 r., z uwzględnieniem późniejszych zmian, oraz dokumenty odnoszące się do terminów ich implementacji na poziomie krajowym;

b) „instytucja kredytowa” oznacza instytucję kredytową w rozumieniu art. 4 ust. 1 lit a) dyrektywy 2006/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (3);

c) „system CIS 2 oznacza system składający się z: (i) centralnej bazy danych umieszczonej w EBC w celu przechowywania wszelkich istotnych informacji odnoszących się do banknotów euro, monet euro, infrastruktury gotówki oraz BRF gromadzonych zgodnie z niniejszymi wytycznymi; (ii) aplikacji internetowej on-line, która pozwala na elastyczną konfigurację systemu oraz dostarcza informacji na temat przekazywania danych oraz statusu walidacji, poprawek oraz różnych rodzajów danych referencyjnych jak również ustawień systemowych; (iii) modułu sprawozdawczego do przeglądania oraz analizowania zebranych danych; oraz (iv) mechanizmu transmisji systemu CIS 2;

d) „zaopatrzenie wstępne” oznacza fizyczne dostarczanie w okresie zaopatrzenia wstępnego/zaopatrzenia wtórnego banknotów i monet euro przez przyszły KBC Eurosystemu kwalifikowanym podmiotom na terytorium przyszłego uczestniczącego państwa członkowskiego;

e) „zaopatrzenie wtórne” oznacza dostarczanie przez kwalifikowany podmiot banknotów i monet euro objętych wcześniej zaopatrzeniem wstępnym na rzecz profesjonalnych osób trzecich mieszczących się na terytorium przyszłego uczestniczącego państwa członkowskiego, następujące w okresie zaopatrzenia wstępnego/zaopatrzenia wtórnego. Zaopatrzenie wtórne w rozumieniu niniejszych wytycznych obejmuje dostarczenie ludności zestawów startowych zawierających monety euro;

f) „przyszły KBC Eurosystemu” oznacza krajowy bank centralny przyszłego uczestniczącego państwa członkowskiego;

g) „kwalifikowane podmioty trzecie” oznaczają Komisję Europejską, skarbnice narodowe, mennice oraz wyznaczone agencje publiczne lub prywatne skarbnic narodowych uczestniczących państw członkowskich;

h) „mechanizm transmisji systemu CIS 2 oznacza aplikację ESCB XML Data Integration (aplikacja EXDI). Aplikacja EXDI jest wykorzystywana do przekazywania wiadomości zawierających dane pomiędzy KBC, przyszłymi KBC Eurosystemu oraz EBC przy zachowaniu poufności, niezależnie od wspierającej jej infrastruktury technicznej (np. sieci komputerowych oraz oprogramowania);

i) „wiadomość zawierająca dane” oznacza plik zawierający dane miesięczne lub półroczne KBC lub przyszłego KBC Eurosystemu za jeden okres sprawozdawczy, lub - w przypadku korekt - za jeden lub kilka okresów sprawozdawczych w formacie danych zgodnym z mechanizmem transmisji systemu CIS 2;

j) „przyszłe uczestniczące państwo członkowskie” oznacza nieuczestniczące państwo członkowskie, które spełnia kryteria określone dla przyjęcia waluty euro oraz w odniesieniu do którego podjęto decyzję o zniesieniu derogacji (na podstawie art. 122 ust. 2 Traktatu);

k) „dzień roboczy” oznacza dzień, w którym jest prowadzona działalność przez EBC oraz przez KBC przekazujący dane;

l) „dane rachunkowe” oznaczają nieskorygowane wartości banknotów euro w obiegu, pomniejszone o wartość nieoprocentowanej należności od odpowiedniego banku uczestniczącego w programie poszerzonego depozytu powierniczego na zakończenie okresu sprawozdawczego zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a) oraz b) wytycznych EBC/ 2006/16 z dnia 10 listopada 2006 r. w sprawie ram prawnych rachunkowości i sprawozdawczości finansowej w Europejskim Systemie Banków Centralnych (4);

m) „zdarzenie dotyczące danych” oznacza zdarzenie zarejestrowane w systemie CIS 2, które powoduje przesłanie zawiadomienia z systemu CIS 2 do jednego lub kilku KBC oraz do EBC. Zdarzenie dotyczące danych ma miejsce gdy: (i) KBC przesyła wiadomość zawierającą dane miesięczne lub półroczne do systemu CIS 2, wywołującą wiadomość zwrotną do tego KBC oraz do EBC; (ii) gdy wiadomości zawierające dane zostały pozytywnie zatwierdzone dla nowego okresu sprawozdawczego, wywołując wiadomość określającą status z systemu CIS 2 do KBC oraz do EBC; lub (iii) gdy w następstwie przesłania wiadomości określającej status skorygowana wiadomość zawierająca dane zostaje pozytywnie zatwierdzona przez system CIS 2, wywołując zawiadomienie o korekcie do KBC oraz do EBC.

2. Terminy techniczne stosowane w załącznikach do niniejszych wytycznych zostały określone w załączonym glosariuszu.

Artykuł 2

Zbieranie danych dotyczących banknotów euro

1. KBC przekazują do EBC dane systemu CIS 2 odnoszące się do banknotów euro, tzn. dane określone w sekcjach 1-4 tabeli w części 1 załącznika I z częstotliwością miesięczną, przestrzegając przy tym zasad księgowych określonych w części 3 załącznika I.

2. KBC przekazują dane określone jako dane kategorii 1 oraz dane wywołane określonym zdarzeniem w załączniku V odnoszące się do banknotów euro nie później niż szóstego dnia roboczego miesiąca po zakończeniu okresu sprawozdawczego.

3. KBC przekazują dane określone jako dane kategorii 2 w załączniku V odnoszące się do banknotów euro nie później niż dziesiątego dnia roboczego miesiąca po zakończeniu okresu sprawozdawczego.

4. Pierwsza transmisja danych dotyczących banknotów euro nastąpi w październiku 2008 r.

5. KBC stosują mechanizm transmisji danych systemu CIS 2 w celu przekazywania danych odnoszących się do banknotów euro do EBC zgodnie z niniejszymi wytycznymi.

Artykuł 3

Zbieranie danych dotyczących monet euro

1. KBC zbierają dane systemu CIS 2 odnoszące się do monet euro, tzn. dane określone w sekcjach 1-5 tabeli 1 załącznika II od odpowiednich kwalifikowanych podmiotów trzecich biorących udział w emisji monet euro w ich państwie członkowskim.

2. KBC przekazują do EBC dane systemu CIS 2 odnoszące się do monet euro, tzn. dane określone w sekcjach 1-6 tabeli w części 1 załącznika II z częstotliwością miesięczną, przestrzegając przy tym zasad księgowych określonych w części 3 załącznika II.

3. Wymogi zawarte w art. 2 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio do przekazywania danych dotyczących monet, o których mowa w ust. 1.

Artykuł 4

Zbieranie danych dotyczących infrastruktury gotówki oraz BRF

1. KBC przekazują z częstotliwością półroczną do EBC dane dotyczące infrastruktury gotówki w sposób określony w załączniku III.

2. KBC przekazują do EBC dane odnoszące się do BRF w sposób określony w załączniku III, pierwsza transmisja danych zgodnie z datami określonymi w ust. 7, a następnie z częstotliwością półroczną. Dane przekazywane do EBC oparte są na danych, które KBC były w stanie uzyskać od instytucji kredytowych oraz innych podmiotów zajmujących się zawodowo obsługą gotówki zgodnie z art. 2.7 BRF oraz dokumentem zatytułowanym „Data collection from credit institutions and other professional cash handlers under the Framework for banknote recycling” („Zbieranie danych od instytucji kredytowych oraz innych podmiotów zajmujących się zawodowo obsługą gotówki na podstawie ramowych zasad postępowania z banknotami powracającymi z obiegu”) (5).

3. KBC wykorzystują mechanizm transmisji systemu CIS 2 do przekazywania danych odnoszących się do infrastruktury gotówki oraz do BRF, o których mowa w ust. 1 i 2.

4. Co roku, najpóźniej szóstego dnia roboczego października, KBC przekazują dane, o których mowa w ust. 1 i 2, za okres sprawozdawczy od stycznia do czerwca danego roku.

5. Co roku, najpóźniej szóstego dnia roboczego kwietnia, KBC przekazują dane, o których mowa w ust. 1 i 2, za okres sprawozdawczy od lipca do grudnia poprzedniego roku.

6. Dane dotyczące infrastruktury gotówki, tzn. pozycje określone w sekcjach 1.1-1.4, 2.1 oraz 2.3-2.6 tabeli w załączniku III, zostaną po raz pierwszy przekazane w październiku 2008 r.

7. Dane dotyczące BRF, tzn. pozycje określone w sekcjach 2.2, 2.7-2.10 oraz 3 tabeli w załączniku III, zostaną przekazane po raz pierwszy w następujący sposób:

a) w październiku 2008 r. dla Nationale Bank van België/ Banque Nationale de Belgique, Deutsche Bundesbank, Banque centrale du Luxembourg, De Nederlandsche Bank, Oesterrei-chische Nationalbank i Suomen Pankki;

b) w październiku 2009 r. dla Banka Slovenije;

c) w październiku 2010 r. dla Banque de France, Central Bank of Cyprus i Central Bank of Malta; oraz

d) w październiku 2011 r. dla Bank of Greece, Banco de España, Banca d'Italia, Central Bank and Financial Services Authority of Ireland i Banco de Portugal.

Artykuł 5

Zbieranie danych dotyczących wymiany pieniądza gotówkowego związanej z wprowadzeniem waluty euro od przyszłych KBC Eurosystemu

1. KBC wprowadza do postanowień umownych, które zawiera z przyszłym KBC Eurosystemu na podstawie art. 3 ust. 3 wytycznych EBC/2006/9 szczególne zapisy stanowiące, że zgodnie z obowiązkami sprawozdawczymi zawartymi w tych wytycznych przyszły KBC Eurosystemu przekazuje do EBC co miesiąc pozycje danych określone w sekcjach 4 i 5 tabeli w załączniku I oraz sekcjach 4 i 7 tabeli w załączniku II, stosując odpowiednio zasady księgowania określone w części 3 załącznika I oraz w części 3 załącznika II dotyczące banknotów i/lub monet euro, które pożycza od i które zostają dostarczone do niego przez KBC. Jeżeli przyszły KBC Eurosystemu nie zawarł takiej umowy z KBC, EBC zawiera taką umowę z tym przyszłym KBC Eurosystemu, zawierającą obowiązki sprawozdawcze, o których mowa w tym artykule.

2. Pierwsza transmisja danych dotyczących banknotów i/lub monet euro, o którym mowa w ust. 1, następuje nie później niż szóstego dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, w którym przyszły KBC Eurosystemu po raz pierwszy otrzyma lub wyprodukuje takie banknoty lub monety euro.

3. Wymogi określone w art. 2 ust. 2 oraz ust. 5 stosuje się odpowiednio do przekazywania danych odnoszących się do banknotów i monet euro, o których mowa w ust. 1.

Artykuł 6

Zachowanie danych referencyjnych oraz parametrów systemowych

1. EBC wprowadza dane referencyjne oraz parametry systemowe określone w załączniku VI do systemu CIS 2 oraz zachowuje je.

2. EBC podejmuje niezbędne środki w celu zapewnienia poprawności i kompletności danych oraz parametrów systemowych.

3. KBC przekazują do EBC terminowo parametry systemowe określone w sekcji 2.1 oraz 2.2 tabeli w załączniku IV: (i) z chwilą wejścia w życie niniejszych wytycznych; oraz (ii) z każdą późniejszą zmianą parametrów systemowych.

Artykuł 7

Kompletność oraz poprawność transmisji danych

1. KBC podejmują odpowiednie środki w celu zapewnienia kompletności oraz poprawności danych wymaganych zgodnie z niniejszymi wytycznymi przed przekazaniem ich do EBC. KBC co najmniej przeprowadzają kontrole kompletności określone w załączniku V oraz kontrole kompletności określone w załączniku VI.

2. Każdy KBC stosuje dostępne dane systemu CIS 2 w celu oznaczenia kwot emisji netto dla banknotów euro. Następnie każdy EBC uzgadnia te kwoty ze swoimi danymi rachunkowymi przed przekazaniem danych systemu CIS 2 do EBC.

3. EBC zapewnia przeprowadzenie kontroli kompletności oraz poprawności określone w załącznikach V oraz VI przez system CIS 2, zanim dane zostaną zapisane w centralnej bazie systemu CIS 2.

4. EBC dokonuje weryfikacji dostosowań krajowych kwot emisji netto dla banknotów euro, o których mowa w ust. 2 i przekazanych do systemu CIS 2, z odpowiednimi danymi rachunkowymi, oraz w razie niezgodności zasięga konsultacji danego KBC.

5. Jeżeli KBC stwierdzi niespójność w swoich danych systemu CIS 2 po przekazaniu tych danych do EBC, KBC przekaże niezwłocznie poprawione dane do EBC za pomocą mechanizmu transmisji systemu CIS 2.

Artykuł 8

Dostęp do systemu CIS 2

1. Po otrzymaniu pisemnego wniosku oraz pod warunkiem zawarcia odrębnej umowy, o której mowa w ust. 2, EBC przyzna dostęp do systemu CIS 2: (i) maksymalnie czterem indywidualnym użytkownikom dla każdego KBC, każdego przyszłego KBC Eurosystemu oraz dla Komisji Europejskiej jako kwalifikowanemu podmiotowi trzeciemu; oraz (ii) jednemu indywidualnemu użytkownikowi dla każdego z pozostałych kwalifikowanych podmiotów trzecich. Dostęp przyznany każdemu użytkownikowi z kwalifikowanych podmiotów trzecich jest ograniczony do danych dotyczących monet euro oraz zostanie przyznany w pierwszym kwartale 2009 r. EBC z należytą uwagą rozpozna pisemne wnioski o dostęp do systemu CIS 2 dla dalszych indywidualnych użytkowników, w zależności od dostępności oraz pojemności.

2. Odpowiedzialność za techniczne użytkowanie przez użytkowników indywidualnych jest określona w odrębnej umowie zawartej: (i) pomiędzy EBC a KBC w odniesieniu do jego indywidualnego użytkownika oraz indywidualnych użytkowników kwalifikowanych podmiotów trzecich na obszarze jurysdykcji państwa członkowskiego KBC; (ii) pomiędzy EBC a przyszłym KBC Eurosystemu w odniesieniu do jego indywidualnych użytkowników; oraz (iii) pomiędzy EBC a Komisją Europejską w odniesieniu do jej indywidualnych użytkowników. EBC może również włączyć w treść powyższych umów odniesienia do zasad użytkowania przez użytkownika, standardów bezpieczeństwa oraz warunków udzielania licencji znajdujących zastosowanie do systemu CIS 2.

Artykuł 9

Automatyczne powiadomienie o zdarzeniach dotyczących danych

EBC zapewnia przesyłanie przez system CIS 2 za pomocą mechanizmu transmisji systemu CIS 2 automatycznego powiadomienia o zdarzeniach dotyczących danych do KBC, który złożył wniosek o przesyłanie mu takich automatycznych powiadomień.

Artykuł 10

Przekazywanie danych systemu CIS 2 do KBC

1. KBC, które chcą otrzymywać i przechowywać wszystkie dane systemu CIS 2 KBC oraz przyszłych KBC Eurosystemu we własnych aplikacjach poza systemem CIS 2, przekazują EBC pisemny wniosek o regularne automatyczne przesyłanie takich danych z systemu CIS 2.

2. EBC zapewnia przesyłanie przez system CIS 2 danych do KBC, który zwróci się o udostępnienie usługi, o której mowa w ust. 1, za pomocą mechanizmu transmisji systemu CIS 2.

Artykuł 11

Rola Zarządu

1. Za bieżące administrowanie systemem CIS 2 odpowiada Zarząd.

2. Zgodnie z art. 17.3 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego, Zarząd jest upoważniony do:

a) wprowadzania technicznych zmian do załączników do niniejszych wytycznych oraz do specyfikacji mechanizmu przekazywania danych systemu CIS 2, po zasięgnięciu opinii Komitetu ds. Banknotów oraz Komitetu ds. Technologii Informatycznych; oraz do

b) wprowadzenia zmian w terminach pierwszej transmisji danych na podstawie niniejszych wytycznych, w przypadku decyzji Rady Prezesów w przedmiocie wydłużenia okresu przejściowego znajdującego zastosowanie do danego KBC w celu implementacji BRF, po zasięgnięciu opinii Komitetu ds. Banknotów.

3. Zarząd bezzwłocznie zawiadamia Radę Prezesów o wszelkich zmianach wprowadzonych na podstawie ust. 2 oraz stosuje się do decyzji podjętej w tym przedmiocie przez Radę Prezesów.

Artykuł 12

Wejście w życie

Niniejsze wytyczne wchodzą w życie z dniem 1 października 2008 r.

Artykuł 13

Adresaci

Niniejsze wytyczne znajdują zastosowanie do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 11 września 2008 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC

Prezes EBC

Jean-Claude TRICHET

(1) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, s. 1.

(2) Dz.U. L 207 z 28.7.2006, s. 39.

(3) Dz.U. L 177 z 30.6.2006, s. 1.

(4) Dz.U. L 348 z 11.12.2006, s. 1.

(5) W wersji opublikowanej na stronie internetowej EBC w styczniu 2006 r.

ZAŁĄCZNIK I

Dane dotyczące banknotów euro

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj


ZAŁĄCZNIK II

Pozycje danych dotyczące monet euro

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

ZAŁĄCZNIK III

Dane dotyczące infrastruktury gotówki oraz BRF

Dla wszystkich pozycji danych liczby przekazywane są jako dodatnie liczby całkowite.

1. Pozycje danych dotyczących infrastruktury gotówki związanej z KBC

Niniejsze pozycje danych odnoszą się do końca okresu sprawozdawczego.

1.1

Liczba oddziałów KBC

Wszystkie oddziały KBC świadczące usługi gotówkowe na rzecz instytucji kredytowych oraz innych klientów profesjonalnych.

1.2

Zdolność przechowawcza

Całkowita zdolność przechowawcza KBC, w milionach banknotów oraz obliczona na podstawie denominacji 20 EUR.

1.3

Zdolność sortowawcza

Całkowita zdolność sortowawcza (tzn. całkowita maksymalna teoretyczna wydajność) maszyn sortujących KBC będących w użyciu, w tysiącach banknotów na godzinę oraz obliczona na podstawie denominacji 20 EUR.

1.4

Zdolność transportowa

Całkowita zdolność transportowa (tzn. maksymalna zdolność załadunku) opancerzonych pojazdów KBC będących w użyciu, w tysiącach banknotów oraz obliczona na podstawie denominacji 20 EUR.

2. Pozycje danych dotyczące ogólnej infrastruktury gotówki oraz BRF

Niniejsze pozycje danych odnoszą się do końca okresu sprawozdawczego.

2.1

Liczba oddziałów instytucji kredytowych

Wszystkie oddziały instytucji kredytowych utworzone w uczestniczącym państwie członkowskim świadczące detaliczne lub hurtowe usługi gotówkowe.

2.2

Liczba oddziałów zamiejscowych instytucji kredytowych

Wszystkie oddziały instytucji kredytowych, które kwalifikują się jako „oddziały zamiejscowe” (remote branches) na podstawie BRF (1).

2.3

Liczba przedsiębiorstw przewozu gotówki

Wszystkie przedsiębiorstwa przewozu gotówki (cash in transit, CIT) utworzone w uczestniczącym państwie członkowskim, które dokonują transportu gotówki (2) (3).

2.4

Liczba centrów gotówki nie stanowiących własności KBC

Wszystkie centra gotówki utworzone w uczestniczącym państwie członkowskim, które stanowią własność instytucji kredytowych, przedsiębiorstw przewozu gotówki oraz innych podmiotów zajmujących się zawodowo obsługą gotówki (2) (3).

2.5

Liczba bankomatów prowadzonych przez instytucje kredytowe

Wszystkie bankomaty prowadzone pod nadzorem instytucji kredytowych utworzonych w uczestniczącym państwie członkowskim, niezależnie od tego, kto zaopatruje te bankomaty.

2.6

Liczba innych bankomatów

Wszystkie bankomaty prowadzone przez podmioty inne niż instytucje kredytowe utworzone w uczestniczącym państwie członkowskim (np. „bankomaty detaliczne” lub „bankomaty w sklepach”) (2).

2.7

Liczba urządzeń do przyjmowania i wydawania znaków pieniężnych obsługiwanych przez klientów prowadzonych przez instytucje kredytowe

Wszystkie urządzenia do przyjmowania i wydawania znaków pieniężnych w uczestniczących państwach członkowskich prowadzone przez instytucje kredytowe (1).

2.8

Liczba automatów wrzutowych obsługiwanych przez klientów, prowadzonych przez instytucje kredytowe

Wszystkie automaty wrzutowe obsługiwane przez klientów w uczestniczących państwach członkowskich prowadzone przez instytucje kredytowe (1).

2.9

Liczba urządzeń do obsługi gotówki obsługiwanych przez personel, prowadzonych przez instytucje kredytowe

Wszystkie urządzenia do obsługi gotówki obsługiwane przez personel w uczestniczących państwach członkowskich, wykorzystywane w celu powtórnego wprowadzania do obiegu przez instytucje kredytowe (1).

2.10

Liczba urządzeń do sortowania gotówki obsługiwanych przez personel, znajdujących się na zapleczu, prowadzonych przez pozostałe podmioty zajmujące się zawodowo obsługą gotówki

Wszystkie urządzenia do sortowania gotówki obsługiwane przez personel w uczestniczących państwach członkowskich, wykorzystywane w celu powtórnego wprowadzania do obiegu przez pozostałe podmioty zajmujące się zawodowo obsługą gotówki, do których znajduje zastosowanie BRF, które są utworzone w tym państwie członkowskim.

3. Operacyjne pozycje danych BRF (4)

Niniejsze pozycje danych, jako dane dotyczące transakcji, obejmują cały okres sprawozdawczy i są przekazywane w odniesieniu do sztuk z podziałem na denominację.

3.1

Liczba banknotów przekazanych ponownie klientom przez instytucje kredytowe

Banknoty, które zostały otrzymane przez instytucje kredytowe, przetworzone przez urządzenia do sortowania gotówki znajdujące się na zapleczu zgodnie z BRF i które albo zostały wydane klientom, albo są wciąż przechowywane z zamiarem wydania ich klientom.

3.2

Liczba banknotów przekazanych ponownie klientom przez pozostałe podmioty zajmujące się zawodowo obsługą gotówki

Banknoty otrzymane przez pozostałe podmioty zajmujące się zawodowo obsługą gotówki od instytucji kredytowych, przetworzone przez urządzenia do sortowania gotówki znajdujące się na zapleczu zgodnie z BRF przez pozostałe podmioty zajmujące się zawodowo obsługą gotówki i które albo zostały dostarczone do instytucji kredytowych, albo są wciąż przechowywane z zamiarem dostarczenia ich do instytucji kredytowych.

3.3

Liczba banknotów przetworzona przez urządzenia do sortowania banknotów znajdujące się na zapleczu, prowadzone przez instytucje kredytowe

Banknoty, których jakość i autentyczność została sprawdzona na urządzeniach do sortowania banknotów obsługiwanych przez personel i znajdujących się na zapleczu instytucji kredytowych działających w uczestniczącym państwie członkowskim.

3.4

Liczba banknotów przetworzona przez urządzenia do sortowania banknotów znajdujące się na zapleczu, prowadzone przez pozostałe podmioty zajmujące się zawodowo obsługą gotówki

Banknoty, których jakość i autentyczność została sprawdzona na urządzeniach do sortowania banknotów obsługiwanych przez personel i znajdujących się na zapleczu pozostałych podmiotów zajmujących się zawodowo obsługą gotówki.

3.5

Liczba banknotów uznanych za nienada-jące się do obiegu ze względu na stopień zużycia na urządzeniach do sortowania banknotów znajdujących się na zapleczu, prowadzonych przez instytucje kredytowe

Banknoty uznane za nienadające się do obiegu ze względu na stopień zużycia na urządzeniach do sortowania banknotów obsługiwanych przez personel i znajdujących się na zapleczu instytucji kredytowych działających w uczestniczącym państwie członkowskim.

3.6

Liczba banknotów uznanych za nienadające się do obiegu ze względu na stopień zużycia na urządzeniach do sortowania banknotów znajdujących się na zapleczu, prowadzonych przez pozostałe podmioty zajmujące się zawodowo obsługą gotówki

Banknoty uznane za nienadające się do obiegu ze względu na stopień zużycia na urządzeniach do sortowania banknotów obsługiwanych przez personel i znajdujących się na zapleczu pozostałych podmiotów zajmujących się zawodowo obsługą gotówki, działających w uczestniczącym państwie członkowskim.

(1) Wszystkie instytucje kredytowe, dla których BRF znajduje zastosowanie, działające w uczestniczącym państwie członkowskim.

(2) Przekazywanie danych uzależnione jest od ich dostępności w uczestniczącym państwie członkowskim. KBC przekazuje EBC informację o zakresie jego sprawozdawczości.

(3) KBC przekazuje informacje, obejmujące co najmniej instytucje kredytowe i/lub przedsiębiorstwa przewozu gotówki, dla których BRF znajduje zastosowanie. KBC przekazuje EBC informacje o zakresie jego sprawozdawczości.

(4) Banknoty wprowadzone ponownie do obiegu przez oddziały zamiejscowe nie są uwzględniane.

ZAŁĄCZNIK IV

Dane referencyjne systemu CIS 2 oraz parametry systemowe utrzymywane przez EBC

EBC wprowadza dane referencyjne oraz parametry systemowe wraz z okresami ich ważności. Informacje te są widoczne dla użytkowników ze wszystkich KBC oraz przyszłych KBC Eurosystemu. Dane referencyjne oraz parametry systemowe odnoszące się do monet euro są ponadto widoczne dla użytkowników z kwalifikowanych podmiotów trzecich.

1. Dane referencyjne

1.1

Zaaprobowana wielkość emisji monet

Zaaprobowane wielkości emisji, oznaczone według wartości, monet euro przeznaczonych do obiegu oraz kolekcjonerskich monet euro, które (przyszłe) uczestniczące państwo członkowskie jest upoważnione wyemitować podczas określonego roku kalendarzowego zgodnie z właściwą decyzją dotyczącą emisji monet (1).

1.2

Wzorce dla logistycznych wiązek banknotów

Ilość wiązek logistycznych według denominacji oraz KBC, które wykorzystywane są jako punkt odniesienia w stosunku do corocznego planowania produkcji zgodnie z odrębnym aktem prawnym dotyczącym zarządzania wiązkami banknotów. Dodatkowo są wprowadzane oraz utrzymywane marginesy operacyjne odnoszące się do tych ilości według denominacji oraz KBC.

1.3

Udziały w kluczu kapitałowym

Udziały KBC w kluczu kapitałowym EBC obliczone na podstawie decyzji EBC/2006/21 (2) oraz wyrażone w ujęciu procentowym.

2. Parametry systemowe

2.1

Atrybuty KBC

Informacja dotycząca: (i) istnienia systemów banknotów na zlecenie w uczestniczącym państwie członkowskim; (ii) różnych podmiotów emitujących monety w uczestniczącym państwie członkowskim; (iii) status KBC oraz przyszłego KBC Eurosystemu w odniesieniu do zakresu sprawozdawczości danych systemu CIS 2 do EBC; (iv) czy KBC otrzymuje automatyczne powiadomienia o zdarzeniach dotyczących danych; oraz (v) czy KBC otrzymuje regularną transmisję automatyczną danych systemu CIS 2 wszystkich KBC i przyszłych KBC Eurosystemu.

2.2

Stosunki pomiędzy KBC a podmiotami prowadzącymi depozyty powiernicze

Nazwy poszczególnych banków prowadzących depozyty powiernicze oraz wskazanie KBC zarządzającego tymi bankami oraz dostarczającego im banknoty euro.

2.3

Status serii/odmiany/denominacji

Informacja czy poszczególne denominacje banknotów oraz serii monet, oraz odmiany banknotów, nie uzyskały jeszcze statusu prawnego środka płatniczego (przed uznaniem za prawny środek płatniczy), stanowią prawny środek płatniczy lub utraciły status prawnego środka płatniczego (po utracie statusu prawnego środka płatniczego).

2.4

Atrybuty pozycji danych

Dla wszystkich danych oznaczonych w załącznikach I-III, informacja w przedmiocie: (i) istniejących poziomów podziału; (ii) czy pozycja danych należy do kategorii 1, kategorii 2, czy jest to pozycja danych uzależniona od zdarzenia; oraz (iii) czy pozycja danych jest przekazywana przez KBC i/lub przyszły KBC Eurosystemu.

2.5

Poziomy tolerancji prawdopodobieństwa

Określenie poziomów tolerancji, które są stosowane do indywidualnych kontroli poprawności określonych w załączniku VI.

(1) Właściwa decyzja dotycząca emisji monet oznacza coroczną decyzję (decyzje) EBC w przedmiocie zatwierdzenia wielkości emisji monet, z których ostatnia to decyzja EBC z dnia 23 listopada 2007 r. dotycząca zatwierdzenia wielkości emisji monet euro w 2008 r. (EBC/2007/16) (Dz.U. L 317 z 5.12.2007, s. 81).

(2) Decyzja EBC/2006/21 z dnia 15 grudnia 2006 r. dotycząca procentowych udziałów krajowych banków centralnych w kluczu subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. L 24 z 31.1.2007, s. 1).

ZAŁĄCZNIK V

Przeprowadzanie kontroli poprawności danych przesłanych przez KBC oraz przyszłe KBC Eurosystemu

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

ZAŁĄCZNIK VI

Kontrola poprawności danych przesyłanych przez KBC oraz przyszłe KBC Eurosystemu

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

GLOSARIUSZ

Glosariusz zawiera definicje terminów technicznych zawartych w załącznikach do niniejszych wytycznych.

„Banknoty nadające się do obiegu”: oznaczają (i) banknoty euro, które zostały zwrócone do KBC i które nadają się do obiegu zgodnie z odrębnym aktem prawnym EBC dotyczącym przetwarzania banknotów przez KBC; lub (ii) banknoty euro, które zostały zwrócone do instytucji kredytowych, w tym banków prowadzących systemy banknotów na zlecenie oraz banków prowadzących poszerzone depozyty powiernicze, i które nadają się do obiegu zgodnie ze minimalnym standardami dla sortowania banknotów zawartymi w BRF.

„Banknoty nienadające się do obiegu ze względu na stopień zużycia”: oznaczają (i) banknoty euro, które zostały zwrócone do KBC, ale które nie nadają się do obiegu ze względu na stopień zużycia zgodnie z odrębnym aktem prawnym EBC dotyczącym sprawdzania banknotów przez KBC; lub (ii) banknoty euro, które zostały zwrócone do instytucji kredytowych,w tym do banków prowadzących systemy banknotów na zlecenie oraz do banków prowadzących poszerzone depozyty powiernicze, ale które nie nadają się do obiegu ze względu na stopień zużycia zgodnie z minimalnymi standardami sortowania banknotów zawartymi w BRF.

„Banknoty w obiegu”: oznaczają wszystkie banknoty euro wyemitowane przez Eurosystem oraz wprowadzone do obiegu przez KBC w określonym czasie; na potrzeby niniejszych wytycznych oznacza to również banknoty wprowadzone do obiegu przez banki prowadzące systemy banknotów na zlecenie oraz banki prowadzące poszerzone depozyty powiernicze. Jest to równe zagregowanej krajowej emisji netto banknotów euro. Należy podkreślić, że pojęcie „banknotów w obiegu” nie jest stosowane na poziomie krajowym, ponieważ nie można określić czy banknoty wprowadzone do obiegu w jednym państwie członkowskim znajdują się w obiegu w tym państwie członkowskim lub czy nie zostały wycofane z obiegu do innego KBC, banku prowadzącego system banknotów na zlecenie lub banku prowadzącego poszerzone depozyty powiernicze.

„Centrum gotówki”: oznacza centralny zabezpieczony obiekt, w którym banknoty i/lub monety euro podlegają obsłudze po przetransportowaniu z innych miejsc.

„Denominacja”: oznacza wartość nominalną banknotu lub monety euro, określoną dla banknotów w decyzji EBC/2003/4 lub w późniejszym akcie prawnym EBC, a dla monet w rozporządzeniu Rady (WE) nr 975/1998 lub w późniejszym akcie prawa wspólnotowego.

„Krajowa emisja brutto”: w odniesieniu do monet euro oznacza monety euro przeznaczone do obiegu lub kolekcjonerskie monety euro, które zostały wyemitowane przez emitenta prawnego w uczestniczącym państwie członkowskim (tzn. monety, których wartość nominalna została zapisana w dobro na rachunku emitenta prawnego), niezależnie od tego, czy monety te znajdują się w posiadaniu KBC, przyszłego KBC Eurosystemu, podmiotu trzeci emitującego monety lub społeczeństwa.

Dla monet przeznaczonych do obiegu, krajowa emisja brutto = krajowa emisja netto monet przeznaczonych do obiegu (pozycja danych 1.1.) + zapisane w dobro zapasy monet przeznaczonych do obiegu przetrzymywanych przez podmioty emitujące monety (pozycja danych 5.1) + transfery monet przeznaczonych do obiegu od chwili ich wprowadzenia (zbiorcza pozycja danych 4.1) - wpływy monet przeznaczonych do obiegu od chwili ich wprowadzenia (zbiorcza pozycja danych 4.2).

Dla monet kolekcjonerskich, krajowa emisja brutto = krajowa emisja monet kolekcjonerskich (wartość) (pozycja danych 1.3) + wartość zapisanych w dobro monet kolekcjonerskich przetrzymywanych przez podmioty emitujące monety (pozycja danych 5.3).

„Krajowa emisja netto banknotów”: oznacza wielkość wyemitowanych i wprowadzonych do obiegu banknotów euro przez pojedynczy KBC w określonym czasie (np. na koniec okresu sprawozdawczego), włączając w to wszystkie banknoty euro wprowadzone do obiegu przez wszystkie krajowe banki prowadzące systemy banknotów na zlecenie oraz wszystkie krajowe banki prowadzące poszerzone depozyty powiernicze zarządzane przez dany KBC. Banknoty przekazane do innych KBC lub przyszłych KBC Eurosystemu są wyłączone. Krajowa emisja netto banknotów może zostać obliczona przy zastosowaniu albo (i) metody zapasów, która wykorzystuje tylko dane dotyczące zapasów odnoszące się do określonego momentu w czasie; lub (ii) metody przepływów, która agreguje dane dotyczące przepływów od daty wprowadzenia banknotów do określonego momentu w czasie (np. na koniec okresu sprawozdawczego).

Metoda zapasów: krajowa emisja netto = banknoty wytworzone (pozycja danych 1.1) - zapasy banknotów wytworzonych (pozycje danych 2.1 do 2.15) - zniszczone banknoty wytworzone (pozycje danych 1.2 oraz 1.3).

Metoda przepływów: krajowa emisja netto = banknoty wytworzone wyemitowane przez KBC (w tym banknoty wprowadzone do obiegu przez banki prowadzące systemy banknotów na zlecenie oraz banki prowadzące poszerzone depozyty powiernicze) od ich wprowadzenia (zbiorcze pozycje danych 3.1, 3.9 oraz 3.14).

„Monety kolekcjonerskie”: oznaczają monety euro stanowiące prawny środek płatniczy tylko w uczestniczącym państwie członkowskim ich emisji i które nie są przeznaczone do obiegu. Ich wartość nominalna, wizerunek, wielkość oraz waga różnią się od monet euro znajdujących się w obiegu i mogą przez to zostać łatwo odróżnione od monet euro znajdujących się w obiegu. Monety kolekcjonerskie oznaczają również monety wykonane z metali szlachetnych (1).

„Monety przeznaczone do obiegu”: oznaczają monety euro oznaczone jako będące prawnym środkiem płatniczym na terenie strefy euro zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 975/98 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie nominałów i parametrów technicznych monet euro przeznaczonych do obiegu (2) (tzn. dla pierwszej serii monet euro wprowadzonej do obiegu w dniu 1 stycznia 2002 r. 0,01 EUR, 0,02 EUR, 0,05 EUR, 0.10 EUR, 0.20 EUR, 0.50 EUR, 1 EUR, oraz 2 EUR). Monety euro przeznaczone do obiegu obejmują monety o specjalnym wykończeniu lub jakości i/lub opakowaniu oraz monety pamiątkowe przeznaczone do obiegu. Te ostatnie z reguły upamiętniają wydarzenie lub osobę i są emitowane według wartości nominalnej przez oznaczony czas i w oznaczonej wysokości.

„Monety w obiegu”: oznaczają zagregowaną krajową emisję netto monet euro przeznaczonych do obiegu (pozycja danych 1.1). Należy podkreślić, że pojęcie „monet w obiegu” nie jest stosowane na poziomie krajowym, ponieważ nie można określić, czy banknoty wprowadzone do obiegu w uczestniczącym państwie członkowskim znajdują się tam w obiegu oraz czy nie zostały wycofane z obiegu do podmiotów emitujących monety w innym uczestniczącym państwie członkowskim. Kolekcjonerskie monety euro nie są uwzględniane, gdyż monety takie stanowią prawny środek płatniczy tylko w państwie członkowskim ich emisji.

„Monety wytworzone”: oznaczają monety euro przeznaczone do obiegu, które zostały: (i) wyprodukowane przez mennice z odpowiednią stroną narodową; (ii) dostarczone do podmiotów emitujących monety w uczestniczącym państwie członkowskim; oraz (iii) zarejestrowane w systemie obsługi gotówki w danego podmiotu emitującego monety. Odpowiednio znajduje to również zastosowanie dla kolekcjonerskich monet euro.

„Niesprawdzone banknoty”: oznaczają (i) banknoty euro, które zostały zwrócone do KBC, ale których jakość i autentyczność nie zostały sprawdzone zgodnie z odrębnym aktem prawnym EBC dotyczącym sprawdzania banknotów przez KBC; lub (ii) banknoty euro, które zostały zwrócone do instytucji kredytowych, w tym do banków prowadzących systemy banknotów na zlecenie oraz do banków prowadzących poszerzone depozyty powiernicze, ale których jakość i autentyczność nie zostały sprawdzone zgodnie z BRF.

„Nowe banknoty”: oznaczają banknoty euro, które jeszcze nie zostały wprowadzone do obiegu przez KBC, banki prowadzące systemy banknotów na zlecenie lub banki prowadzące poszerzone depozyty powiernicze, lub objęte zaopatrzeniem wstępnym przez przyszłe KBC Eurosystemu.

„Odmiana banknotu”: w ramach serii banknotów oznacza podserię składającą się z jednego lub więcej nominałów banknotu euro zawierającego ulepszone elementy bezpieczeństwa i/lub zmieniony wygląd.

„Podmioty emitujące monety”: oznaczają każdą osobę, której krajowy emitent monet euro powierzył zadanie wprowadzenia monet euro do obiegu, lub samego emitenta. Podmioty emitujące monety mogą obejmować KBC, mennice, skarbiec, wyznaczone agencje publiczne oraz wyznaczone agencje prywatne. Te podmioty emitujące monety, z wyjątkiem KBC, są również określane jako „podmioty trzecie emitujące monety”.

„Program poszerzonych depozytów powierniczych” (extended custodial inventory, ECI) lub „program ECI”: oznacza program składający się z postanowień umownych pomiędzy EBC, KBC a indywidualną instytucją kredytową („bank prowadzący poszerzone depozyty powiernicze”), na podstawie których KBC (i) dostarcza bankowi prowadzącemu poszerzone depozyty powiernicze banknoty euro, które są przez niego przechowywane w depozycie poza Europą w celu wprowadzenia ich do obiegu; oraz (ii) uznaje rachunki banków prowadzących poszerzone depozyty powiernicze o banknoty, które zostają zdeponowane przez ich klientów, sprawdzone co do autentyczności i zdolności obiegowej, przechowywane w depozycie oraz o których zawiadomiono EBC Banknoty przechowywane w depozycie przez banki prowadzące poszerzone depozyty powiernicze, w tym banknoty będące w przewozie pomiędzy KBC a bankami prowadzącymi poszerzone depozyty powiernicze, są w pełni objęte zabezpieczeniem do chwili ich wprowadzenia do obiegu przez banki prowadzące poszerzone depozyty powiernicze lub zwrócone do KBC. Banknoty przetransportowane z KBC do banków prowadzących poszerzone depozyty powiernicze stanowią część wytworzonych banknotów KBC (pozycja danych 1.1). Banknoty przechowywane w depozycie przez banki prowadzące poszerzone depozyty powiernicze nie stanowią części krajowej emisji banknotów netto KBC.

„Seria banknotów”: oznacza liczbę nominałów banknotów euro określoną jako seria w decyzji EBC/2003/4 z dnia 20 marca 2003 r. w sprawie nominałów, parametrów, reprodukcji, wymiany i wycofania banknotów euro (3) lub w późniejszym akcie prawnym EBC (tzn. pierwsza seria banknotów euro wprowadzona do obiegu w dniu 1 stycznia 2002 r. składa się z nominałów 5 EUR, 10 EUR, 20 EUR, 50 EUR, 100 EUR, 200 EUR oraz 500 EUR), przy czym banknoty euro, które posiadają zmienioną specyfikację techniczną lub zmieniony wygląd (np. odmienny podpis dla każdego Prezesa EBC), stanowią nową serię banknotów, tylko jeśli w ten sposób stanowi nowelizacja do decyzji EBC/2003/4 lub inny akt prawny EBC.

„Seria monet”: oznacza liczbę nominałów monet euro określoną jako seria w rozporządzeniu (WE) nr 975/98 lub w późniejszym akcie prawa wspólnotowego (tzn. pierwsza seria monet euro wprowadzona do obiegu w dniu 1 stycznia 2002 r. składa się z nominałów 0,01 EUR, 0,02 EUR, 0,05 EUR, 0,10 EUR, 0,20 EUR, 0,50 EUR, 1 EUR oraz 2 EUR), przy czym monety euro, które posiadają zmienioną specyfikację techniczną lub zmieniony wygląd (np. zmiany w mapie Europy na wspólnej stronie), stanowią nową serię monet, tylko jeśli tak stanowi nowelizacja do rozporządzenia (WE) nr 987/98 lub inny akt prawa wspólnotowego.

„Społeczeństwo”: w odniesieniu do emisji monet euro oznacza wszystkie podmioty oraz członków społeczeństwa innych niż podmioty emitujące monety w (przyszłym) uczestniczącym państwie członkowskim.

„Strategiczne Zapasy Eurosystemu” (Eurosystem Strategic Stock, ESS): oznaczają zapasy nowych i nadających się do obiegu banknotów euro przechowywanych przez określone KBC w celu pokrycia zapotrzebowania na banknoty euro, które nie może zostać pokryte z zapasów logistycznych (4).

„System banknotów na zlecenie” (notes-held-to-order scheme) lub „system NHTO”: oznacza system składający się z indywidualnych postanowień umownych pomiędzy KBC a daną instytucją kredytową („banki prowadzące systemy banknotów na zlecenie”) w uczestniczącym państwie członkowskim danego KBC, na podstawie których KBC (i) dostarcza do banków prowadzących systemy banknotów na zlecenie banknoty euro, które są przechowywane przez nie w depozycie na ich terenie w celu wprowadzenia ich do obrotu; oraz (ii) uznaje rachunki banków prowadzących systemy banknotów na zlecenie o banknoty, które zostają zdeponowane przez ich klientów, sprawdzone co do autentyczności i zdolności obiegowej, przetrzymywane w depozycie oraz o których zawiadomiono KBC. Banknoty przetransportowane z KBC do banków prowadzących systemy banknotów na zlecenie stanowią część wytworzonych banknotów KBC (pozycja danych 1.1). Banknoty przetrzymywane w depozycie przez banki prowadzące systemy banknotów na zlecenie nie stanowią części krajowej emisji banknotów netto KBC.

„Zapasy logistyczne”: oznaczają ogół zapasów wszystkich nowych i nadających się do obiegu banknotów euro, które nie stanowią strategicznych zapasów Eurosystemu, przechowywane przez KBC oraz dla celów niniejszych wytycznych przez banki prowadzące systemy banknotów na zlecenie oraz banki prowadzące poszerzone depozyty powiernicze (5).

„Zestaw startowy”: oznacza paczkę zawierającą określoną liczbę monet euro przeznaczonych do obiegu o różnych nominałach, określonych przez właściwe władze krajowe, w celu zaopatrzenia wtórnego społeczeństwa w przyszłym uczestniczącym państwie członkowskim.

(1) Monety sprzedawane w charakterze inwestycji w metale szlachetne nazywane są bulionem (bulion coins) lub monetami inwestycyjnymi (inves-tementcoins). Z reguły są one wybijane w zależności od poziomu zapotrzebowania na rynku i nie wyróżniają się one szczególnym wykończeniem lub jakością. Monety takie są wyceniane zgodnie z aktualną ceną rynkową dla metalu, z którego się składają powiększonego o niewielkie koszty wybicia, które obejmują koszty produkcji, koszty promocji oraz nieznaczny zysk.

(2) Dz.U.L 139 z 11. 5.1998,s.6.

(3) Dz.U. L 78 z 25.3.2003, s. 16.

(4) Zgodnie z odrębnym aktem prawnym EBC dotyczącym zarządzania zapasami banknotów.

(5) Zgodnie z odrębnym aktem prawnym EBC dotyczącym zarządzania zapasami banknotów.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00