Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 249 str. 1
Wersja aktualna od 2020-03-12
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2014 nr 249 str. 1
Wersja aktualna od 2020-03-12
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 901/2014

z dnia 18 lipca 2014 r.

w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów administracyjnych dotyczących homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2020 r., Nr 48, poz. 6)   Pokaż wszystkie zmiany

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (1), w szczególności jego art. 22 ust. 7, art. 27 ust. 4, art. 29 ust. 4, art. 30 ust. 2, 3 i 6, art. 32 ust. 1, art. 38 ust. 2, art. 39 ust. 3, art. 40 ust. 4, art. 50 ust. 2, art. 51 ust. 3, art. 57 ust. 8 oraz art. 72,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W interesie przejrzystości, przewidywalności, racjonalności i uproszczenia oraz w celu zmniejszenia obciążeń dla producentów pojazdów niniejsze rozporządzenie powinno, jako że opiera się na istniejących praktykach, zapewnić dalsze uproszczenie i ujednolicenie dokumentów wykorzystywanych w procedurach homologacji typu.

(2) Od momentu określenia w dyrektywie 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (2) wzorów stosowanych w procedurach homologacji typu, w pojazdach wprowadzono nowe technologie (np. silniki elektryczne lub stosowanie europejskich poziomów emisji). W związku z tym należy dostosować wspomniane wzory.

(3) Aby wskazać, którą procedurę producent wybiera przy składaniu wniosku o udzielenie homologacji typu, należy wprowadzić nowy wzór „karty folderu informacyjnego”.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 168/2013 w celu zapewnienia, aby pojazdy były budowane w sposób gwarantujący ich bezpieczeństwo przez racjonalny okres, należy opracować wzory oświadczeń producenta dotyczących trwałości najważniejszych układów, części i wyposażenia o znaczeniu kluczowym dla bezpieczeństwa funkcjonalnego oraz integralności konstrukcji pojazdu.

(5) Aby zapewnić niezależnym podmiotom racjonalny dostęp do informacji na temat naprawy pojazdów, w tym informacji dotyczących pokładowych układów diagnostycznych oraz ich współdziałania z innymi układami w pojeździe, producenci zapewniają nieograniczony dostęp do takich informacji oraz przedkładają organom udzielającym homologacji dowód zgodności tych informacji ze wspomnianym wymogiem. Należy określić wzór odpowiedniego świadectwa producenta.

(6) Należy udostępnić trzy wzory świadectwa zgodności odpowiadające procedurom homologacji typu dotyczącym pojazdów kompletnych, skompletowanych i niekompletnych.

(7) Aby ułatwić konwersję poziomu osiągów podkategorii (L3e/L4e)-A2 do (L3e/L4e)-A3 i odwrotnie, należy zapewnić wzór odpowiedniego oświadczenia producenta dołączanego do folderu informacyjnego. Ponadto do świadectwa zgodności należy dodać pewne nowe informacje i pozycje oraz należy określić cechy specjalnej tabliczki znamionowej w przypadku określonych podkategorii.

(8) Zgodnie z art. 82 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 producenci mogą występować o udzielenie homologacji typu UE lub krajowej homologacji typu w przypadku nowych typów pojazdów na mocy tego rozporządzenia jeszcze przed dniem, w którym rozpocznie się jego stosowanie. Aby ułatwić wcześniejsze stosowanie wspomnianego rozporządzenia, należy umożliwić korzystanie ze wzoru świadectwa zgodności wskazanego w załączniku IV do dyrektywy 2002/24/WE do dnia 31 grudnia 2015 r. na warunkach przedstawionych w art. 5 ust. 2.

(9) Aby uprościć kontrole, zmniejszając przy tym obciążenie administracyjne producentów, nie należy już wymagać tabliczki zabezpieczenia przed ingerencją, a umieszczone na niej istotne informacje należy uwzględnić na tabliczce znamionowej.

(10) Aby uprościć najpowszechniej stosowane świadectwo homologacji typu UE, należy opracować nowy wzór do użytku wyłącznie w przypadku homologacji typu całego pojazdu dla pojazdu kompletnego, natomiast w przypadku innych kombinacji typów pojazdów należy ustanowić inny wzór świadectwa homologacji typu UE całego pojazdu.

(11) W przypadku gdy producent wybierze procedurę jednostopniowej homologacji typu, do świadectwa homologacji typu UE dla całego pojazdu należy dołączyć wykaz mających zastosowanie wymogów lub aktów, z którymi pojazd ten jest zgodny. Należy ustanowić wzór świadectwa homologacji typu UE w celu zharmonizowania różnych wzorów uprzednio określonych w unijnych dyrektywach cząstkowych dotyczących układów i komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych.

(12) Należy zmodyfikować system numeracji świadectw homologacji typu UE określony w załączniku V do dyrektywy 2002/24/WE, tak aby odzwierciedlał nową strukturę prawną aktów zawierających wymagania dotyczące homologacji typu, za pomocą których poświadcza się zgodność.

(13) Aby zharmonizować sposób przedstawiania najistotniejszych informacji w sprawozdaniach z badań, należy ustanowić minimalny zbiór wymogów dotyczących formy sprawozdań z badań.

(14) Aby zapewnić łatwą identyfikację badań przeprowadzanych na homologowanym typie pojazdu, do świadectwa homologacji typu UE należy dołączyć arkusz wyników badań zawierającą wymagany minimalny zbiór informacji.

(15) Należy ustanowić wykaz części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów, które są istotne dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego efektywności środowiskowej.

(16) Należy ustanowić wzór świadectwa upoważniającego do wprowadzenia do obrotu części lub wyposażenia mogących stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów, które są istotne dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego efektywności środowiskowej, wraz z systemem numeracji świadectw.

(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 73 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 168/2013,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu określono środki wykonawcze, o których mowa w art. 72 rozporządzenia (UE) nr 168/2013, w celu ustanowienia jednolitych warunków wdrożenia wymogów administracyjnych dotyczących homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców, a także układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych zaprojektowanych i zbudowanych dla takich pojazdów. W rozporządzeniu określono również wymogi administracyjne dotyczące wprowadzania do obrotu i dopuszczania części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania istotnych układów.

Artykuł 2

Wzory do dokumentu informacyjnego i folderu informacyjnego

Producenci występujący o udzielenie homologacji typu UE dostarczają dokument informacyjny oraz folder informacyjny, o których mowa w art. 27 ust. 1 i art. 27 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 168/2013, na podstawie wzorów określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 3

Wzory oświadczeń producenta dotyczących prób trwałości i integralności konstrukcji pojazdu

Producenci występujący o udzielenie homologacji typu UE dostarczają oświadczenia dotyczące trwałości układów, części i wyposażenia o znaczeniu kluczowym dla bezpieczeństwa funkcjonalnego, o których mowa w art. 22 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 168/2013, oraz integralności konstrukcji pojazdu, jak określono w załączniku XIX do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 3/2014 (3) do tego rozporządzenia na podstawie wzorów wskazanych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 4

Wzory świadectw producenta stanowiące dla organu udzielającego homologacji typu dowód zgodności w zakresie dostępu do pokładowego układu diagnostycznego (OBD) pojazdu oraz do informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów

Producenci występujący o udzielenie homologacji typu UE dostarczają organowi udzielającemu homologacji typu świadectwo dotyczące dostępu do pokładowego układu diagnostycznego pojazdu oraz informacji dotyczących naprawy i konserwacji pojazdów zgodnie z art. 57 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 na podstawie wzorów wskazanych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 5

Wzory świadectw zgodności

1. Producenci wydają świadectwo zgodności, o którym mowa w art. 38 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 168/2013, według wzorów określonych w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

2. Zgodnie z art. 82 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 umożliwiającym producentom wystąpienie o udzielenie homologacji typu już na mocy tego rozporządzenia, od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wykonawczego do dnia 31 grudnia 2015 r., w przypadku pojazdów takich nowo homologowanych typów producenci mogą, zamiast ze wzoru świadectwa zgodności określonego w dodatku 1 do załącznika IV, skorzystać ze wzoru świadectwa zgodności określonego w załączniku IV do dyrektywy 2002/24/WE, w którym w pozycji nr 04 „Kategoria pojazdu” oraz nr 50 „ Uwagi:” należy umieścić informacje i pozycje określone w dodatku 2 do załącznika IV.

Artykuł 6

Wzory tabliczki znamionowej i znaku homologacji typu UE

Producenci wydają tabliczkę znamionową oraz znak homologacji typu UE, o których mowa w art. 39 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 168/2013, według wzorów określonych w załączniku V do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 7

Wzory świadectwa homologacji typu UE

Organy udzielające homologacji wydają świadectwa homologacji typu UE, o których mowa w art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 168/2013, na podstawie wzorów określonych w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 8

System numeracji świadectw homologacji typu UE

Na mocy art. 29 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 świadectwa homologacji typu UE otrzymują numerację zgodnie ze zharmonizowanym systemem określonym w załączniku VII do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 9

Wzór arkusza wyników badań

Organy udzielające homologacji wydają arkusz wyników badań, o którym mowa w art. 30 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 na podstawie wzoru wskazanego w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 10

Format sprawozdań z badań

Format sprawozdań z badań, o których mowa w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 musi spełniać ogólne wymogi określone w załączniku VIII do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 11

Wykaz części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania istotnych układów

Wykaz części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów istotnych dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego efektywności środowiskowej, o którym mowa w art. 50 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 określono w załączniku X do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł 12

Wzór oraz system numeracji świadectw dotyczących wprowadzania do obrotu i dopuszczania części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania istotnych układów

Organy udzielające homologacji wydają świadectwo dotyczące wprowadzania do obrotu i dopuszczania części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania układów istotnych dla bezpieczeństwa pojazdu lub jego efektywności środowiskowej, o którym mowa w art. 51 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 168/2013, na podstawie wzoru określonego w załączniku IX do niniejszego rozporządzenia oraz zgodnie z systemem numeracji określonym w tym załączniku.

Artykuł 12a

Przepisy przejściowe

[1] 1. Do dnia 30 czerwca 2020 r. organy krajowe w dalszym ciągu udzielają homologacji typu pojazdów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w jego brzmieniu obowiązującym w dniu 11 marca 2020 r.

2. Do dnia 31 grudnia 2020 r. państwa członkowskie w dalszym ciągu zezwalają na wprowadzanie do obrotu, rejestrację i dopuszczenie pojazdów w oparciu o typ pojazdu homologowany zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w jego brzmieniu obowiązującym w dniu 11 marca 2020 r.

Artykuł 13

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 lipca 2014 r.


(1) Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52.

(2) Dyrektywa 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych i uchylająca dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz.U. L 124 z 9.5.2002, s. 1).

(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 3/2014 z dnia 24 października 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do wymogów w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego pojazdów do celów homologacji pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 7 z 10.1.2014, s. 1).

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

Numer załącznika

Tytuł załącznika

Strona

I

Wzory do dokumentu informacyjnego i foldera informacyjnego

6

II

Wzory oświadczeń producenta dotyczących prób zmęczeniowych i integralności konstrukcji pojazdu

128

III

Wzory świadectw producenta stanowiące dowód zgodności dla organu udzielającego homologacji typu dotyczących dostępu do pokładowego układu diagnostycznego (OBD) pojazdu oraz do informacji na temat naprawy i konserwacji pojazdu

130

IV

Wzory świadectw zgodności

134

V

Wzory tabliczki znamionowej i znaku homologacji typu UE

149

VI

Wzory świadectwa homologacji typu UE

158

VII

System numeracji świadectw homologacji typu UE

175

VIII

Format sprawozdań z badań i wzór arkusza wyników badań

179

IX

Wzór oraz system numeracji świadectw dotyczących wprowadzania do obrotu i przekazania do eksploatacji części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania istotnych układów

198

X

Wykaz części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania istotnych układów

202

ZAŁĄCZNIK I

Wzory do dokumentu informacyjnego i foldera informacyjnego [2]

Dokument w formacie PDF

ZAŁĄCZNIK II

Wzory oświadczeń producenta dotyczących prób zmęczeniowych i integralności konstrukcji pojazdu

Dokument w formacie PDF

ZAŁĄCZNIK III

Wzory świadectw producenta stanowiące dowód zgodności dla organu udzielającego homologacji typu dotyczących dostępu do pokładowego układu diagnostycznego (obd) pojazdu oraz do informacji na temat naprawy i konserwacji pojazdu

Dokument w formacie PDF

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK IV

Wzory świadectw zgodności [3]

Dokument w formacie PDF

ZAŁĄCZNIK V

Wzory tabliczki znamionowej i znaku homologacji typu UE

Dokument w formacie PDF

ZAŁĄCZNIK VI

Wzory świadectwa homologacji typu UE

Dokument w formacie PDF

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK VII

System numeracji świadectw homologacji typu UE [4]

Dokument w formacie PDF

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK VIII

Format sprawozdań z badań i wzór arkusza wyników badań [5]

Dokument w formacie PDF

ZAŁĄCZNIK IX

Wzór oraz system numeracji świadectw dotyczących wprowadzania do obrotu i przekazania do eksploatacji części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla właściwego funkcjonowania istotnych układów

Dokument w formacie PDF

ZAŁĄCZNIK X

Wykaz części lub wyposażenia, które mogą stwarzać poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania istotnych układów

Dokument w formacie PDF

[1] Art. 12a w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/239 z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ (Dz.Urz.UE L 48 z 21.02.2020, str. 6). Zmiana weszła w życie 12 marca 2020 r.

[2] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/239 z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ (Dz.Urz.UE L 48 z 21.02.2020, str. 6). Zmiana weszła w życie 12 marca 2020 r.

[3] Załącznik IV w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/239 z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ (Dz.Urz.UE L 48 z 21.02.2020, str. 6). Zmiana weszła w życie 12 marca 2020 r.

[4] Załącznik VII w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/239 z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ (Dz.Urz.UE L 48 z 21.02.2020, str. 6). Zmiana weszła w życie 12 marca 2020 r.

[5] Załącznik VIII w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/239 z dnia 20 lutego 2020 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 901/2014 w odniesieniu do dostosowania wzorów na potrzeby procedur homologacji typu pojazdów dwu- lub trójkołowych oraz czterokołowców do wymogów etapów normy środowiskowej Euro 5 i Euro 5+ (Dz.Urz.UE L 48 z 21.02.2020, str. 6). Zmiana weszła w życie 12 marca 2020 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00