Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2918
Wersja aktualna od 2023-12-29 do 2027-12-31
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2023 poz. 2918
Wersja aktualna od 2023-12-29 do 2027-12-31
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2918

z dnia 22 sierpnia 2023 r.

uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (1), w szczególności jego art. 15 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/86 (2) ustanowiono tymczasowy plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym, który obowiązywał od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/4 (3) przedłużono następnie okres stosowania tymczasowego planu w zakresie odrzutów do dnia 31 grudnia 2021 r.

(2)

Nowe wyłączenie de minimis ustanowiono następnie rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/2064 (4). Wyłączenie to ustanowiono w odniesieniu do gatunków dennych do dnia 31 grudnia 2023 r., natomiast wyłączenie w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych dokonanych ramach połowów dennych ustanowiono jedynie do dnia 31 grudnia 2022 r. Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/2564 (5) przedłużono następnie do dnia 31 grudnia 2023 r. wyłączenia de minimis w odniesieniu do przyłowów małych gatunków pelagicznych.

(3)

Chorwacja, Włochy i Słowenia („grupa wysokiego szczebla ADRIATICA”) oraz Grecja, Włochy, Cypr i Malta („grupa wysokiego szczebla SUDESTMED”) mają bezpośredni interes w zarządzaniu połowami, odpowiednio, w Morzu Adriatyckim i w południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym. W dniu 2 maja 2023 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA i grupa wysokiego szczebla SUDESTMED przedłożyły pierwotne wspólne rekomendacje zawierające wniosek o przedłużenie wyłączeń de minimis ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2064.

(4)

W dniu 15 czerwca 2023 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa („STECF”) dokonał oceny dowodów naukowych potwierdzających pierwotne wspólne rekomendacje (6).

(5)

Po pierwsze, STECF zauważył, że połączone podejście de minimis uwzględnione w dowodach naukowych obejmuje liczną grupę gatunków o szerokim zakresie wskaźników odrzutów, ale uznał tak szeroki zakres za właściwe podejście ze względu na złożoność połowów w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym.

(6)

Po drugie, STECF uznał, że indywidualne wyłączenia de minimis obejmujące pojedyncze gatunki mogłyby prowadzić do wielu odrębnych wyłączeń, które byłyby równie trudne do monitorowania.

(7)

Wskaźniki odrzutów charakteryzują się bardzo dużym zróżnicowaniem zarówno pod względem podobszarów geograficznych (GSA), jak i puli gatunków (zwłaszcza w odniesieniu do gatunków poławianych przy użyciu włoków dennych), przy czym priorytetowo należy traktować zmniejszenie poziomu niezamierzonych połowów poprzez stosowanie selektywnych narzędzi połowowych lub morskich obszarów chronionych.

(8)

Po czwarte, jeśli chodzi w szczególności o przedstawione przez grupę wysokiego szczebla ADRIATICA dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, STECF przyjął do wiadomości, że kilka projektów badawczych i analiz jest w trakcie realizacji lub zostanie opracowanych oraz że przedstawiono solidne argumenty uzasadniające trudności dotyczące poprawy selektywności i uniknięcia wszelkich niezamierzonych połowów w perspektywie krótkoterminowej. STECF z zadowoleniem przyjął również wysiłki podjęte w celu przeprowadzenia badań dotyczących nieproporcjonalnie wysokich kosztów i selektywności oraz fakt, że odpowiednie państwa członkowskie wdrożą nowe projekty.

(9)

Po piąte, jeśli chodzi w szczególności o przedstawione przez grupę wysokiego szczebla SUDESTMED dowody naukowe dotyczące nieproporcjonalnie wysokich kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami, STECF odnotował wysiłki i prace podjęte w celu dostarczenia dowodów dotyczących nieproporcjonalnych kosztów postępowania z niezamierzonymi połowami w południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym za pomocą wyczerpującej analizy wielokryterialnej macierzy osiągnięć. STECF z zadowoleniem przyjął również wysiłki dokonane w celu przeprowadzenia badań dotyczących selektywności oraz fakt, że państwa członkowskie wdrożą nowe projekty.

(10)

W dniu 27 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla SUDESTMED, a w dniu 28 czerwca 2023 r. grupa wysokiego szczebla ADRIATICA przedstawiły - odpowiednio - zaktualizowane wspólne rekomendacje.

(11)

Zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 (7) Komisja rozpatrzyła zaktualizowane wspólne rekomendacje grup wysokiego szczebla ADRIATICA i SUDESTMED w świetle dokonanej przez STECF oceny pierwotnej wspólnej rekomendacji w celu zapewnienia zgodności zaktualizowanej wspólnej rekomendacji z odpowiednimi unijnymi środkami ochrony, w tym z obowiązkiem wyładunku.

(12)

Komisja wzięła również pod uwagę, że: (i) oczekuje się, że zbliżająca się ocena obowiązku wyładunku (8) dostarczy więcej informacji na temat skuteczności, wydajności, spójności, adekwatności i wartości dodanej obowiązku wyładunku; oraz (ii) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) zauważył (9), że obecny proces oceny wspólnych rekomendacji jest nieskuteczny, że konieczna jest dalsza refleksja nad tym, jak go dalej poprawić oraz że taka refleksja umożliwiłaby dyskusję na temat kwestii dotyczących danych oraz na temat znalezienia nowych sposobów poprawy wdrażania obowiązku wyładunku.

(13)

Komisja odnotowuje także, że w Morzu Adriatyckim i w południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym gatunki są poławiane jednocześnie, w bardzo różnych ilościach, co sprawia, że stosowanie podejścia opartego na pojedynczym stadzie staje się trudne. Gatunki te są ponadto poławiane w ramach rybołówstwa łodziowego i wyładowywane w wielu miejscach wyładunku rozmieszczonych geograficznie wzdłuż wybrzeża. Powoduje to nieproporcjonalnie wysokie koszty postępowania z niezamierzonymi połowami.

(14)

Ponadto w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach państwa członkowskie ponowiły swoje zobowiązanie do przeprowadzenia nowych badań z planem działania oraz do zwiększenia selektywności narzędzi połowowych zgodnie z wynikami bieżących programów badawczych, aby zredukować i ograniczyć niezamierzone połowy, w szczególności połowy osobników o rozmiarach poniżej minimalnych rozmiarów odniesienia do celów ochrony. Państwa członkowskie zobowiązały się również do wyznaczenia kolejnych obszarów zamkniętych w celu zmniejszenia śmiertelności osobników młodocianych.

(15)

Ponadto, z uwagi na dużą liczbę różnych gatunków złowionych w tym samym czasie w ramach operacji połowów dennych prowadzonych przy użyciu haków, lin, sieci skrzelowych i drygawic w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym, w zaktualizowanych wspólnych rekomendacjach państwa członkowskie zaproponowały progi de minimis, które są proporcjonalne do częstotliwości połowów gatunków.

(16)

Z powodów określonych w motywach 3-15 powyżej Komisja uważa zatem, że wyłączenia należy przyznać na okres od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

(17)

W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych i na powiązaną działalność gospodarczą oraz ze względu na pewność prawa, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Realizacja obowiązku wyładunku

Obowiązek wyładunku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, ma zastosowanie do połowów dennych w unijnych wodach Morza Adriatyckiego i południowo-wschodniego Morza Śródziemnego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł 2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)

„podobszary geograficzne GFCM” („GSA”) oznaczają podobszary geograficzne Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego („GFCM”), jak określono w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 (10);

b)

„Morze Adriatyckie” oznacza podobszary geograficzne GFCM 17 i 18;

c)

„południowo-wschodnie Morze Śródziemne” oznacza podobszary geograficzne GFCM 14, 15, 16, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 i 27.

Artykuł 3

Wyłączenie de minimis

1. Na zasadzie odstępstwa od art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 następujące ilości mogą zostać odrzucone na podstawie art. 15 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1380/2013:

a)

w Morzu Adriatyckim:

(i)

w odniesieniu do morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) i mugilowatych (Mullus spp.) - maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych;

(ii)

w odniesieniu do morszczuka (Merluccius merluccius) i barwenowatych (Mullus spp.) - maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające sieci skrzelowych i drygawic (GSN, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN);

(iii)

w odniesieniu do morszczuka (Merluccius merluccius) i mugilowatych (Mullus spp.) - maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków rozprzowych (TBB);

(iv)

w przypadku soli (Solea solea) - maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku dokonanych przez statki używające włoków dennych;

(v)

w odniesieniu do labraksa (Dicentrarchus labrax), prażmy (Diplodus annularis), dubiela (Diplodus puntazzo), sargusa (Diplodus sargus), amarela (Diplodus vulgaris), graników (Epinephelus spp.), morlesza pręgowanego (Lithognathus mormyrus), morlesza krwistego (Pagellus acarne), morlesza bogara (Pagellus bogaraveo), morlesza szkarłatnego (Pagellus erythrinus), pagrusa karaibskiego (Pagrus pagrus), wrakonia (Polyprion americanus), dorady (Sparus aurata) i krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) - maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych;

(vi)

w odniesieniu do labraksa (Dicentrarchus labrax), prażmy (Diplodus annularis), dubiela (Diplodus puntazzo), sargusa (Diplodus sargus), amarela (Diplodus vulgaris), graników (Epinephelus spp.), morlesza pręgowanego (Lithognathus mormyrus), morlesza krwistego (Pagellus acarne), morlesza bogara (Pagellus bogaraveo), morlesza szkarłatnego (Pagellus erythrinus), pagrusa karaibskiego (Pagrus pagrus), wrakonia (Polyprion americanus), soli (Solea solea) i dorady (Sparus aurata) - maksymalnie 2 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające sieci skrzelowych i drygawic (GNS, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN);

(vii)

w odniesieniu do labraksa (Dicentrarchus labrax), prażmy (Diplodus annularis), dubiela (Diplodus puntazzo), sargusa (Diplodus sargus), amarela (Diplodus vulgaris), graników (Epinephelus spp.), morlesza pręgowanego (Lithognathus mormyrus), morlesza krwistego (Pagellus acarne), morlesza bogara (Pagellus bogaraveo), morlesza szkarłatnego (Pagellus erythrinus), pagrusa karaibskiego (Pagrus pagrus), wrakonia (Polyprion americanus), soli (Solea solea) i dorady (Sparus aurata) - maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające haków i lin (LHP, LHM, LLS, LLD, LL, LTL, LX);

(viii)

w odniesieniu do sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) - maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków złowionych przez statki używające włoków dennych.

(ix)

w przypadku homarca (Nephrops norvegicus) maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku dokonanych przez statki używające więcierzy i koszy;

b)

w południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym:

(i)

w odniesieniu do morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) i mugilowatych (Mullus spp.) - maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych;

(ii)

w odniesieniu do morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) i mugilowatych (Mullus spp.) - maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające sieci skrzelowych i drygawic (GSN, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN);

(iii)

w odniesieniu do krewetki głębokowodnej różowej (Parapenaeus longirostris) - maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tego gatunku dokonanych przez statki używające włoków dennych;

(iv)

w odniesieniu do labraksa (Dicentrarchus labrax), prażmy (Diplodus annularis), dubiela (Diplodus puntazzo), sargusa (Diplodus sargus), amarela (Diplodus vulgaris), graników (Epinephelus spp.), morlesza pręgowanego (Lithognathus mormyrus), morlesza krwistego (Pagellus acarne), morlesza bogara (Pagellus bogaraveo), morlesza szkarłatnego (Pagellus erythrinus), pagrusa karaibskiego (Pagrus pagrus), wrakonia (Polyprion americanus), dorady (Sparus aurata), homarca (Nephrops norvegicus) i soli (Solea solea) - maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające włoków dennych;

(v)

w odniesieniu do labraksa (Dicentrarchus labrax), prażmy (Diplodus annularis), dubiela (Diplodus puntazzo), sargusa (Diplodus sargus), amarela (Diplodus vulgaris), graników (Epinephelus spp.), morlesza pręgowanego (Lithognathus mormyrus), morlesza krwistego (Pagellus acarne), morlesza bogara (Pagellus bogaraveo), morlesza szkarłatnego (Pagellus erythrinus), pagrusa karaibskiego (Pagrus pagrus), wrakonia (Polyprion americanus), dorady (Sparus aurata), soli (Solea solea), homarca europejskiego (Homarus gammarus) i langustowatych (Palinuridae) - maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające sieci skrzelowych i drygawic (GNS, GN, GND, GNC, GTN, GTR, GEN). Jeżeli wyładunek tych gatunków stanowi mniej niż 25 % łącznego wyładunku w ramach połowów, ilości odrzucone mogą stanowić maksymalnie 5 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków;

(vi)

w odniesieniu do labraksa (Dicentrarchus labrax), prażmy (Diplodus annularis), dubiela (Diplodus puntazzo), sargusa (Diplodus sargus), amarela (Diplodus vulgaris), graników (Epinephelus spp.), morlesza pręgowanego (Lithognathus mormyrus), morlesza bogara (Pagellus bogaraveo), morlesza krwistego (Pagellus acarne), morlesza szkarłatnego (Pagellus erythrinus), pagrusa karaibskiego (Pagrus pagrus), wrakonia (Polyprion americanus), dorady (Sparus aurata), morszczuka europejskiego (Merluccius merluccius) - maksymalnie 1 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków dokonanych przez statki używające haków i lin (LHP, LHM, LLS, LLD, LL, LTL, LX). Jeżeli wyładunek tych gatunków stanowi mniej niż 25 % łącznego wyładunku w ramach połowów, ilości odrzucone mogą stanowić maksymalnie 3 % całkowitych rocznych połowów tych gatunków;

(vii)

w odniesieniu do sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus), sardynki europejskiej (Sardina pilchardus), makreli (Scomber spp.) i ostroboków (Trachurus spp.) - maksymalnie 5 % całkowitych rocznych przyłowów tych gatunków złowionych przez statki używające włoków dennych.

2. Do dnia 1 maja 2027 r. państwa członkowskie mające bezpośredni interes w zarządzaniu połowami w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym przedkładają Komisji dodatkowe dane dotyczące odrzutów oraz wyniki badań, projektów i analiz na poparcie wyłączenia określonego w ust. 1. STECF ocenia te dane i informacje najpóźniej do dnia 31 lipca 2027 r.

Artykuł 4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2027 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 sierpnia 2023 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.

(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/86 z dnia 20 października 2016 r. ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 14 z 18.1.2017, s. 4).

(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/4 z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/86 ustanawiające plan w zakresie odrzutów w odniesieniu do niektórych połowów małych gatunków dennych w Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 2 z 6.1.2020, s. 5).

(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2064 z dnia 25 sierpnia 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 421 z 26.11.2021, s. 9).

(5) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2564 z dnia 16 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2064 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 w zakresie ustanowienia wyłączenia de minimis z obowiązku wyładunku w odniesieniu do niektórych połowów gatunków dennych w Morzu Adriatyckim i południowo-wschodnim Morzu Śródziemnym (Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 126).

(6) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), Ocena wspólnych rekomendacji dotyczących obowiązku wyładunku i rozporządzenia w sprawie środków technicznych (STECF-23-04 i 23-06).

(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).

(8) COM(2023) 103 final.

(9) https://stecf.jrc.ec.europa.eu/documents/43805/61703874/STECF+23-0406+-+Ev+JRs+LO.pdf/5cf75911-6a7f-4aa5-be7d-3f371440b2bd

(10) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1343/2011 z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie niektórych przepisów dotyczących połowów na obszarze objętym porozumieniem GFCM (Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego) oraz zmiany rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w sprawie środków zarządzania zrównoważoną eksploatacją zasobów rybołówstwa Morza Śródziemnego (Dz.U. L 347 z 30.12.2011, s. 44).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00