Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.10.2022.2.RK

Uznanie wniesienia aportem nieruchomości do Spółki w zamian za udziały za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, a także w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania i sposobu dokumentowania tej transakcji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie uznania wniesienia aportem nieruchomości do Spółki w zamian za udziały za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, a także jest nieprawidłowe w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania i sposobu dokumentowania tej transakcji.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości gruntowych do Spółki. Uzupełnili go Państwo pismem z 17 marca 2022 r. (wpływ 23 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada osobowość prawną. Jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina (...) dokonała centralizacji rozliczeń z tytułu VAT z dniem 1 stycznia 2017 r.

Gmina (...) przystąpiła do programu (…) zwanej dalej A. Do inicjatywy przystąpiło 16 innych gmin z terenu województwa. Do ich zadań będzie należała budowa tanich mieszkań na wynajem. Powstanie A. ma zwiększyć dostępność mieszkań na wynajem dla osób o umiarkowanych dochodach. A. mają być alternatywą dla tych, których nie stać na kredyt mieszkaniowy bądź z jakiś powodów wolą wynajmować lokal. Mieszkania będą miały powierzchnię wynoszącą około 50 m², która pozwoli utrzymać stosunkowo niskie koszty wynajmu. Oferta adresowana będzie do osób rozpoczynających samodzielnie życie, nieposiadających zdolności kredytowej niezbędnej do zakupu mieszkania na wolnym rynku. Lokator wynajmowanego mieszkania będzie mógł w przyszłości (20-30 lat) uzyskać jego własność, jeśli wpłaci wkład w wysokości co najmniej 20 procent. Każda z gmin, która przystąpiła do spółki otrzymała po 3.000.000,00 zł z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego, a pieniądze na budowę mieszkań będą pochodzić z Banku Gospodarstwa Krajowego i Krajowego Zasobu Nieruchomości. Krajowy Zasób Nieruchomości KZN - tworząc z samorządami Spółki, tj. A., dają Gminie pomoc w całym procesie związanym z inwestycją. Przejmują na siebie ciężar związany ze zdobyciem finansowania, zaprojektowaniem budynków, uzyskiwaniem pozwoleń na budowę, wyłonieniem wykonawcy, przeprowadzeniem inwestycji a następnie utrzymania budynków. Gmina nie partycypuje w tych zadaniach w żaden sposób. Jednocześnie jej udział jest konieczny. Środki, które KZN pozyskuje na realizację inwestycji, są pozyskiwane za pośrednictwem gmin i trafiają do spółki przez lokalne samorządy. Każdy samorząd będzie miał miejsce w radzie nadzorczej Spółki.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00