Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.96.2022.2.AMN

Świadczenia otrzymane w związku z pełnieniem roli eksperta w ramach programu współpracy bliźniaczej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 18 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy świadczeń otrzymanych w związku z pełnieniem roli eksperta w ramach programu współpracy bliźniaczej. Uzupełnił go Pan 26 stycznia 2022 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 maja 2022 r. (wpływ 2 maja 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca od 2012 r. jest zatrudniony w (…). W lipcu 2021 r. (…) podpisała umowę na realizację projektu „(…)” (dalej: Umowa). Czas realizacji projektu ustalono na 24 miesiące. Projekt w całości jest finansowany ze środków pomocowych Unii Europejskiej w ramach programu współpracy bliźniaczej, (…). W 2021 r. na podstawie polecenia służbowego, Wnioskodawca brał udział w roli eksperta w dwóch misjach (…) i (…). Zgodnie z Umową oraz zasadami realizacji projektów bliźniaczych, ekspert nie otrzymał diet, jak również zwrotu kosztów podróży służbowej z budżetu (…). Natomiast bezpośrednio ze środków Projektu Wnioskodawcy wypłacono wynagrodzenie w wysokości 350 euro za dzień misji oraz diety pobytowe, w kwocie 289 euro za dzień. Stawki te są wyższe niż diety zagraniczne ustalone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167). (…) uznała, jako przychód Wnioskodawcy (a w konsekwencji również dochód podlegający opodatkowaniu) wynagrodzenie eksperta za okres pracy w (…) oraz nadwyżkę wypłaconych Wnioskodawcy z budżetu projektu (ze środków UE) diet pobytowych, ponad wielkości wynikające ze stawek diet zagranicznych, określonych przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Od przychodu odliczono jedynie koszty hotelu. (…) obliczała podstawę opodatkowania w następujący sposób: Wynagrodzenie eksperta + dzienne diety pobytowe - koszty hotelu - diety z ww. rozporządzenia (dieta żywieniowa, dojazdowa) = podstawa opodatkowania podatkiem dochodowym. Z kwoty, która została po odprowadzeniu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych (…) dokonywała potrącenia: 1. Składek ZUS pracownika, 2. Składek ZUS pracodawcy, 3. Składki pracownika na PPK, 4. Składki pracodawcy na PPK. (…) nie dokonała pomniejszenia podstawy opodatkowania o składki ZUS pracodawcy oraz składki (…) w PPK. Ponadto (…) nie pomniejszyła podstawy opodatkowania o koszty wizy, obowiązkowych testów na COVID-19, które ekspert musiał uzyskać w związku z realizacją misji i które zostały rozliczone z ww. kwoty po odprowadzeniu zaliczki na podatek dochodowy, a więc zostały opodatkowane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00