Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.788.2022.1.AJB

Uznanie partycypacji w kosztach realizacji inwestycji za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi podlegającej opodatkowaniu VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania partycypacji w kosztach realizacji inwestycji za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi podlegającej opodatkowaniu VAT. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – … (dalej: Spółka) - jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka jest właścicielem nieruchomości znajdujących się na terenie miasta .... 100% udziałów w spółce posiada Gmina Miejska .... W szczególności spółka wykonuje zadania związane z pozyskiwaniem nieruchomości gruntowych położonych na terenie Gminy Miejskiej ... niezbędnych do utworzenia parku inwestycyjnego oraz sprzedażą tych nieruchomości przedsiębiorcom zamierzającym podjąć działalność na terenie parku.

Wnioskodawca gospodaruje powierzonym mieniem w ten sposób, że pozyskuje inwestorów i sprzedaje nieruchomości nakładając jednocześnie na inwestora obowiązek inwestycyjny, tj. obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej oraz realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego.

Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć umowę pomiędzy Spółką a ... SA dotyczącą wspólnej realizacji finansowania inwestycji polegającej na budowie drogi wewnętrznej wraz ze zjazdem w rejonie ul. … w ... o szacowanej długości 40 mb. Spółka dla realizacji inwestycji działa wspólnie w imieniu własnym i w imieniu i na rzecz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w ... (dalej: ... SP. z o.o.).

Zakres robót obejmuje:

a)opracowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę oraz wykonanie robót budowlanych (z wyłączeniem dokumentacji i robót polegających na budowie sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej) – finansowane przez Zamawiającego,

b)opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych obejmujących budowę sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej – finansowane przez ... Sp. z o.o.

Właścicielem praw autorskich do dokumentacji i właścicielem wybudowanej infrastruktury będzie odpowiednio do zakresu robót Spółka (zakres a) oraz ... Sp. z o.o. (zakres b).

Właścicielem gruntu, na którym zostanie posadowiona infrastruktura jest Spółka. Szacunkowy koszt realizacji zakresu A – wynosi netto 279.877,50 zł, powiększony o podatek VAT w wysokości 64.371,83 zł, co daje kwotę brutto 344.249,33 zł. Szacunkowy koszt realizacji zakresu B - wynosi netto 75.000,00 zł, powiększony o podatek VAT w wysokości 17.250,00 zł, co daje kwotę brutto 92.250,00 zł.

... partycypuje w koszcie zakresu A inwestycji w kwocie ryczałtowej 150.000,00 zł netto, powiększony o podatek VAT w wysokości 34.500,00 zł, co daje kwotę brutto 184.500,00 zł.

Z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji Wnioskodawca zamierza wystawić na rzecz ...a fakturę VAT na kwotę netto 150.000,00 zł wraz z należnym podatkiem VAT w wysokości 34.500,00 zł po odbiorze robót budowlanych przez Spółkę. ... SA w IV kwartale 2022 r. stanie się właścicielem nieruchomości położonych na terenie parku inwestycyjnego w ... i zbuduje na ich terenie halę magazynową wraz z częścią biurową.

W celu pozyskania potencjalnych inwestorów i uatrakcyjnienia parku inwestycyjnego w ... Spółka podjęła decyzję o budowie układu drogowego wraz z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną komunikującego nieruchomości przeznaczone do sprzedaży. Funkcjonalnie planowany fragment drogi wewnętrznej wraz z wjazdem na nieruchomość przeznaczoną do sprzedaży firmie ... SA jest częścią kompleksowego układu drogowego projektowanego przez Spółkę.

... SA zgłosił Spółce zapotrzebowanie na budowę podwójnego zjazdu z planowanej do zakupu nieruchomości. Standardowo Spółka zapewnia jeden wjazd na teren nieruchomości inwestora, dlatego ustalono, że na podstawie umowy o współfinansowaniu ... SA będzie partycypował w części kosztów związanych z realizacją drogi i zjazdu. Ponadto droga wewnętrzna będzie kontynuowana przez Spółkę (Spółka posiada przygotowaną kompletną dokumentację techniczną oraz przetargową).

Z tego względu samodzielna realizacja fragmentu drogi wraz z wjazdem indywidualnie przez ... SA byłaby nieefektywna, tym samym jest nieuzasadniona, ponieważ Spółka zaplanowała inwestycję w infrastrukturę komunikacyjną w sposób kompleksowy, uzasadniona natomiast jest partycypacja w kosztach zakresu A przez ... SA w związku z zapotrzebowaniem inwestora na poszerzony (podwójny) zjazd z nieruchomości.

Pytanie

Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym partycypacja w kosztach inwestycji przez ... SA będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy partycypacja przez ... SA w inwestycję zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że partycypacja w kosztach stanowi zapłatę za usługę - przejawiającą się w postaci uatrakcyjnienia inwestycji ... SA poprzez wybudowanie dodatkowego (podwójnego) zjazdu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu VAT podlegają:

-odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

-eksport towarów;

-import towarów;

-wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

-wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

-przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

-zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

-świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, iż w rozumieniu ww. przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usługi należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innego podmiotu), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Wnioskodawca wskazał, że konieczność partycypacji Spółki w kosztach budowy inwestycji drogowej wynikała z zawartej umowy z ... SA. Standardowo Spółka zapewnia jeden wjazd na teren nieruchomości inwestora, dlatego ustalono, że na podstawie umowy o współfinansowaniu ... SA będzie partycypował w części kosztów związanych z realizacją drogi i zjazdu. Ponadto droga wewnętrzna będzie kontynuowana przez Spółkę (Spółka posiada przygotowaną kompletną dokumentację przetargową).

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że sama czynność przekazania środków finansowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi żadnych obowiązków podatkowych, o ile nie pełni funkcji zapłaty lub zaliczki z tytułu jakiegokolwiek świadczenia usług lub dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych.

Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Przekazana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

W przedmiotowej sprawie, partycypacja w kosztach stanowi zapłatę za usługę - przejawiającą się w postaci uatrakcyjnienia inwestycji ... SA poprzez wybudowanie dodatkowego (podwójnego) zjazdu.

Istotne jest, że w myśl art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. 2007 r. Nr 19 poz. 115 ze zm.) budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

Wnioskodawca nie jest zatem zobowiązany do partycypacji w kosztach budowy dwóch zjazdów. Taki obowiązek powstał w wyniku zawarcia umowy pomiędzy Wnioskodawcą a ... SA. W świetle powołanych na wstępie przepisów, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Dochodzi do świadczenia usługi, w zamian za partycypację w budowie drogi, ... SA uzyska korzyść w postaci uatrakcyjnienia swojej inwestycji (poprzez wybudowanie drugiego zjazdu).

W ocenie Wnioskodawcy dojdzie do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz ... SA, zatem przekazane środki pieniężne należy uznać za wynagrodzenie za te usługi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., zwana dalej jako: „ustawa”):

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do  art. 8 ust. 1 cyt. ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2)zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenia usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Należy również zaznaczyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Można w tym miejscu wskazać, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

I tak, w wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council, TSUE stwierdził, że wskazane w sprawie czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.

Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. C-154/80, które zapadło na tle przepisów I Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu – jak wskazał Trybunał – świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie natomiast wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.

Na uwagę zasługuje tutaj orzeczenie z dnia 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie Trybunał zauważył, że czynność „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Należy stwierdzić, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub świadczącego usługę.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem, jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

A zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej, zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu, wskazać należy, że co do zasady, sama czynność przekazania środków finansowych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie rodzi żadnych obowiązków podatkowych, o ile nie pełni funkcji zapłaty lub zaliczki z tytułu jakiegokolwiek świadczenia usług lub dostawy towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy. Aby uznać, że pomiędzy podmiotami doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy przekazaną zapłatą, a wykonanym świadczeniem. Przekazana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia – wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że wykonujecie Państwo zadania związane z pozyskiwaniem nieruchomości gruntowych położonych na terenie Gminy Miejskiej ... niezbędnych do utworzenia parku inwestycyjnego oraz sprzedażą tych nieruchomości przedsiębiorcom zamierzającym podjąć działalność na terenie parku. Pozyskujecie Państwo inwestorów i sprzedajecie nieruchomości nakładając jednocześnie na inwestora obowiązek inwestycyjny, tj. obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej oraz realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego. Zamierzacie Państwo zawrzeć umowę pomiędzy Spółką a ... SA dotyczącą wspólnej realizacji finansowania inwestycji polegającej na budowie drogi wewnętrznej wraz ze zjazdem w rejonie ul. … w .... ... partycypuje w koszcie inwestycji. ... SA w IV kwartale 2022 r. stanie się właścicielem nieruchomości położonych na terenie parku inwestycyjnego w ... i zbuduje na ich terenie halę magazynową wraz z częścią biurową. W celu pozyskania potencjalnych inwestorów i uatrakcyjnienia parku inwestycyjnego w ... Spółka podjęła decyzję o budowie układu drogowego wraz z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną komunikującego nieruchomości przeznaczone do sprzedaży. Funkcjonalnie planowany fragment drogi wewnętrznej wraz z wjazdem na nieruchomość przeznaczoną do sprzedaży firmie ... SA jest częścią kompleksowego układu drogowego projektowanego przez Spółkę. ... SA zgłosił Spółce zapotrzebowanie na budowę podwójnego zjazdu z planowanej do zakupu nieruchomości. Standardowo Spółka zapewnia jeden wjazd na teren nieruchomości inwestora, dlatego ustalono, że na podstawie umowy o współfinansowaniu ... SA będzie partycypował w części kosztów związanych z realizacją drogi i zjazdu.

Należy wskazać, że w sytuacji opisanej we wniosku zostaną wypełnione wszystkie przesłanki pozwalające na uznanie, iż będziemy mieli do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z planowanym zawarciem umowy pomiędzy Państwem a ... SA i zgłoszonym zapotrzebowaniem przez ... SA, na budowę podwójnego zjazdu z planowanej do zakupu nieruchomości, zobowiążą się Państwo do wybudowania fragmentu drogi wewnętrznej z dodatkowym wjazdem. Z kolei ... SA w zamian za powyższe czynności zobowiąże się do zapłaty określonej wysokości wynagrodzenia w postaci partycypacji w kosztach ww. inwestycji.

Świadczenie zatem Państwa polegające na budowie fragmentu drogi wewnętrznej z dodatkowym wjazdem wykonywane będzie w ramach umowy zobowiązaniowej, a ... SA należy uznać za bezpośredniego beneficjenta tego świadczenia. Przy tym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz ... SA będzie mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, że należy stwierdzić, iż płatność będzie następować w zamian za to świadczenie.

Wobec powyższego uznać należy, że otrzymane od ... SA środki w postaci partycypacji w kosztach budowy drogi wewnętrznej z dodatkowym wjazdem będą stanowić wynagrodzenie za odpłatne świadczenie przez Państwa usług na rzecz ... SA, które będzie podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.

Oceniając Państwa stanowisko w sprawie należało uznać je za prawidłowe. Wywiedli bowiem Państwo prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji niż Organ. Podkreślenia wymaga, że powołany we własnym stanowisku art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych dotyczy dróg publicznych, natomiast – jak wynika z opisu sprawy – przedmiot umowy pomiędzy stronami odnosi się do drogi wewnętrznej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo  do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00