Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.274.2022.1.JS

Określenie podstawy opodatkowania podatkiem od gier hazardowych loterii audioteksowej

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od gier hazardowych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 8 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od gier hazardowych w zakresie określenia podstawy opodatkowania w loterii audioteksowej, wpłynął 8 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. (dalej: „Spółka”) jest spółką kapitałową prawa polskiego. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje loterie audioteksowe.

Loterie są organizowane na podstawie zezwoleń wydawanych przez dyrektora właściwej izby administracji skarbowej. W tym celu Spółka składa stosowne wnioski o wydanie zezwoleń na urządzenie loterii, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. 2022. 888 t.j. z dnia 2022.04.25; dalej: „ustawa o grach hazardowych”). Loterie będą organizowane na podstawie zezwoleń wydawanych przez właściwego dyrektora izby administracji skarbowej. W tym celu Spółka składać będzie stosowne wnioski o wydanie zezwolenia na urządzenie loterii, zgodnie z przepisami ustawy o grach hazardowych.

Spółka, jako podmiot (organizator loterii) wskazany w art. 68 ust. 1 pkt 1 ustawy o grach hazardowych jest obowiązany do uiszczenia we własnym imieniu opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie danej loterii. Dodatkowo, zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych Państwo, jako organizator loterii, jesteście podatnikiem podatku od gier i jesteście obowiązani do zapłaty we własnym imieniu podatku od gier z tytułu organizowanej loterii.

Spółka zamierza zawrzeć z B. (dalej: „Zainteresowany” lub „Zleceniodawca”) ramową umowę współpracy (dalej: „Umowa”). Przedmiotem Umowy będzie przeprowadzanie przez Spółkę w imieniu własnym, ale na zlecenie Zleceniodawcy loterii audioteksowych (dalej: „Loterie”). Szczegółowe warunki realizacji przez Spółkę danej Loterii strony Umowy określą w porozumieniach wykonawczych (dalej: „PW”). W konsekwencji, będziecie Państwo świadczyć na rzecz Zleceniodawcy usługi organizacji Loterii na zasadach i za wynagrodzeniem określonym w Umowie.

Organizacja i przeprowadzenie Loterii ze względu na złożony charakter i realia wymagać będzie zaangażowania wielu podmiotów. Będą to m.in. podmioty zaangażowane w poszczególne technicznie aspekty zorganizowania Loterii (operatorzy telefonii komórkowej, agregatorzy, podmioty obsługujące systemy płatności online), a także Zleceniodawca, jako podmiot zlecający Spółce organizację Loterii lub podmiot zamawiający przeprowadzenie loterii u Zleceniodawcy, np. nadawca telewizyjny lub radiowy, który zawarł umowę ze Zleceniodawcą.

Zleceniodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na realizowaniu serwisów multimedialnych, które następnie są udostępniane ich odbiorcom (użytkownikom), w szczególności przez operatorów telekomunikacyjnych.

Zleceniodawca realizuje usługi dostarczania operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych na podstawie umowy z agregatorem - hurtownikiem, będącym czynnym podatnikiem VAT (dalej: „Agregator”), posiadającym odpowiednie umowy z operatorami telefonii komórkowej, dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych.

Serwisem multimedialnym może być:

a)serwis umożliwiający dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie (SMS Premium) lub

b)serwis umożliwiający dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie odpłatnego połączenia głosowego IVR Premium lub

c)serwis internetowy umożliwiający dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wysłanie SMS w publicznej sieci telekomunikacyjnej, po wykonaniu płatności online.

Spółka, na podstawie Umowy, zobowiązany będzie do realizowania serwisu multimedialnego na infrastrukturze technicznej Zleceniodawcy, która pozwala w szczególności na obsługę ruchu SMS, SMS Premium i IVR w publicznej sieci telekomunikacyjnej, rejestrowanie zgłoszeń do Loterii oraz na przesyłanie odpowiednich zwrotnych treści loteryjnych do uczestników Loterii.

Z tytułu wykonania umowy dostarczania treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych, w ramach serwisów umożliwiających abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie (SMS Premium) lub serwisów umożliwiających abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez wykonanie odpłatnego połączenia głosowego IVR Premium, Zleceniodawca wystawia na rzecz Agregatora, będącego czynnym podatnikiem VAT, faktury ze stawką 23%.

Tak więc, Zleceniodawca z jednej strony zleci organizację Loterii podmiotowi specjalizującemu się w tego typu działalności, tj. Państwu, a z drugiej strony umożliwi Państwu realizowanie serwisu multimedialnego.

Uczestnikami Loterii będą osoby fizyczne (dalej: „Uczestnicy”). Środki pieniężne pochodzące od Uczestników w związku z wysłaniem wiadomości SMS Premium oraz wykonywaniem połączeń głosowych IVR Premium (o ile dana Loteria będzie to przewidywać) będą transferowane do Zleceniodawcy za pośrednictwem podmiotów trzecich tj. operatorów telekomunikacyjnych lub agregatorów zajmujących się obsługą ruchu telekomunikacyjnego. Zleceniodawca będzie obowiązany do przekazania Spółce informacji o otrzymanych środkach pieniężnych tak, aby Spółka była w stanie określić wysokość należnego podatku od gier.

Spółka, jako organizator Loterii, będzie podmiotem obowiązanym do uiszczenia opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii. Natomiast Zleceniodawca, jako podmiot nieodpowiadający za urządzenie gry hazardowej, nie będzie ani uprawniony, ani zobowiązany do uiszczenia opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Spółka, jako zleceniobiorca, będzie obowiązany do:

a)przeprowadzenia Loterii, z zachowaniem należytej staranności zawodowej, rzetelnie i terminowo oraz zgodnie z koncepcją Zleceniodawcy, postanowieniami Umowy i przepisami prawa polskiego, w oparciu o zezwolenia właściwego dyrektora izby administracji skarbowej na przeprowadzenie Loterii oraz zgodnie z postanowieniami regulaminu Loterii;

b)wystąpienia w charakterze organizatora Loterii (podmiotu urządzającego Loterię w rozumieniu ustawy o grach hazardowych) oraz wydania nagród;

c)opracowania w uzgodnieniu ze Zleceniodawcą części komunikatów reklamowych dotyczących Loterii (tj. rozpowszechnianych przez Zleceniodawcę w sposób zgodny z wymogami operatorów GSM i przepisami prawa) oraz opracowania treści wszystkich komunikatów SMS wykorzystywanych w ramach Loterii;

d)opracowania, zgodnie z wymogami polskiego prawa, wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych w związku z Loterią przez przepisy prawa, a także dokonywania za zgodą Zleceniodawcy niezbędnych korekt regulaminu Loterii w trakcie trwania procedury administracyjnej uzyskiwania zezwolenia na przeprowadzenie Loterii i w zakresie wymaganym w ramach tej procedury;

e)uzyskania wszelkich zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa polskiego do przeprowadzenia Loterii, w szczególności zezwolenia właściwego dyrektora izby administracji skarbowej wydanego na podstawie ustawy o grach hazardowych, w tym przygotowanie i złożenie kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii;

f)wystąpienia, celem uzyskania zezwolenia na urządzenie Loterii, do właściwego organu administracji z wnioskiem o wydanie zezwolenia na urządzenie Loterii;

g)terminowego wniesienia wymaganej opłaty za zezwolenie na urządzenie Loterii, w wysokości 10% wartości puli nagród w Loterii określonej w regulaminie Loterii lub innej ustalonej zgodnie z ustawą o grach hazardowych;

h)zagwarantowania w myśl ustawy o grach hazardowych i innych obowiązujących przepisów prawa wypłacalności nagród w Loterii poprzez zabezpieczenie gwarancją bankową środków w łącznej kwocie równej puli nagród przewidzianej w regulaminie Loterii;

i)rozpoczęcia i przeprowadzania Loterii w terminie i na zasadach określonych w zezwoleniu na urządzenie Loterii, wydanym przez właściwy organ administracji, oraz powiadomienia właściwego organu o rozpoczęciu i zakończeniu Loterii;

j)powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą uprawnienia do nadzorowania Loterii wymagane przez obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawę o grach hazardowych;

k)opublikowania i udostępnienia regulaminu Loterii uczestnikom Loterii, w terminie nie późniejszym niż dzień rozpoczęcia Loterii, zgodnie z przepisami prawa polskiego, w tym przede wszystkim ustawą o grach hazardowych;

l)wyłaniania zwycięzców Loterii zgodnie z regulaminem Loterii, w tym przygotowania aplikacji losującej, przeprowadzenia losowań i zapewnienia ich rzetelności;

m)powiadamiania laureatów Loterii o wygranych zgodnie z regulaminem Loterii oraz weryfikacja laureatów Loterii;

n)wydania nagród laureatom Loterii, w tym logistycznej obsługi wydawania nagród, zgodnie z regulaminem Loterii;

o)spełnienia wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa (w tym do uiszczenia we własnym imieniu opłaty za udzielenie zezwolenia na przeprowadzenie danej Loterii oraz podatku od gier z tytułu danej Loterii);

p)spełnienia wszelkich zobowiązań cywilnoprawnych związanych z przeprowadzeniem Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;

q)obsługi wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii, w tym: przyjmowania, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez uczestników Loterii, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie Loterii oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa;

r)dokonania nagrań rozmów z uczestnikami Loterii oraz ich przechowania zgodnie z postanowieniami regulaminu Loterii;

s)przyjmowania zgłoszeń do Loterii dokonywanych poprzez SMS Premium, IVR Premium oraz SMS wysłane w publicznej sieci telekomunikacyjnej z wykorzystaniem funkcjonalności stron internetowych, po dokonaniu przez uczestnika Loterii płatności online;

t)zapewnienia obsługi prawnej Loterii;

u)dokonania wszelkich innych czynności niezbędnych do przygotowania i prawidłowego przeprowadzenia Loterii;

v)wykonania wszelkich obowiązków, do których zgodnie z przepisami prawa zobowiązany jest podmiot urządzający loterię audioteksową w czasie i po zakończeniu jej przeprowadzania oraz wykonania obowiązków dokumentacyjnych, ewidencyjnych i archiwizacyjnych związanych z Loterią.

Ponadto Spółka zobligowana będzie do opracowania i stworzenia stron internetowych dedykowanych poszczególnym Loteriom, zgodnie z wytycznymi i wymaganiami Zleceniodawcy, a także utrzymywania tych stron internetowych przez cały okres trwania Loterii.

Zgodnie z Umową Spółka uprawniona będzie do promocji ww. stron internetowych we własnym imieniu i na własną rzecz, jak również do zachowania przychodu z tytułu danej Loterii pochodzącego od operatorów płatności online.

Z kolei, Zleceniodawca zobowiązany będzie do:

a)opracowania pełnej koncepcji Loterii, na którą składa się jej scenariusz, mechanika, strategia komunikacji Loterii, strategia marketingowa, uwzględniającą uwarunkowania rynkowe, techniczne i prawne, których spełnienie jest niezbędne dla należytej organizacji loterii audioteksowych;

b)zapewnienia Wnioskodawcy bankowej gwarancji wypłaty nagród na kwotę odpowiadającą puli nagród w danej Loterii, określonej w PW;

c)zapewnienia Wnioskodawcy środków na nagrody pieniężne i rzeczowe w Loterii;

d)zapewnienia Wnioskodawcy infrastruktury technicznej niezbędnej dla uruchomienia i utrzymywania serwisu multimedialnego;

e)prowadzenia kampanii informującej o Loterii, w celu poinformowania o Loterii jak największej liczby osób potencjalnie zainteresowanych wzięciem w niej udziału (dokonaniem zgłoszenia do Loterii przez SMS Premium i IVR Premium - jeśli dana Loteria będzie przewidywać taką formę zgłoszenia).

Organizacja Loterii wymagać będzie zaangażowania do współpracy operatorów telekomunikacyjnych udostępniających numery PREMIUM do połączeń głosowych IVR i SMS.

Biorąc pod uwagę, że współpraca z operatorami telekomunikacyjnymi przy organizacji Loterii wymagać będzie fachowej wiedzy technicznej, Zleceniodawca zamierza angażować do współpracy w tym zakresie podmiot - Agregatora, który - biorąc pod uwagę potrzeby w danej Loterii - będzie:

a)zapewniał niezbędną infrastrukturę technologiczną, obejmującą informatyczne środki łączności pomiędzy operatorami telekomunikacyjnymi, a Agregatorem oraz pomiędzy Agregatorem, a Zleceniodawcą;

b)dostarczał niezbędne aplikacje informatyczne, umożliwiające funkcjonowanie ww. infrastruktury technologicznej;

c)realizował obowiązki związane z korzystaniem z usług operatorów telekomunikacyjnych (w szczególności: rezerwował i udostępniał Zleceniodawcy numery IVR i SMS Premium, tworzył i przesyłał raporty o usługach, weryfikował raporty operatorów, współpracował w ramach wyjaśniania reklamacji użytkowników).

Ponadto, zaangażowane będą pomioty zajmujące się obsługą płatności online.

Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Zleceniodawcą będą więc sprowadzały się do pośrednictwa we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi, w ramach obsługi ruchu SMS oraz połączeń głosowych IVR.

W konsekwencji, całość środków pieniężnych z tytułu wiadomości tekstowych SMS Premium wysłanych przez Uczestników będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz ich klientów - Uczestników (np. opłata za SMS Premium) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. kwoty netto uzyskane od Uczestników pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - Uczestników) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał otrzymane od operatorów kwoty jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Następnie środki pieniężne uzyskane od Uczestników będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca nie będzie otrzymywał przychodu z tytułu zgłoszeń dokonanych do Loterii na numery SMS Premium.

W przypadku, gdy dana Loteria będzie przewidywać przyjmowanie zgłoszeń przy wykorzystaniu odpłatnych połączeń IVR, połączenia te będą wykonywane na numery IVR Premium udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych.

W konsekwencji, całość środków pieniężnych z tytułu połączeń telefonicznych IVR Premium zrealizowanych przez Uczestników będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz ich klientów - Uczestników (np. opłata za połączenie) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. kwoty netto uzyskane od Uczestników pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - Uczestników) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał otrzymane od operatorów kwoty jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Następnie środki pieniężne uzyskane od Uczestników będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka nie będzie otrzymywała przychodu z tytułu zgłoszeń dokonanych do Loterii z wykorzystaniem odpłatnych połączeń telefonicznych IVR Premium.

Uczestnicy wysyłający SMS zgłoszeniowe w publicznej sieci telekomunikacyjnej z wykorzystaniem funkcjonalności serwisu internetowego będą dokonywać płatności za pośrednictwem operatora płatności online.

Spółka będzie rozpoznawała środki pieniężne otrzymane od ww. Uczestników jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Z tytułu usługi organizacji Loterii wykonanej przez Spółkę na zlecenie Zleceniodawcy, Spółce przysługiwać będzie od Zleceniodawcy:

a)wynagrodzenie jednorazowe w kwocie określonej w PW - tytułem pokrycia kosztów niezbędnych do przygotowania Loterii i uzyskania zezwolenia właściwego dyrektora izby administracji skarbowej na przeprowadzenie danej Loterii;

b)zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne; koszt miesięcznej obsługi Loterii będzie wielkością stałą w ramach poszczególnych Loterii, ustaloną z góry przez strony Umowy. Określone będzie tak, by zachować rynkową atrakcyjność dla potencjalnych zleceniodawców Loterii oraz umożliwić zachowanie rentowności Wnioskodawcy, przy uwzględnieniu nakładu pracy i kosztów Wnioskodawcy.

c)wynagrodzenie oparte o system bonusowy, w ramach którego Wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania ustalonego przez Strony bonusu/ów, pod warunkiem spełnienia warunku w postaci z góry określonej liczby zgłoszeń do Loterii w ustalonym przedziale czasowym.

Ponadto Umowa zobliguje Zleceniodawcę do przekazania Spółce środków na nagrody pieniężne i rzeczowe w Loterii, w terminach pozwalających Wnioskodawcy na terminowe wykonanie obowiązków przewidzianych w regulaminie Loterii oraz w przepisach ustawy o grach hazardowych. Nagrody rzeczowe Wnioskodawca nabywać będzie we własnym imieniu i następnie będzie przekazywać uczestnikom Loterii. Do momentu wydania nagród uczestnikom Loterii Spółka będzie ich właścicielem. Rola Zleceniodawcy w tym określonym przypadku ograniczać się będzie wyłącznie do transferu środków finansowych.

Pytanie

Czy w przypadku opisanych we wniosku Loterii podstawa opodatkowania podatkiem od gier będzie równa sumie: kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora w ramach serwisu SMS, kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora w ramach serwisu IVR, oraz kwoty płatności internetowych dokonanych przez Uczestników bezpośrednio na rzecz Spółki?

Państwa stanowisko w sprawie

W przypadku opisanych we wniosku Loterii podstawa opodatkowania podatkiem od gier będzie równa sumie: kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora w ramach serwisu SMS, kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora w ramach serwisu IVR, oraz kwoty płatności internetowych wykonanych przez Uczestników bezpośrednio na rzecz Spółki.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o grach hazardowych, grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach. Z kolei, w świetle art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach hazardowych loteria audioteksowa jest jedną z gier losowych, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. W loterii audioteksowej uczestniczy się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Urządzanie loterii audioteksowej zostało objęte zakresem opodatkowania podatkiem od gier hazardowych na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach hazardowych. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest bowiem urządzanie gier hazardowych z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gier bingo fantowych, o których mowa w art. 7 ust. 1a ustawy o grach hazardowych, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy o grach hazardowych podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 2 ustawy o grach hazardowych podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w loterii audioteksowej - przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej określono zatem poprzez wprowadzenie wyraźnego odesłania do przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 2021. 1800, t. j. z dnia 2021.10.04; dalej: „ustawa o CIT”) w zakresie rozumienia pojęcia przychodu.

Niemniej jednak, ustawa o CIT nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego, a jedynie precyzuje – poprzez przykładowy katalog przychodów wyrażony w art. 12-14a – rodzaje przychodów podlegających opodatkowaniu CIT. I tak, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast stosowanie do treści art. 12 ust. 3 przedmiotowej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Tym samym, regulacje ustawy o CIT wprowadzają jako zasadę kasowy charakter przychodu, tj. uznają za przychód wartości fizycznie uzyskane przez podatnika. Niemniej, w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu, tj. w tym przypadku za przychód uznawana jest kwota należna, choćby nie została faktycznie otrzymana.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzają więc jako zasadę kasowy charakter przychodu (a więc fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choć nie została jeszcze faktycznie otrzymana). Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, podstawę opodatkowania podatkiem od gier dla loterii audioteksowej stanowią wszystkie środki pieniężne należne organizatorowi od uczestników loterii, choćby nie zostały faktycznie wpłacone organizatorowi.

Co więcej, w Państwa ocenie, nie obniżają podstawy opodatkowanie podatkiem od gier koszty ponoszone przez organizatora w związku z organizacją loterii audioteksowych.

W tym kontekście, w ocenie Spółki, wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów telekomunikacyjnych pobierane od klientów – uczestników loterii (np. opłata za sms, opłata za połączenie) nie stanowi środków pieniężnych należnych organizatorowi od uczestników loterii. Wynagrodzenie to jest bowiem ściśle związane z usługą telekomunikacyjną świadczoną przez operatorów telekomunikacyjnych i w związku z tym nie powinno wchodzić do podstawy opodatkowania podatkiem od gier w rozumieniu ustawy o grach hazardowych.

Natomiast pozostała część opłaty ponoszonej przez uczestników loterii, poza ww. wynagrodzeniem należnym operatorom telekomunikacyjnym, stanowi kwotę należną organizatorowi od uczestników loterii, choćby kwota ta nie została faktycznie wpłacona organizatorowi.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku opisanych we wniosku Loterii podstawa opodatkowania podatkiem od gier będzie równa sumie: kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora w ramach serwisu SMS, kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora w ramach serwisu IVR, oraz kwoty płatności internetowej wykonanych przez Uczestników bezpośrednio na rzecz Spółki.

Powyższe stanowisko potwierdzają zarówno sądy administracyjne w wyrokach jak i organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych. Przykładowo:

a)Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 lipca 2013 r. (sygn. II FSK 2334/11) stwierdził, że: „(...) W świetle przepisów art. 73 pkt 2 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 11 u.g.h., podstawą opodatkowania podatkiem od gier dla organizatora loterii jest „przychód z tej urządzonej przez niego loterii audiotekstowej”. Nie jest to zatem każdy, dowolny przychód, nawet związany z loterią, lecz przychód osiągnięty z tej konkretnej loterii. Usługa wykonana przez operatorów nie może być w żaden sposób potraktowana jako gra hazardowa i nie jest ona opodatkowana podatkiem od gier (...)”.

b)Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. I SA/Łd 716/21 uznał, iż: „Podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej, tj. przychodem organizatora loterii audioteksowej uzyskanym z tej loterii są wszystkie wpływy pochodzące od uczestników loterii z wyłączeniem wpływów przypadających operatorom telekomunikacyjnym”.

c)Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 22 marca 2016 r. (sygn. V SA/Wa 1785/15) stwierdził, że: „(...) Organy zauważyły, że uczestnicy loterii audioteksowej po-noszą zwiększone opłaty, w porównaniu do cen obowiązujących za typowe połączenia SMS. Sąd zgadza się z organami, iż w niniejszej sprawie, 100% przychodu stanowi kwota całego przychodu uzyskanego z tytułu obrotów na numerach skróconych SMS, pomniejszona jedynie o należności zatrzymane przez operatorów telekomunikacyjnych (...)”.

d)Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 10 marca 2016 r. (sygn. V SA/Wa 1003/15) wskazał, że: „(...) przychodem jest cała kwota uzyskana z tytułu obrotów na numerach skróconych SMS, pomniejszona jedynie o należność zatrzymaną przez operatorów telekomunikacyjnych. Inne, dodatkowe rozliczenia dokonywane przez organizatora z podmiotami biorącymi udział w organizacji loterii, są kosztem organizatora, jaki musiał on ponieść w związku z organizacją gry. (...) Zatem zasadnie organy uznały, dokonując wykładni art. 89 ust. 2 pkt 1 u.g.h. w kontekście art. 73 pkt 2 u.g.h. (podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej jest przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii), że usługa wykonana przez operatorów nie może być w żaden sposób potraktowana jako gra hazardowa i nie jest ona opodatkowana podatkiem od gier. (...)”.

e)Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 16 września 2016 r. (sygn.IPPP2/4513-1/16-2/JO) stwierdził, iż: „(...) podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej, będzie przychód uzyskany z tej loterii, czyli wartości pieniężne lub należne Wnioskodawcy, a wygenerowane przez graczy biorących udział w loterii (tj. całkowite wpływy Spółki A z tytułu ruchu telekomunikacyjnego, które wpłyną do Spółki A) nie pomniejszone o kwoty pobrane przez Spółkę A (tj. ustalona procentowo kwota zatrzymanych wpływów od integratorów), które de facto stanowić będzie koszt uzyskania przychodu Wnioskodawcy. Przy czym kwoty należne Spółce od Spółki A będą odpowiadały kwotom należnym Spółce A od Integratorów (nie pomniejszone o prowizję należną Integratorom od Spółki A z tytułu wykonania przez nich usług na rzecz Spółki A). Przyjęcie zasady proponowanej przez Wnioskodawcę, aby podstawą opodatkowania była kwota wpływów otrzymanych przez Spółkę od Spółki A, tj. kwota stanowiąca część wpływów od operatorów telekomunikacyjnych, które wpływają do Spółki A, doprowadziłoby do sytuacji, gdzie wbrew woli ustawodawcy podstawą opodatkowania stałby się dochód. (...)”.

f)Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 2 października 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.188.2019.1.PK) uznał, iż: „W świetle powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy:

-Agregator otrzymuje od operatorów telekomunikacyjnych pełną wartość kwoty uzyskanej z tytułu organizowanej loterii, pomniejszoną jedynie o wartość (która jest zawarta w cenie wysłanego na loterię sms-a) usługi telekomunikacyjnej świadczonej prze operatorów telekomunikacyjnych na rzecz ich klientów - uczestników loterii - to wartość ta (rozpoznawana przez Agregatora jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych) będzie wchodziła do podstawy opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii audiotekstowej.

-Zleceniodawca otrzymuje od operatorów telekomunikacyjnych pełną wartość kwoty uzyskanej z tytułu organizowanej loterii, pomniejszoną jedynie o wartość (która jest zawarta w cenie połączenia głosowego) usługi telekomunikacyjnej świadczonej prze operatorów telekomunikacyjnych na rzecz ich klientów – uczestników loterii – to wartość ta (rozpoznawana przez Zleceniodawcę jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych) będzie wchodziła w podstawę opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii audiotekstowej.

-Uczestnicy korzystający z serwisu internetowego będą wykonywać płatności internetowe na rzecz Wnioskodawcy, to wartość ta (rozpoznawana przez Wnioskodawcę jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych) będzie wchodziła w podstawę opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii audiotekstowej.

Zatem podstawą opodatkowania, organizowanej przez Wnioskodawcę loterii audioteksowej, będzie suma: kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora w ramach serwisu SMS, kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Zleceniodawcę w ramach serwisu IVR, oraz kwoty płatności internetowych dokonanych przez Uczestników bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy”.

g)Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 14 maja 2019 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.40.2019.1.PK) wskazał, że: „Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy ciężar wynagrodzenia Agregatora spoczywa na organizatorze loterii (niezależnie od przyjętego sposobu rozliczenia), to kwota która należy się organizatorowi loterii, i zarazem stanowiąca przychód, jest kwota uzyskana od graczy z tytułu zorganizowania loterii pomniejszona wyłącznie o wartość usługi telekomunikacyjnej – należną operatorom telekomunikacyjnym – która jest świadczona na podstawie umowy pomiędzy operatorami telekomunikacyjnymi i ich klientami.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Agregator otrzymuje od operatorów telekomunikacyjnych pełną wartość kwoty uzyskanej z tytułu organizowanej loterii, pomniejszoną jedynie o wartość (która jest zawarta w cenie wysłanego na loterię sms-a) usługi telekomunikacyjnej świadczonej przez operatorów telekomunikacyjnych na rzecz ich klientów – uczestników Loterii – to wartość ta (rozpoznawana przez Agregatora jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych) będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii audiotekstowej”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 888) – zwanej dalej ustawą:

Grami hazardowymi są gry losowe, zakłady wzajemne, gry w karty, gry na automatach.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Grami losowymi są gry, w tym urządzane przez sieć Internet, o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Są to m.in. loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne:

a)połączenie telefoniczne,

b)wysyłanie wiadomości tekstowych z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Na podstawie art. 71 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która urządza gry hazardowe na podstawie udzielonej koncesji lub udzielonego zezwolenia, z wyłączeniem loterii promocyjnych, podmiot urządzający gry objęte monopolem państwa oraz uczestnik turnieju gry w pokera organizowanego przez podmiot posiadający koncesję na prowadzenie kasyna gry.

Z kolei z art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem urządzania loterii promocyjnych, loterii fantowych i gry bingo fantowe, o których mowa w art. 7 ust. 1a, oraz urządzania pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest m.in. podmiot urządzający loterie audioteksowe na podstawie stosownego zezwolenia, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie loterii audioteksowej.

Art. 73 ust.1 pkt 2 ustawy stanowi, że:

Podstawę opodatkowania podatkiem od gier stanowi w loterii audioteksowej - przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychodu, lecz odsyła wprost do przepisów podatkowych, na gruncie których stosowane jest pojęcie przychodu.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.)

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Art. 12 ust. 3 ww. ustawy o CIT stanowi, że:

Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy prawa podatkowego wprowadzają więc jako zasadę kasowy charakter przychodu (a więc fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choć nie została jeszcze faktycznie otrzymana).

Objęte powyższą regulacją przychody muszą być zatem następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Między przychodem a działalnością gospodarczą musi zatem istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu. Określenie „związane z działalnością gospodarczą” pojmuje się dość szeroko uznając tym samym, iż przychodami z tego źródła są nie tylko przychody będące bezpośrednim wynikiem tej działalności, ale także przychody z każdej innej działalności z nią związanej.

W kontekście rozpatrywanej sprawy należy zwrócić uwagę na dwa aspekty. Po pierwsze – co jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od gier, a w konsekwencji – co stanowi podstawę opodatkowania tym podatkiem.

Z wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej organizuje loterie audioteksowe. Loterie są organizowane na podstawie zezwoleń wydawanych przez dyrektora właściwej izby administracji skarbowej. Spółka, jako organizator loterii, jest podatnikiem podatku od gier zobowiązanym do zapłaty we własnym imieniu podatku od gier z tytułu organizowanej loterii. Spółka (na podstawie stosownej umowy) zamierza świadczyć na rzecz Zleceniodawcy usługi organizacji Loterii na zasadach i za wynagrodzeniem określonym w Umowie. Organizacja i przeprowadzenie Loterii ze względu na złożony charakter i realia wymagać będzie zaangażowania wielu podmiotów. Będą to m.in. podmioty zaangażowane w poszczególne technicznie aspekty zorganizowania Loterii (operatorzy telefonii komórkowej, agregatorzy, podmioty obsługujące systemy płatności online), a także Zleceniodawca, jako podmiot zlecający Spółce organizację Loterii lub podmiot zamawiający przeprowadzenie loterii u Zleceniodawcy, np. nadawca telewizyjny lub radiowy, który zawarł umowę ze Zleceniodawcą.

Organizacja Loterii wymagać będzie zaangażowania do współpracy operatorów telekomunikacyjnych udostępniających numery PREMIUM do połączeń głosowych IVR i SMS.

Biorąc pod uwagę, że współpraca z operatorami telekomunikacyjnymi przy organizacji Loterii wymagać będzie fachowej wiedzy technicznej, Zleceniodawca zamierza angażować do współpracy w tym zakresie podmiot - Agregatora, który - biorąc pod uwagę potrzeby w danej Loterii - będzie:

a)zapewniał niezbędną infrastrukturę technologiczną, obejmującą informatyczne środki łączności pomiędzy operatorami telekomunikacyjnymi, a Agregatorem oraz pomiędzy Agregatorem, a Zleceniodawcą;

b)dostarczał niezbędne aplikacje informatyczne, umożliwiające funkcjonowanie ww. infrastruktury technologicznej;

c)realizował obowiązki związane z korzystaniem z usług operatorów telekomunikacyjnych (w szczególności: rezerwował i udostępniał Zleceniodawcy numery IVR i SMS Premium, tworzył i przesyłał raporty o usługach, weryfikował raporty operatorów, współpracował w ramach wyjaśniania reklamacji użytkowników).

Ponadto, zaangażowane będą pomioty zajmujące się obsługą płatności online.

Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Zleceniodawcą będą więc sprowadzały się do pośrednictwa we współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi, w ramach obsługi ruchu SMS oraz połączeń głosowych IVR.

Uczestnikami Loterii będą osoby fizyczne. Środki pieniężne pochodzące od Uczestników w związku z wysłaniem wiadomości SMS Premium oraz wykonywaniem połączeń głosowych IVR Premium (o ile dana Loteria będzie to przewidywać) będą transferowane do Zleceniodawcy za pośrednictwem podmiotów trzecich tj. operatorów telekomunikacyjnych lub agregatorów zajmujących się obsługą ruchu telekomunikacyjnego. Zleceniodawca będzie obowiązany do przekazania Spółce informacji o otrzymanych środkach pieniężnych tak, aby Spółka była w stanie określić wysokość należnego podatku od gier.

Całość środków pieniężnych z tytułu wiadomości tekstowych SMS Premium wysłanych przez Uczestników będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz ich klientów - Uczestników (np. opłata za SMS Premium) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. kwoty netto uzyskane od Uczestników pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów - Uczestników) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał otrzymane od operatorów kwoty jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Następnie środki pieniężne uzyskane od Uczestników będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

W przypadku, gdy dana Loteria będzie przewidywać przyjmowanie zgłoszeń przy wykorzystaniu odpłatnych połączeń IVR, połączenia te będą wykonywane na numery IVR Premium udostępniane przez operatorów telekomunikacyjnych.

Całość środków pieniężnych z tytułu połączeń telefonicznych IVR Premium zrealizowanych przez Uczestników będzie wpływała do operatorów telekomunikacyjnych. Operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych przez operatorów na rzecz ich klientów – Uczestników (np. opłata za połączenie) i będą rozpoznawali z tego tytułu przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Pozostałe środki pieniężne (tj. kwoty netto uzyskane od Uczestników pomniejszone o wynagrodzenie netto operatorów telekomunikacyjnych z tytułu usług telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz klientów – Uczestników) operatorzy telekomunikacyjni będą przesyłali do Agregatora, a Agregator będzie rozpoznawał otrzymane od operatorów kwoty jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych. Następnie środki pieniężne uzyskane od Uczestników będą przekazywane przez Agregatora do Zleceniodawcy, który z tego tytułu będzie rozpoznawał przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

Uczestnicy wysyłający SMS zgłoszeniowe w publicznej sieci telekomunikacyjnej z wykorzystaniem funkcjonalności serwisu internetowego będą dokonywać płatności za pośrednictwem operatora płatności online. Spółka będzie rozpoznawała środki pieniężne otrzymane od ww. Uczestników jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

W analizowanym przypadku opodatkowaniu podatkiem od gier podlega działalność Spółki w zakresie urządzania loterii, gdzie podstawą opodatkowania jest przychód uzyskany z tej loterii, czyli wartości pieniężne otrzymane lub należne Spółce, a wygenerowane przez graczy biorących udział w tej loterii.

Należy zwrócić uwagę, że regulacje dotyczące określenia podstawy opodatkowania w zakresie podatku od gier losowych wskazują, że podstawę opodatkowania stanowi - w zależności od rodzaju gry - m.in. suma wpływów uzyskanych ze sprzedaży, suma wpłaconych stawek, uzyskany przychód. Wskazuje to, że podstawę opodatkowania stanowi globalna kwota uzyskana od graczy biorących udział w grze. Przy czym bez znaczenia jest tutaj ewentualny koszt jaki ponosi organizator w celu przeprowadzenia gry, np. zatrudnienie pośrednika, którego wynagrodzenie będzie stanowiło część kwoty uzyskanej z organizacji gry, i która nie będzie przekazana organizatorowi gry, lecz zostanie zatrzymana przez pośrednika w ramach wzajemnych rozliczeń.

Zatem przychodem w loterii audioteksowej są wartości pieniężne otrzymane lub należne organizatorowi (w tym przypadku Spółce, która jest organizatorem loterii), wygenerowane przez uczestników poprzez wysyłanie wiadomości tekstowych SMS, połączeń głosowych i wykonanie płatności internetowych. Przychód ten wyliczany jest jako iloczyn sumy liczby wysłanych SMS-ów, wykonanych połączeń głosowych oraz wykonanych płatności internetowych i ich pojedynczych kosztów. Tak obliczony przychód, który uwzględnia wartość nominalną (koszt) każdego wysłanego przez uczestnika loterii SMS-a, zgłoszenia głosowego IVR i dokonanej płatności internetowej, co do zasady, powinien podlegać w całości opodatkowaniu podatkiem od gier. Przy czym, od ww. wartości należy odliczyć kwoty które nie są należne organizatorowi loterii, a są zawarte w cenie SMS-a i połączenia głosowego IVR. Taką kwotą może być wartość usługi telekomunikacyjnej jaką operator telekomunikacyjny świadczy na rzecz swych klientów na podstawie zawartych umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Dodatkowo należy podkreślić, że podstawa opodatkowania w loterii audiotekstowej nie jest pomniejszana o koszty które organizator loterii ponosi w związku z jej organizacją np. wynagrodzenie/prowizja dla agregatorów czy też wynagrodzenie/prowizja dla operatorów telekomunikacyjnych za uruchomienie (udostępnienie/obsługę) numeru Premium – jeżeli organizator loterii (pośrednio lub bezpośredni) takie ponosi.

Z wniosku wynika, że w przypadku:

-wysłania przez uczestnika loterii SMS-u operatorzy telekomunikacyjni przekazują na konto Agregatora kwotę pomniejszoną o koszt samych połączeń/SMS, czyli kwotę stanowiącą opłatę za świadczenie usług telekomunikacyjnych na rzecz swych klientów. A zatem zatrzymują dla siebie kwotę która w żaden sposób nie jest należna Spółce, a tym samym nie będzie stanowiła przychodu dla Spółki jako operatora loterii. Otrzymaną kwotę Agregator rozpoznaje jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych;

-wykonania przez uczestnika loterii połączenia głosowego IVR operatorzy telekomunikacyjni będą z tych środków pieniężnych potrącali należne sobie wynagrodzenie z tytułu usług telekomunikacyjnych, a zatem zatrzymują dla siebie kwotę która w żaden sposób nie jest należna Spółce pozostałe zaś środki pieniężne będą przesyłali na konto Agregatora. Otrzymaną kwotę Agregator rozpoznaje jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych);

-uczestnicy loterii korzystający z serwisu internetowego będą wykonywać płatności internetowe na rzecz Spółki. Spółka będzie rozpoznawał środki pieniężne otrzymane od Uczestników korzystających z serwisu internetowego jako przychód dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy:

-Agregator otrzymuje od operatorów telekomunikacyjnych pełną wartość kwoty uzyskanej z tytułu organizowanej loterii (która jest zawarta w cenie wysłanego na loterię sms-a albo połączenia głosowego IVR), pomniejszoną jedynie o wartość usługi telekomunikacyjnej świadczonej prze operatorów telekomunikacyjnych na rzecz ich klientów - uczestników loterii - to wartość ta (rozpoznawana przez Agregatora jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych) będzie wchodziła do podstawy opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii audiotekstowej.

-Uczestnicy korzystający z serwisu internetowego będą wykonywać płatności internetowe na rzecz Spółki, to wartość ta (rozpoznawana przez Spółę jako przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych) będzie wchodziła w podstawę opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii audiotekstowej.

Zatem podstawą opodatkowania, organizowanej przez Spółkę loterii audioteksowej, będzie suma: kwoty przychodu rozpoznawanego dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przez Agregatora w ramach serwisu SMS i połączenia głosowego IVR, oraz kwoty płatności internetowych dokonanych przez Uczestników bezpośrednio na rzecz Spółki.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia – lecz dotyczą wyłącznie konkretnych stanów faktycznych w nich przedstawionych i tym samym, nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego – co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00