Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.518.2022.3.AS

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 grudnia 2022 r. (wpływ 7 grudnia 2022 r. oraz 3 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Park narodowy jest formą ochrony przyrody zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm., dalej uOP) i jednocześnie państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm., dalej uFP). Rodzaj działalności wg PKD: 9104Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Zgodnie z art. 8. ust. 2 uOP Park narodowy tworzy się w celu zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów.

Do zadań parków narodowych należy w szczególności (por. art. 8b uOP):

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów (za: art. 8 ust. 2 uOP);

2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony, o którym mowa w art. 18 uOP lub zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 uOP i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;

3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo, Parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2168, dalej uSDG).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej uPTU) park narodowy będący państwową osobą prawną jest podatnikiem podatku od towarów i usług jednocześnie korzystając z zapisów art. 15 ust. 6 uPTU nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane.

Park narodowy prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie, o których mowa wyżej.

(…) Park Narodowy (dalej: „Park”, „PN”) realizując wymienione wyżej zadania statutowe, dokonuje sprzedaży towarów, materiałów oraz usług i jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak i korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. PN uzyskuje przychody:

1)związane z wykonywaniem działalności ustawowej zarówno w zakresie działalności bieżącej jak i inwestycyjnej (majątkowej) w postaci m.in. dotacji z budżetu państwa; dotacji oraz pożyczek z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW); dotacji oraz pożyczek z Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe;

2)zwolnione – m.in.: przychody uzyskiwane z tytułu najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze;

3)opodatkowane – m.in.: opłaty pobierane w związku działalnością edukacyjną parku narodowego oraz za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością; najmu lub użytkowania nieruchomości na cele inne niż mieszkaniowe; opłaty za noclegi w pokojach gościnnych parku; wpływy ze sprzedaży drewna i tusz zwierzyny; wpływy ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych; inne niewymienione przychody wynikające z działalności parku narodowego.

PN planuje skorzystać z oferowanego przez NFOŚiGW w (…) dofinansowania przedsięwzięcia w formie dotacji w ramach programu priorytetowego (…) przy udziale środków własnych w zakresie zakupu x pojazdów zeroemisyjnych oraz dwóch stacji ładowania.

Zakupione w ramach projektu x samochody elektryczne osobowe będą wykorzystywane na potrzeby realizacji zadań statutowych Parku, czyli ochrony przeciwpożarowej i ochrony przed szkodnictwem leśnym w okresie wzmożonego ruchu turystycznego poprzez patrolowanie terenu Parku przez pracowników zarówno Straży Parku jak i pracowników Służby Parku Narodowego. Ponadto planowane jest korzystanie z samochodów na potrzeby obsługi administracyjnej, prowadzenia bezpłatnej edukacji ekologicznej oraz przez pracowników Dyrekcji Parku Narodowego w ramach wyjazdów służbowych związanych z realizacją zadań statutowych.

Jedna z zakupionych stacji ładowania byłaby wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne, czyli do zapewnienia energii elektrycznej dla samochodów nabytych w ramach projektu i wykorzystywanych w celach statutowych niezwiązanych z osiąganiem przychodu.

Druga z zakupionych stacji byłaby ogólnodostępna, a jej zakup ma na celu budowanie świadomości ekologicznej osób odwiedzających PN oraz budowanie wizerunku Parku przyjaznego, dostępnego dla szerokiego grona osób. Stacja ta byłaby jednak udostępniana odpłatnie, więc osiągnięty w ten sposób przychód będzie stanowił podstawę do opodatkowania. Z drugiej jednak strony, Park będzie ponosił koszty utrzymania punktu energetycznego w zakresie energii elektrycznej. W ostatecznym rozliczeniu, Park nie osiągnie żadnych dochodów z tytułu eksploatacji punktu, otrzyma jedynie zwrot poniesionych kosztów energii elektrycznej wynikających z działania publicznie dostępnej stacji ładowania.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.Faktury za nabyte towary w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą wystawiane na PN.

2.  x samochody elektryczne i stacja ładowania przeznaczone na potrzeby własne wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Samochody oraz stacja wykorzystywane będą do realizacji zadań statutowych Parku polegających na budowaniu świadomości ekologicznej osób odwiedzających PN oraz budowanie wizerunku Parku przyjaznego, dostępnego dla szerokiego grona osób, czyli czynności niepodlegających odliczeniu podatku VAT.

3.Samochody elektryczne oraz stacja ładowania wykorzystywane będą wyłącznie do zadań statutowych Parku czyli czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT

4.Ogólnodostępna stacja ładowania wykorzystywana będzie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Stacja ładowania oraz jej obsługa zostanie przekazana firmie zewnętrznej. Dostęp do energii elektrycznej będzie możliwy poprzez wydzielone podłączenie do sieci energetycznej. Park nie osiągnie żadnych przychodów z tytułu eksploatacji stacji ładowania.

5.Ogólnodostępna stacja ładowania wykorzystywana będzie jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy PN ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od czynności związanych z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania (w tym jednej ogólnodostępnej) ponoszonych w ramach realizacji Projektu związanego z elektromobilnością w parkach narodowych dofinansowanego przez NFOŚiGW?

Państwa stanowisko w sprawie

PN utworzony na mocy ustawy o ochronie przyrody jest podatnikiem VAT czynnym.

Realizacja przez PN przedsięwzięcia dofinansowanego w formie dotacji przez NFOŚiGW w (…) w ramach programu priorytetowego (…) przy udziale środków własnych w zakresie zakupu x pojazdów zeroemisyjnych oraz dwóch stacji ładowania nie służy czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Zakupione w ramach projektu x samochody elektryczne będą wykorzystywane na potrzeby realizacji zadań statutowych Parku, nie wpłyną na zwiększenie przychodu, nie ma więc podstaw do skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT.

Jedna z zakupionych stacji ładowania byłaby wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne, czyli do zapewnienia energii elektrycznej dla samochodów nabytych w ramach projektu i wykorzystywanych w celach statutowych niezwiązanych z osiąganiem przychodu. Druga z zakupionych stacji byłaby ogólnodostępna, a jej zakup ma na celu budowanie świadomości ekologicznej osób odwiedzających PN oraz budowanie wizerunku Parku przyjaznego, dostępnego dla szerokiego grona osób, czyli realizację zadań statutowych. Stacja ta, pomimo iż będzie udostępniana odpłatnie, również nie wpłynie na zwiększenie przychodu. Będzie ona usytuowana na terenie Parku, ale obsługa zostanie przekazana na zewnątrz, firmie specjalizującej się w obsłudze stacji ładowania. Koszty obsługi i serwisowania stacji ładowania będzie ponosił zewnętrzny operator, a Park otrzyma jedynie zwrot kosztów energii elektrycznej.

W ocenie Parku, nie ma więc możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarów i usług polegających na zakupie pojazdów zeroemisyjnych oraz stacji ładowania, gdyż działanie to ani nie spowoduje zabezpieczenia osiąganych przychodów, ani nie przyczyni się do wzrostu przychodów z tytułu prowadzonej działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że PN jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Park realizuje zadania statutowe oraz wykonuje czynności opodatkowane stawkami VAT, jak i korzystające ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. PN planuje skorzystać z dofinansowania przedsięwzięcia w formie dotacji w zakresie zakupu x pojazdów zeroemisyjnych oraz dwóch stacji ładowania. Zakupione w ramach projektu x samochody elektryczne osobowe będą wykorzystywane na potrzeby realizacji zadań statutowych Parku. Ponadto planowane jest korzystanie z samochodów na potrzeby obsługi administracyjnej, prowadzenia bezpłatnej edukacji ekologicznej oraz przez pracowników Dyrekcji Parku Narodowego w ramach wyjazdów służbowych związanych z realizacją zadań statutowych. Jedna z zakupionych stacji ładowania byłaby wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne, czyli do zapewnienia energii elektrycznej dla samochodów nabytych w ramach projektu i wykorzystywanych w celach statutowych. Druga z zakupionych stacji byłaby ogólnodostępna, a jej zakup ma na celu budowanie świadomości ekologicznej osób odwiedzających PN oraz budowanie wizerunku Parku przyjaznego, dostępnego dla szerokiego grona osób. Faktury za nabyte towary w związku z realizacją zadania będą wystawiane na PN. x samochody elektryczne i stacja ładowania przeznaczone na potrzeby własne wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ogólnodostępna stacja ładowania wykorzystywana będzie również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania, ponoszonych w ramach realizacji Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, zakupione x samochody elektryczne i stacja ładowania na potrzeby własne, a także druga stacja ładowania, ogólnodostępna, będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup x samochodów elektrycznych i dwóch stacji ładowania, w tym jednej ogólnodostępnej w związku z realizacją projektu.

Reasumując, Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z zakupem samochodów elektrycznych i stacji ładowania (w tym jednej ogólnodostępnej), ponoszonych w ramach realizacji Projektu związanego z elektromobilnością w parkach narodowych dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy mogą Państwo odzyskać podatek VAT, bowiem pytanie dotyczyło jedynie prawa do odliczenia.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Wobec tego to Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego informującym, że zakupione x samochody elektryczne i stacja ładowania na potrzeby własne, a także druga stacja ładowania, ogólnodostępna, będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00