Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.250.2022.2.PJ

Zużycie zatem wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, powoduje zgodnie z ustawą powstanie obowiązku podatkowego względem zużytych wyrobów akcyzowych, które weszły w skład wyprodukowanego z ich udziałem wyrobu, niekoniecznie akcyzowego. Zatem takie zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. rodziło obowiązek składania deklaracji za kwartalne okresy rozliczeniowy w zakresie zużycia tych wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, o ile podatnik nie dokonał innych czynności opodatkowanych, z tytułu których był zobowiązany do składania deklaracji za okresy miesięczne. Obowiązek bowiem składania deklaracji kwartalnych (AKC-KZ) co do zasady, dotyczy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne. Natomiast, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2023 r. w przypadku zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy – stosownie do art. 24e ust. 1b pkt 2 ustawy – zużywający podmiot gospodarczy został wyłączony z obowiązku składania deklaracji AKC-KZ.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania deklaracji kwartalnych dla podatku akcyzowego, wpłynął 2 listopada 2022 r.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 9 stycznia 2023 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 3 stycznia 2023 r. oraz pismami z 16 stycznia 2023 r. i z 24 stycznia 2023 r. stanowiącymi odpowiedź na wezwanie z 12 stycznia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (uwzględniający treść uzupełnień)

Spółka działa w branży (...). Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych jako:

   - Podatnik podatku akcyzowego

   - Podmiot zużywający

   - Zużywający podmiot gospodarczy.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się produkcją (...).

Na potrzeby realizacji produkcji nabywa na terenie kraju a także wewnątrzwspólnotowo od uprawnionych podmiotów wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz objęte zerową stawką akcyzy:

CN 2207 10 00 Alkohol etylowy – nabywany w kraju

CN 2207 20 00 Alkohol etylowy skażony – nabywany w kraju

CN 2902 30 00 Toluen – nabywany w kraju

CN 2905 11 00 Metanol – nabywany w kraju

CN 2901 10 00 N-Heptan – nabywany w kraju a także wewnątrzwspólnotowo

CN 2710 12 90 Heksan mieszanina izomerów – nabywany w kraju

CN 2901 29 00 Eter naftowy – nabywany w kraju

Powyższe towary używane są do produkcji produktów leczniczych.

CN 2711 12 94 Propan używany do spalania i zatapiania ampułek – nabywany w kraju.

Wyroby nabywane są z zastosowaniem warunków niezbędnych do zastosowania zwolnienia z akcyzy oraz zerowej stawki akcyzy.

Spółka nie składa deklaracji za okresy miesięczne.

Spółka dodatkowo co roku płaci podatek akcyzowy (jedyny przypadek w Spółce) od przekroczeń norm zużycia alkoholu etylowego o kodzie 2207 10 00 wykorzystywanego do produkcji wyrobów leczniczych z tym że przypadek ten jest nieprzewidywalny i niekoniecznie będzie się tak działo co roku.

W związku z powyższym Spółka ma wątpliwości co do poprawności rejestracji w CRPA i czy powinna widnieć jako podatnik podatku akcyzowego jako podmiot zużywający na cele uprawnione do zwolnienia.

Swego czasu na stronie www.podatki.gov widniała informacja: „UWAGA! Deklaracje kwartalne złożą m.in.:

  a. Podmioty prowadzące składy podatkowe, które mają do zadeklarowania wyłącznie wyroby zwolnione lub objęte zerową stawką akcyzy.

  b. Podmioty nieprowadzące składów podatkowych dokonujące czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyłącznie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem do akcyzy.

Deklaracja: AKC-KZ (deklaracja kwartalna w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego)”. https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/zmiany-w-deklaracjach-akcyzowych-od-1-lipca-2021-r/

Niestety później ta informacja była niedostępna na rządowej stronie.

Spółka złożyła pierwsze dwie deklaracje AKZ-KZ za okresy kwartalne następnie Spółka zaprzestała składania deklaracji z związku z wątpliwością czy Spółka powinna widnieć jako podatnik podatku akcyzowego.

Co do zasady składania deklaracji kwartalnych AKC-UAKZ Kwartalnych deklaracji uproszczonych w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką podatku akcyzowego, Spółka nadal składa takie deklaracje w momencie nabycia wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe o kodzie CN 2901 10 00 za odpowiedni okres kwartalny.

W uzupełnieniach wskazali Państwo:

1. Wyroby zwolnione od podatku akcyzowego - podstawa prawna zwolnienia:

          - CN 2207 10 00 Alkohol etylowy – art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b,

    - CN 2207 20 00 Alkohol etylowy skażony – art. 32 ust. 4 pkt 2,

    - CN 2711 12 94 Propan – art. 32 ust. 1 pkt 3, a jako doprecyzowującą podstawę prawną art. 32 ust. 5 pkt 1a.

„używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13”;

„Ust. 3 Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub”

„Ust. 5 pkt. 2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3”;

„Ust. 6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.”

Propan przemieszczany na podstawie dokumentu zastępującego e-DD oraz zgodnie z art. 16 ust 1. Spółka jest zarejestrowana pod numerem (...).

2. Wyroby ze stawką zerową akcyzy - podstawa prawna zastosowania tej stawki:

   - CN 2902 30 00 Toluen – art. 89 ust. 2 pkt 2,

„ust. 2 Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

Pkt. 2) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy”;

   - CN 2901 10 00 N-Heptan – art. 89 ust. 2 pkt 4 - dostawy wewnątrzwspólnotowe lub art. 89 ust. 2 pkt 2 - dostawy krajowe,

„ust. 2 Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

Pkt. 2) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;”

Powyższy przypadek dotyczy dostawy krajowej.

„Ust. 2 „Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

Pkt. 4) nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy”;

Powyższy przypadek dotyczy dostaw wewnątrzwspólnotowych.

   - CN 2710 12 90 Heksan mieszanina izomerów – art. 89 ust. 2 pkt 5.

Ust. 2 „Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

Pkt. 5) nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD”;

3. Wykorzystanie nabywanych wyrobów, o których mowa we wniosku:

a) Wyroby akcyzowe używane jako rozpuszczalniki do produkcji produktów leczniczych:

               - CN 2207 10 00 Alkohol etylowy,

              - CN 2902 30 00 Toluen,

              - CN 2901 10 00 N-Heptan,

              - CN 2710 12 90 Heksan mieszanina izomerów;

Wyroby ujęte we wniosku o interpretacje są używane w syntezie organicznej jako rozpuszczalniki i nie wchodzą w skład wyprodukowanej substancji aktywnej (…). Substancje (...) są to półprodukty do produkcji wyrobów leczniczych.

b) CN 2711 12 94 Propan wykorzystywany do spalania i zatapiania ampułek.

c) CN 2207 20 00 Alkohol etylowy skażony wykorzystywany był do produkcji płynu do dezynfekcji rąk.

Ponadto wskazali Państwo, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie dotyczy wyrobów o kodach 2901 29 00 (eter naftowy), 2905 11 00 (metanol).

Pytanie

Czy Spółka ma obowiązek składać deklaracje podatkowe za kwartalne okresy rozliczeniowe na podstawie art. 24e ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie działalności jako zużywający podmiot gospodarczy oraz podmiot zużywający zgłoszonej do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych? Dotyczy to także wewnątrzwspólnotowego nabywania wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2209 10 00.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy na Spółce nie ciąży obowiązek składania deklaracji kwartalnych AKC‑KZ (Formularz deklaracji kwartalnej w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego) gdyż nie występuje „standardowo” jako podatnik podatku akcyzowego zgodnie z art. 24e ust. 1.

1. W zakresie wyrobów akcyzowych:

  1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

  2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

 1) wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy - wykazie wyrobów akcyzowych - wymieniono:

    - w poz. 17 pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

    - w poz. 27, pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe;

    - w poz. 28, pod kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe;

    - w poz. 34 pod kodem CN 2901 - węglowodory alifatyczne;

    - w poz. 35 pod kodem CN 2902 - węglowodory cykliczne.

Jednocześnie w załączniku nr 2 do ustawy - wykazie wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG – wymieniono:

    - w poz. 17 pod kodem CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;

    - w poz. 20 pod kodami CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów;

    - w poz. 21 pod kodem CN ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00;

    - w poz. 22 pod kodem CN 2901 10 00 - węglowodory alifatyczne nasycone;

   - w poz. 23 pod kodami CN: ex 2902 Węglowodory cykliczne, wyłącznie: 2902 20 00 1) Benzen 2902 30 00 2) Toluen 2902 41 00 3) o-Ksylen 2902 42 00 4) m-Ksylen 2902 43 00 5) p-Ksylen 2902 44 00 6) Mieszaniny izomerów ksylenu;

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1) produkcja wyrobów akcyzowych;

  2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

  3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

  4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

  5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

  6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

     a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

     b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

 4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W art. 10 ust. 4 ustawy wskazano, że:

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, dokonanego na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej na terytorium kraju, powstaje z dniem otrzymania wyrobów akcyzowych przez podatnika, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia dokonania wysyłki określonej w uproszczonym dokumencie towarzyszącym lub od dnia wystawienia dokumentu handlowego, w przypadku gdy wyroby akcyzowe przemieszczane są na podstawie dokumentu handlowego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Natomiast według art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy:

Zużywający podmiot gospodarczy to podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot (...).

W myśl z art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

 a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

 b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

 d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;.

Przepisy dotyczące obowiązków deklaracyjnych co do zasady zostały przez ustawodawcę ujęte w rozdziale 4 ustawy (Deklaracja podatkowa).

I tak w myśl art. 21 ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Przepis art. 21 ust. 3 pkt 1-4 ustawy w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. stanowi, że:

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania

  1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;

1a)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;

  2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;

  3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;

  4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29;

Ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2707; dalej „nowelizacja”), zmieniono od 1 stycznia 2023 r. brzmienie art. 21 ust. 3 pkt 1a:

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania

1a)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1.

oraz dodano do ustawy art. 21 ust. 3 pkt 6, w brzmieniu:

Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania

6) do zużywającego podmiotu gospodarczego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Stosownie do art. 24e ust. 1 ustawy:

W zakresie wyrobów akcyzowych:

 1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,

 2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy

- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 24e ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.

Nowelizacją z 1 grudnia 2022 r. zmieniono od 1 stycznia 2023 r. brzmienie art. 24e ust. 1a ustawy:

W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.

oraz dodano obowiązujący od 1 stycznia 2023 r. przepis art. 24e ust. 1b w brzmieniu:

Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:

 1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

 2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.

Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:

W przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej na terytorium kraju działalności gospodarczej, jest obowiązany:

  1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

  2) potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym – z wyjątkiem przypadków, w których pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przemieszczaniu wyrobów akcyzowych, przeznaczonych do konsumpcji w państwie członkowskim wysyłki (Dz.Urz. WE L 369 z 18.12.1992, str. 17; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 216) wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy nie zostały przemieszczone z terytorium państwa członkowskiego na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego;

2a)wystawić dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju i dołączyć ten dokument do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

  3) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa;

3a) złożyć zabezpieczenie akcyzowe, w przypadku gdy nabywane wyroby są opodatkowane na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

3b) bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 10. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką akcyzy;

  4) (uchylony)

Od 1 stycznia 2023 r. pkt 3b tego przepis przybrał brzmienie:

3b)bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w art. 24e ust. 1, w terminie określonym w tym przepisie, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są objęte na terytorium kraju zerową stawką akcyzy:

Wzory deklaracji w sprawie podatku akcyzowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 24b ust. 1 pkt 2 i 3 oraz art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy oraz kwartalnej deklaracji w sprawie podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego i zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-KZ), o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego z dnia 17 grudnia 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436 ze zm.).

Natomiast wzór kwartalnej deklaracji uproszczonej w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką podatku akcyzowego (AKC-UAKZ) został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wzorów deklaracji uproszczonych w sprawie podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1089).

W opisanym we wniosku stanie faktycznym na potrzeby realizacji produkcji nabywacie Państwo na terenie kraju, a także wewnątrzwspólnotowo od uprawnionych podmiotów wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz objęte zerową stawką akcyzy używane przez Państwa do produkcji produktów leczniczych.

Wyroby nabywane są przez Państwa z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy:

- alkohol etylowy o kodzie CN 2207 10 00 (nabywany w kraju),

- alkohol etylowy skażony o kodzie CN 2207 20 00 (nabywany w kraju),

- propan o kodzie CN 2711 12 94 (nabywany w kraju).

oraz z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy:

- toluen o kodzie CN 2902 30 00 (nabywany w kraju),

- n-heptan o kodzie CN 2901 10 00 (nabywany w kraju a także wewnątrzwspólnotowo),

- heksan mieszanina izomerów o kodzie CN 2710 12 90 (nabywany w kraju).

Wyroby nabywane są z zastosowaniem warunków niezbędnych do zastosowania zwolnienia z akcyzy oraz zerowej stawki akcyzy.

Wyroby akcyzowe:

- alkohol etylowy

- toluen

- n-heptan,

- heksan mieszanina izomerów

są używane w syntezie organicznej jako rozpuszczalniki i nie wchodzą w skład wyprodukowanej substancji aktywnej.

Propan wykorzystywany jest do spalania i zatapiania ampułek.

Alkohol etylowy skażony wykorzystywany był do produkcji płynu do dezynfekcji rąk.

Państwa wątpliwości, sformułowane w pytaniu dotyczą obowiązku składania deklaracji podatkowej za kwartalne okresy rozliczeniowe (AKC-KZ) w zakresie działalności jako zużywający podmiot gospodarczy oraz podmiot zużywający zgłoszonej do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych, w tym nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2901 10 00.

Wskazać także należy, że ustawodawca przewidział w ustawie i przepisach wykonawczych katalog czynności i transakcji co do których znajduje zastosowanie zerowa stawka akcyzy, oraz sytuacje w których zastosowanie znajdują zwolnienia od podatku. Niemniej nie stanowi to przedmiotu wniosku, a przedstawiony we wniosku fakt stosowania przez Państwa zerowej stawki akcyzy, zwolnień od podatku akcyzowego, oraz spełnienia warunków niezbędnych do zastosowania zwolnienia z akcyzy oraz zerowej stawki akcyzy przyjęto jako elementy stanu faktycznego.

Przechodząc do rozpatrywania Państwa wątpliwości należy zauważyć, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym ale także z art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Równocześnie obowiązek deklaracyjny może wystąpić także w przypadku wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy jak i w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach gdzie nie zaistnieje konieczność realnej zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł) jak i w przypadku gdy obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie w związku ze zwolnieniem. To czy i w jakim zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych powstaje obowiązek podatkowy, a w konsekwencji i obowiązek deklaracyjny, wynika ze szczegółowych uregulowań ustawy o podatku akcyzowym i aktów wykonawczych do ustawy.

W tym miejscu Organ zwraca także uwagę, że w myśl art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Z kolei jak wyżej zacytowano, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, o czym stanowi art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zużycie zatem wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów, powoduje zgodnie z ustawą powstanie obowiązku podatkowego względem zużytych wyrobów akcyzowych, które weszły w skład wyprodukowanego z ich udziałem wyrobu, niekoniecznie akcyzowego.

Zatem takie zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. rodziło obowiązek składania deklaracji za kwartalne okresy rozliczeniowy w zakresie zużycia tych wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy, o ile podatnik nie dokonał innych czynności opodatkowanych, z tytułu których był zobowiązany do składania deklaracji za okresy miesięczne. Obowiązek bowiem składania deklaracji kwartalnych (AKC‑KZ) co do zasady, dotyczy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne.

Natomiast, zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2023 r. w przypadku zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy – stosownie do art. 24e ust. 1b pkt 2 ustawy – zużywający podmiot gospodarczy został wyłączony z obowiązku składania deklaracji AKC-KZ.

Niemniej, jak wskazali Państwo w opisie stanu faktycznego toluen, n-heptan oraz mieszanina izomerów heksanu są używane w syntezie organicznej jako rozpuszczalniki i nie wchodzą w skład wyprodukowanej substancji aktywnej będącej półproduktem do produkcji wyrobów leczniczych.

W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego i cytowanych wyżej przepisów, nie jesteście Państwo podmiotem dokonującym czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą z wykorzystaniem wyrobów objętych zerową stawką akcyzy (toluenu, n-heptanu oraz mieszaniny izomerów heksanu).

Zgodnie z opisem stanu faktycznego nabywany przez Państwa propan jest zużywany do spalania i zatapiania ampułek, a więc zgodnie z przeznaczeniem do którego jest nabywany jako zwolniony od akcyzy zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zużycie nabywanego propanu objętego zwolnieniem, zgodnie z przeznaczeniem również nie stanowi czynności opodatkowanej.

W konsekwencji nie ciążył na Państwu z tytułu zużycia propanu, toluenu, n-heptanu oraz mieszaniny izomerów heksanu obowiązek składania deklaracji kwartalnych na podstawie art. 24e ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r., a także nie jesteście zobowiązani do składania deklaracji kwartalnych na podstawie przepisów obowiązujących do 1 stycznia 2023 r.

Odrębnie odnieść należy się do zużywanego przez Państwa alkoholu etylowego wykorzystywanego w produkcji wyrobów leczniczych oraz alkoholu etylowego skażonego wykorzystywanego do produkcji płynu do dezynfekcji rąk.

W przypadku zużycia alkoholu etylowego o kodzie CN 2207 10 00, nabywanego jako zwolniony na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy, który jest używany do produkcji produktów leczniczych oraz alkoholu etylowego skażonego o kodzie CN 2207 20 00 nabywanego jako zwolniony na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy dochodzi do czynności opodatkowanej akcyzą wskazanej w art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy - zużycia przez podmiot zużywający.

Zatem zgodnie z przywołanym art. 24e ust. 1 ustawy, w przedstawionym stanie faktycznym, byliście Państwo obowiązani składać deklaracje za kwartalny okres rozliczeniowy w zakresie zużycia alkoholu etylowego objętego zwolnieniem od akcyzy.

Należy przy tym zauważyć, że – stosownie do art. 24e ust. 1a w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. – jeśli podatnik względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takiego podatnika obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy, nie dotyczy.

Mogła zatem zaistnieć sytuacja, w której w danym kwartalnym okresie rozliczeniowym powinni byli Państwo składać deklarację za miesięczny okresy rozliczeniowe zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy (w zakresie przekroczenia norm zużycia), i w tej deklaracji wykazać również wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy, a także deklarację za kwartalny okres rozliczeniowy (za pozostałą część tego okresu, nieobejmującą miesiąca, za który złożona została deklaracja miesięczna), w której – stosownie do art. 24e ust. 1 ustawy – powinny być uwzględnione wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy.

Powyżej opisany mechanizm pozostaje aktualny w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.

Odnosząc się do nabywanego wewnątrzwspólnotowo n-heptanu o kodzie CN 2901 10 00 należy wskazać, że nabycie to stanowi czynność opodatkowaną, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, dla której obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 10 ust. 4 ustawy.

Z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego n-heptanu – zgodnie z art. 78 ust. 1 pkt 3b w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2022 r. – ciążył na Państwu obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji uproszczonej, według ustalonego wzoru, za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 10. dnia przypadającego w drugim miesiącu po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, w przypadku gdy nabywane wyroby akcyzowe są opodatkowane na terytorium kraju zerową stawką akcyzy.

Zgodnie natomiast z brzmieniem ww. przepisu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. będziecie Państwo zobowiązani bez wezwania organu podatkowego, do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 ustawy - deklaracji podatkowej według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia n-heptanu o kodzie 2901 10 00 objętego zerową stawka akcyzy.

Nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym na Spółce nie ciąży obowiązek składania deklaracji kwartalnych, ponieważ zgodnie z przepisami obowiązującym w dacie zaistnienia stanu faktycznego, mieli Państwo obowiązek składać deklaracje za kwartalne okresy rozliczeniowe z tytułu zużycia alkoholu etylowego oraz alkoholu etylowego skażonego.

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w momencie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych zakresem sformułowanego przez Państwa pytania w zakresie podatku akcyzowego. Inne kwestie nie objęte pytaniem, nie mogły być przedmiotem rozstrzygnięcia. W szczególności prawidłowość zastosowania zerowej stawki akcyzy oraz zwolnień nie jest przedmiotem interpretacji, a przedstawiony we wniosku fakt ich zastosowania przyjęto jako elementy opisu stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

      W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

       Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00