Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.707.2022.2.MKA

Nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do wydatków poniesionych na realizację zadania pn.: „(...)”, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2023 r. (wpływ 24 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) przygotowuje wniosek o przyznanie pomocy na realizację zadania pn.: „(...)" z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach Poddziałania 7.2 na operacje typu Budowa lub modernizacja dróg lokalnych, a interpretacja przepisów prawa podatkowego (interpretacja indywidualna) stanowi element niezbędny do otrzymania ww. dofinansowania.

Celem planowanej operacji jest rozbudowa odcinka drogi gminnej ul. (...) w (...). Zakres robót budowlanych będzie obejmował wykonanie nowych elementów drogi: jezdni i ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej, systemu odwodnienia w formie kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego. Długość odcinka objętego zadaniem wynosi 162,50 m.

W wyniku realizacji niniejszego projektu, powstanie element infrastruktury drogowej, stanowiący połączenie drogi gminnej ul. (...) w (...) z drogą powiatową ul. (...) w (...), który w znaczący sposób poprawi warunki obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Droga będzie miała charakter drogi publicznej, ogólnodostępnej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina, nabywane w związku z realizowanym zadaniem towary i usługi będzie wykorzystywać do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT - nowo powstała infrastruktura drogowa będzie ogólnodostępna i służyć będzie do celów komunikacyjnych, a powstała kanalizacja deszczowa służyć będzie odwodnieniu drogi.

Ponadto, nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2, w przypadku tego zadania ma zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Budowa mienia, które powstanie w ramach tego zadania należy do zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40).

Gmina nie będzie oddawać w dzierżawę ani udostępniać mienia, które powstanie w ramach zadania. Gmina będzie samodzielnie świadczyć usługi przy wykorzystaniu nowo powstałej kanalizacji deszczowej, służyć ona będzie wyłącznie do odwodnienia drogi i nie będzie elementem świadczenia usług na rzecz innych podmiotów. Gmina nie będzie pobierać opłat.

Pytanie

Czy Gmina w stosunku do wydatków opisanych w projekcie nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina w stosunku do wydatków opisanych w projekcie nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.

Rozbudowa drogi gminnej nie będzie realizowana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, ale wykonywana jako zadanie własne z zakresu działania jednostek samorządu terytorialnego.

Z art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a oraz art. 15 ust. 1, ust. 2 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że organ władzy publicznej oraz urzędy obsługujące ten organ, będzie uznany za podatnika podatku VAT, w przypadku, gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Droga publiczna ze swojej istoty zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Jednostka samorządu terytorialnego rozbudowując drogę, działa w ramach swoich zadań na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Rozbudowa drogi gminnej odbywa się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując zadanie działa jako administracja publiczna i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym, świadczy o tym fakt, że gmina nie rozbuduje tej drogi na podstawie umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z nakładami na rozbudowę publicznej drogi gminnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Przygotowują Państwo wniosek o przyznanie pomocy na realizację zadania pn.: „(...)”. Zakres robót budowlanych będzie obejmował wykonanie nowych elementów drogi: jezdni i ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej, systemu odwodnienia w formie kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia ulicznego. W wyniku realizacji projektu, powstanie element infrastruktury drogowej, stanowiący połączenie drogi gminnej z drogą powiatową (na odcinku o długości 162,50 m), który w znaczący sposób poprawi warunki obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Droga będzie miała charakter drogi publicznej, ogólnodostępnej. Nabywane w związku z realizowanym zadaniem towary i usługi będą Państwo wykorzystywać do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – nowo powstała infrastruktura drogowa będzie ogólnodostępna i służyć będzie do celów komunikacyjnych, a powstała kanalizacja deszczowa służyć będzie odwodnieniu drogi. Ponadto, nie będą Państwo oddawać w dzierżawę ani udostępniać mienia, które powstanie w ramach zadania. Jako Gmina będą Państwo samodzielnie świadczyć usługi przy wykorzystaniu nowo powstałej kanalizacji deszczowej, która służyć będzie wyłącznie do odwodnienia drogi i nie będzie elementem świadczenia usług na rzecz innych podmiotów. Nie będą Państwo pobierać z tego tytułu opłat. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, ponieważ jako Gmina będą Państwo realizowali zadania własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nabywane w związku z realizowanym zadaniem towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nowo powstała infrastruktura drogowa będzie ogólnodostępna i służyć będzie do celów komunikacyjnych, a powstała kanalizacja deszczowa służyć będzie odwodnieniu drogi.

Podsumowując, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do wydatków poniesionych na realizację zadania pn.: „(...)”, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Państwa stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00