Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.626.2022.1.MG

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących usług komunikacyjnych polegających na obsłudze przewozów pasażerskich w transporcie zbiorowym wystawionych przez przewoźników na Miasto.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących usług komunikacyjnych polegających na obsłudze przewozów pasażerskich w transporcie zbiorowym wystawionych przez przewoźników na Miasto.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 8 marca 2022 r. na podstawie aktu założycielskiego Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Miasto D (dalej: Miasto, Wnioskodawca) zawiązało Spółkę pod nazwą: Komunikacja Miejska D Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka).

Siedzibą Spółki jest Miasto. Spółka działa na podstawie Aktu Założycielskiego, Kodeksu spółek handlowych oraz ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.

Miasto jest jedynym założycielem i stuprocentowym udziałowcem Spółki.

Zgodnie z § 6 aktu założycielskiego, celem działalności Spółki jest wykonywanie zadania własnego Miasta, polegającego na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, w szczególności w zakresie regularnego przewozu osób oraz zadań mu towarzyszących.

Spółka prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami i zapewnia rozdzielność księgową kosztów i przychodów związanych ze świadczeniem przez siebie usług publicznych stanowiących usługi w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu Decyzji Komisji z 20 grudnia 2011 r., w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym od kosztów i przychodów związanych z pozostałymi działalnościami.

Zgodnie z Uchwałą nr (...) Rady Miasta z 26 maja 2022 r. w sprawie powierzenia zadania własnego Miasta z zakresu lokalnego transportu zbiorowego Miasto powierzyło Spółce prawa handlowego, utworzonej przez Miasto, polegającego na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty z zakresu publicznego transportu zbiorowego odrębną uchwałą Rady Miasta, wykonywanie zadania własnego Miasta z zakresu lokalnego transportu zbiorowego.

Sposób wykonywania przez Spółkę powierzonego ww. zadania określa umowa o świadczenie usług publicznych w zakresie lokalnego transportu zbiorowego zawarta 1 kwietnia 2022 r. pomiędzy Spółką, a Miastem.

Zgodnie z ww. umową Spółka zobowiązała się w zamian za rekompensatę wypłacaną przez Miasto świadczyć usługi polegające przede wszystkim na:

wykonywaniu przewozów w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Miasto oraz

obsłudze systemu e-karty lub innego elektronicznego systemu poboru opłat za bilety, prowadzenie i rozliczanie wewnętrznego systemu sprzedaży biletów oraz organizowanie i rozliczanie zewnętrznych systemów sprzedaży biletów.

Usługi stanowią zadania własne Miasta wykonywane w granicach administracyjnych Miasta oraz w granicach Gmin wyznaczonych przez porozumienia międzygminne.

Spółka może zlecać wykonywanie usług podwykonawcom. Spółka odpowiada za działania i zaniechania podwykonawców, jak za swoje własne działania i zaniechania.

W okresie przejściowym, tj. od dnia 15 czerwca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. zgodnie z zawartą umową z dnia 1 kwietnia 2022 r. usługa przewozu nie jest świadczona przez Spółkę – jako Spółkę wyznaczoną – operatorską – z uwagi na okres przygotowania do wykonywania przedmiotu umowy w pełnym zakresie. W tym okresie usługa przewozu jest świadczona przez operatorów prywatnych na podstawie odrębnych umów zawartych bezpośrednio z Miastem – Wnioskodawcą.

Spółka prowadzi sprzedaż i dystrybucję biletów za pośrednictwem kanałów przystosowanych do sprzedaży biletów w formie elektronicznej (poprzez doładowywanie punktów i biletów miesięcznych na kartę).

Spółka sprzedaje bilety obowiązujące na sieci linii komunikacyjnych organizowanych przez Prezydenta Miasta na podstawie właściwego aktu prawnego lub aktów prawnych, które w szczególności określają wysokość opłat za przejazdy w publicznym transporcie zbiorowym, w tym opłaty za przejazd bez ważnego dokumentu przejazdu.

Spółka prowadzi sprzedaż biletów w imieniu i na rzecz Miasta. Dochód ze sprzedaży biletów przekazuje na właściwe konto Urzędu Miasta.

Na podstawie art. 106 d ust. 2 ustawy o VAT, Miasto upoważniło Spółkę do wystawiania faktur w swoim imieniu i na swoją rzecz. Przychód za sprzedaży biletów jest dochodem własnym Miasta.

Na wystawianych przez Spółkę fakturach widnieją następujące dane: Wystawca faktury, Spółka, adres i NIP, Sprzedawca: Miasto, adres i NIP.

Faktury za sprzedaż biletów wystawiane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Miasta ujmowane są w rejestrach sprzedaży Miasta, a następnie wykazywane w miesięcznych deklaracjach JPK_V7M. Miasto w ustawowych terminach odprowadza podatek należny z ww. tytułu do właściwego Urzędu Skarbowego.

Ponadto Miasto ma zawarte umowy z przewoźnikami w zakresie obsługi przewozów pasażerskich w transporcie zbiorowym.

Z tego też tytułu przewoźnicy wystawiają faktury, gdzie nabywcą jest Miasto, adres i NIP.

Nabycia usług od przewoźników są wykorzystywane w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej i są ewidencjonowane w całości, jako związane ze sprzedażą opodatkowaną z tytułu sprzedaży biletów w komunikacji.

Ze Spółką Miasto rozlicza się rekompensatą, która w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług jest należnością z tytułu usługi kompleksowej opodatkowaną VAT zgodnie z uzyskaną przez Spółkę Interpretacją indywidualną wydaną w dniu (...) sierpnia 2022 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: (...), UNP: (...). Właściwą stawką opodatkowania rekompensaty jest stawka podatku od towarów i usług w wysokości 23% co potwierdza otrzymana przez spółkę od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) znak: (...), UNP: (…) z dnia (…) listopada 2022 r.

Usługa w okresie do dnia 31 grudnia 2022 r. nie obejmuje przewozów, ale obejmuje wszystkie pozostałe czynności wymienione w treści umowy wskazanej wyżej.

Pytanie

Czy Miasto ma prawo do odliczenia w całości lub części podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących usług komunikacyjnych polegających na obsłudze przewozów pasażerskich w transporcie zbiorowym wystawionych przez przewoźników na Miasto?

Państwa stanowisko w sprawie

W okresie od dnia 15 czerwca 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Spółka pod nazwą Komunikacja Miejska D Sp. z o.o. nie świadczy na rzecz Miasta usług przewozowych, a w to miejsce usługi bezpośrednio na rzecz Miasta świadczą przewoźnicy prywatni, a Spółka wykonuje wszystkie pozostałe czynności związane z organizacją zbiorowego transportu lokalnego w granicach Miasta i Gmin, wyznaczonych przez porozumienie międzygminne.

To Miasto wykonuje czynności opodatkowane sprzedając bilety na przejazdy komunikacją lokalną – usługi polegające na wykonywaniu przewozów w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Miasto.

Miasto jest czynnym podatnikiem VAT i wykonuje czynności opodatkowane w tym zakresie. Nabycia usług od przewoźników prywatnych są wykorzystywane w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności opodatkowanej i są ewidencjonowane w całości jako związane ze sprzedażą opodatkowaną z tytułu sprzedaży biletów w komunikacji miejskiej.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Miasto ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości z faktur wystawianych na Miasto przez przewoźników z tytułu usług komunikacyjnych polegających na obsłudze przewozów pasażerskich w publicznym transporcie zbiorowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1)wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

ponadto, czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego.

W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Miasto ma prawo do odliczenia w całości lub części podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących usług komunikacyjnych polegających na obsłudze przewozów pasażerskich w transporcie zbiorowym wystawionych przez przewoźników na Miasto.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabycia usług od przewoźników są wykorzystywane w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej i są ewidencjonowane w całości, jako związane ze sprzedażą opodatkowaną z tytułu sprzedaży biletów w komunikacji. Ponadto Miasto ma zawarte umowy z przewoźnikami w zakresie obsługi przewozów pasażerskich w transporcie zbiorowym. Z tego też tytułu przewoźnicy wystawiają faktury, gdzie nabywcą jest Miasto. Ponadto Spółka prowadzi sprzedaż biletów w imieniu i na rzecz Miasta. Dochód ze sprzedaży biletów przekazuje na właściwe konto Urzędu Miasta. Faktury za sprzedaż biletów wystawiane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Miasta ujmowane są w rejestrach sprzedaży Miasta, a następnie wykazywane w miesięcznych deklaracjach JPK_V7M. Miasto w ustawowych terminach odprowadza podatek należny z ww. tytułu do właściwego Urzędu Skarbowego.Z treści wniosku wynika również, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wobec powyższego w związku z informacją, że nabycia usług od przewoźników są wykorzystywane w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej i są ewidencjonowane w całości, jako związane ze sprzedażą opodatkowaną z tytułu sprzedaży biletów w komunikacji, Miastu przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dotyczących usług komunikacyjnych polegających na obsłudze przewozów pasażerskich w transporcie zbiorowym wystawionych przez przewoźnikówna Miasto. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.

Podsumowując, Miasto ma prawo do odliczenia w całości podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących usług komunikacyjnych polegających na obsłudze przewozów pasażerskich w transporcie zbiorowym wystawionych przez przewoźników na Miasto. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając interpretację oparto się w szczególności na informacjach, że: „Spółka prowadzi sprzedaż biletów w imieniu i na rzecz Miasta. Dochód ze sprzedaży biletów przekazuje na właściwe konto Urzędu Miasta”, „(…) Faktury za sprzedaż biletów wystawiane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Miasta D ujmowane są w rejestrach sprzedaży Miasta, a następnie wykazywane w miesięcznych deklaracjach JPK_V7M. Miasto D w ustawowych terminach odprowadza podatek należny z ww. tytułu do właściwego Urzędu Skarbowego”; „(…) Nabycia usług od przewoźników są wykorzystywane w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej i są ewidencjonowane w całości, jako związane ze sprzedażą opodatkowaną z tytułu sprzedaży biletów w komunikacji”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U.  z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00