Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.22.2023.1.MN

Możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym oraz możliwość wykazywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych zbiorczym dokumentem księgowym, DW-dowodem wewnętrznym, z oznaczeniem WEW dla celów JPK-V7M

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym oraz możliwości wykazywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych zbiorczym dokumentem księgowym, DW-dowodem wewnętrznym, z oznaczeniem WEW dla celów JPK-V7M.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wniosek dotyczy roku bieżącego 2023 r. Firma T. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka) zajmuje się produkcją/wydrukiem foto tapet wyłącznie na zamówienie klienta. Klientami są osoby fizyczne oraz firmy.

Zamówienia otrzymywane za pośrednictwem własnej strony internetowej xxx. Firma nie posiada sklepu stacjonarnego, prowadzi wyłącznie sprzedaż internetową - dostawa w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej.

Dostępne dla klienta formy płatności to:

1)PayPal

2)PAYU

3)Przedpłata bezpośrednio na konto bankowe T. sp. z o.o.

4)Płatność kurierowi przy odbiorze.

5)Brak możliwości zapłaty gotówką za zamówienie bezpośrednio do kasy T. Sp. z o.o. Zrealizowane zamówienia wysyłane klientom za pośrednictwem kuriera .

Począwszy od pierwszego dnia swojej działalności Spółka ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy rejestrującej, a przy sprzedaży na rzecz firm wystawiana jest Faktura VAT. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

Firma otrzymuje co miesięczne raporty o sprzedażach od PayPal oraz PAYU, również od kuriera otrzymuje co tygodniowe raporty, które zawierają następne dane:

1)data transakcji;

2)ID Transakcji;

3)kwota transakcji brutto;

4)prowizja operatora;

5)dane klienta (Imię i nazwisko, dane kontaktowe klienta, raporty kuriera - dodatkowo zawierają adres dostawy/zamieszkania/zameldowania klienta);

6)Zwroty pieniędzy klientom (Raporty PAYU oraz PayPal zawierają informację o dokonanych zwrotach klientom na podstawie rezygnacji z zamówienia lub reklamacji);

7)ogólna kwota sprzedaży za dany okres miesiąc/tydzień.

Otrzymane od klientów należności, wpłacone w sposób bezgotówkowy, za pośrednictwem systemów e-płatności PAYU lub PayPal Spółka wypłaca samodzielnie na swoje firmowe konto bankowe. Za pobrane prowizje od każdej transakcji PAYU oraz PayPal wystawiają Spółce zbiorczą fakturę VAT za okres miesięczny. Gdy klient Spółki wybiera metodę płatności „przy odbiorze”, to ma możliwość w momencie dostarczenia towaru zapłacić kurierowi za ten towar gotówką lub kartą płatniczą. Spółka nie wie w jaki sposób klient rozliczył się z kurierem: gotówką czy kartą płatniczą. Co tydzień kurier dostarcza Spółce zbiorczy raport o dostawach i pobranych wpłatach od klientów, a następnie realizuje przelew całej tej kwoty na konto bankowe Spółki. Za swoje usługi kurier wystawia zbiorczą fakturę VAT za okres miesięczny.

Spółka ma zamiar zrezygnować z ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy rejestrującej, a sprzedaż w danym okresie miesięcznym wykazywać dokumentem DW-dowodem wewnętrznym z oznaczeniem WEW dla celów JPK-V7M na podstawie otrzymanych raportów miesięcznych od PAYU i PayPal, raportów tygodniowych otrzymanych od kuriera oraz miesięcznego Wyciągu Bankowego z konta firmy.

Zgodnie z poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Budzi wątpliwości jeden moment ww. przepisu, iż nie wskazane jest w ostatnim zdaniu poz. 36 załącznika jaki konkretnie adres nabywcy miał na myśli ustawodawca: adres zamieszkania, adres zameldowania czy adres poczty elektronicznej (e-mail).

Raport kuriera jak najbardziej odpowiada wymogą, zawartym w zdaniu poz. 36 załącznika, czyli: dostawa w systemie wysyłkowym, zapłata w całości otrzymana na rachunek bankowy Spółki, iż kurier rozlicza się z Spółką, dokonując przelewu pieniędzy otrzymanych od klientów, a z raportu jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz dane nabywcy (imię i nazwisko), w tym jego adres.

Raporty PaYU oraz PayPal spełniają również wymogi poz. 36 załącznika: dostawa w systemie wysyłkowym, zapłata w całości otrzymana na rachunek bankowy Spółki, iż Spółka może sobie wypłacić w każdej chwili zgromadzone środki pieniężne na koncie PAYU lub PayPal, a z raportów jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz dane nabywcy (imię i nazwisko), w tym jego adres poczty elektronicznej.

Na Wyciągu Bankowym widać jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata, imię i nazwisko nabywcy.

Pytania

1.Czy w przedstawionej w wniosku sytuacji Spółka może zrezygnować z ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy rejestrującej?

2.Czy Spółka może wykazywać sprzedaż na rzecz osób fizycznych zbiorczym dokumentem księgowym, na przykład DW-dowodem wewnętrznym, z oznaczeniem WEW dla celów JPK-V7M, sporządzonym na podstawie otrzymanych raportów miesięcznych od PAYU i PAYPAL, raportów tygodniowych otrzymanych od kuriera oraz miesięcznego Wyciągu Bankowego?

Państwa stanowisko w sprawie

1) Uważają Państwo, iż Spółka może zrezygnować z ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy rejestrującej ponieważ prowadzona przez Spółkę sprzedaż i dostawa towarów w systemie wysyłkowym spełnia warunki poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących: Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Jedyny, budzący wątpliwości moment - to adres nabywcy. Ustawodawca nie sprecyzował konkretnie jaki adres nabywcy ma być zawarty w ewidencji i dowodach dokumentujących zapłatę. Raport kuriera zawiera adres zamieszkania/zameldowania lub dostawy nabywcy, natomiast w raportach PAYu oraz PayPal jest wskazany jedynie adres poczty elektronicznej nabywcy. Wyciąg Bankowy zawiera imię i nazwisko nabywcy, nie zawiera adresu. Adres poczty elektronicznej klienta umożliwia komunikację z nim w sprawach dalszej współpracy lub ewentualnych roszczeń, reklamacji, zwrotów itp. Ponadto adres zamieszkania/zameldowania/dostawy konkretnego klienta w razie potrzeby można wyszukać z posiadanej ewidencji klientów, czyli bazy klienckiej Spółki, gdzie jest wskazany adres danego klienta.

W związku z powyższym, uważacie Państwo, iż Spółka w pełni spełnia warunki poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz może z niej zrezygnować.

2) Uważają Państwo, iż Spółka może wykazywać sprzedaż na rzecz osób fizycznych zbiorczym dokumentem księgowym, na przykład DW-dowodem wewnętrznym, z oznaczeniem „WEW” dla celów JPK-V7M, sporządzonym na podstawie otrzymanych raportów miesięcznych od PAYU i PAYPAL, raportów tygodniowych otrzymanych od kuriera oraz miesięcznego Wyciągu Bankowego.

Zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 1 - „Podstawą zapisów mogą być również sporządzone przez jednostkę dowody księgowe: 1) zbiorcze - służące do dokonania łącznych zapisów zbioru dowodów źródłowych, które muszą być w dowodzie zbiorczym pojedynczo wymienione”. Raporty PAYU, PayPal, raporty kuriera oraz miesięczny Wyciąg Bankowy z rachunku firmowego Spółki kwalifikują się pod „zbiorczy raport księgowy”, iż w nich są zawarte poszczególne transakcję. W sytuacji gdy osoba fizyczna zażąda od Spółki faktury VAT, to na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka spełni swój obowiązek i wystawi klientowi fakturę VAT. Sprzedaż na rzecz firm Spółka będzie dokumentować fakturą VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.); dalej zwana ustawą. Zgodnie z tym przepisem:

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy,

minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia,

zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

-dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

-zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,

-przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zajmujecie się Państwo produkcją/wydrukiem foto tapet wyłącznie na zamówienie klienta. Klientami są osoby fizyczne oraz firmy. Zamówienia otrzymywane za pośrednictwem własnej strony internetowej. Firma nie posiada sklepu stacjonarnego, prowadzi wyłącznie sprzedaż internetową - dostawa w systemie wysyłkowym za pośrednictwem firmy kurierskiej.

Dostępne dla klienta formy płatności to:

1)PayPal

2)PAYU

3)Przedpłata bezpośrednio na konto bankowe T. sp. z o.o.

4)Płatność kurierowi przy odbiorze.

5)Brak możliwości zapłaty gotówką za zamówienie bezpośrednio do kasy T. Sp. z o.o. Zrealizowane zamówienia wysyłane klientom za pośrednictwem kuriera.

Począwszy od pierwszego dnia swojej działalności Spółka ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy rejestrującej, a przy sprzedaży na rzecz firm wystawiana jest Faktura VAT. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.

Firma otrzymuje co miesięczne raporty o sprzedażach od PayPal oraz PAYU, również od kuriera otrzymuje co tygodniowe raporty, które zawierają następujące dane:

1)data transakcji;

2)ID Transakcji;

3)kwota transakcji brutto;

4)prowizja operatora;

5)dane klienta (Imię i nazwisko, dane kontaktowe klienta, raporty kuriera - dodatkowo zawierają adres dostawy/zamieszkania/zameldowania klienta);

6)zwroty pieniędzy klientom (Raporty PAYU oraz PayPal zawierają informację o dokonanych zwrotach klientom na podstawie rezygnacji z zamówienia lub reklamacji);

7)ogólna kwota sprzedaży za dany okres miesiąc/tydzień.

Co tydzień kurier dostarcza Spółce zbiorczy raport o dostawach i pobranych wpłatach od klientów, a następnie realizuje przelew całej tej kwoty na konto bankowe Spółki.

Raport kuriera jak najbardziej odpowiada wymogom, zawartym w poz. 36 załącznika ww. rozporządzenia, czyli: dostawa zrealizowana w systemie wysyłkowym, zapłata w całości otrzymana na rachunek bankowy Spółki, kurier rozlicza się ze Spółką, dokonując przelewu pieniędzy otrzymanych od klientów, a ponadto z raportu jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz dane nabywcy (imię i nazwisko), w tym jego adres. Dodatkowo raporty PaYU oraz PayPal spełniają również wymogi poz. 36 załącznika. Z raportów jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz dane nabywcy (imię i nazwisko), w tym jego adres poczty elektronicznej.

Spółka ma zamiar zrezygnować z ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy rejestrującej.

Spółka ma wątpliwości czy w przedstawionej we wniosku sytuacji może zrezygnować z ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy rejestrującej.

W przypadku prowadzonej przez Państwo sprzedaży internetowej dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym (wysyłka za pośrednictwem firm kurierskich), płatność otrzymywana jest na rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę (raportów otrzymywanych od kuriera oraz raportów PaYU i PayPal) jak Państwo wskazali jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz zawiera dane nabywcy (imię i nazwisko), w tym jego adres, tj. w przypadku raportów od kuriera dane klienta zawierają adres dostawy / zamieszkania / zameldowania klienta, natomiast w przypadku raportów PaYU oraz PayPal dane klienta obejmują imię i nazwisko klienta w tym jego adres poczty elektronicznej. Dodatkowo na wyciągach bankowych widać jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata oraz imię i nazwisko nabywcy. Ponadto z opisu sprawy nie wynika, by przedmiotem sprzedaży były towary o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe okoliczności przyjąć należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość na podstawie posiadanych dowodów zapłaty i prowadzonej ewidencji wskazać i przyporządkować jakiej konkretnie czynności dana zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Biorąc zatem pod uwagę przytoczone przepisy trzeba wyjaśnić, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

W konsekwencji Spółka ma prawo zrezygnować z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących niezależnie od tego, że wcześniej takie ewidencjonowanie prowadziła.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, jest prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą możliwości wykazywania sprzedaż na rzecz osób fizycznych zbiorczym dokumentem księgowym, na przykład DW-dowodem wewnętrznym, z oznaczeniem WEW dla celów JPK-V7M.

Jak wyżej wskazano, Spółka ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka zamierza zrezygnować z ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy rejestrującej a sprzedaż w danym okresie miesięcznym wykazywać zbiorczym dokumentem księgowym, DW-dowodem wewnętrznym, z oznaczeniem „WEW” dla celów JPK-V7M, sporządzonym na podstawie otrzymanych raportów miesięcznych od PAYU i PayPal, raportów tygodniowych otrzymanych od kuriera oraz miesięcznego Wyciągu Bankowego z konta firmy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;.

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Stosownie do art. 109 ust. 3c ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c:

1) za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału - w terminie do 25. dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy;

2) za ostatni miesiąc danego kwartału, łącznie z deklaracją - w terminie do złożenia tej deklaracji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, które stanowią o upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego:

- szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy (art. 99 ust. 13b ustawy),

- szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji (art. 109 ust. 14 ustawy)

wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988, ze zm.; dalej: rozporządzenie) określające:

1.szczegółowy zakres danych zawartych w:

a.deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

b.ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”;

2.objaśnienia co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy, zwanych dalej „deklaracjami”, oraz niezbędne pouczenia, a także sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

Rozporządzenie w § 10 zobowiązuje podmioty do wskazywania określonych danych w celu prawidłowego rozliczenia podatku należnego.

Zgodnie z § 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

1. Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego:

1) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:

a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,

b) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,

c) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy,

d) eksportu towarów;

2) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z uwzględnieniem oraz oznaczeniem korekt dokonanych zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:

a) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%,

b) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%,

c) dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%;

3) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza terytorium kraju i w stosunku do których na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 lub ust. 9 ustawy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z wyłączeniem czynności objętych procedurami szczególnymi, o których mowa w dziale XII w rozdziale 6a, 7 lub 9 ustawy, w tym odrębnie z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy;

4) wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy;

5) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

6) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy, potwierdzone zgłoszeniem celnym lub deklaracją importową, o której mowa w art. 33b ustawy;

7) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z:

a) opodatkowania w szczególnej procedurze rozliczenia podatku, w podziale na stawki podatku:

- świadczenia usług turystyki,

- dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków,

b) dostawy towarów oraz świadczenia usług dokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy, w podziale na stawki podatku, z wyłączeniem paragonów fiskalnych uznanych za faktury wystawiane zgodnie z tym przepisem, ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a,

c) importu usług, z wyłączeniem usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

d) importu usług nabywanych od podatników podatku od wartości dodanej, do których stosuje się art. 28b ustawy,

e) dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy;

8) wartość sprzedaży bez podatku (netto) oraz wysokość podatku należnego, w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku, wynikające z dokumentów zbiorczych o sprzedaży z kas rejestrujących;

9) wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego:

a) wynikające z faktur dokumentujących przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawianych w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, pod warunkiem że nie zostały ujęte w ewidencji zgodnie z pkt 8,

b) nieudokumentowane fakturami,

c) nieobjęte obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 1-7

- wykazywane w wysokościach zbiorczych w podziale na stawki podatku oraz sprzedaż zwolnioną od podatku;

10) wysokość podatku należnego od towarów objętych spisem z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy;

11) wysokość zwrotu odliczonej lub zwróconej kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy;

12) wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia środków transportu, wykazaną w wysokości podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, podlegającą wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 3, w związku z ust. 4 ustawy;

13) wysokość podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy, podlegającą wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 5a i 5b ustawy;

14) wartość sprzedaży brutto dostawy towarów i świadczenia usług opodatkowanych na zasadach marży zgodnie z art. 119 i art. 120 ustawy.

2. Poza danymi, o których mowa w ust. 1, ewidencja zawiera następujące dane:

1) z faktur dokumentujących dokonanie przez podatnika czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2 i pkt 7 lit. a i b, oraz z faktur lub innych dokumentów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3-5 i pkt 7 lit. c-e:

a) numer, za pomocą którego nabywca, dostawca lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, zapisywany poprzez wyodrębnienie kodu kraju oraz kodu cyfrowo-literowego,

b) imię i nazwisko lub nazwę nabywcy, dostawcy lub usługodawcy, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 7 lit. b,

c) numer odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej,

d) datę wystawienia odpowiednio faktury lub dokumentu albo faktury korygującej,

e) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

f) datę upływu terminu płatności w przypadku korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy lub datę uregulowania lub zbycia należności w przypadku korekty dokonanej zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy;

2) ze zgłoszenia celnego lub z deklaracji importowej, o której mowa w art. 33b ustawy, dokumentujących dokonanie importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy:

a) numer zgłoszenia celnego lub deklaracji importowej,

b) datę przyjęcia zgłoszenia celnego lub datę deklaracji importowej,

c) imię i nazwisko lub nazwę nadawcy w przypadku zgłoszenia celnego.

Stosownie do przepisów § 10 ust. 5 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.:

Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:

1) „RO” – dokument zbiorczy o sprzedaży z kas rejestrujących;

2) „WEW” – dowód wewnętrzny;

3) „FP” – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości z uwzględnieniem powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nieewidencjonowaną na kasie rejestrującej, powinni Państwo wykazać na podstawie zapisu zbiorczego tj. dowodu wewnętrznego na podstawie § 10 ust. 5 pkt 2 ww. rozporządzenia oznaczonego „WEW”.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Z przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego wynika, iż dowody jakie Państwo posiadacie łącznie dają podstawę do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej co zostało dokładnie opisane w niniejszej interpretacji.

Zauważa się również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 529 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00