Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.39.2023.2.WK

Ustalenie, czy po obowiązkowej rejestracji Przedsiębiorcy na podatnika VAT czynnego i po przyznaniu przez Miasto statusu jednostki objętej systemem oświaty świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia będą zwolnione z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 29 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy po obowiązkowej rejestracji Przedsiębiorcy na podatnika VAT czynnego (po przekroczeniu progu sprzedaży 200 tys. zł) i po przyznaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia przeprowadzane w następujących formach:

1)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

2)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

3)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

4)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową;

 będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art.43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

 Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 marca 2023 r. (wpływ 28 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

 Wnioskodawca (dalej: Przedsiębiorca) od 1998 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą „(...)” (dalej: JDG). Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest „Działalność wspomagająca edukację” (PKD: 85.60.Z).

Przedsiębiorca aktualnie jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony (zwolnienie podmiotowe z art. 113 ustawy VAT).Wnioskodawca jednak przekroczy w roku 2023 próg zwolnienia podmiotowego z podatku VAT (sprzedaż powyżej 200 tys. zł), co spowoduje obowiązkowo rejestrację na podatnika VAT czynnego w ciągu roku.

Siedziba działalności JDG znajduje się na terytorium Polski. JDG Przedsiębiorcy jest wpisane do Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS) pod numerem (…).

W ramach prowadzonej JDG, Wnioskodawca zajmuje się odpłatnym, niepublicznym świadczeniem usług edukacyjnych w zakresie pedagogiki – edukacja i terapia przedszkolna oraz wczesnoszkolna. Usługi edukacyjne są świadczone dla:

1)klientów indywidualnych będących pedagogami, nauczycielami, psychologami, terapeutami, fizjoterapeutami, logopedami, neurologopedami, studentami (osobami przygotowującymi się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) oraz rodzicami;

2)placówek oświatowych (publicznych oraz niepublicznych żłobków, przedszkoli i szkół podstawowych), które zatrudniają nauczycieli, pedagogów, czy terapeutów i które to osoby są uczestnikami/słuchaczami szkoleń/kursów;

-(dalej zwani jako: Uczestnicy).

Świadczone usługi edukacyjne mają na celu przygotowanie Uczestników do pracy z dziećmi, w tym pracy opartej na założeniach i metodzie (...). Jest to system dydaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, który został stworzony przez A. W wyniku ww. kształcenia, Uczestnicy nabywają uprawnienia do pracy z dziećmi w żłobkach, przedszkolach, szkołach, w szczególności w placówkach (…), a także w edukacji domowej.

Przedsiębiorca w ramach JDG oferuje usługi kształcenia w następujących formach:

1)kursów grupowych;

2)warsztatów i szkoleń w placówkach oświatowych (żłobkach, przedszkolach lub szkołach), przeprowadzanych dla pracowników ww. placówek;

3)warsztatów i szkoleń indywidualnych dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga);

4)konsultacji indywidualnych dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...).

Powyższe usługi są świadczone w taki sposób, że:

1.Wnioskodawca świadczy usługi edukacyjne na wyjazdach – tj. na zaproszenie klienta i w jego siedzibie – np. w placówce oświatowej, w domu rodzica. Największa liczba szkoleń jest przeprowadzona przez Wnioskodawcę właśnie w formie wyjazdowej;

2.Wnioskodawca prowadzi szkolenia online w czasie rzeczywistym w swojej siedzibie;

3.Uczestnicy mają dostęp do szkoleń (gotowych nagrań) poprzez platformę internetową;

4.Usługi są świadczone stacjonarnie bezpośrednio w siedzibie JDG.

Z uwagi na powyższe, świadczone usługi edukacyjne w zakresie kształcenia, Przedsiębiorca aktualnie ubiega się o przyznanie przez jednostkę samorządu terytorialnego statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, tj. statusu niepublicznej placówki oświatowej. Ze wstępnych informacji, które Wnioskodawca uzyskał z Urzędu Miasta (Wydział Oświaty) wynika, że taki status zostanie Przedsiębiorcy przyznany z uwagi na spełnienie warunków z ustawy Prawo oświatowe.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

1.Wnioskodawca posiada wyższe wykształcenie w zakresie pedagogiki – ukończone studia i kursy znajdują się w tabeli poniżej:

(…)

2.W ramach wszystkich form, które Wnioskodawca wskazał we wniosku, świadczona jest usługa w zakresie kształcenia i pośrednio w zakresie wychowywania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawyVAT. Oznacza to, że Wnioskodawca świadczy usługę kształcenia w zakresie pedagogiki w następujących formach:

a)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

b)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

c)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

d)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową.

W ramach ww. form świadczenia usługi kształcenia Wnioskodawca:

·edukuje/kształci Uczestników w zakresie pedagogiki – tj. uczy ich, jak pracować z dziećmi, przekazuje wiedzę o terapii, rozwoju, edukacji i wychowaniu dzieci, wtym w szczególności w duchu (...) metod pracy z dziećmi;

·celem ww. usługi edukacyjnej jest pośrednio wychowanie dzieci, ukształtowanie ich pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie ich do życia w społeczeństwie.

3.Usługą podstawową Wnioskodawcy jest świadczenie usług edukacyjnych w zakresie pedagogiki – edukacja i terapia przedszkolna oraz wczesnoszkolna. Usługa ta jest świadczona w różnych formach:

a)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

b)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

c)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

d)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową.

4. Usługą podstawową Wnioskodawcy jest świadczenie usług edukacyjnych w zakresie pedagogiki – edukacja i terapia przedszkolna oraz wczesnoszkolna. Natomiast:

a)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

b)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

c)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

d)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową,

są to tylko formy, w jakich usługa edukacyjna (usługa kształcenia) jest świadczona. Te formy nie kreują jakiejś innej nowej usługi. Wszystkie dotyczą kształcenia w zakresie pedagogiki. Wnioskodawca zajmuje się wyłącznie kształceniem i edukacją uczestników. Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług pomocniczych w stosunku do usługi podstawowej.

5. Świadczona jest jedna usługa podstawowa – usługa kształcenia/edukacji w zakresie pedagogiki. Wnioskodawca we wniosku nie wskazał, że świadczy jakieś inne dodatkowe, pomocnicze usługi związane z usługą podstawową.

6.Usługi kształcenia/edukacji w zakresie pedagogiki świadczone w formach:

a)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

b)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz Online;

c)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (…) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz Online;

d)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową,

-są wykonywane przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest pedagogiem z wykształcenia i samodzielnie kształci uczestników. Sporadycznie, Wnioskodawca zatrudnia innych pedagogów na podstawie umów zlecenia. Zatrudniane osoby także posiadają wykształcenie pedagogiczne, mają uprawnienia zawodowe.

7. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia/edukacyjne odpłatnie w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Wobec tego, z tytułu świadczonych usług, uzyskuje dochód.

8. Wnioskodawca nie świadczy usług elektronicznych, o których mowa w art.2 pkt 26 ustawy VAT,tj. usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011. Usługi elektroniczne w rozumieniu ww. rozporządzenia to usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Usługi kształcenia/edukacji w zakresie pedagogiki, Wnioskodawca świadczy w formie stacjonarnej, ale też online z wykorzystaniem sieci Internet. Jednak usługi świadczone w formie online nie są usługami elektronicznymi w rozumieniu powyższej definicji, ponieważ:

a)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – wymagają aktywnego udziału pedagoga (wykładowcy), który posiada wiedzę i kształci uczestników w czasie rzeczywistym, w tym odpowiada na pytania uczestników;

b)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – j.w. – wymagają aktywnego udziału pedagoga (wykładowcy), który posiada wiedzę i kształci uczestników w czasie rzeczywistym, w tym odpowiada na pytania uczestników;

c)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – j.w. – wymagają aktywnego udziału pedagoga, który posiada wiedzę i kształci rodziców/opiekunów dzieci w czasie rzeczywistym, w tym odpowiada na pytania uczestników;

d)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową – w tym wypadku edukacja/kształcenie nie odbywa się w czasie rzeczywistym, jednak nagrania stanowią pochodną wykładu/szkolenia przeprowadzonego przez pedagoga (pedagog nagrywa się/swój wykład) i następnie taki gotowy kurs jest sprzedawany uczestnikom.

Ponadto, osoby, która zakupiły wszelkie szkolenia (także nagrane/gotowe), mają możliwość spotkania online z Wnioskodawcą (pedagogiem), który wyjaśnia dodatkowe kwestie, odpowiada na pytania. Bez udziału człowieka byłoby to niemożliwe.

9. Bez udziału człowieka/wykładowcy nie powstanie/nie odbędzie się żaden warsztat, konsultacje, czy nawet gotowe nagrania w zakresie kształcenia/edukacji z pedagogiki. Nie ma znaczenia, czy są one świadczone online czy na żywo (stacjonarnie).

10. Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 8 – usługi kształcenia w zakresie pedagogiki, świadczone w każdej ze wskazanych form, nie są zautomatyzowane. Wymagają one udziału człowieka – pedagoga, który posiada specjalistyczną wiedzę i wykształcenie w zakresie pedagogiki. Komputer, robot, maszyna, internet, czy jakakolwiek inna technologia informatyczna nigdy nie zastąpią człowieka i jego wiedzy – bez człowieka nie będzie możliwe świadczenia usług edukacyjnych przez Wnioskodawcę w zakresie pedagogiki.

11. Szkolenia w formie online stanowią usługi edukacyjne, tj. usługi kształcenia w zakresie pedagogiki. Jeżeli aktualnie dla danego klienta/uczestnika Wnioskodawca świadczy usługę online, to w celu jej świadczenia wykorzystuje sieć, Internet, tj. dla potrzeb świadczenia/wykonywania:

a)kursów, warsztatów i szkoleń grupowych;

b)warsztatów i szkoleń indywidualnych dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga);

c)konsultacji indywidualnych dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...);

d)gotowych nagrań – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową.

12. Usługi edukacyjne we wszystkich formach, mogą być wykonywane bez użycia technologii informatycznej.

Pytanie

Czy po obowiązkowej rejestracji Przedsiębiorcy na podatnika VAT czynnego (po przekroczeniu progu sprzedaży 200 tys. zł) i po przyznaniu przez Miasto JDG Przedsiębiorcy statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia przeprowadzane w następujących formach:

1)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

2)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

3)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

4)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową;

 będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art.43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Po obowiązkowej rejestracji Przedsiębiorcy na podatnika VAT czynnego (po przekroczeniu progu sprzedaży 200 tys. zł) i po przyznaniu przez Miasto JDG Przedsiębiorcy statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia i wychowania przeprowadzane w następujących formach:

1)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

2)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

3)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

4)gotowe nagrania - dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową;

 będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art.43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy VAT.

Uzasadnienie stanowiska:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia – oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Aby było możliwe korzystanie ze zwolnienia przedmiotowego określonego w ww. przepisieart. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) muszą być spełnione łącznie poniższe warunki:

1)usługa musi być świadczona przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;

2)usługa musi dotyczyć kształcenia i/lub wychowania.

Ad. 1.

Usługa musi być świadczona przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe: Aktualnie Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. O taki status Przedsiębiorca w ramach prowadzonego JDG aktualnie się ubiega. Z uzyskanych informacji od Urzędu Miasta wynika, że po dostarczeniu wszystkich niezbędnych dokumentów, Wnioskodawca uzyska taki status, ponieważ przedmiot jej działalności stanowi kształcenie oraz Przedsiębiorca spełnia warunki do prowadzenia placówki niepublicznej oświatowej.

Ad. 2.

Usługa musi dotyczyć kształcenia i/lub wychowania: Przepisy ustawy VAT nie definiują pojęć kształcenia i wychowania. Zgodnie z internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN:

1) „kształcić” oznacza:

a)przekazywać komuś wiedzę, umiejętności;

b)czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności;

c)rozwijać cechy charakteru.

2) „wychowanie” oznacza:

a)ogół zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie;

b)umiejętność zachowania się w towarzystwie.

Usługi edukacyjne, które świadczy Przedsiębiorca, wpisują się w definicję pojęcia kształcenia, a pośrednio też w definicję pojęcia wychowania:

1)Wnioskodawca edukuje/kształci Uczestników w zakresie pedagogiki – tj. terapii, rozwoju edukacji i wychowania dzieci; przekazuje Uczestnikom wiedzę z zakresu pedagogiki, edukacji dziecięcej, w tym wiedzę z zakresu (…) metod pracy z dziećmi;

2)celem usług edukacyjnych Przedsiębiorcy jest także pośrednio wychowanie dzieci, ukształtowanie ich pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie.

Wobec tego pośrednio poprzez edukowanie Uczestników, Przedsiębiorca wpływa także na wychowanie dzieci.

Należy podkreślić jednak, że prawo do przedmiotowego zwolnienia nie jest uzależnione od łącznego spełnia warunku kształcenia i wychowania. Nie jest zatem konieczne, aby usługi Przedsiębiorcy stanowiły zarówno usługi związane z kształceniem, jak i z wychowaniem.

Innymi słowy, dla celów zastosowania zwolnienia wystarczające jest, aby usługi były związane np. z kształceniem i nie jest konieczne, aby były jednocześnie związane z wychowaniem. Wnioskodawca przede wszystkim kształci Uczestników.

Należy również wskazać, że przepisy ustawy VATnie uzależniają prawa do korzystania z przedmiotowego zwolnienia z VAT od:

1)formy, w jakiej odbywa się kształcenie lub wychowanie – tj. szkolenia, czy konsultacje indywidualne, grupowe, szkolenia online w czasie rzeczywistym, czy gotowe nagrania z dostępem do nich przez platformę internetową;

2)miejsca świadczenia usług – stacjonarnie w siedzibie Przedsiębiorcy lub w siedzibie/miejscu zamieszkania klienta;

3)źródło ich finansowania – środki własne Uczestnika lub finansowanie przez podmiot trzeci;

4)ani podmiotów/osób, na rzecz których usługi są świadczone.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, po obowiązkowej rejestracji Przedsiębiorcy na podatnika VAT czynnego i po uzyskaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego, wszystkie opisane we wniosku usługi edukacyjne (w zakresie kształcenia), niezależnie od formy tych usług, miejsca ich świadczenia, źródła finansowania oraz rodzaju Uczestnika (np. rodzic, pedagog, student), świadczone przez Przedsiębiorcą będą zwolnione z podatku VAT na podstawie art.43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy VAT.

Powyższe zaprezentowanie stanowisko potwierdzają także indywidualne interpretacje podatkowe wydane w podobnych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych co przypadek Wnioskodawcy, tj.:

1)interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2017 r., nr 3063-ILPP3.4512.55.2017.TKU, w której organ wskazał: „Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak już wskazano, nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania”.

2)interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lipca 2017 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.250.2017.1.MAC: „Ponadto należy nadmienić, że dla celów zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla przedmiotowych usług kształcenia wykonywanych przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli P prowadzone przez Spółkę objęte systemem oświaty, ustawodawca nie przewidział warunku dotyczącego miejsca, w którym świadczenie tych usług powinno się odbywać. Zwolnienie od podatku przewidziane w art.43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że zarówno status podatnika (jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub ustawy – Prawo oświatowe w stanie prawnym od 1 września 2017 r.), jak i zakres świadczonych usług (usługi w zakresie kształcenia i wychowania) – muszą spełniać warunki określone w tym przepisie. Przy czym ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie formułują warunku związanego z miejscem wykonywania tych usług, czy też medium, za pomocą którego są one świadczone, o ile wymienione zostały w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. W konsekwencji, usługi realizowane w zakresie kształcenia zarówno w formie szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów, konferencji prowadzonych w szkołach/placówkach oświatowych bądź w wynajętej sali należącej do zewnętrznego podmiotu, jak również szkolenia on-line (realizowane przez system WebEx lub inny) świadczone przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli, będące podmiotem objętym systemem oświaty, są zwolnione od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy”.

3)interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 września 2022 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.559.2022.1.SR, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że: „Dla celów zastosowania zwolnienia nie jest konieczne spełnienie innych przesłanek niż wskazane powyżej, w szczególności dla zastosowania zwolnienia nie jest istotna forma prowadzenia usług szkoleniowych, miejsce świadczenia usług, źródło ich finansowania ani podmioty/osoby, na rzecz których usługi są świadczone (...)”. „Szkolenia i kursy prowadzone przez Wnioskodawcę stanowią usługi w zakresie kształcenia. Usługi objęte zwolnieniem określonym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia lub wychowania. Nie jest konieczne, aby stanowiły one zarówno usługi związane z kształceniem, jak i z wychowaniem. Innymi słowy, dla celów zastosowania zwolnienia wystarczające jest aby usługi były związane np. z kształceniem i nie jest konieczne aby były jednocześnie związane z wychowaniem (...)”.

4)interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 czerwca 2021 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.172.2021.2.KW: „W przedmiotowej sprawie, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca jest placówką kształcenia ustawicznego, wpisaną do ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych, do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych oraz do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy w (...). Zatem w analizowanym przypadku Zainteresowany spełnia przesłanki dla uznania go za jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca prowadzi kursy w formie stacjonarnej (tj. z „fizycznym” udziałem Uczestników na zajęciach), a także w formie on-line. Oferta kursów on-line obejmuje przede wszystkim kursy kosmetyki (Uczestnicy m.in. nabywają wiedzę o budowie, funkcjach i chorobach skóry, zasadach pielęgnacji cery, technikach różnych masaży i zabiegów kosmetycznych), a także kursy wizażu, makijażu, kursy stylizacji paznokci, brwi i rzęs. Uczestnik kursu on­line poznaje techniki poszczególnych zabiegów, a także zdobywa wiedzę w zakresie doboru preparatów i aparatury niezbędnej do ich wykonywania. Poznaje także specyfikę pracy w gabinecie kosmetycznym. Celem kursów jest przygotowanie Uczestników do wykonywania zawodu kosmetyczki (zarówno dla osób, które chcą podjąć pracę w salonach kosmetycznych jak i dla tych, które mają zamiar otworzyć własną działalność usługową). Nabyte umiejętności w trakcie kursów on-line pozostawać będą w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników tych kursów i mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do tych celów.Odpłatność za kursy finansowana jest przez uczestników kursów (przelew bankowy na podstawie faktury/rachunku). Nie są finansowane ze środków publicznych. Kursy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego”.

5)interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 grudnia r., nr 0112-KDIL1-1.4012.485.2020.2.AR;

6)interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 czerwca 2022 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.338.2022.2.AK;

7)interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 grudnia 2020 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.687.2020.5.AZ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:

Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych;

b)usług telekomunikacyjnych;

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)kaset wideo i płyt DVD;

h)gier na płytach CD-ROM;

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)hurtowni danych off-line;

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q-s) (uchylone);

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.):

Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy, będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

W analizowanej sprawie świadczy Pani usługi online z wykorzystaniem sieci Internetu. Jednak usługi świadczone w formie online nie są usługami elektronicznymi w rozumieniu powyższej definicji, ponieważ, gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową – w tym wypadku edukacja/kształcenie nie odbywa się w czasie rzeczywistym, jednak nagrania stanowią pochodną wykładu/szkolenia przeprowadzonego przez pedagoga (pedagog nagrywa się/swój wykład) i następnie taki gotowy kurs jest sprzedawany uczestnikom. Ponadto, osoby, które zakupiły wszelkie szkolenia (także nagrane/gotowe), maja możliwość spotkania online z Wnioskodawcą (pedagogiem), który wyjaśnia dodatkowe kwestie, odpowiada na pytania. Bez udziału człowieka byłoby to niemożliwe. Bez udziału człowieka/wykładowcy nie powstanie/nie odbędzie się żaden warsztat, konsultacje, czy nawet gotowe nagrania w zakresie kształcenia/edukacji z pedagogiki. Nie ma znaczenia, czy są one świadczone online czy na żywo (stacjonarnie).

Zatem w świetle definicji usług elektronicznych zawartej w rozporządzeniu 282/2011 usługi szkoleniowe on-line, które Pani świadczy za pośrednictwem platformy internetowej, nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. W analizowanym przypadku osoby które zakupiły wszelkie szkolenia, maja możliwość spotkania online z Wnioskodawcą (pedagogiem), który wyjaśnia dodatkowe kwestie, odpowiada na pytania. Bez udziału człowieka byłoby to niemożliwe. Bez udziału człowieka/wykładowcy nie powstanie/nie odbędzie się żaden warsztat, konsultacje, czy nawet gotowe nagrania w zakresie kształcenia/edukacji z pedagogiki. Zatem udział człowieka w świadczeniu tych usług nie jest minimalny. Nie można więc uznać, że świadczone przez Panią usługi będą spełniać przesłanki wskazane w art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku VAT ww. usług należy wskazać, że zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2021 r. poz. 1082 ze zm.):

System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosowanie do art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;

Zgodnie z art. 4 pkt 31 ustawy Prawo oświatowe:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o formach pozaszkolnych, należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1) jednostkę samorządu terytorialnego;

2) inną osobę prawną;

3) osobę fizyczną.

Na mocy art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 170 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 12 ustawy Prawo oświatowe:

Publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 443 i 1486).

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy z 29 czerwca 1995 r. o Statystyce publicznej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 459 ze zm.):

Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej „rejestrem podmiotów”, obejmuje:

1) osoby prawne;

2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej;

3) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 42 ust. 2a ustawy o Statystyce publicznej:

Wpisowi do rejestru podmiotów nie podlega osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:

1)oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082);

2)o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.

Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy po obowiązkowej rejestracji Przedsiębiorcy na podatnikaVAT czynnego (po przekroczeniu progu sprzedaży 200 tys. zł) i po przyznaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, świadczone przez Wnioskodawcę usługi kształcenia przeprowadzane w następujących formach:

1)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

2)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

3)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

4)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową;

 będą zwolnione od podatku VATna podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, w ramach prowadzonej JDG, Wnioskodawca zajmuje się odpłatnym, niepublicznym świadczeniem usług edukacyjnych w zakresie pedagogiki – edukacja i terapia przedszkolna oraz wczesnoszkolna. Usługi edukacyjne są świadczone dla Uczestników. Przedsiębiorca aktualnie ubiega się o przyznanie przez jednostkę samorządu terytorialnego statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, tj. statusu niepublicznej placówki oświatowej. Ze wstępnych informacji, które Wnioskodawca uzyskał z Urzędu Miasta (Wydział Oświaty) wynika, że taki status zostanie Przedsiębiorcy przyznany z uwagi na spełnienie warunków z ustawy Prawo oświatowe. Wnioskodawca posiada wyższe wykształcenie w zakresie pedagogiki.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony przez Panią opis sprawy należy stwierdzić, że po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, będzie Pani spełniać kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Odnosząc się natomiast do przedmiotowego charakteru ww. zwolnienia należy zauważyć, że usługom świadczonym przez Panią można przypisać takie cechy, jak kształcenie i wychowywanie. Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, świadczone usługi edukacyjne mają na celu przygotowanie Uczestników do pracy z dziećmi, w tym pracy opartej na założeniach i metodzie (...). Jest to system dydaktyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, który został stworzony przez A. W wyniku ww. kształcenia, Uczestnicy nabywają uprawnienia do pracy z dziećmi w żłobkach, przedszkolach, szkołach, w szczególności w placówkach (…), a także w edukacji domowej.

Przedsiębiorca w ramach JDG oferuje usługi kształcenia w następujących formach:

1)kursów grupowych;

2)warsztatów i szkoleń w placówkach oświatowych (żłobkach, przedszkolach lub szkołach), przeprowadzanych dla pracowników ww. placówek;

3)warsztatów i szkoleń indywidualnych dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga);

4)konsultacji indywidualnych dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...).

Powyższe usługi są świadczone w taki sposób, że:

1.Wnioskodawca świadczy usługi edukacyjne na wyjazdach – tj. na zaproszenie klienta i w jego siedzibie – np. w placówce oświatowej, w domu rodzica. Największa liczba szkoleń jest przeprowadzona przez Wnioskodawcę właśnie w formie wyjazdowej;

2.Wnioskodawca prowadzi szkolenia online w czasie rzeczywistym w swojej siedzibie;

3.Uczestnicy mają dostęp do szkoleń (gotowych nagrań) poprzez platformę internetową;

4.Usługi są świadczone stacjonarnie bezpośrednio w siedzibie JDG.

Ponadto, jak Pani wskazała we wniosku, świadczy Pani usługę kształcenia w zakresie pedagogiki w następujących formach:

a)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

b)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

c)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

d)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową.

W ramach ww. form świadczenia usługi kształcenia Wnioskodawca:

·edukuje/kształci Uczestników w zakresie pedagogiki – tj. uczy ich, jak pracować z dziećmi, przekazuje wiedzę o terapii, rozwoju, edukacji i wychowaniu dzieci, wtym w szczególności w duchu (...) metod pracy z dziećmi;

·celem ww. usługi edukacyjnej jest pośrednio wychowanie dzieci, ukształtowanie ich pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie ich do życia w społeczeństwie.

Jak również wskazała Pani we wniosku, że w ramach wszystkich form, które Wnioskodawca wskazał we wniosku, świadczona jest usługa w zakresie kształcenia i pośrednio w zakresie wychowywania, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawyVAT. Oznacza to, że Wnioskodawca świadczy usługę kształcenia w zakresie pedagogiki. Usługą podstawową Wnioskodawcy jest świadczenie usług edukacyjnych w zakresie pedagogiki – edukacja i terapia przedszkolna oraz wczesnoszkolna. Szkolenia w formie online stanowią usługi edukacyjne, tj. usługi kształcenia w zakresie pedagogiki. Jeżeli aktualnie dla danego klienta/uczestnika Wnioskodawca świadczy usługę online, to w celu jej świadczenia wykorzystuje sieć, Internet. Usługi kształcenia/edukacji w zakresie pedagogiki świadczone w ww. formach są wykonywane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest pedagogiem z wykształcenia i samodzielnie kształci uczestników. Sporadycznie, Wnioskodawca zatrudnia innych pedagogów na podstawie umów zlecenia. Zatrudniane osoby także posiadają wykształcenie pedagogiczne, mają uprawnienia zawodowe. Wnioskodawca nie świadczy usług elektronicznych, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, tj. usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art.7 rozporządzenia 282/2011.

Analiza wskazanych okoliczności i powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że ww. usługi będą spełniały przesłankę przedmiotową zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Podsumowując, po przyznaniu statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, świadczone przez Panią usługi kształcenia przeprowadzane w następujących formach:

1)kursy, warsztaty i szkolenia grupowe – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

2)warsztaty i szkolenia indywidualne dla pedagogów, nauczycieli, psychologów, terapeutów, fizjoterapeutów, logopedów, neurologopedów, studentów (osoby przygotowujące się do zawodu nauczyciela lub pedagoga) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

3)konsultacje indywidualne dla rodziców i opiekunów dzieci w zakresie kształcenia i wychowania dzieci zgodnie z metodą (...) – stacjonarne (w siedzibie JDG lub klienta) oraz online;

4)gotowe nagrania – dostęp do szkoleń poprzez platformę internetową;

 będą zwolnione od podatkuVAT na podstawie art.43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

W związku z powyższym Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w tym na informacji, że w przyszłości zamierza Pani uzyskać status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (kwestia te nie była przedmiotem oceny tut. Organu, lecz przyjęto to jako element opisu sprawy) oraz że usługą podstawową Wnioskodawcy jest świadczenie usług edukacyjnych w zakresie pedagogiki – edukacja i terapia przedszkolna oraz wczesnoszkolna.W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00