Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.61.2023.3.MC

Prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy – przedawnienie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 6 kwietnia 2023 r. (data wpływu 6 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 7 kwietnia 2023 r. (data wpływu 7 kwietnia 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka (...) sp. z o.o. rozpoczęła działalność gospodarczą 31 marca 2003 r.

Główne rodzaje działalności Spółki to:

1)Wydobywanie kamieni ozdobnych oraz kamienia dla potrzeb budownictwa, skał wapiennych, gipsu, kredy i łupków (PKD 08.11.Z);

2)Wydobywanie żwiru i piasku, wydobywanie gliny i kaolinu (PKD 08.12.Z.);

3)Pozostałe górnictwo i wydobywanie, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 08.99.Z).

Od początku działalności do roku 2021 Zarząd Spółki kontynuował działania mające na celu uzyskanie prawa do dysponowania nieruchomościami gruntowymi będącymi w zarządzie (...), na terenie których położone jest złoże (...) „(…)”.

W trakcie roku 2022 Spółka posiada obowiązujący od 17 grudnia 2021 roku do 16 grudnia 2027 roku plan ruchu odkrywkowego (…), zatwierdzony decyzją Dyrektora (…) z 15 grudnia 2021 roku.

W trakcie działalności Spółka ponosiła koszty związane z ww. działalnością nie mając możliwości wydobycia kopaliny ze złoża i sprzedaży surowca. Będąc od początku podatnikiem VAT czynnym wykazywała VAT naliczony z faktur zakupu jako VAT do przeniesienia na następny okres.

Księgowość i rozliczenia VAT Spółki były prowadzone do roku 2018 włącznie przez biuro rachunkowe inne niż aktualnie. W roku 2019 obsługę rachunkowo-podatkową Spółki przejęła firma S.A.

Wszystkie faktury zakupu z lat poprzednich zostały przedstawione do Urzędu Skarbowego w (...) włącznie z fakturą sprzedaży za okres 12/2022.

W deklaracji JPK VAT7M za okres 12/2022 r. Spółka wykazała VAT naliczony z poprzednich okresów zgodnie z deklaracją za okres 11/2022 r.

W pozycji VAT należny wykazała VAT ze sprzedaży za okres 12/2022 oraz w pozycji wysokość nadwyżki podatku naliczonego nad należnym VAT do zwrotu i zwrot w terminie 60 dni w kwocie różnicy całości VAT naliczonego pomniejszonego o VAT należny.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W uzupełnieniu wniosku z 6 kwietnia 2023 r. doprecyzowali Państwo opis stanu faktycznego udzielając następujących odpowiedzi na pytania:

1)czy począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym wykazali Państwo po raz pierwszy nadwyżkę podatku naliczonego kwota tej nadwyżki w kolejnych okresach rozliczeniowych była przenoszona w tożsamej wysokości (tj. nie była powiększana o bieżący podatek naliczony),

odpowiedź NIE,

2)czy wykazywana przez Państwa w składanych deklaracjach kwota podatku naliczonego w kolejnych okresach rozliczeniowych od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej do listopada 2022 r. zwiększała się o bieżący podatek naliczony, tj. czy w kolejnych okresach rozliczeniowych we wskazanym przedziale czasu kwota nadwyżki podatku naliczonego ulegała zwiększeniu,

odpowiedź TAK,

3)czy od momentu wykazania po raz pierwszy kwoty podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy nieprzerwanie prowadzili Państwo działalność gospodarczą i wykazywali nadwyżkę podatku naliczonego,

odpowiedź TAK,

4)jakie wydatki zostały przez Państwa poniesione, w stosunku do których to wydatków wykazywali Państwo w składanych deklaracjach kwoty podatku naliczonego w okresie będącym przedmiotem zapytania (od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej), tj. udokumentowane fakturami wydatki, z tytułu poniesienia których to wydatków wykazywali Państwo podatek naliczony wynikający z tych faktur,

w załączniku przesłali Państwo zestawienia wszystkich faktur zakupu z poszczególnych lat od roku 2019-2022, księgowość przed rokiem 2019 była prowadzona w innym biurze, dysponują Państwo tylko fakturami, które były również przesyłane do US w (...). Wszystkie faktury zakupu były również przesyłane do Urzędu Skarbowego w (...) 13 marca 2023 r. w załączeniu tylko pliki za rok 2019-2021, rok 2022 przesłali Państwo następnym pismem.

W uzupełnieniu wniosku z 7 kwietnia 2023 r., wskazali Państwo w odpowiedzi na pytanie:

5)czy zakupy dokonane w okresie będącym przedmiotem zapytania (od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej) stanowiły wydatki ponoszone w związku z planowaną sprzedażą surowca,

Odpowiedź TAK, wszystkie zakupy dokonane w okresie będącym przedmiotem zapytania stanowiły wydatki związane z planowaną sprzedażą surowca.

Dodatkowo dodali Państwo, że wszystkie wydatki poniesione w okresie, którego dotyczy zapytanie są wymienione w załącznikach przesłanych poprzednim pismem oraz dodatkowo scany z lat przed 2019 r. przesłane do Urzędu Skarbowego. Podczas weryfikacji prawa do odliczenia z deklaracji VAT JPK za 12/2022, Spółka otrzymała już zwrot podatku wykazanego w tej deklaracji.

Pytania

1)Czy Spółka ma prawo odliczyć cały VAT naliczony w całości (włącznie z kwotą z przeniesienia z poprzednich okresów) wykazany w deklaracji JPK VAT7M włącznie z 12/2022 r. i wykazać różnicę do zwrotu, czyli kwotę 137351 zł w terminie 60 dni?

2)Czy, jak twierdzi Urząd Skarbowy w (...), i podaje za podstawę prawną poniższy art. 70, przedawnia się okres dla VAT naliczonego z upływem 5 lat i Spółka może odliczyć w deklaracji za 12/2022 tylko VAT naliczony za okres nieprzedawniony?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka stoi na stanowisku, że cały VAT naliczony wykazany w deklaracji JPK VAT7M za 12/2022 razem z kwotą z przeniesienia z poprzednich okresów, podlega odliczeniu za okres 12/2022 i prawidłowym jest wykazanie nadwyżki VAT naliczonego nad należnym w kwocie 137351,- zł do zwrotu w terminie 60 dni.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi:

1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

2) w przypadku importu towarów - kwota podatku:

a) wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c) wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d) wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34;

3) zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4) kwota podatku należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,

d) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;

5) (uchylony)

6) różnica podatku, o której mowa w art. 30c ust. 2;

7) u podatnika, o którym mowa w art. 16, kwota stanowiąca równowartość 22% kwoty należnej z tytułu dostawy nowego środka transportu, nie wyższa jednak niż kwota podatku zawartego w fakturze stwierdzającej nabycie tego środka lub dokumencie celnym, albo podatku zapłaconego przez tego podatnika od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego środka.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 87 ust. 2 ustawy:

zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 5b, 6, 6a i 6d, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku mającego siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, sporządzonego na piśmie, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy:

w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na sporządzony na piśmie wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 19 ustawy:

jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Cytowane wyżej przepisy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy, przy czym zwrot różnicy następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika.

Jednocześnie z powyższych uregulowań prawnych wynika, iż 60-cio dniowego terminu zwrotu nie będzie można zastosować, co do zasady, do tych podatników, którzy w okresie rozliczeniowym nie dokonali czynności opodatkowanych. W tym przypadku termin na dokonanie zwrotu wynosi 180 dni.

Natomiast z art. 87 ust. 5a ustawy wynika, że ustawodawca pozwala podatnikom, którzy w danym okresie w ogóle nie dokonywali żadnych czynności opodatkowanych, na uzyskanie zwrotu bezpośredniego. Zwrot ten będzie następował na umotywowany wniosek podatnika.

Zatem ww. termin może zostać skrócony do 60 dni na sporządzony na piśmie wniosek podatnika i pod warunkiem, że podatnik złoży zabezpieczenie majątkowe w kwocie odpowiadającej kwocie wnioskowanego zwrotu podatku.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy:

zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.

Istotnym jest, że zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług, kwota zwrotu różnicy podatku, kwota zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 99 ust. 12 ustawy, kształtuje się za dany okres rozliczeniowy w następstwie zestawienia w ramach deklaracji, kwot podatku należnego i podatku naliczonego.

Zgodnie z treścią art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), zwanej dalej Ordynacja podatkową:

zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć.

Zatem, termin początkowy i końcowy przedawnienia zobowiązania podatkowego wyznacza termin płatności zobowiązania podatkowego (z zastrzeżeniem instytucji zawieszenia i przerwania biegu przedawnienia, które wpływają na końcowy termin przedawnienia).

W odniesieniu do podatku VAT, w orzecznictwie sądowym jednolicie przyjęty jest podgląd, iż instytucja przedawnienia ma zastosowanie do każdego z osobna rozliczenia w podatku od towarów i usług – niezależnie od jego wyniku (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 marca 2013 r., sygn. I FSK 744/12, podobnie: Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 29 czerwca 2009 r., sygn. I FPS 9/08), tj. zarówno do rozliczeń, w których obowiązek podatkowy w podatku VAT przekształcił się w zobowiązanie podatkowe, jak i w kwotę zwrotu różnicy podatku lub nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, która może być zadeklarowana przez podatnika do przeniesienia na następny miesiąc.

Pojęcie zobowiązania podatkowego obejmuje zatem wszystkie zdarzenia rodzące obowiązek podatkowy w ramach tego okresu rozliczeniowego, których suma wyznacza podatek należny, stanowiący nierozerwalną (składową) część tego zobowiązania (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 500/13). Innymi słowy, w podatku VAT zobowiązanie podatkowe za dany okres rozliczeniowy kształtuje się w następstwie zestawienia w ramach deklaracji kwot podatku należnego i podatku naliczonego.

W analizowanym przypadku wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy mają Państwo prawo do zwrotu różnicy, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, przy uwzględnieniu kwot podatku naliczonego wykazywanych do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do listopada 2022 r., czy też część kwoty podatku naliczonego uległa przedawnieniu.

W rozpatrywanej sprawie rozpoczęli Państwo działalność gospodarczą 31 marca 2003 r. Od początku działalności do roku 2021 kontynuowali Państwo działania mające na celu uzyskanie prawa do dysponowania nieruchomościami gruntowymi będącymi w zarządzie (...), na terenie których położone jest złoże (...) „(…)”. Jednocześnie w trakcie działalności ponosili Państwo koszty związane z tą działalnością, nie mając możliwości wydobycia kopaliny ze złoża i sprzedaży surowca. Wszystkie zakupy dokonane w okresie będącym przedmiotem zapytania stanowiły wydatki związane z planowaną sprzedażą surowca. Będąc od początku podatnikiem VAT czynnym, wykazywali Państwo VAT naliczony z faktur zakupu jako VAT do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. W deklaracji JPK VAT7M za okres 12/2022 r. wykazali Państwo VAT naliczony z poprzednich okresów zgodnie z deklaracją za okres 11/2022 r. Jednocześnie, w pozycji VAT należny wykazali Państwo VAT ze sprzedaży za okres 12/2022 oraz w pozycji wysokość nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym do zwrotu i zwrot w terminie 60 dni, wykazali Państwo kwotę różnicy całości VAT naliczonego pomniejszonego o VAT należny.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że od momentu wykazania po raz pierwszy kwoty podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy nieprzerwanie prowadzili Państwo działalność gospodarczą i wykazywali nadwyżkę podatku naliczonego. Wykazywana przez Państwa w składanych deklaracjach kwota podatku naliczonego w kolejnych okresach rozliczeniowych od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej do listopada 2022 r. zwiększała się o bieżący podatek naliczony (w kolejnych okresach rozliczeniowych we wskazanym przedziale czasu kwota nadwyżki podatku naliczonego ulegała zwiększeniu).

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że mają Państwo prawo do zwrotu różnicy, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy, przy uwzględnieniu kwot podatku naliczonego wykazywanych do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do listopada 2022 r. W analizowanym przypadku w odniesieniu do nadwyżki podatku naliczonego wykazywanej przez Państwa w kolejnych okresach rozliczeniowych od momentu rozpoczęcia działalności do listopada 2022 r. nie znajduje zastosowania art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej.

Uznać bowiem należy, że bez znaczenia pozostaje fakt, że w analizowanej sprawie po raz pierwszy kwota nadwyżki podatku naliczonego nad należnym została wykazana w deklaracji podatkowej ponad 5 lat wcześniej, skoro od momentu wykazania po raz pierwszy kwoty podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy nieprzerwanie prowadzili Państwo działalność gospodarczą i wykazywali nadwyżkę podatku naliczonego. Wykazywana przez Państwa w składanych deklaracjach kwota podatku naliczonego w kolejnych okresach rozliczeniowych od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej do listopada 2022 r. zwiększała się o bieżący podatek naliczony (w kolejnych okresach rozliczeniowych we wskazanym przedziale czasu kwota nadwyżki podatku naliczonego ulegała zwiększeniu).

Zatem w rozliczeniu za okres rozliczeniowy 12/2022 nie mamy do czynienia z nadwyżką podatku naliczonego nad należnym za okres rozliczeniowy sprzed pięciu lat, tylko z kwotą nadwyżki wynikającą z poprzedniej deklaracji podatkowej (deklaracji składanej za okres rozliczeniowy listopad 2022 r.) oraz kwotą podatku naliczonego wynikającą z bieżącego rozliczenia za grudzień 2022 r. W rozpatrywanej sprawie na kwotę podatku naliczonego w danym miesiącu składa się kwota bieżącego podatku naliczonego (wynikająca z bieżących faktur dokumentujących nabycie towarów i usług) oraz kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji. Zatem są Państwo uprawnieni, po spełnieniu warunków określonych w art. 87 ustawy do zwrotu różnicy, o której mowa w tym przepisie, w terminie 60 dni, przy uwzględnieniu kwot podatku naliczonego wykazywanych do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej do listopada 2022 r. oraz z uwzględnieniem kwoty podatku naliczonego wynikającej z bieżącego rozliczenia za grudzień 2022 r.  

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazujemy że analiza załączników dołączonych do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem Organ nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Państwa do uzupełnienia wniosku, a niniejsza interpretacja indywidualna została wydana jedynie na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00