Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Porada aktualna na dzień 08-05-2024
Porada aktualna na dzień 08-05-2024
Data publikacji: 2023-04-19

Jak księgować przekazanie środków poniżej 10 000 zł przez Fundusz Pracy na rzecz urzędu pracy

Czy w związku z tym, że urząd pracy nabywa sprzęt komputerowy poniżej 10 000 zł z Funduszu Pracy, który jest funduszem celowym i nie jest uwzględniony w planie finansowym urzędu pracy w zakresie budżetu, jak powinno wyglądać księgowanie przekazania środków poniżej 10 000 zł? Urząd pracy działa na dwa sposoby: 1. Ze środków Ministerstwa realizuje zadania wynikające z ustawy o promocji zatrudnienia (w ramach tych środków urząd kupuje wyposażenie jako wydatek fakultatywny). 2. Urząd realizuje plan finansowy wynikający z umowy na współfinansowanie kosztów funkcjonowania urzędu. W ramach tego planu nie dokonuje zakupów ze względu na oszczędne gospodarowanie. Koszty działania urzędu są finansowane z budżetu państwa. Środki trwałe powyżej 10 000 zł są przekazywane przez Fundusz Pracy na konto 011/800 funduszu jednostki w budżecie urzędu pracy. Co należy zrobić w przypadku, gdy urząd pracy nabywa środki trwałe poniżej 10 000 zł i również przekazuje je na rzecz urzędu pracy (budżetu), co prowadzi do zwiększenia aktywów pozostałych środków trwałych? Czy można je przyjąć na stan poprzez zapis na koncie 013/800, co pozwoli określić zwiększenie funduszu? Czy tylko konto 013/072 jest odpowiednie? Zakupione komputery poniżej 10 000 zł będą używane na potrzeby funkcjonowania urzędu. Jeżeli prowadzona jest ewidencja szczegółowa na koncie 800, powinna ona zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki. Fundusz jednostki to nic innego jak aktywa netto jednostki. Aktywa netto jednostki to z kolei aktywa minus zobowiązania. Ze względu na ograniczone możliwości zaciągania zobowiązań przez jednostki budżetowe i zakłady budżetowe, można powiedzieć, że fundusz jednostki jest pokryciem dla większości aktywów jednostki. Konto 011 zgodnie z objaśnieniami załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych związanych z wykonywaną działalnością jednostki, które nie podlegają ujęciu na kontach: 013, 014, 016 i 017. Konto 013 służy do ewidencji stanu oraz zwiększeń i zmniejszeń wartości początkowej środków trwałych, niepodlegających ujęciu na kontach: 011, 014, 016 i 017 wydanych do używania na potrzeby działalności jednostki, które podlegają umorzeniu lub amortyzacji w pełnej wartości w miesiącu wydania do używania. Na stronie Wn konta 013 ujmuje się w szczególności nieodpłatne otrzymanie środków trwałych. Czy poprawnym będzie ujęcie operacji 011/800 oraz 013/800 (z podziałem na środki trwałe i pozostałe środki trwałe - wyposażenie, a następnie amortyzacja środków trwałych 400/071 oraz umorzenie pozostałych środków trwałych 401/072)?

Poprawnym sposobem ewidencji otrzymanych nieodpłatnie środków trwałych jest ujęcie tego rodzaju aktywów w księgach rachunkowych jednostki zapisem Wn 011/Ma 800. Pozostałe środki trwałe powinny zostać ujęte zapisem Wn 013/Ma 072.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00