Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.28.2023.2.KT

Rozliczenie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w miesiącu wrześniu 2022 r. ze stawką podatku VAT w wysokości 0% oraz obowiązku podatkowego z tytułu wykonywania przyszłych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w zakresie pytań nr 1 i 2 oraz prawidłowe w zakresie pytań nr 3 i 4.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozliczenia wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w miesiącu wrześniu 2022 r. ze stawką podatku VAT w wysokości 0% oraz obowiązku podatkowego z tytułu wykonywania przyszłych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów. Uzupełnili go Państwo pismem z 12 kwietnia 2023 r. (data wpływu 17 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, z siedzibą pod adresem … (dalej również jako „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, w tym również do transakcji wewnątrzwspólnotowych, posługującym się NIP PL … . Spółka rozlicza się z podatku od towarów i usług składając deklaracje miesięczne. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, od lipca 2022 r. rozliczanego w formie tzw. „CIT-u estońskiego”. W sierpniu 2022 roku Spółka dokonała sprzedaży (dalej jako sprzedaż lub dostawa) do Y, zarejestrowanej do transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Czech, pod numerem VAT … (dalej jako Czeski podatnik) zawierającego metale szlachetne monolitu ze zużytych katalizatorów (monolith from spent catalytic converters) – dalej jako „Towar” lub „Monolit”. Wywóz całego Towaru nastąpił w dniu 19 sierpnia 2022 roku.

Dostawa została zrealizowana na warunkach DDU (delivered duty unpaid) do określonego miejsca przeznaczenia na terytorium Czech, zakładu odzyskującego zawarte w Monolicie metale szlachetne tj. Z. Organizatorem transportu był Wnioskodawca, a Towar transportowała polska firma transportowa czynny zarejestrowany podatnik VAT. Wywóz Towaru nastąpił w 20 workach tzw. „Big Bag”. Czeski podatnik został przez Wnioskodawcę umocowany do wystawiania w imieniu Spółki faktur, dokumentujących dostawy Towaru do Czeskiego podatnika.

Zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem Czeski podatnik 30 sierpnia 2022 roku wystawił w imieniu Wnioskodawcy dwie faktury 1 na kwotę .... USD i 2 na kwotę ..... USD dokumentujące dostawę Towaru z dnia 19 sierpnia 2022 roku.

Następnie 23 września 2022 roku Czeski podatnik wystawił 9 faktur o numerach 3 na kwotę .... USD, 4 na kwotę ..... USD, 5 na kwotę .... USD, 6 na kwotę .... USD, 7 na kwotę .... USD, 8 na kwotę ....USD, 9 na kwotę .... USD, 10 na kwotę .... USD, 11 na kwotę .... USD i jedną notę kredytową o numerze 12 na kwotę .... USD rozliczające całość dostawy, ponieważ ostateczna cena uzależniona jest od ilości metali szlachetnych zawierających się w Towarze i ustalona zostaje po analizie próbki Towaru.

Wnioskodawca przed upływem terminu do rozliczenia podatku od towarów i usług za miesiąc wrzesień 2022 roku posiadał dokumenty potwierdzające wywóz Towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, z terytorium kraju i dostarczenie do Czeskiego podatnika na terytorium Czech (zakładu odzyskującego zawarte w Monolicie metale szlachetne). Są nimi dokumenty przewozowe wystawione przez polską firmę transportową realizującą przewóz Towaru, potwierdzenie odbioru Towaru, faktury sprzedaży i dowody zapłaty za Towar.

Wnioskodawca wykazał wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w miesiącu wrześniu 2022 roku. Czeski podatnik również rozliczył całość dostaw w miesiącu wrześniu 2022 roku. Dostawa Towaru do Czeskiego podatnika w następnych okresach sprawozdawczych przebiegać będzie wg przedstawionego powyżej schematu.

Ponadto w uzupełnieniu wskazano:

Pytanie 1): Czy wywóz towaru (Monolitu) nastąpił/będzie następował z terytorium kraju?

Odpowiedź: Tak, wywóz Towaru (Monolitu) nastąpił, a w przyszłości każdorazowo będzie następował z terytorium kraju.

Pytanie 2): Dlaczego dostawa Towaru (Monolitu), którego wywóz nastąpił 19 sierpnia 2022 r. udokumentowana została kilkoma odrębnymi fakturami?

Odpowiedź: Dostawa Towaru nastąpiła w postaci 20 ładunków tzw. Big Bagach. Poszczególne ładunki różniły się wagą i zostały umieszczone po 2 na paletach oznaczonych symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Wystawca faktur fakturował poszczególne palety (loty).

Pytanie 3): Jak został nazwany (określony) przedmiot dostawy na fakturach z 30 sierpnia 2022 roku?

Odpowiedź : Na fakturach wystawionych 30 sierpnia 2022 roku przedmiot dostawy został określony jako Automobile Catalyst Scrap, czyli złom katalizatora samochodowego.

Pytanie 4): Jak został nazwany (określony) przedmiot dostawy na fakturach z 23 września 2022 roku?

Odpowiedź : Na fakturach wystawionych 23 września 2022 roku przedmiot dostawy został określony jako Automobile Catalyst Scrap, czyli złom katalizatora samochodowego.

Pytanie 5): Czego dokładnie dotyczy nota kredytowa o numerze 12, o której mowa w opisie sprawy? Proszę ogólnie bez wskazywania szczegółów lecz w sposób niebudzący wątpliwości opisać sytuację, której dotyczy wystawienie tej noty oraz wskazać przyczynę jej wystawienia?

Odpowiedź: Wnioskodawca po dokonaniu dostawy Towaru otrzymuje płatność w wysokości ok. 80% wartości Towaru, na podstawie wstępnej szacunkowej analizy zawartości metali szlachetnych dokonanej przez nabywcę. Powyższa wartość w całości przypisywana jest do jednej z palet zazwyczaj palety 0 (lot). W odniesieniu do tych płatności 30 sierpnia 2022 roku wystawione zostały dwie faktury 1 na kwotę ..... USD i 2 na kwotę .... USD dokumentujące dostawę Towaru. W treści tych faktur użyto określenia provisional (tymczasowy), co wskazuje, że są to faktury wstępne/nieostateczne. Dopiero po otrzymaniu ostatecznych wyników zawartości w Towarze metali szlachetnych, do każdego lotu od 2 do 10 wystawione zostają faktury, odnoszące się do każdej z palet (lotu) z osobna. Natomiast do palety (lotu) 1 wystawiona zostaje nota kredytowa (credit note), która wartość całej dostawy odnosi się do wcześniejszych faktur provisional, na podstawie których Wnioskodawca otrzymał zapłatę odpowiadającą ok. 80% wartości Towaru.

Pytanie 6): Czy dokonali Państwo dostawy towaru (Monolitu) na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej? Jeżeli tak, to czy nabywca podał Państwu ten numer?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT … . Wnioskodawca otrzymał ten numer od nabywcy.

Pytanie 7): Czy dysponują Państwo potwierdzeniem dostawy, z którego wynikały takie informacje jak: miejsce i data załadowania towaru, data dostarczenia towaru, miejsce dostawy towaru? Jeżeli tak, to należy wskazać: • w jakiej formie posiadają Państwo potwierdzenie dostawy? • przez kogo zostało wystawione? • czy zostało podpisane przez Czeskiego podatnika bądź osobę upoważnioną przez Czeskiego podatnika? Jeżeli nie zostało podpisane przez Czeskiego podatnika bądź osobę upoważnioną przez Czeskiego podatnika to proszę wskazać przez kogo (jaki podmiot) zostało podpisane ww. potwierdzenie dostawy?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca dysponuje następującymi dokumentami dokumentującymi przemieszczenie Towaru do Nabywcy (Czeskiego podatnika):

·potwierdzeniem dostawy (delivery notice), w którym wyszczególniono ładunki będące przedmiotem dostawy z podaniem ich wagi i oznaczeniem palet, na których zostały umieszczone symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10: Potwierdzenie dostawy sporządza Nabywca w formie elektronicznej. Ze strony Nabywcy podpisuje je elektronicznie osoba wskazana do kontaktu w imieniu Nabywcy w związku z dostawą Towaru.

·dokument towarzyszący transportowi odpadów (information accopmanying shipments of waste) będący załącznikiem do listu przewozowego CMR, wystawiony przez Wnioskodawcę i ze strony Wnioskodawcy podpisany przez upoważnioną do reprezentacji Spółki, a ze strony Nabywcy podpisany przez osobę potwierdzającą odbiór Towaru,

·list przewozowy CMR wystawiony przez firmę transportową podpisany przez Wnioskodawcę, firmę transportową oraz Nabywcę (Czeskiego podatnika).

Wszystkie ww. dokumenty zawierają informacje o miejscu i dacie załadowania Towaru, miejscu i dacie dostarczenia Towaru oraz pozwalają na identyfikację Towaru.

Pytanie 8): Czy są Państwo w posiadaniu specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku, odnośnie towaru (Monolitu) będącego przedmiotem dostawy ww. towaru?

Odpowiedź: Przedmiotem dostawy są rzeczy oznaczone co do gatunku. Dostawa Towaru nastąpiła w postaci 20 ładunków tzw. Big Bagach. Poszczególne ładunki różniły się wagą i zostały umieszczone po 2 na paletach oznaczonych symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10.

Pytanie 9): Czy potwierdzenie zapłaty za towar (Monolit) zawiera informacje stanowiące odniesienie do transakcji, której zapłaty dotyczy (np. numer faktury)?

Odpowiedź: Tak, przelewy zawierają informacje dotyczące ładunków (np. 1, 2).

Pytanie 10): Czy w oparciu o informacje zawarte w potwierdzeniu płatności możliwe jest powiązanie płatności dokonanej przez Czeskiego podatnika z dokonaną na jego rzecz dostawą towaru (Monolitu)?

Odpowiedź: Tak.

Pytanie 11): Kiedy (proszę wskazać konkretnie dzień, miesiąc i rok) byli Państwo w posiadaniu dowodów potwierdzających wywóz 19 sierpnia 2022 r. towaru i jego dostarczenie na terytorium UE inny niż terytorium kraju (tj. terytorium Czech)?

Odpowiedź: Tak, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc sierpień 2022 roku Wnioskodawca był w posiadaniu:

·dokumentu towarzyszącego transportowi odpadów (Information accopmanying shipments of waste) będącego załącznikiem do listu przewozowego CMR, wystawionego przez Wnioskodawcę i ze strony Wnioskodawcy podpisanego przez osobę upoważnioną do reprezentacji Spółki, a ze strony Nabywcy podpisanego przez osobę potwierdzającą odbiór Towaru,

·listu przewozowego CMR wystawionego przez firmę transportową i podpisanego przez Wnioskodawcę, firmę transportową oraz Nabywcę (Czeskiego podatnika),

·potwierdzenia dostawy (delivery notice), w którym wyszczególniono ładunki będące przedmiotem dostawy z podaniem ich wagi i oznaczeniem palet, na których zostały umieszczone symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, sporządzonego przez Nabywcę w formie elektronicznej i podpisanego elektronicznie przez osobę wskazaną do kontaktu w imieniu Nabywcy związku z dostawą Towaru.

Wnioskodawca nie prowadzi ewidencji wpływającej do Spółki korespondencji, przez co nie jest w stanie podać dokładnej daty wpływu ww. dokumentów.

Pytanie 12): Czy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będą posiadali Państwo w swojej dokumentacji dowody, dotyczące dostawy towaru transportowanego z Polski do innego niż Polska kraju Unii Europejskiej?

Odpowiedź: Tak, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc sierpień 2022 roku Wnioskodawca był w posiadaniu:

·dokumentu towarzyszącego transportowi odpadów (information accopmanying shipments of waste) będącego załącznikiem do listu przewozowego CMR, wystawionego przez Wnioskodawcę i ze strony Wnioskodawcy podpisanego przez osobę upoważnioną do reprezentacji Spółki, a ze strony Nabywcy podpisanego przez osobę potwierdzającą odbiór Towaru,

·listu przewozowego CMR wystawionego przez firmę transportową i podpisanego przez Wnioskodawcę, firmę transportową oraz Nabywcę (Czeskiego podatnika),

·potwierdzenia dostawy (delivery notice), w którym wyszczególniono ładunki będące przedmiotem dostawy z podaniem ich wagi i oznaczeniem palet, na których zostały umieszczone symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, sporządzonego przez Nabywcę w formie elektronicznej i podpisanego elektronicznie przez osobę wskazaną do kontaktu w imieniu Nabywcy w związku z dostawą Towaru. W następnych okresach rozliczeniowych było tak samo. Na podstawie tego można wnioskować, że w następnych okresach rozliczeniowych będzie podobnie.

Pytanie 13): Czy składając informacje podsumowujące o dokonywanej wewnątrzwspólnotowej dostawie towaru, nie występują i nie wystąpią w przyszłości przesłanki negatywne, wynikające z art. 42 ust. 1a ustawy o VAT, nie dające prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do tej dostawy?

Odpowiedź: Nie występują i Wnioskodawca dołoży starań by w przyszłości nie wystąpił przesłanki negatywne, wynikające z art. 42 ust. 1a ustawy o VAT, nie dające prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do tej dostawy.

Pytanie 14): Czy w związku z wystawieniem 23 września 2022 r. faktur uległa zwiększeniu cena i tym samym podstawa opodatkowania towaru (Monolitu), którego wywóz nastąpił 19 sierpnia 2022 r.?

Odpowiedź: Ostateczna cena uzależniona jest od ilości metali szlachetnych zawierających się w Towarze i ustalona zostaje po analizie próbki Towaru.

Pytania

1)Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo rozliczył dostawę Towaru do Czeskiego podatnika jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru w miesiącu wrześniu 2022 roku?

2)Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo zastosował stawkę 0% do dostawy Towaru do Czeskiego podatnika, w rozliczeniu za wrzesień 2022 roku?

3)Czy w przypadku realizacji dostaw Towaru do Czeskiego podatnika, wg przedstawionego schematu, w przyszłych okresach sprawozdawczych Wnioskodawca powinien wykazać obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, jeżeli faktura dokumentująca tą dostawę nie zostanie wystawiona do tego dnia, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów, wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten miesiąc?

4)Czy w przypadku realizacji dostaw Towaru do Czeskiego podatnika, wg przedstawionego schematu, w przyszłych okresach sprawozdawczych Wnioskodawca powinien wykazać obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru w dacie wystawienia faktury, jeżeli faktura dokumentująca tą dostawę zostanie wystawiona do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów, wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym dokonano tej dostawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1) W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo rozliczył dostawę Towaru do Czeskiego podatnika jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru w miesiącu wrześniu 2022 roku.

Ad. 2) W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo zastosował stawkę 0% do dostawy Towaru do Czeskiego podatnika, w rozliczeniu za wrzesień 2022 roku.

Ad. 3) W przypadku realizacji dostaw Towaru do Czeskiego podatnika, wg przedstawionego schematu, w przyszłych okresach sprawozdawczych Wnioskodawca powinien wykazać obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, jeżeli faktura dokumentująca tą dostawę nie zostanie wystawiona do tego dnia, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów, wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten miesiąc.

Ad. 4) W przypadku realizacji dostaw Towaru do Czeskiego podatnika, wg przedstawionego schematu, w przyszłych okresach sprawozdawczych Wnioskodawca powinien wykazać obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru w dacie wystawienia faktury, jeżeli faktura dokumentująca tą dostawę zostanie wystawiona do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów, wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym dokonano tej dostawy.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) – dalej jako uVAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów na terytorium kraju; 4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; 5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Art. 13 ust. 1 uVAT stanowi, że przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 uVAT, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 uVAT na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, co do zasady, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik podatku od towarów i usług, nie korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 uVAT (art. 13 ust. 6 uVAT).

Wyjątek dotyczy dostawy nowego środka transportu (art. 13 ust. 7 uVAT).

Stosownie do art. 13 ust. 2 pkt 1 uVAT przepis art. 13 ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów na terytorium Polski odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w państwie UE, do którego towar jest transportowany.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru podlega opodatkowaniu wg stawki 0%. Uzależnione jest to jednak od właściwego udokumentowania tej transakcji. Od 1 stycznia 2020 r. bezpośrednie zastosowanie znajdują przepisy Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz.Urz.UE.L z 2018 r. nr 311/10), zwanego dalej „Rozporządzeniem”.

Art. 45a ust. 1 Rozporządzenia ustanawia możliwe do obalenia przez organ podatkowy domniemanie, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, jeżeli:

a)sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;

b)sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:

(i)pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz

(ii)co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.

Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.

Zgodnie z art. 45a ust. 3 Rozporządzenia do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:

a)dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;

b)następujące dokumenty:

(i)polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;

(ii)dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;

(iii)poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.

W sytuacji, gdy sprzedawca nie może skorzystać z domniemania, o którym mowa w art. 45a Rozporządzenia, będzie mógł zastosować stawkę 0% do wewnątrzwspólnotowej dostawy, jeżeli spełni warunki określone w przepisach uVAT.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 uVAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;

2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Wszystkie ww. warunki muszą zostać spełnione łącznie.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 1a uVAT stawka 0% nie ma zastosowania, jeżeli:

1) podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub

2) złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8 uVAT – chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 uVAT dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 uVAT, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

• dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi) (pkt 1),

• specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (pkt 3),

 – z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Stosownie do art. 42 ust. 11 uVAT w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 uVAT, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Art. 42 ust. 3 uVAT wskazuje podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego. Katalog ten może być uzupełniony dokumentami wymienionymi w art. 42 ust. 11 uVAT.

Powyższe podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z 11 października 2010 r. sygn. I FPS 1/10 stwierdzając, że „w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczające jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), o ile łącznie potwierdzają fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju”.

Zdaniem NSA samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 uVAT wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 uVAT.

Istotne jest aby dokumenty zawierały informacje potwierdzające, że towar został faktycznie dostarczony nabywcy w innym państwie członkowskim. Należy też zauważyć, że choć ustawa nie zawiera definicji „dokumentu przewozowego”, to dokument ten powinien potwierdzać, że towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy został wywieziony z terytorium Polski i dostarczony do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. List przewozowy opisany w Rozdziale III Konwencji Genewskiej o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) z 19 maja 1956 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 1962 r. Nr 49, poz. 238, z późn. zm.), jest niewątpliwie dowodem zawarcia umowy przewozu.

Zgodnie z art. 4 oraz art. 9 Konwencji Genewskiej list przewozowy stanowi dowód zawarcia umowy przewozu, warunków tej umowy oraz przyjęcia towaru przez przewoźnika, o ile nie zostanie przeprowadzony dowód przeciwny. Brak, nieprawidłowość lub utrata listu przewozowego nie wpływa na istnienie ani na ważność umowy przewozu, która mimo to podlega przepisom Konwencji.

Dokumentem przewozowym, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 uVAT, może być każdy dokument otrzymany od przewoźnika (spedytora), z którego jednoznacznie wynika, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione i dostarczone nabywcy do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Jeżeli dokument taki potwierdza essentialia negotii umowy przewozu, nie można mu odmówić mocy dowodowej i uznać, że nie jest on dokumentem, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 uVAT (chyba, że istnieje dowód przeciwny). Dokumentem tym może być więc zarówno tradycyjny list przewozowy, jak i każdy inny dokument spełniający warunki formalne i potwierdzający dokonanie dostawy towaru do nabywcy.

W konsekwencji, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dostawca (podatnik) musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego. Przy czym przepisy regulujące prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku nie określają formy dokumentów potwierdzających wywiezienie i dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, email, ksero, skan, faks dokumentu lub dokument w formie elektronicznej pobrany z platformy internetowej przewoźnika czy udostępniony za pośrednictwem określonych aplikacji, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód tego, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione i dostarczone nabywcy do miejsca ich przeznaczenia na terytorium innego państwa członkowskiego. Wobec powyższego oceniając dostawę Spółki, czynnego podatnika VAT zarejestrowanej pod NIP PL …, do Y, zarejestrowanej do transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Czech, pod numerem VAT …, która miała miejsce 19 sierpnia 2022 roku, zawierającego metale szlachetne monolitu ze zużytych katalizatorów należy stwierdzić, że:

Ad. 1 i 2) Wnioskodawca prawidłowo rozliczył dostawę Towaru do Czeskiego podatnika jako wewnątrzwspólnotową dostawę towaru w miesiącu wrześniu 2022 roku i prawidłowo zastosował stawkę 0% do tej dostawy, w rozliczeniu za wrzesień 2022 roku, ponieważ przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten miesiąc posiadał dokumenty potwierdzające wywóz Towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, z terytorium kraju i dostarczenie do Czeskiego podatnika na terytorium Czech w postaci dokumentu przewozowego wystawionego przez przewoźnika realizującego przewóz Towaru, potwierdzenia odbioru Towaru, faktur sprzedaży i dowodów zapłaty za Towar.

Ad. 3) W przypadku realizacji dostaw Towaru do Czeskiego podatnika, wg przedstawionego schematu, w przyszłych okresach sprawozdawczych Wnioskodawca powinien wykazać obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, jeżeli faktura dokumentująca tą dostawę nie zostanie wystawiona do tego dnia, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających, że towar został faktycznie dostarczony Czeskiemu podatnikowi do określonego miejsca przeznaczenia na terytorium Czech.

Ad. 4) W przypadku realizacji dostaw Towaru do Czeskiego podatnika, wg przedstawionego schematu, w przyszłych okresach sprawozdawczych Wnioskodawca powinien wykazać obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru w dacie wystawienia faktury, jeżeli faktura dokumentująca tą dostawę zostanie wystawiona do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę dokumentów potwierdzających, że towar został faktycznie dostarczony Czeskiemu podatnikowi do określonego miejsca przeznaczenia na terytorium Czech.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie pytań nr 1 i 2 oraz prawidłowe w zakresie pytań nr 3 i 4.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim – rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).

Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej – rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Z kolei w myśl art. 2 pkt 4 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego – rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 13 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zatem dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy o VAT:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy o VAT:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

W kwestii dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów od dnia 1 stycznia 2020 r. zastosowanie mają przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (Dz. Urz. UE L Nr 311 z 7.12.2018, s. 10), zwanego dalej „rozporządzeniem 2018/1912”. Rozporządzenie 2018/1912 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich. Rozporządzenie 2018/1912 wprowadza m.in. domniemania wzruszalne odnoszące się do dowodów wymaganych do zastosowania zwolnienia z prawem do odliczenia (stawki 0%) z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

I tak, zgodnie z treścią art. 45a wprowadzonego rozporządzeniem 2018/1912:

1.Do celów stosowania zwolnień ustanowionych w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE domniemywa się, że towary zostały wysłane lub przetransportowane z państwa członkowskiego do miejsca przeznaczenia znajdującego się poza jego terytorium, ale na terytorium Wspólnoty, w którymkolwiek z następujących przypadków:

a)sprzedawca wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz sprzedawca jest w posiadaniu co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy, albo sprzedawca jest w posiadaniu jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy;

b)sprzedawca jest w posiadaniu następujących dokumentów:

(i)pisemnego oświadczenia nabywcy potwierdzającego, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, oraz wskazującego państwo członkowskie przeznaczenia towarów; takie pisemne oświadczenie określa: datę wystawienia; nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy; ilość i rodzaj towarów; datę i miejsce przybycia towarów; w przypadku dostawy środków transportu, numer identyfikacyjny środków transportu; oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy; oraz

(ii)co najmniej dwóch niebędących ze sobą w sprzeczności dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i nabywcy, lub jakichkolwiek pojedynczych dowodów, o których mowa w ust. 3 lit. a), wraz z jakimikolwiek pojedynczymi niebędącymi ze sobą w sprzeczności dowodami, o których mowa w ust. 3 lit. b), potwierdzających transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, które są niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.

Nabywca dostarcza sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa w lit. b) ppkt (i), do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa.

2.Organ podatkowy może obalić domniemanie przyjęte na podstawie ust. 1.

3.Do celów ust. 1 następujące dokumenty są akceptowane jako dowód wysyłki lub transportu:

a)dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów;

b)następujące dokumenty:

(i)polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów lub dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów;

(ii)dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, na przykład notariusza, potwierdzające przybycie towarów do państwa członkowskiego przeznaczenia;

(iii)poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie członkowskim przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie członkowskim.

Jednakże wskazać należy, że niespełnienie warunków wprowadzonych ww. rozporządzeniem nie oznacza, że stawka 0% nie będzie miała zastosowania. W takiej sytuacji dostawca będzie musiał udowodnić w inny sposób, zgodnie z dotychczasowymi przepisami ustawy, że warunki zastosowania stawki 0% zostały spełnione.

Stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy o VAT:

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;

2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, a drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 42 ust. 1a ustawy o VAT:

Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:

1)podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub

2)złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8,

– chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.

Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o VAT:

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2)(uchylony),

3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

4)(uchylony),

– z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Przy tym, w myśl art. 42 ust. 11 ustawy o VAT:

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Według art. 42 ust. 12 ustawy o VAT:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:

1) okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;

2) okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z art. 42 ust. 12a ustawy o VAT:

W przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Należy wskazać, że jeżeli wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy (tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel) zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Podkreślić należy, że zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem.

Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy o VAT wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego. Przepisy te określają rodzaje dokumentów, których posiadanie gwarantuje podatnikom bezpieczne stosowanie stawki preferencyjnej w dostawach wewnątrzwspólnotowych.

Istotne jest aby dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju. Dokumenty mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, że określony towar został faktycznie dostarczony nabywcy do innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju.

Powyższe rozważania potwierdza uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10, w której Sąd podkreślił, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów jest przede wszystkim jedną z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, o czym stanowi art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Co do zasady, polega ona na wywozie towarów z terytorium kraju (Polski), w wykonaniu czynności określonych w art. 7, czyli dostawy towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego, w określonych w ustawie warunkach. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, przy spełnieniu określonych w ustawie przesłanek, podlega opodatkowaniu według stawki 0% (tzw. wspólnotowe zwolnienie z prawem do odliczenia), co z jednej strony powoduje, że transakcja wywozu towaru z Polski do innego kraju członkowskiego nie jest obciążana podatkiem, a jednocześnie dostawcy pozwala na odzyskanie podatku uiszczonego przy nabyciu tego towaru, co zapewnia realizację zasady neutralności podatku od towarów i usług. Zasada ta obowiązuje jednak tylko wówczas, gdy w wyniku tej transakcji (wywozu) obowiązek naliczenia podatku ciąży na nabywcy towaru (w innym państwie członkowskim), w wyniku wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) na terenie jego kraju (zasada opodatkowania w kraju przeznaczenia, konsumpcji). NSA stwierdził, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy o VAT wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Tym samym, zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy o VAT dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ponadto należy zauważyć, że dokumentem przewozowym, o którym mowa w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, może być każdy dokument otrzymany od przewoźnika (spedytora), z którego jednoznacznie wynika, że towary będące przedmiotem dostawy zostały wywiezione i dostarczone nabywcy do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Dokumentem tym może być więc zarówno tradycyjny list przewozowy, jak i każdy inny dokument spełniający warunki formalne i potwierdzający dokonanie dostawy towaru do nabywcy.

Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Podsumowując, dla zastosowania stawki podatku w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Należy wskazać, że przepisy ustawy o VAT nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem, że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, ksero, skan lub faks dokumentu, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach ustawy o VAT.

Jednocześnie w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o VAT:

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z powołanego przepisu wynika, że dokonanie dostawy w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów rozpoczyna bieg szczególnego rodzaju terminu wyznaczającego moment powstania obowiązku podatkowego. Termin ten kończy bieg w 15. dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy. Do czasu upływu tego terminu, wystawienie faktury dokumentującej przedmiotową transakcję skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w momencie jej wystawienia. Jeśli jednak do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, faktura nie zostanie wystawiona, obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od daty wystawienia faktury.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, w tym również do transakcji wewnątrzwspólnotowych. W sierpniu 2022 roku dokonali Państwo sprzedaży Towaru zawierającego metale szlachetne monolitu ze zużytych katalizatorów (monolith from spent catalytic converters) do Y, zarejestrowanej do transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Czech posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, który Państwo otrzymali.

Wywóz całego Towaru nastąpił w dniu 19 sierpnia 2022 roku. Wywóz Towaru (Monolitu) nastąpił, a w przyszłości każdorazowo będzie następował z terytorium kraju.

Dostawa została zrealizowana na warunkach DDU (delivered duty unpaid) do określonego miejsca przeznaczenia na terytorium Czech. Organizatorem transportu byli Państwo, a Towar transportowała polska firma transportowa. Wywóz Towaru nastąpił w 20 workach tzw. „Big Bag”. Ładunki będące przedmiotem dostawy z podaniem ich wagi i oznaczeniem palet, na których zostały umieszczone oznaczone są symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. Czeski podatnik został przez Państwa umocowany do wystawiania w Państwa imieniu faktur dokumentujących dostawy Towaru do Czeskiego podatnika.

Dysponują Państwo następującymi dokumentami dokumentującymi przemieszczenie Towaru do Nabywcy (Czeskiego podatnika):

·potwierdzeniem dostawy (delivery notice), w którym wyszczególniono ładunki będące przedmiotem dostawy z podaniem ich wagi i oznaczeniem palet, na których zostały umieszczone symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10: Potwierdzenie dostawy sporządza Nabywca w formie elektronicznej. Ze strony Nabywcy podpisuje je elektronicznie osoba wskazana do kontaktu w imieniu Nabywcy w związku z dostawą Towaru,

·dokument towarzyszący transportowi odpadów (information accopmanying shipments of waste) będący załącznikiem do listu przewozowego CMR, wystawiony przez Państwa i ze strony Państwa podpisany przez upoważnioną do reprezentacji Spółki, a ze strony Nabywcy podpisany przez osobę potwierdzającą odbiór Towaru,

·list przewozowy CMR wystawiony przez firmę transportową podpisany przez Państwa, firmę transportową oraz Nabywcę (Czeskiego podatnika).

Wszystkie ww. dokumenty zawierają informacje o miejscu i dacie załadowania Towaru, miejscu i dacie dostarczenia Towaru oraz pozwalają na identyfikację Towaru.

Przelewy zawierają informacje dotyczące ładunków (np. 1, 2). W oparciu o informacje zawarte w potwierdzeniu płatności możliwe jest powiązanie płatności dokonanej przez Czeskiego podatnika z dokonaną na jego rzecz dostawą towaru (Monolitu).

Nie występują i dołożą Państwo starań by w przyszłości nie wystąpiły przesłanki negatywne, wynikające z art. 42 ust. 1a ustawy o VAT, nie dające prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do tej dostawy.

Odnosząc się do kwestii, objętych zakresem pytań nr 1 i 2 wskazać należy:

W wyniku dokonanej dostawy (Monolitu), nastąpił wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy Państwo są zarejestrowani jako podatnik VAT-UE. Wysłany towar został dostarczony do Czech kontrahentowi zarejestrowanemu do transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Czech.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie została zrealizowana przesłanka do uznania przedmiotowej dostawy jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (Monolitu), o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT.

Jak wskazano z art. 20 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że do czasu upływu 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, wystawienie faktury dokumentującej dostawę skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w momencie jej wystawienia. Natomiast w przypadku, gdy do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, faktura nie jest wystawiona, obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od daty wystawienia faktury w 15. dniu miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

W analizowanej sprawie, Dostawa Towaru nastąpiła w postaci 20 ładunków tzw. Big Bagach. Poszczególne ładunki różniły się wagą i zostały umieszczone po 2 na paletach oznaczonych symbolami 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 3, 9, 10. Wystawca faktur fakturował poszczególne palety (loty). Zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem Czeski podatnik 30 sierpnia 2022 roku wystawił w Państwa imieniu dwie faktury dokumentujące dostawę Towaru z dnia 19 sierpnia 2022 roku, obejmujące paletę (lot) oznaczoną symbolem 1. Następnie 23 września 2022 roku Czeski podatnik wystawił 9 faktur obejmujące palety (loty) oznaczone symbolami od 2 do 10.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, po dokonaniu dostawy Towaru otrzymują Państwo płatność w wysokości ok. 80% wartości Towaru, na podstawie wstępnej szacunkowej analizy zawartości metali szlachetnych dokonanej przez nabywcę. Powyższa wartość w całości przypisywana jest do jednej z palet zazwyczaj palety CR-1 (lot). W odniesieniu do tych płatności 30 sierpnia 2022 roku wystawione zostały dwie faktury dokumentujące dostawę Towaru. Podali Państwo, że w treści tych faktur użyto określenia provisional (tymczasowy), co wskazuje, że są to faktury wstępne/nieostateczne. Dopiero po otrzymaniu ostatecznych wyników zawartości w Towarze metali szlachetnych, do każdego lotu od 2 do 10 wystawione zostają faktury, odnoszące się do każdej z palet (lotu) z osobna. Natomiast do palety (lotu) 1 wystawiona zostaje nota kredytowa (credit note), która wartości całej dostawy odnosi do wcześniejszych faktur provisional, na podstawie których otrzymali Państwo zapłatę odpowiadającą ok. 80% wartości Towaru.

Należy zauważyć, że nie ma przyjętej praktyki traktowania w sposób niemogący przypisać waloru faktury w rozumieniu przepisów ustawy o VAT faktur oznaczonych wyrazami „dokument tymczasowy”. Wystawienie takiego dokumentu powoduje zatem skutki w zakresie podatku VAT, tym bardziej, że jak wynika z opisu sprawy faktura ta dokumentuje dostawę Towaru (Monolitu) do czeskiego podatnika.

Wobec powyższego, w związku z faktem, że faktury dokumentujące dostawę Towaru (Monolitu), oznaczonego na palecie symbolem 1 zostały wystawione 30 sierpnia 2022 r., to obowiązek podatkowy w związku z dostawą ww. Towaru w tej części powstał z chwilą wystawienia faktur, tj. w miesiącu sierpniu 2022 r. Ponadto należy zauważyć, że skoro byli Państwo przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc sierpień 2022 r. w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz Towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, z terytorium kraju i dostarczenie do Czeskiego podatnika na terytorium Czech, to w rozliczeniu za miesiąc sierpień 2022 r. byli Państwo uprawnieni do zastosowania do ww. dostawy towaru w tej części stawki podatku VAT w wysokości 0%.

Z kolei w związku z wystawieniem 23 września 2022 roku 9 faktur, dokumentujących dostawę Towaru (Monolitu) w części, obejmującej palety od 2 do 10, należy zauważyć, że obowiązek podatkowy powstał 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano ww. dostawy, tj. w miesiącu wrześniu 2022 r. W związku z faktem, że byli Państwo przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za miesiąc wrzesień 2022 r. w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz Towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy, z terytorium kraju i dostarczenie do Czeskiego podatnika na terytorium Czech, to w rozliczeniu za miesiąc wrzesień 2022 r. byli Państwo uprawnieni do zastosowania do ww. dostawy towaru w tej części stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W związku z powyższym oceniając Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 uznałem je za nieprawidłowe. Jakkolwiek wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny w części dotyczącej charakteru dostawy Towaru (Monolitu) i zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, to wskazali Państwo, że rozliczenie ww. dostawy winno nastąpić wyłącznie w miesiącu wrześniu 2022 r.

Odnosząc się z kolei do zakresu zadanych pytań nr 3 i 4 wskazać należy:

W odniesieniu do przyszłych dostaw Towaru do Czeskiego podatnika, w przypadku gdy faktura dokumentująca tę dostawę nie zostanie wystawiona do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, to winni Państwo wykazać obowiązek z tytułu tej dostawy 15. dnia miesiąca po miesiącu wykonania tej dostawy. W sytuacji posiadania przez Państwa przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej dokumentów potwierdzających dokonanie ww. dostawy za ten miesiąc będą Państwo uprawnieni do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do tej dostawy.

Natomiast w odniesieniu do przyszłych dostaw Towaru do Czeskiego podatnika, w przypadku gdy faktura dokumentująca tą dostawę zostanie wystawiona do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano tej dostawy, to winni Państwo wykazać obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru w dacie wystawienia faktury. W sytuacji posiadania przez Państwa przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej dokumentów potwierdzających dokonanie ww. dostawy za ten miesiąc będą Państwo uprawnieni do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do tej dostawy.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 i 4 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, w szczególności kwestia udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz ustalenia podstawy opodatkowania towarów będących przedmiotem dostawy, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu natomiast do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00