Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 11 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.180.2023.2.MG

Brak możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z dokonaniem zakupów do realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z dokonaniem zakupów do realizacji projektu pn. (...)” nr (…).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2023 r. (wpływ 2 maja 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z ustawą o fundacjach - z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 2167, z późn. zm.) fundacja może być ustanowiona do celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: (…),(…) i (…),(…) i (…),(…) i (…),(…) i (…), ochrona (…) oraz opieka nad (…). Cele, zasady, formy i zakres działalności określa statut fundacji.

Celem i misją Fundacji (…) jest (…), w której poszanowane są (…) i (…) osoby ludzkiej. Jej działalność skupia się na następujących obszarach: integracja (…), pomoc (…), pomoc (…),(…),(…).

W ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

- pomoc (…) w trudnej sytuacji (…) oraz wyrównywanie (…) tych (…) i (…);

- wspieranie (…) i systemu (…), w tym zapobieganie i przeciwdziałanie (…)(…) i (…);

- działalność na rzecz (…) osób zagrożonych (…);

- promocję (…) i (…) osób pozostających bez (…) i (…)

- pomoc osobom (…) i zagrożonym (…);

- działalność na rzecz osób (…);

- działalność na rzecz osób (…), w tym osób w wieku (…);

- pomoc ofiarom (…),(…),(…) i (…) w (…) i (…);

- przeciwdziałanie (…) i (…);

- działania w zakresie ochrony i promocji (…);

- promocję i organizowanie (…) i (…);

- działalność (…),(…) i (…);

- działalność na rzecz integracji (…) i (…);

- budowanie (…);

- udzielanie (…)oraz poradnictwa (…), a także zwiększanie (…) społeczeństwa;

- upowszechnianie i ochronę (…) i (…) oraz (…), a także działania wspomagających rozwój (…);

-- działalność na rzecz (…);

- podtrzymywanie i upowszechnianie (…), pielęgnowanie (…) oraz rozwoju świadomości (…),(…) i (…);

- działalność na rzecz (…) (…) oraz języka (…);

- działalność na rzecz (…) (…);

- działalność wspomagającej rozwój (…) i (…);

- działalność na rzecz (…) oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami

- działalność na rzecz (…)i innych podmiotów realizujących cele statutowe w obszarze pożytku publicznego;

- upowszechnianie i ochronę (…);

- prowadzenie i finansowanie (…),(…),(…);

- organizowanie (…),(…),(…),(…),(…),(…),(…),(…), a także innych zajęć (…),(…),(…),(…),(…),(…);

- wspierania i upowszechniania (…), w tym prowadzenie (…) form (…) (…) i (…);

- organizowanie (…)(…) i (…), a także promowanie (…) i (…), w tym organizowanie (…),(…),(…);

- prowadzenie (…) i (…);

- działania w obszarze (…),(…),(…) i (…), w tym również prowadzenie (…) form (…);

- prowadzenie prac (…), w szczególności w dziedzinie nauk (…) i (…), a także wydawanie (…);

- inne działania w zakresie (…),(…),(…) i (…);

-działalności wspomagającej (…), w tym rozwój (…);

- działalności wspomagającej (…), (…) i (…) oraz (…) nowych rozwiązań technicznych w (…);

- ekologii i ochrony (…) oraz ochrony dziedzictwa (…);

- (…) i (…);

- (…)i (…) publicznego;

- obronności (…) i działalności (…);

-ratownictwa i ochrony (…);

- pomocy (…) za granicą;

- działalności na rzecz (…) i osób (…);

-promocji (…) za granicą.

Fundacja prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego w zakresie:

- organizowania (…) i prowadzenia (…) na pomoc (…), osobom (…), (…),(…),(…) oraz innym osobom potrzebującym i zagrożonym (…) (w ramach (…) z (…) i (…));

- ochrony i promocji (…), przeciwdziałania (…), pomocy osobom (…), (…), dzieciom i innym potrzebującym (w ramach działalności w zakresie (…));

- organizowania i finansowania (…)(…) i (…), a także turystyki i krajoznawstwa (w ramach działalności (…));

- prowadzenia innych działań ukierunkowanych na (…) i wsparcie (…) i podmiotów w zakresie (…)(…).

Fundacja (…) nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, jest zwolniona podmiotowo z podatku VAT na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w oparciu o art. 113 ust. 1 „Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku”. Sprzedaż towarów i usług opodatkowanych nie przekracza 200 000 zł w skali roku. W związku z powyższym nie ma prawa do ubiegania się o odliczenie naliczonego podatku VAT.

Fundacja (…) jest Organizacją Pożytku Publicznego.

Fundacja (…) w okresie od (…) do (…) realizuje projekt „(…)”, który stanowi projekt zintegrowany, ponieważ składa się z dwóch części: inwestycyjnej - finansowanej ze środków (…) oraz w formie (…) - finansowanej ze środków (…), które stanowią całościowy system wsparcia (…) z trudnościami (…) i rodzinom (…), a efektem tych działań jest zwiększenie dostępności usług dedykowanych osobom zagrożonym (…), zwłaszcza (…) przeżywającym trudności, zwiększenie ilości usług na rzecz (…).

Fundacja (…) w ramach projektu nr (…) (finansowanego ze środków (…)) przeprowadziła generalny remont (…) mieszkań – (…) mieszkania (…) (…), (…) mieszkanie (…) i 1 mieszkanie (…), w którym znajduje się (…) pokój (…).

Mieszkania są wynajmowane od Miasta (…) - Zarządu Mienia Komunalnego na podstawie umów najmu na czas nieoznaczony. W umowach jest zapis, że „najemca oświadcza, iż lokal będzie wykorzystywać na działalność niezarobkową obejmującą sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie”.

Prace inwestycyjne wymagały projektu architektonicznego i dokumentacji technicznej. W trakcie inwestycji wykonano niezbędne prac ogólnobudowlane, takie jak roboty remontowe i instalacyjne. Mieszkania zostały w pełni umeblowane i wyposażone w niezbędny sprzęt, m.in. AGD. Całość odbyła się pod nadzorem inwestorskim. Wszystkie koszty zostały poniesione w ramach projektu.

Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu służyły Fundacji (…) do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Otrzymana dotacja nie jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia, dotacja nie jest również elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, dlatego jest traktowana jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Projekt w założeniu ma być niedochodowy, a pomieszczenia (…) są udostępniane wybranym osobom i rodzinom nieodpłatnie. Projekt stawia Fundacji (…) za cel utworzenie i prowadzenie nowej infrastruktury wspierania (…) i (…) oraz umożliwienie dzięki niej równego dostępu do usług (…) dla rodziców, dzieci i młodzieży z pieczy, osób zagrożonych (…) lub (…) społecznym, rodzin (…), pracowników i (…) instytucji (…) rodziny ze wszystkich gmin (…).

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu były wystawiane na Wnioskodawcę, tj. Fundację (…).

W dniu (…) r. podpisano z Urzędem Marszałkowskim Województwa (…) - Instytucją Zarządzającą (…) 2014-2020 umowę o dofinansowanie realizacji przedmiotowego projektu. Wartość projektu wyniosła (…) zł, z czego (…) zł stanowi wartość dofinansowania ze środków (…), a (…) zł stanowił wkład własny pochodzący ze środków prywatnych (w tym darowizn).

W ramach projektu „(…)" realizator - Fundacja (…) nie generuje przychodów powstałych w wyniku realizacji projektu, przewyższających wszelkie związane z projektem koszty operacyjne poniesione w okresie odniesienia. Wszystkie koszty poniesione zostały ze środków pochodzących z dotacji i z wkładu własnego. Przychodem w ramach projektu jest otrzymana dotacja. Nie były pobierane żadne opłaty od osób trzecich, w ramach projektu nie prowadzono sprzedaży towarów i usług. Zakupy towarów i usług były dokonywane zgodnie z zaakceptowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa (…) budżetem.

Aby zapewnić trwałość projektu po zakończeniu jego finansowania ze środków unijnych, Fundacja (…) ze środków własnych będzie utrzymywała (…). Usługi będą świadczone nieodpłatnie lub w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, bez osiągania zysku.

Pytanie

Czy w przedstawionej sytuacji Fundacja (…) może odzyskać naliczony podatek od towarów i usług w związku z dokonaniem zakupów do realizacji projektu pn. „(…)” nr (…)?

Państwa stanowisko w sprawie (przeformułowane w piśmie z 26 kwietnia 2023 r.)

Wykonując zadania w ramach projektu zostaną zakupione usługi, materiały budowlane i towary, które zawierają podatek VAT. W myśl Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach (…), (…) oraz (…) na lata 2014-2020 pkt 6.13. „1. podatki i inne opłaty, w szczególności podatek VAT. mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości ich odzyskania na mocy prawodawstwa krajowego”. Oznacza to, iż zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt lub wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na nie podjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.”. Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług, b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.”

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy: „Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.” Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124” Fundacji (…) nie przysługuje prawo odzyskania części lub całości podatku VAT związanego z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu. Realizowany projekt nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym, a zgodnie art. 86 ust. 1, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Fundacja (…) nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Zatem podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowalny, ponieważ nie może być odzyskany w oparciu o przepisy krajowe, w związku z tym Fundacja (…) zalicza poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(t.j. Dz.U. z 2022r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

W przepisie tym wskazano, że

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że

w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy,

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,

tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że celem i misją Państwa Fundacji jest (…). Działalność Państwa Fundacji skupia się na następujących obszarach: integracja (…), pomoc (…) i (…), pomoc (…) i (…), edukacja, wolontariat. Prowadzą Państwo zarówno nieodpłatną działalności pożytku publicznego jaki i działalność odpłatną pożytku publicznego. Państwa Fundacja nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, jest zwolniona podmiotowo z podatku VAT na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w oparciu o art. 113. Realizują Państwo projekt „(…)”, który stanowi projekt zintegrowany, ponieważ składa się z dwóch części: inwestycyjnej - finansowanej ze środków (…) oraz w formie (…) - finansowanej ze środków (…), które stanowią całościowy system wsparcia rodzin z trudnościami opiekuńczo-wychowawczymi i rodzinom zastępczym. W ramach projektu nr (…) (finansowanego ze środków (…)) przeprowadzili Państwo generalny remont (…) mieszkań - (…) mieszkania (…), (…) mieszkanie (…) i (…) mieszkanie (…), w którym znajduje się (…) pokój spotkań. Mieszkania są wynajmowane od Miasta (…) - Zarządu Mienia Komunalnego na podstawie umów najmu na czas nieoznaczony. W umowach jest zapis, że „najemca oświadcza, iż lokal będzie wykorzystywać na działalność niezarobkową obejmującą sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie”. Prace inwestycyjne wymagały projektu architektonicznego i dokumentacji technicznej. W trakcie inwestycji wykonano niezbędne prac ogólnobudowlane. Mieszkania zostały w pełni umeblowane i wyposażone w niezbędny sprzęt, m.in. AGD. Całość odbyła się pod nadzorem inwestorskim. Wszystkie koszty zostały poniesione w ramach projektu. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego zadania służyły Państwa Fundacji do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. W ramach ww. projektu realizator – Państwa Fundacja nie generuje przychodów powstałych w wyniku realizacji projektu, przewyższających wszelkie związane z projektem koszty operacyjne poniesione w okresie odniesienia. Wszystkie koszty poniesione zostały ze środków pochodzących z dotacji i z wkładu własnego. Nie były pobierane żadne opłaty od osób trzecich, w ramach projektu nie prowadzono sprzedaży towarów i usług. Zakupy towarów i usług były dokonywane zgodnie z zaakceptowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa (…) budżetem. Projekt w założeniu ma być niedochodowy, a pomieszczenia (…) są udostępniane wybranym osobom i rodzinom nieodpłatnie. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu były wystawiane na Państwa Fundację. Aby zapewnić trwałość projektu po zakończeniu jego finansowania ze środków unijnych, Państwa Fundacja ze środków własnych będzie utrzymywała (…). Usługi będą świadczone nieodpłatnie lub w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, bez osiągania zysku.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z dokonaniem zakupów do realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nie są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – wszystkie towary i usługi nabyte w ramach przedmiotowego projektu służyły Państwa Fundacji do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu. Projekt w założeniu ma być niedochodowy, a pomieszczenia (…) są udostępniane wybranym osobom i rodzinom nieodpłatnie.

W konsekwencji z tego tytułu nie będzie również Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie będą Państwo spełniać tych warunków, zatem nie będą Państwo mieli możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując nie mogą Państwo odzyskać naliczonego podatku od towarów i usług w związku z dokonaniem zakupów do realizacji projektu pn. „(…)” nr (…).

Tym samym Państwa stanowisko, że nie przysługuje Państwu prawo odzyskania części lub całości podatku VAT związanego z zakupem towarów i usług służących realizacji projektu, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 225 ze zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Informujemy, że wydana interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym Państwa pytaniem tj. w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z dokonaniem zakupów do realizacji projektu pn. „(…)” nr (…). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Państwa stwierdzenia w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie były one przedmiotem oceny.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00