Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.111.2023.1.RST

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu poniesionych wydatków w związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczania podatku VAT w związku z realizacją projektów pn. „(…)”, „(…)” oraz „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pierwsze zdarzenie przyszłe:

Gmina (...) jest czynnym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT.

Gmina (...) działa również jako podmiot władzy publicznej realizując nałożone na nią przepisami prawa zadania publiczne realizując tym samym potrzeby społeczności lokalnej.

Gmina (...) jest między innymi właścicielem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, którą stanowią boiska sportowe i place zabaw.

Gmina (...) ponosi wydatki z tyt. zakupów inwestycyjnych i bieżących związanych odpowiednio z budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40) tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina (...) będzie realizowała zadania inwestycyjne pn. „(...)” oraz „(...)” - zwane dalej zadaniami inwestycyjnymi.

Opis zadania: Zadania inwestycyjne obejmują budowę trzech placów zabaw tj. przy Szkole Podstawowej w miejscowości (...), przy Szkole Podstawowej (...) w miejscowości (...) oraz na działce w miejscowości (...). Urządzenia zostaną zamontowane do podłoża na stałe. Place zabaw zostaną oddzielone ogrodzeniem od pozostałej części terenu. Place zabaw zostaną wyposażone w elementy małej architektury, urządzenia zabawowe i odpowiednie wyposażenie. Powstałe obiekty będą ogólnodostępne. Z obiektów będą korzystały dzieci, młodzież szkolna, mieszkańcy Gminy, turyści i wczasowicze, gdzie będą mogli aktywnie spędzić wolny czas.

Wybudowana infrastruktura sportowo-rekreacyjna przyczyni się do zaspokojenia potrzeb mieszkańców poprzez zorganizowanie miejsca spotkań mieszkańców wsi, co spowoduje aktywizację społeczności lokalnej oraz wzmocnienie kapitału społecznego.

Przedmiotowe place zabaw będę udostępniane bezpłatnie.

Gmina złożyła w tym celu wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy (...) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Gmina (...) realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne dotyczące przebudowy boiska sportowego nie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania, wystawiane będą na Gminę (...). Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności objętych podatkiem VAT.

Drugie zdarzenie przyszłe:

Gmina (...) jest czynnym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT.

Gmina (...) działa również jako podmiot władzy publicznej realizując nałożone na nią przepisami prawa zadania publiczne realizując tym samym potrzeby społeczności lokalnej.

Gmina (...) jest między innymi właścicielem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, którą stanowią boiska sportowe i place zabaw.

Gmina (...) ponosi wydatki z tyt. zakupów inwestycyjnych i bieżących związanych odpowiednio z budową, modernizacją i utrzymaniem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40), tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina (...) będzie zrealizowała zadania inwestycyjne pn. „(...)” - zwane dalej zadaniem inwestycyjnym.

Opis zadania: Przedmiotem inwestycji jest przebudowa boiska sportowego w miejscowości (...). Przebudowa boiska będzie polegała na wyrównaniu i zagęszczeniu powierzchniowym terenu oraz ułożeniu podbudowy, odwodnieniu boiska i wykonaniu nawierzchni z trawy syntetycznej. Boisko zostanie wyposażone w niezbędne urządzenia i oznakowanie przeznaczone do gry w piłkę ręczną, nożną, siatkówkę i koszykówkę. Powstały obiekt będzie ogólnodostępny.

Z obiektu będą korzystały dzieci, młodzież szkolna oraz mieszkańcy Gminy, turyści i wczasowicze, gdzie będą mogli aktywnie spędzić wolny czas.

Przedmiotowe wielofunkcyjne boisko będzie udostępniane bezpłatnie.

Gmina złożyła w tym celu wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy (...) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Gmina (...) realizując przedmiotowe zadanie inwestycyjne dotyczące przebudowy boiska sportowego nie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania, wystawiane będą na Gminę (...). Efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności objętych podatkiem VAT.

Pytania

1.Czy Gmina (...) ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadań pn „(...)", „(...) oraz „(...)”?

2.Czy Gmina (...) ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania pn „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Gminy (...), nie ma ona prawa do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę, dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań pn. „(...)” oraz „(...)” - zwane dalej zadaniami inwestycyjnymi.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji „zadań” nie będą wykorzystywane do czynności objętych opodatkowaniem podatkiem VAT.

Ad. 2

Zdaniem Gminy (...), nie ma ona prawa do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę, dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn. „(...)” - zwane dalej zadaniem inwestycyjnym.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji „zadania” nie będą wykorzystywane do czynności objętych opodatkowaniem podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.nabycia towarów i usług,

b.dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT i jako podmiot władzy publicznej realizując nałożone na nią przepisami prawa zadania publiczne realizuje tym samym potrzeby społeczności lokalnej. Realizując zadania własne Gminy, określone w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina (...) będzie realizowała zadania inwestycyjne pn. „(...)”, „(...) ” oraz „(...)”. Zadania inwestycyjne obejmują budowę trzech placów zabaw tj. przy Szkole Podstawowej w miejscowości (...), przy Szkole Podstawowej (...) w miejscowości (...) oraz na działce w miejscowości (...), a także przebudowę boiska sportowego w miejscowości (...). Powstałe obiekty będą ogólnodostępne. Z obiektów tych będą korzystały dzieci, młodzież szkolna, mieszkańcy Gminy, turyści i wczasowicze gdzie będą mogli aktywnie spędzić wolny czas. Wybudowana infrastruktura sportowo-rekreacyjna przyczyni się do zaspokojenia potrzeb mieszkańców poprzez zorganizowanie miejsca spotkań mieszkańców wsi, co spowoduje aktywizację społeczności lokalnej oraz wzmocnienie kapitału społecznego. Przedmiotowe place zabaw oraz boisko wielofunkcyjne będę udostępniane bezpłatnie. Efekty realizacji tych inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gmina (...) ma możliwość odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadań pn. „(...)”, „(…)” oraz „(...)”.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując zadania inwestycyjne polegające na budowie infrastruktury sportowo-rekreacyjnej w (...), (...) oraz (…) nie będzie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz będzie działać jako organ władzy publicznej w zakresie zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych, bowiem – jak wynika z wniosku – realizacja zadań inwestycyjnych będących przedmiotem wniosku będzie odbywała się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto przedmiot inwestycji tj. place zabaw oraz boisko wielofunkcyjne będą ogólnodostępne, a korzystanie z nich będzie bezpłatne. Z obiektów będą korzystały dzieci, młodzież szkolna, mieszkańcy Gminy, turyści i wczasowicze, gdzie będą mogli aktywnie spędzić wolny czas. Efekty realizacji tych inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją zadań pn. „(...)”, „(…)” oraz „(...) - modernizacja boiska wielofunkcyjnego”. Tym samym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Podsumowując, Gmina (...) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z tytułu poniesionych wydatków w związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00