Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.134.2023.2.DS

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - usługi dziennikarskie i doradztwo w zakresie dziennikarstwa.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 27 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 20 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 maja 2023 r. (wpływ 11 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni, osoba fizyczna prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawczyni we wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej (CEIDG) wskazała jako podstawową działalność:

63.91.Z Działalność agencji informacyjnych

90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza

85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane

77.12.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli

74.20.Z Działalność fotograficzna

W roku 2022 oraz w latach poprzednich, a także w roku 2023 Wnioskodawczyni świadczy usługi określane przez nią jako dziennikarskie oraz doradztwo w sprawach dziennikarskich, a przedmiotem tychże usług jest: przygotowanie merytorycznych wypowiedzi oraz prezentowanie ich (…), mediach elektronicznych i wydaniach papierowych, opracowanie i przeprowadzenie wywiadów, (…) oraz transmitowanych w mediach elektronicznych, opracowanie i prezentacja wiadomości medialnych, pisanie artykułów do mediów gazetowych i elektronicznych a także doradzanie instytucjom i osobom fizycznym w powyższym zakresie.

Wnioskodawczyni korzysta z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym określonych ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540).

Poważne kontrowersje wywołuje stosowanie stawek podatku zryczałtowanego. Jak wynika z przepisów, Podatnik ma prawo świadczyć usługi opodatkowane różnymi stawkami jednocześnie.

Jedynym obowiązkiem podatnika jest zastosowanie odpowiedniej stawki podatku zryczałtowanego wobec zakresu i źródła przychodu. Art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993) określa stawki podatku i przyporządkowuje je wybranym zakresom usług.

Ponadto odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:

1)jakiego roku dotyczy opisany we wniosku stan faktyczny?

Odpowiedź:

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku dotyczy roku 2022, ale te same zasady oraz zakres działalności kontynuowane są przez Wnioskodawczynię w roku 2023.

2)jak dokładnie są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią usługi dziennikarskie oraz usługi doradztwa w zakresie dziennikarstwa, których dotyczy wniosek (należy podać pełne siedmiocyfrowe grupowanie dla świadczonych przez Panią ww. usług);

Odpowiedź:

Wnioskodawczyni świadczy usługi dziennikarskie oraz na zasadzie domniemania usługi doradztwa w zakresie dziennikarstwa, a komentarz do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 1976) przyporządkowuje wszelkie usługi dziennikarskie in genere do grupowania: 90.03.11 PKWiU: „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców”.

3)czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź:

Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów umożliwiającą identyfikację różnych rodzajów tych przychodów opodatkowanymi.

4)czy do wykonywanej przez Panią działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)?

Odpowiedź:

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności, do której mają zastosowanie przepisy i zasady wyartykułowane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

5)czy do wykonywanej przez Panią działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź:

Wnioskodawczyni prowadzi wyłącznie działalność w formie jednoosobowej, pozarolniczej działalności gospodarczej, do której stosuje wyłącznie zasady i przepisy wyartykułowane w art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

6)czy, a jeśli tak to kiedy złożyła/złoży Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego?

Odpowiedź:

Wnioskodawczyni oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym w postaci ryczałtu właściwemu miejscowo Naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie przewidzianym przepisami.

Na marginesie powyższych informacji dodać należy, iż usługi dziennikarskie są przyporządkowane zarówno w PKD jak i w PKWiU do grupowania 90.03.11. Takie zasady wynikają wyłącznie z komentarza stanowiącego część Rozporządzeń.

Doradztwo w zakresie dziennikarstwa polega na doradzaniu, wspieraniu, podpowiadaniu korygowaniu działania innych dziennikarzy oraz potrzeb w zakresie dziennikarstwa określanych przez zamawiających.

Wnioskodawczyni świadczy usługi dziennikarskie oraz doradztwo w sprawach dziennikarskich, a przedmiotem tychże usług jest przede wszystkim: przygotowanie merytorycznych wypowiedzi oraz prezentowanie ich w (…), mediach elektronicznych i wydaniach papierowych, opracowanie i przeprowadzenie wywiadów, (…) oraz transmitowanych w mediach elektronicznych, opracowanie i prezentacja wiadomości medialnych, pisanie artykułów do mediów gazetowych i elektronicznych a także doradzanie instytucjom i osobom fizycznym w powyższym zakresie.

Pytanie

Czy Wnioskodawczyni powinna w całości opodatkować uzyskane przychody z działalności dziennikarskiej oraz z doradztwa w zakresie dziennikarstwa stawką ryczałtu 8,5% czy innymi stawkami?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni uważa, iż powinna w całości opodatkować wszystkie przychody ze swojej działalności w zakresie usług dziennikarskich oraz doradztwa w zakresie dziennikarstwa stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5) lit. a ustawy o podatku zryczałtowanym. W przypadku uzyskania przez Wnioskodawczynię innego rodzaju przychodów, np. z wynajmu składników majątkowych, stawka podatku zryczałtowanego powinna odpowiadać właściwym w tym zakresie przepisom.

Uzasadnienie.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885) działalność niezależnych dziennikarzy klasyfikowana jest w Podklasie 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza.

Wnioskodawczyni nie osiąga przychodów określonych przepisami art. 12 ust. 1 pkt 1) jako wolne zawody. Lista wolnych zawodów opodatkowanych ryczałtem w wysokości 17% ujęta jest w art. 4 ust. 1 pkt 11 enumeratywnie, jako lista zamknięta. Wśród wolnych zawodów ustawodawca nie ujął ani dziennikarzy ani osób doradzających w zakresie dziennikarstwa.

Wnioskodawczyni nie świadczy usług objętych art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku zryczałtowanym a zwłaszcza ujętych pod lit. h) oraz i). Nie świadczy również usług określonych w art. 12 ust. 1 pkt. 2a, 2b, 3, 6, 7 i 8 ustawy.

Wątpliwości budzi zapis art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. y) ustawy o podatku zryczałtowanym:

Art. 12.

1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

2) 15% przychodów ze świadczenia usług:

y) kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).

Ustawodawca wprowadzając powyższy przepis nie zreflektował się, jaką klasyfikacją się posługuje w ustawie co wpływa na tworzenie subsumpcji. Wnioskodawczyni we wpisie do CEIDG posługuje się klasyfikacją Polskiej Klasyfikacji Działalności objętej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885), i zgodnie z przepisami tejże klasyfikacji usługi dziennikarzy są klasyfikowane jako PKD 90.03.Z, chociaż takie przypisanie wynika z komentarza a nie z klasyfikacji.

W ustawie o podatku zryczałtowanym ustawodawca posługuje się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług objętą Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 1976).

W Klasyfikacji PKWiU nie ma usług określanych jako „usługi dziennikarskie”, jak też nie ma usług „doradztwo w zakresie dziennikarstwa”.

Dział 90 Klasyfikacji PKWiU to „Usługi kulturalne i rozrywkowe” i obejmuje:

90.01 - Usługi artystów wykonawców,

90.02 - Usługi wspomagające wystawianie przedstawień artystycznych,

90.03 - Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej,

90.04 - Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych.

Wśród usług klasyfikowanych jako 90.03 usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej Rozporządzenie eksponuje usługi:

90.03.11.0 - usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców

90.03.12.0 - oryginały prac autorów, kompozytorów i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców, malarzy, grafików i rzeźbiarzy

90.03.13.0 - oryginały prac malarzy, grafików i rzeźbiarzy.

Usługi dziennikarskie, w tym, także świadczone przez Wnioskodawczynię mają właściwy dla dziennikarzy mediów elektronicznych charakter.

Wnioskodawczyni zwraca uwagę, iż usługi klasyfikowane jako 90.03.11.0 dotyczą prac artystycznych i literackich w formie pisemnej a nie w formie prezentacji medialnej, wywiadów, prezentacji treści na żywo, czy przed kamerami. Nie jest to także występ o charakterze aktorskim, czyli odtworzenia wyuczonej roli. Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię, nie mogą zatem być przyporządkowane do klasyfikacji 90.03.11.0. PKWiU.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lubkażdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).

Z kolei w świetle art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod pojęciem usług należy rozumieć:

§ wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

§ wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Pani jako osoba fizyczna prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy Pani usługi określane jako dziennikarskie oraz doradztwo w sprawach dziennikarskich, a przedmiotem tychże usług jest: przygotowanie merytorycznych wypowiedzi oraz prezentowanie ich w telewizji, mediach elektronicznych i wydaniach papierowych, opracowanie i przeprowadzenie wywiadów, (…) oraz transmitowanych w mediach elektronicznych, opracowanie i prezentacja wiadomości medialnych, pisanie artykułów do mediów gazetowych i elektronicznych a także doradzanie instytucjom i osobom fizycznym w powyższym zakresie. Wskazała Pani, że świadczy usługi dziennikarskie oraz na zasadzie domniemania usługi doradztwa w zakresie dziennikarstwa, a komentarz do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) przyporządkowuje wszelkie usługi dziennikarskie in genere do grupowania: 90.03.11 PKWiU: „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców”. Korzysta Pani z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku dotyczy roku 2022, ale te same zasady oraz zakres działalności kontynuowane są przez Panią w roku 2023. Prowadzi Pani ewidencję przychodów umożliwiającą identyfikację różnych rodzajów tych przychodów opodatkowanych różnymi stawkami. Nie prowadzi Pani działalności, do której mają zastosowanie przepisy i zasady wyartykułowane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Prowadzi Pani wyłącznie działalność w formie jednoosobowej, pozarolniczej działalności gospodarczej, do której stosuje wyłącznie zasady i przepisy wyartykułowane w art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym w postaci ryczałtu właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie przewidzianym przepisami.

W odniesieniu do powyższego zaznaczyć należy, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) Sekcja R obejmuje „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

Sekcja ta obejmuje: szeroki zakres usług kulturalnych, rozrywkowych i rekreacyjnych, włączając usługi świadczone przez artystów wykonawców, muzea, biblioteki i archiwa, usługi związane z grami losowymi i zakładami wzajemnymi, usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją.

W sekcji tej zawarty jest dział 90 „Usługi kulturalne i rozrywkowe”.

W dziale PKWiU 90 mieści się klasa 90.03 „Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej”.

Z kolei pod pozycją PKWiU 90.03.11.0 sklasyfikowane zostały „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców”. Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) pozycja ta obejmuje m.in.:

-usługi świadczone przez indywidualnych pisarzy wszystkich dziedzin, włączając fikcję literacką, literaturę popularno-naukową itp.,

-usługi świadczone przez niezależnych dziennikarzy.

Dla przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90) ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje szczególną stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – 15%, wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y).

Wobec powyższego przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 90.03.11 są opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług dotyczących działalności dziennikarskiej oraz doradztwa w zakresie dziennikarstwa, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.03.11.0 „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców ”, podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienia objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, https://eureka.mf.gov.pl/

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00