Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.262.2023.2.AWO

Możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję/ulgi prowzrostowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z29 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję/ulgi prowzrostowej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 maja 2023 r. (wpływ 29 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od 2 listopada 2000 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej jako: „CEIDG”), pod firmą X, w ramach której świadczy Pan usługi m.in. pod kodami PKD:

(…) .

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Nie posiada Pan statusu centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu ustawy z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Był i jest Pan producentem:

(...)

Od lat z sukcesem wprowadza Pan na polski i europejski rynek opracowywane i produkowane we własnym zakresie produkty. Wśród Pana asortymentu produktowego można wyróżnić przede wszystkim:

(...)

– (dalej jako: „Produkty”).

Pana Produkty charakteryzuje najwyższa jakość (w produkcji stosuje Pan jedynie komponenty od sprawdzonych dostawców), nowoczesne wzornictwo, szeroki asortyment, atrakcyjne ceny oraz terminowość dostaw.

Nieustannie pracuje Pan nad wprowadzeniem nowych produktów na rynek oraz stale poszukuje nowych kanałów sprzedaży i rynków zbytu. W ramach prowadzonej działalności ponosi i zamierza Pan ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej. Przewiduje Pan, że osiągnie Pan wzrost sprzedaży produktów w 2022 r. względem roku 2021 lub osiągnie Pan wzrost sprzedaży produktów w 2023 r. względem 2021 r.

Wytwarzane przez Pana produkty są zbywane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi. Wytwarzane przez Pana produkty można podzielić na dwie kategorie:

1)Produkty opracowane i wytwarzane z Pana inicjatywy, które są następnie wprowadzane do Pana oferty sprzedażowej,

2)Produkty realizowane na zamówienie Pana klientów, które są następnie wprowadzane na rynek.

Poszerza Pan swoją ofertę sprzedażową, poprzez opracowywanie i sprzedawanie produktów, które dotychczas nie były dostępne w Pana ofercie. Przychody osiągane przez Pana z prowadzonych działań reklamowych mogą powodować zwiększenie przychodów ogółem lub zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub powodować osiągnięcie przychodów ze sprzedaży Pana produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku.

W swojej ofercie posiada Pan również produkty, które nie są wytworzone bezpośrednio przez Pana. W tym zakresie nie zamierza Pan korzystać z ulgi, o której mowa w art. 26gb ustawy o CIT [ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przypis organu].

Przedmiot niniejszego wniosku dotyczy tylko produktów wytworzonych przez Pana.

Sprzedaje Pan swoje produkty wszelkimi dostępnymi kanałami sprzedażowymi m.in. [poprzez - przypis organu]: sprzedaż bezpośrednią, sprzedaż hurtową, sprzedaż e-commerce, uczestnictwo w targach.

Aktywnie działa Pan także na rynku e-commerce (sprzedaż produktów przez Internet). Oferuje Pan swoje Produkty w Polsce oraz w innych krajach m.in. w: Czechach, Słowacji, Niemczech, Węgrzech, Austrii, Anglii, Litwie, Łotwie, Estonii oraz Ukrainie. Lista obszarów oraz Państw, w których sprzedaje Pan Produkty nie jest stała i zmienia się w zależności od zapotrzebowania na Produkty na danym rynku oraz istnienia sieci dystrybucji w danym regionie.

Ponosi i będzie Pan ponosił koszty związane z prowadzeniem działań reklamowych zmierzających do wypromowania oraz zwiększenia zainteresowania nowym produktem. Pana działania reklamowe są i będą prowadzone także za pośrednictwem sieci Internet.

Korzysta i będzie Pan korzystał z serwisów i portali aukcyjnych oraz innych rozwiązań teleinformatycznych pozwalających na:

1)wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych,

2)publikowanie reklam w sieci wyszukiwania, które są płatne za każde kliknięcie reklamy tekstowej lub/i graficznej,

3)tworzenie i precyzyjne kierowanie reklam graficznych i tekstowych, które pojawiać się będą na krajowych i zagranicznych portalach informacyjnych, wideo, sprzedażowych, blogach, itd.,

4)korzystanie z systemów reklamowych opartych o oferty sponsorowane rozliczane jako opłata za wystawienie oferty, a w przypadku reklamy graficznej rozliczane za każde kliknięcie w reklamę.

Co więcej, sprzedaż Pana nowego produktu odbywa się i będzie się odbywać także za pośrednictwem portali typu: (...), (własny sklep internetowy).

Prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem wyżej wskazanych portali może wiązać się z koniecznością poniesienia przez Pana opłat prowizyjnych, których wysokość jest uzależniona od wartości sprzedaży za pośrednictwem danego serwisu. W niektórych przypadkach może również istnieć obowiązek poniesienia opłat za samo wystawienie produktu oraz prowizji od wartości sprzedaży wystawionych produktów. W tym miejscu wymaga zaznaczenia, że uiszczenie prowizji od sprzedaży jest warunkiem koniecznym do promowania produktów za pośrednictwem niektórych portali.

Jednocześnie, nie wyklucza Pan korzystania z innych typów kampanii reklamowych w przyszłości. Ewentualne przyszłe kampanie, z których będzie Pan korzystać będą spełniać cele tożsame z celami opisanymi powyżej.

Kampanie są i mogą być prowadzone również przy wykorzystaniu serwisów: (...) lub innych podobnych.

Pana wątpliwości sprowadzają się do pytania o możliwość zaliczenia wskazanych powyżej kosztów jako kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy, pragnie Pan potwierdzić, czy omawiane koszty będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi prowzrostowej (tzw. ulgi na ekspansję), o której mowa w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zaznacza Pan, że koszty uzyskania przychodów poniesione na wskazane powyżej działania reklamowe nie zostały i nie zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie, ponadto nie były i nie będą odliczone od podstawy opodatkowania w inny sposób, niż zgodnie z art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie wyklucza Pan, że oprócz wydatków wymienionych powyżej, będzie ponosić także inne wydatki wskazane w katalogu przykładowym wymienionym w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku - odpowiadając na następujące pytania - wskazał Pan, że:

1)Jaka jest forma opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Pana odpowiedź: Opodatkowany jest Pan podatkiem liniowym.

2)Jakie - konkretnie - wydatki poniósł/ponosi/będzie Pan ponosił „celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej”?

Pana odpowiedź: Koszty poniesione oraz koszty, które zamierza Pan ponosić w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zostały szczegółowo opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z uwagi na przyjmowanie różnych strategii marketingowych, potencjalne koszty mogą dotyczyć pełnego katalogu kosztów wymienionych w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:

a)kosztów uczestnictwa w targach, które ponosić będzie Pan na organizację miejsca wystawowego, zakupu biletów lotniczych dla pracowników i Pana, kosztów zakwaterowania i wyżywania dla pracowników i Pana,

b)kosztów działań promocyjno‑informacyjnych, tj. zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie i modernizacja strony internetowej, przygotowania broszur, katalogów informacyjnych, ulotek dotyczących nowych produktów, wystawianie produktów w serwisach aukcyjnych,

c)kosztów dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów,

d)kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów m.in. koszty certyfikacji towarów,

e)kosztów przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Wskazuje Pan, że katalog wydatków będzie zmieniał się w zależności od prowadzonych działań - co będzie uzależnione od trendów i sytuacji rynkowej w danym roku. Niemniej jednak, w ramach ulgi na ekspansję zamierza Pan wykazywać jedynie te rodzaje kosztów, które stanowią tzw. koszty kwalifikowane określone w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3)Kiedy (w jakim roku) poniósł Pan każdy z wydatków „celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej?”

Pana odpowiedź: Wskazuje Pan, że koszty wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ponoszone są przez Pana począwszy od 2022 r. Planuje Pan wykazywać opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym koszty w ramach ulgi na ekspansję w odniesieniu do roku ich poniesienia w odpowiednich zeznaniach rocznych, tj. koszty roku 2022 w zeznania rocznym składanym za rok 2022, koszty roku 2023 w zeznaniu rocznym za rok 2023, itd.

4)Czy produkty „realizowane na zamówienie klientów” i następnie „wprowadzane na rynek” są przez Pana sprzedawane?

Pana odpowiedź: Wyjaśnia Pan, że w przypadku produktów realizowanych na zamówienie klientów jest Pan odpowiedzialny za ich wytworzenie. Po wytworzeniu nowych produktów są one sprzedawane bezpośrednio przez Pana na rzecz klienta/klientów i w ten sposób następuje ich wprowadzenie na rynek.

5)Jak należy rozumieć termin „wprowadzania na rynek”?

Pana odpowiedź: Przez termin wprowadzenia na rynek rozumie Pan okoliczność, w której zostaje we własnym zakresie wytworzony nowy produkt, a następnie następuje jego sprzedaż na rzecz podmiotów trzecich. W zależności od okoliczności, nowe produkty wprowadzane są zarówno na rynek krajowy, jak i zagraniczny. Także poprzez prowadzone działania promocyjno-informacyjne wprowadza Pan dotychczasową ofertę produktową na nowe rynki w nowych krajach - wykorzystując przy tym dostępne kanały sprzedaży i reklamy - opisane we wniosku.

6)Kiedy osiągnie Pan przychód „z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych”?

Pana odpowiedź: W realiach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie sposób określić dokładnego terminu osiągnięcia przychodu z produktów dotychczas nieoferowanych. Niemniej jednak, przewiduje Pan, że nastąpi to nie później niż w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł Pan koszty zwiększenia przychodów.

7)Czym charakteryzują się „produkty dotychczas nieoferowane”?

Pana odpowiedź: Główną ich cechą jest brak ich występowania w Pana ofercie produktowej, przed ich wprowadzeniem. Produkty dotychczas nieoferowane mogą także dotyczyć sytuacji, w której wprowadza Pan wytwarzane przez Pana produkty na nowe rynki, np. zagraniczne (na których dotychczas nie był Pan obecny).

8)Kiedy osiągnie Pan przychód „ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku”?

Pana odpowiedź: W realiach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie sposób określić dokładnego terminu osiągnięcia przychodu z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku. Niemniej jednak, przewiduje Pan, że nastąpi to nie później niż w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł Pan koszty zwiększenia przychodów.

9)Kiedy (w jakim roku) poniósł/poniesie Pan każdy z wydatków w celu:

a)sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych?

b)sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku?

Pana odpowiedź: Pana pytania dotyczą możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję wskazanej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że wydatki ponoszone przez Pana celem zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów są i będą ponoszone przez Pana począwszy od roku 2022. Następnie, zgodnie z art. 26gb ust. 7 [ustawy - przypis organu] będzie Pan dokonywał ich kwalifikacji do poszczególnych kategorii kosztów kwalifikowanych oraz wykazywał wydatki w ramach ulgi na ekspansję poprzez zeznania roczne. Pierwszym zeznaniem, za który planuje Pan rozliczenie ulgi będzie rok 2022. Każdorazowo rozpoczyna Pan kampanię marketingową dla produktów dotychczas nieoferowanych po opracowaniu i wstępnym wytworzeniu nowych produktów lub jeżeli prace nad opracowaniem nowego produktu są na tyle zaawansowane, że ma Pan pewność w zakresie sukcesu prac badawczo-rozwojowych nad danym produktem. W zakresie produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju, koszty związane z ich promocją są ponoszone przed lub wraz z rozpoczęciem sprzedaży produktów na danym rynku.

10)O jakim „kraju” jest mowa w następującym fragmencie: „(...) lub powodować osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów Wnioskodawcy dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku”?

Pana odpowiedź: Używając sformułowania w danym kraju nie zamyka Pan listy krajów, na których może Pan prowadzić działania zmierzające do zwiększenia przychodów ze sprzedaży wytwarzanych przez Pana produktów. Ustawodawca w art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posługuje się identyczną nomenklaturą. Lista krajów, na których operuje i będzie Pan operował gospodarczo jest zmienna. Każdorazowo będzie to jednak kraj, w którym określony produkt nie był oferowany.

11)O jakim „rynku” jest mowa w następującym fragmencie: „(...) lub powodować osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów Wnioskodawcy dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku”?

Pana odpowiedź: Wskazuje Pan, że podobnie jak przy pytaniu numer 10 - dany rynek jest pojęciem szerokim i niezwykle trudno precyzyjnie wskazać listę rynków, na których zamierza Pan zwiększać przychody ze sprzedaży. Dla uproszczenia wskazuje Pan, że dotyczy to zarówno rynku zagranicznego, jak i rynku krajowego.

12)W jaki sposób dojdzie do „zwiększenia przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych”, skoro będzie Pan sprzedawał „produkty dotychczas nieoferowane”?

Pana odpowiedź: W takiej sytuacji rozumie Pan, że referencyjną wartością przychodów dla produktów dotychczas nieoferowanych będzie przychód w wysokości 0 [zero - przypis organu]. Co oznacza, że każda osiągnięta złotówka ze sprzedaży dotychczas nieoferowanego produktu będzie zwiększać przychody z tytułu jego sprzedaży.

13)Jakie „przychody” (jaki rodzaj przychodów) osiąga Pan z tytułu „prowadzonych działań reklamowych”? Co - jakie działania - są podstawą uzyskania przez Pana tych przychodów?

Pana odpowiedź: Poprzez prowadzone działania reklamowe zwiększa Pan świadomość rynku o istnieniu Pana produktów. Przyjęta strategia marketingowa ma przekładać się na zwiększanie sprzedaży produktów wytwarzanych przez Pana poprzez m.in. zwiększenie świadomości konsumentów o istnieniu produktów, wchodzenie z produktami na rynki i obszary, w których dotychczas Pan nie funkcjonował, budowanie obecności w mediach społecznościowych oraz na aukcjach. Wszystkie te działania pośrednio przekładają się na zakładane zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów wytwarzanych przez Pana. Koszty ponoszone na działania reklamowe mają bowiem służyć zwiększeniu przychodów ze sprzedaży wyrobów wytwarzanych przez Pana.

14)Czego dotyczą „działania reklamowe”? Co - jakie działania - składają się na „działania reklamowe”?

Pana odpowiedź: Pod pojęciem działań reklamowych rozumie Pan działania zmierzające do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W tym celu ponosi i będzie Pan ponosił koszty wymienione w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Działania reklamowe to ogół czynności, które mają na celu promowanie Pana oferty produktowej (zaistnienie produktu, marki w świadomości klientów, skłonienia klientów do zakupu produktów). Wyróżnić można, np.: content marketing (tzw. marketing treści), publikowanie na stronach internetowych reklam (display), działania w mediach społecznościowych, tworzenie broszur, ulotek, stron.

Podejmuje Pan działania reklamowe opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym ponosząc koszty, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - oczekując efektu w postaci zwiększania przychodów.

15)O jakim „ogóle przychodów” jest mowa w następującym fragmencie: „Przychody osiągane przez Wnioskodawcę z prowadzonych działań reklamowych mogą powodować zwiększenie przychodów ogółem”?

Pana odpowiedź: We wskazanym fragmencie „ogół” oznacza całość przychodów osiąganych przez Pana z tytułu sprzedaży produktów.

16)W jaki sposób „przychody” osiągane przez Pana z prowadzonych działań reklamowych będą powodować

a)zwiększenie przychodów ogółem?

b)zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych?

c)osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku?

Pana odpowiedź: Pragnie Pan doprecyzować sformułowanie zawarte na stronie czwartej wniosku poprzez wskazanie, że poprzez przychody osiągane z prowadzonych działań reklamowych rozumie Pan jako uzyskanie dodatkowych przychodów ze sprzedaży produktów, których nie uzyskałby Pan nie prowadząc działań reklamowych. W tym sensie działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym mają w założeniu doprowadzić do zwiększenia przychodów w przynajmniej jednej z liter: a-c - powyżej. W oparciu o działania reklamowe zamierza Pan osiągnąć wyższe przychody w okresie dwóch lat od momentu ich poniesienia.

17)Jakie wydatki ponosi Pan z tytułu „działań reklamowych”?

Pana odpowiedź: Pod pojęciem działań reklamowych rozumie Pan działania zmierzające do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W tym kontekście koszty, które ponosi i zamierza Pan ponosić w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, zostały szczegółowo opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Dotyczą one:

wydatków uczestnictwa w targach,

działań promocyjno-informacyjnych (w tym sprzedaż poprzez serwisy aukcyjne, reklamowanie się w mediach społecznościowych i na portalach społecznościowych).

Nie wyklucza Pan również, że w przyszłości skorzysta Pan z pełnego katalogu kosztów zawartych w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

18)Czy którykolwiek z „serwisów i portali aukcyjnych” oraz innych rozwiązań teleinformatycznych” należy do Pana? Jeśli tak, to jaki serwis/portal/inne rozwiązanie?

Pana odpowiedź: Nie jest Pan właścicielem serwisu lub portalu aukcyjnego, niemniej jednak sprzedaż produktów odbywa się również za pośrednictwem sklepu internetowego, którego jest Pan właścicielem. Sklep internetowy, o którym mowa w zdaniu powyżej znajduje się pod adresem: (...)

19)Czy to Pan odpowiada za: „tworzenie i precyzyjne kierowanie reklam graficznych i tekstowych, które pojawiać się będą na krajowych i zagranicznych portalach informacyjnych, wideo, sprzedażowych, blogach itd.?

Pana odpowiedź: Nie, za tworzenie i precyzyjne kierowanie reklam odpowiedzialne są podmioty zewnętrzne.

20)Do kogo należą „systemy reklamowe” z których będzie Pan korzystał?

Pana odpowiedź: Korzysta i będzie Pan korzystał z systemów reklamowych oferowanych przez dostępnych dostawców zewnętrznych, np.: (...), itp. Nie jest Pan w stanie precyzyjnie określić do kogo one należą. Jednocześnie żaden z „systemów reklamowych”, o których mowa na stronie piątej wniosku nie należy do Pana lub podmiotu powiązanego.

21)Czy „działania reklamowe” prowadzi Pan także w celu „sprzedaży produktów znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej”?

Pana odpowiedź: Wyłącznie, nie prowadzi Pan działań reklamowych produktów, których nie sprzedaje lub nie zamierza sprzedawać w przyszłości - a które wytworzył Pan we własnym zakresie.

22)Czy przychody z „działań reklamowych” mają wpływ na uzyskanie przez Pana wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej? Jeśli tak, to jaki i jak należy wówczas rozumieć następujący fragment Pana wniosku: „Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił koszty związane z prowadzeniem działań reklamowych zmierzających do wypromowania oraz zwiększenia zainteresowania nowym produktem”?

Pana odpowiedź: Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie numer 16, przychody z działań reklamowych rozumnie Pan jako przychody uzyskane w wyniku realizowanych działań marketingowych. W tym kontekście koszty związane z działaniami reklamowymi opisane we wniosku mają wpływ na uzyskanie wzrostu lub osiągniecie przychodu ze sprzedaży produktów znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej. Cytowany fragment dotyczy wydatków ponoszonych na działania reklamowe, tj. mające związane z katalogiem kosztów zawartym w art. 26gb ust. 7 ustawy o CIT [ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przypis organu] w odniesieniu do nowych produktów, niemniej jednak tak samo traktowane są koszty na produkty istniejące już wcześniej w Pana ofercie sprzedażowej, o ile prowadzone działania doprowadzą do zwiększenia przychodów ze sprzedaży.

23)O jakich „prowizjach” jest mowa w przypadku Pana „własnego sklepu internetowego” W oparciu o jakie kryteria są/będą one ustalane?

Pana odpowiedź: Opisane prowizje w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym dotyczą prowizji pobieranych przez portale aukcyjne typu: (...), itd. W przypadku sprzedaży produktów w ramach własnego sklepu internetowego, czy poprzez bezpośredni kanał sprzedaży - prowizja nie występuje.

24)Czy wystawiając Produkty we własnym sklepie również ponosi Pan opłatę za „wystawienie produktu”? W oparciu o jakie kryteria jest/będzie ona ustalana?

Pana odpowiedź: Nie, w przypadku własnej strony internetowej nie występują prowizje. W tym zakresie ponosi/będzie Pan ponosił koszty działań promocyjno‑informacyjnych związanych ze sprzedawanymi produktami. Działania te mogą polegać w szczególności na kampaniach prowadzonych za pośrednictwem: (...).

25)Czy prowadził Pan działania reklamowe w jakikolwiek inny sposób niż przy wykorzystaniu Internetu? Na czym one polegały/polegają/będą polegać?

Pana odpowiedź: Tak, prowadzi Pan oprócz działań internetowych - sprzedaż bezpośrednią, uczestniczy Pan w wydarzeniach branżowych, targach branżowych. Zatrudnia Pan pracowników odpowiedzialnych za reklamę oraz marketing Pana produktów (m.in. tworzenie grafik, itp.).

26)Co obejmować i czego dotyczyć będą „kampanie reklamowe”? Kto będzie je prowadził (Pan osobiście, zewnętrza firma - jaka to firma)?

Pana odpowiedź: Poprzez termin kampania reklamowa miał Pan na myśli zespół działań marketingowych, których głównym zadaniem są działania promocyjno‑informacyjne w zakresie sprzedawanych produktów. Działania w ramach kampanii reklamowych podejmowane są zarówno przez Pana, jak i przy pomocy zewnętrznych podmiotów typu: (…), (…), (…), uczestnictwo w targach, itp.

27)Czy wszystkie wskazane wyżej wydatki stanowią dla Pana koszty uzyskania przychodów w rozumieniu wskazanym w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana odpowiedź: Tak, wszystkie opisywane wydatki w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowią dla Pana koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

28)W którym roku chciałby Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione celem:

a)uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów w znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej?

b)zwiększenia przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych?

c)osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku?

Pana odpowiedź: Chciałby Pan odliczać koszty w roku ich ponoszenia - począwszy od roku 2022. Zgodnie z art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

29)Czy w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł Pan wydatki w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów - przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium RP:

a)zwiększyły/zwiększą się Pana przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, lub

b)osiągnął/osiągnie Pan przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub

c)osiągnął/osiągnie Pan przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju?

Pana odpowiedź: Tak.

30)Czy korzystał Pan ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana odpowiedź: Nie

Pytania (drugie z pytań sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy w zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wydatki na promocję produktów prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży w rozumieniu art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pod warunkiem spełnienia przez Pana pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy jeżeli spełni Pan jeden z warunków wynikających z art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. spełni Pan jedną, z opisanych w wyżej wskazanej podstawie prawnej przesłanek, będzie Pan mógł skorzystać z ulgi prowzrostowej bez potrzeby dokonywania korekt deklaracji w latach kolejnych?

Pana stanowisko w sprawie

W zakresie pierwszego z pytań wskazał Pan, że Pana zdaniem, koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „ustawa o PIT”). W konsekwencji, uważa Pan, że takimi kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 26gb ustawy o PIT, są w szczególności koszty korzystania z serwisów aukcyjnych (...) oraz koszty prowizji w wyżej wskazanych serwisach, oraz opłat za wystawienie aukcji (jeśli stanowi to warunek umieszczenia aukcji), a także koszty kampanii reklamowych na tych serwisach oraz za pośrednictwem portali społecznościowych m.in. (...).

Wskazał Pan, że ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych.

Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Podkreślił Pan, że w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej „celem wprowadzanej ulgi jest umożliwienie podwójnego uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym kosztów związanych ze zwiększeniem przychodów ze sprzedaży produktów”.

Zauważył Pan, że ulga prowzrostowa skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów. Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do Ustawy o PIT art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT, przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 26gb ust. 3 wyżej wskazanej ustawy, przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 26gb ust. 4 Ustawy o PIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 26gb ust. 5 Ustawy o PIT, przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 26gb ust. 6 tej ustawy, w przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej'.

Natomiast na podstawie art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników.

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących produktów,

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów,

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych,

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

W myśl z art. 26gb ust. 8 Ustawy o PIT podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 26gb ust. 9 Ustawy o PIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Stosownie do art. 26gb ust. 10 Ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Na podstawie art. 26gb ust. 11 Ustawy o PIT, przepis art. 26e ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Przekładając powyższe na opisany przez Pana stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, w pierwszej kolejności zauważył Pan, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 26gb Ustawy o PIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

Wskazał Pan również, że pojęcie rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) w świetle, którego rzeczami - w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Podkreślił Pan, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych”. W Pana ocenie, intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 26gb Ustawy o PIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

Potwierdza Pan, że produkty opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym stanowią „rzeczywytworzone przez podatnika”, o których mowa w art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT. Twierdzi Pan, że prowadzi Pan w ten sposób działalność produkcyjną - nabywa Pan określone materiały, z których mają powstać nowe produkty. W ten sposób powstaje produkt o właściwościach, których oczekuje klient - jest to równoznaczne z fizycznym wyprodukowaniem towaru. Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 26gb Ustawy o PIT było objęcie przedmiotową ulgą produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika [powtórzenie - przypis organu].

Wskazał Pan, że w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym pytanie nie dotyczy prowadzenia działalności handlowej (która polega jedynie na zakupie towarów handlowych, które następnie są odsprzedawane z zyskiem w niezmienionej formie, nawet po zmianie opakowania).

Zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno­­‑informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów' informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Zauważa Pan, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Mając powyższe na względzie, podał Pan, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN - https://sjp.pwn.pl według stanu na 15 stycznia 2023 r. promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film, itp., służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama" według „Słownika języka polskiego” pod red. M. (...) (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.

Pana zdaniem, wydatki na promowanie produktów za pomocą m.in. środków wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego mające na celu zwiększenie przy chodów ze sprzedaży produktów mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT.

W Pana opinii, Pana stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. winterpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, takich jak:

interpretacja z 4 stycznia 2023 r. znak: 0114-KD1P2-1.4010.190.2022.2.KW,

interpretacja z 23 grudnia 2022 r. znak: 0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR,

interpretacja z 6 października 2022 r. znak: 0111-KDIB1- 1.40I0.466.2022.2.SG,

w której organ wyraził pogląd że: „(...) działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem sieci Internet, tj. (...) - system reklamowy (...), poprzez który odbiorca po kliknięciu w tekst lub baner, zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną, podstronę produktową lub oddzielną stronę dedykowaną konkretnemu Urządzeniu) mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p”.

interpretacja z 30 czerwca 2022 r. znak: 0111-KD1B1-1.4010.188.2022.2.BS.

W świetle powyższego, w Pana ocenie, jest Pan uprawniony do skorzystania z ulgi prowzrostowej opisanej wart. 26gb Ustawy o PIT.

W zakresie drugiego z pytań - w uzupełnieniu wniosku - wskazał Pan, że w sytuacji spełnienia jednej z opisanych w art. 26gb ust. 4 przesłanek, tj.:

wykazania zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (ogółem) w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, lub

osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub

osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju

– będzie Pan uprawniony do skorzystania z ulgi prowzrostowej bez potrzeby dokonywania korekt w latach kolejnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie, odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Pana oceny w zakresie pierwszego z zadanych przez Pana pytań.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej w zakresie pytania oznaczonego numerem 2

Zgodnie z art. 26gb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Na podstawie art. 26gb ust. 4 wskazanej wyżej ustawy:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zgodnie natomiast z art. 26gb ust. 7 cytowanej ustawy :

Za koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów,

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów,

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych,

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Istotą omawianej ulgi jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży. Ulga skierowana jest więc do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych w przepisie wydatków, doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów. Przyjęte w tym zakresie założenia mają więc za zadanie wspierać podatnika decydującego się na rozwój swojego przedsiębiorstwa, poprzez preferencyjne traktowanie poniesionych w związku z owym rozwojem kosztów.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie,czy w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł Pan wydatki w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów - przychodów, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium RP:

a)zwiększyły/zwiększą się Pana przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, lub

b)osiągnął/osiągnie Pan przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub

c)osiągnął/osiągnie Pan przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju?

– wskazał Pan, że: „Tak”.

Drugie z zadanych przez Pana pytań koncentruje się na kwestii, czy jeżeli spełni Pan jeden z warunków wynikających z art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. spełni Pan jedną, z opisanych w wyżej wskazanej podstawie prawnej przesłanek, będzie Pan mógł skorzystać z ulgi prowzrostowej bez potrzeby dokonywania korekt deklaracji w latach kolejnych?

Jak podkreśla się w orzecznictwie - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 stycznia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 942/18:

(…) najczęściej używane zwroty językowe w tekstach prawnych, to spójniki: „i”, „oraz”, „lecz”, „a także”, „albo”, „lub” i zwroty te służą przede wszystkim do budowania takich struktur zdaniowych, które wyrażają alternatywy rozłączną i nierozłączną, koniunkcję czy też implikacje (…). Natomiast do spójników alternatywnych zalicza się słowa „albo”, „lub”, przy czym spójnik „albo” określa alternatywę o charakterze rozłącznym i oznacza jedno wybrane znaczenie. Innymi słowy, alternatywa rozłączna to takie zdanie złożone i zbudowane z dwóch, lub więcej zdań składowych, które wyklucza jednoczesną prawdziwość i jednoczesną fałszywość zdań składowych. Z kolei użycia spójnika „lub” w zdaniu oznacza, że mamy do czynienia z alternatywą łączną (nierozłączną), a zatem gdy jedno zdanie jest fałszywe, a jednocześnie prawdziwe. Zatem adresat tego zdania może się zachować w sposób „X”, w sposób „Y”, w sposób „X i Y”.

W sytuacji spełnienia tylko jednej - z opisanych w art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przesłanek - będzie więc Pan nadal uprawniony do skorzystania z ulgi prowzrostowej/na ekspansję (art. 26gb ust. 1 tej ustawy), bez potrzeby dokonywania wspomnianych korekt zeznań podatkowych (nawiązanie do Pana odpowiedzi na pytanie przedstawione w punkcie 29 uzupełnienia wniosku).

W konsekwencji, Pana stanowisko dotyczące drugiego z pytań również uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo informuję, że:

powołane przez Pana interpretacje indywidualne dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. Z tego względu, tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia te są wiążące,

procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieramy się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzimy postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na Podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi On dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku okoliczności różnić się będą od występujących w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji w zakresie pierwszego z pytań jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00