Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.133.2023.2.HW

Prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w zw. z art. 113 ust. 11 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w zw. z art. 113 ust. 11 ustawy. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 maja 2023 r. (wpływ 26 maja 2023 r.) oraz z 6 czerwca 2023 r. (wpływ 9 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również: „Podmiot”) (…), prowadzi działalność gospodarczą pod firmą: (…). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od (...)2016 r. w zakresie wykonywania konstrukcji i pokryć dachowych - kod PKD 43 91.Z. Wnioskodawca nie prowadzi działalności w zakresie usług, o których mowa w art. 113 ust. 3 Ustawy o VAT.

Wnioskodawca od dnia rozpoczęcia działalności był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i tym samym zrezygnował z korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT.

Wnioskodawca w sposób prawidłowy składał deklaracje do Urzędu Skarbowego do sierpnia 2019 r.

Dnia 3 grudnia 2019 r. wezwano Wnioskodawcę po raz pierwszy do złożenia deklaracji za miesiąc wrzesień i październik 2019 r. Brak też było składanych przez Wnioskodawcę deklaracji PIT-28 za rok 2019 i rok 2020.

Dnia 16 grudnia 2019 r. nastąpiło wykreślenie Wnioskodawcy z rejestru podatników czynnych podatku od towarów i usług z urzędu – tj. w trybie art. 96 ust. 9 w zw. z art. 96 ust. 9a pkt 2 – Ustawy o VAT.

Wnioskodawca wystawiał faktury, dokumentujące czynności opodatkowane, od których naliczał podatek od towarów i usług za okres do końca roku 2019. Następnie w roku 2020 Wnioskodawca wystawiał faktury w różny sposób – częściowo z podatkiem od towarów i usług, częściowo zaś nie. W roku 2021 – podatnik wystawiał faktury już bez naliczania podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca, w toku swojej działalności, po powzięciu informacji o wykreśleniu, zaczął składać korekty deklaracji i jednolitego pliku kontrolnego za okresy wsteczne – dokonywał tego począwszy od kwietnia 2022 r. Wtedy też, Wnioskodawca zaczął spłacać zaległy podatek.

Dnia 23 stycznia 2023 r. został on ponownie zarejestrowany, tym razem jako podatnik VAT zwolniony.

Co istotne Wnioskodawca podkreśla, że od początku roku 2021, z racji spełnienia warunków formalnych, tj. z uwagi m.in. na kwotę obrotu oraz brak zaistnienia innych wyłączeń miał on zamiar rozliczania się jako podatnik VAT zwolniony. Tyle, że w wyniku omyłki nie złożył on we właściwym terminie aktualizacji zgłoszenia VAT-R.

Podmiot w żadnym roku prowadzenia działalności nie przekroczył progu zwolnienia podmiotowego, tj. 200 000 zł wartości sprzedaży.

Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy

W uzupełnieniu z 23 maja 2023 r. wskazał Pan, że:

1.W odpowiedzi na pytanie o treści: „Od kiedy rozpoczął Pan działalność gospodarczą, a w konsekwencji od kiedy był Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny?” wskazał Pan, że: „Rejestracja działalności gospodarczej nastąpiła (...)2016 r., natomiast rejestracja jako podatnika VAT miała miejsce 1.01.2017 r.”

2.Z kolei na pytanie o treści: „za jakie okresy złożył Pan deklaracje VAT za rok 2019?” odpowiedział Pan, że: „Obecnie za rok 2019 zostały złożone wszystkie deklaracje tj. od miesiąca stycznia do grudnia włącznie. Natomiast miało to miejsce z opóźnieniem, po wezwaniu naczelnika urzędu skarbowego, które miało miejsce w kwietniu 2022 r.”.

3.Na pytanie o treści: „czy po wykreśleniu Pana z rejestru czynnych podatników podatku od towarów i usług (16 grudnia 2019 r.) został Pan zarejestrowany ponownie jako czynny lub zwolniony podatnik podatku od podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to od kiedy (należy podać dokładną datę), i kto dokonał tej rejestracji oraz na podstawie jakiego dokumentu oraz czy jako podatnik VAT czynny, czy zwolniony?” odpowiedział pan, że: „Tak, Wnioskodawca został zarejestrowany ponowie po uprzednim wykreśleniu. Ponowna rejestracja miała miejsce 18.01.2023 r. Czynności tej dokonała księgowa, Pani (…). Rejestracja została dokonana z tytułem - podatnik zwolniony z VAT z uwagi na niską kwotę obrotu (sprzedaży netto) umożliwiającą skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT”.

4.Natomiast w odpowiedzi na pytanie: „dlaczego w roku 2020 wystawiał Pan faktury – jak wskazał Pan w opisie sprawy – „częściowo z podatkiem od towarów, a częściowo zaś nie”? Należy również wskazać podstawę prawną” wskazał Pan, że: „Wnioskodawca w roku 2020 początkowo wystawiał faktury z podatkiem VAT gdyż przez część roku nie był świadomy wykreślenia z rejestru podatników VAT. Z kolei od chwili dowiedzenia się o tym fakcie (Wnioskodawca, z racji odległego horyzontu czasowego tych zdarzeń nie jest w stanie określić konkretnej daty dowiedzenia się o wykreśleniu z rejestru, natomiast według jego najlepszej wiedzy dowiedział się On o tym fakcie pomiędzy miesiącem kwietniem a czerwcem 2020 roku) wystawiał faktury bez podatku VAT. Wnioskodawca kierował się definicją podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT oraz faktem, że w wyniku wykreślenia z rejestru utracił ten status”.

5.Z kolei na pytanie o treści: „dlaczego w roku 2021 wystawiał Pan „faktury już bez naliczania podatku od towarów i usług”? Należy również wskazać podstawę prawną” odpowiedział Pan, że: „W roku 2021 Wnioskodawca wystawiał faktury VAT bez kwoty podatku dlatego, że posiadał już wówczas status podatnika VAT zwolnionego. Podstawa prawna to art. 113 ust. 1 ustawy o VAT”.

6.W odpowiedzi na pytanie o treści: „czy złożył Pan deklaracje VAT za rok 2020 wraz z Jednolitym Plikiem Kontrolnym? Jeśli tak, to za jakie okresy?” wskazał Pan, że: „Tak, Wnioskodawca złożył deklaracje wraz z jednolitym plikiem kontrolnym za cały 2020 rok, po wezwaniu organu podatkowego w kwietniu 2022 r.”.

7.Z kolei na pytanie o treści: „czy złożył Pan deklaracje VAT za rok 2021 wraz z Jednolitym Plikiem Kontrolnym? Jeśli tak, to za jakie okresy?” odpowiedział Pan, że: „Nie, deklaracje za 2021 rok nie zostały złożone”.

8.Natomiast na pytanie: „czy złożył Pan deklaracje VAT za rok 2022 wraz z Jednolitym Plikiem Kontrolnym? Jeśli tak, to za jakie okresy?” odpowiedział Pan, że: „Nie. deklaracje za 2022 rok również nie zostały złożone, gdyż Wnioskodawca stoi na stanowisku, że za ten okres również pozostawał podatnikiem zwolnionym”.

9.Na pytanie o treści: „wskazał Pan w opisie sprawy, że „Wnioskodawca w toku swojej działalności, po powzięciu informacji o wykreśleniu, zaczął składać korekty deklaracji i jednolitego pliku kontrolnego za okresy wsteczne – dokonywał tego począwszy od kwietnia 2022 r.” w związku z powyższym proszę o wskazanie za jakie okresy złożył Pan korekty deklaracji VAT i jednolitego pliku kontrolnego?” odpowiedział Pan, że: „Złożone zostały korekty deklaracji VAT-7 za pełne lata 2019 i 2020”.

10.Z kolei na pytanie o treści: „czy wartość sprzedaży przekroczyła w roku 2019, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w tym roku, kwotę 200 000 zł?” wskazał Pan, że: „Nie, kwota sprzedaży netto w żadnym roku, w tym również proporcjonalnie do okresu wykonywania działalności w danym roku nie przekroczyła kwoty 200 000 zł netto”.

11.W odpowiedzi na pytanie: „kiedy dowiedział się Pan o wykreśleniu Pana z rejestru czynnych podatników podatku od towarów i usług?” poinformował Pan, że: „Tak jak wskazano w odpowiedzi na pyt nr 4, Wnioskodawca, z racji odległego horyzontu czasowego tych zdarzeń nie jest w stanie określić konkretnej daty dowiedzenia się o wykreśleniu z rejestru, natomiast według jego najlepszej wiedzy dowiedział się on o tym fakcie pomiędzy miesiącem kwietniem a czerwcem 2020 roku”.

12.Natomiast na pytanie o treści: „dlaczego został Pan wykreślony z ww. rejestru?” odpowiedział Pan, że: „Wnioskodawca został wykreślony z rejestru podatników VAT z urzędu, z uwagi na brak reakcji podatnika na wezwania kierowane przez organ podatkowy”.

13.Na pytanie o treści: „dlaczego składał Pan deklaracje do Urzędu Skarbowego tylko do sierpnia 2019 r. oraz dlaczego nie składał Pan deklaracji PIT-28 za lata 2019 i 2020?” odpowiedział Pan, że: „Wnioskodawca nie składał deklaracji w rzeczonym okresie, ze względu na trudności relacyjne z byłym już księgowym oraz w konsekwencji brak kontaktu z tym podmiotem”.

14.W odpowiedzi na pytanie: „czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wykonuje/będzie Pan wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.)? Jeśli tak, należy wskazać jakie to czynności?” wskazał Pan, że: „Nie, Wnioskodawca w prowadzonej działalności nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT”.

15.Z kolei na pytanie o treści: „czy w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej świadczy/będzie Pan świadczył usługi doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego?” odpowiedział Pan, że: „Nie, Wnioskodawca nie świadczy ani też nie będzie świadczył usług powołanych w niniejszym pytaniu”.

Z kolei w uzupełnieniu z 6 czerwca 2023 r. wskazał Pan, w odniesieniu do pytania dotyczącego daty określającej rozpoczęcie wykonywania czynności zwolnionych (korzystania ze zwolnienia), jaka widnieje na zgłoszeniu identyfikacyjnym VAT-R podatnika (część C zgłoszenia), że data widniejąca na zgłoszeniu identyfikacyjnym VAT-R podatnika to 1 stycznia 2021 r. Informacja ta została potwierdzona zarówno u podmiotu prowadzącego księgi rachunkowe podatnika, jak również we właściwym urzędzie skarbowym.

Pytanie

Czy w związku z wykreśleniem Wnioskodawcy z rejestru VAT oraz opóźnieniem złożenia deklaracji VAT-R w zakresie zgłoszenia aktualizacyjnego dotyczącego wyboru możliwości korzystania ze zwolnienia, Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w zw. z art. 113 ust. 11 Ustawy o VAT od daty pierwotnej, tj. od początku roku 2021?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z wykreśleniem Wnioskodawcy z rejestru VAT oraz opóźnieniem złożenia deklaracji VAT-R w zakresie zgłoszenia aktualizacyjnego dotyczącego możliwości korzystania ze zwolnienia, Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w zw. z art. 113 ust. 11 Ustawy o VAT od daty pierwotnej, tj. od początku roku 2021.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy: Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT: Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów, i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że: Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Równocześnie na mocy art. 15 ust. 2 ustawy: Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 Ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższego przepisu, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z kolei z art. 113 ust. 2 Ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Jak stanowi art. 113 ust. 4 Ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Z kolei w myśl art. 113 ust. 5 i n. powyższej ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1. Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Co istotne, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Przepis ten stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 ustawy.

Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 Ustawy o VAT, w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.

W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu.

Odnośnie z kolei obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać, że w myśl art. 96 ust. 1 Ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak stanowi przepis ust. 4 powyższego artykułu, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego” i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Z kolei, w myśl art. 96 ust. 5 Ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy, podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy: Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Mając na uwadze okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, Podmiot posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju oraz faktyczna łączna wartość sprzedaży w prowadzonej działalności gospodarczej w żadnym z lat podatkowych, a więc również w roku 2021 i 2022 nie przekroczyła 200 000 zł, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy. Pomimo bowiem wykreślenia z rejestru Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, okoliczność ta nie powoduje, że Podmiot rozpoczyna prowadzenie działalności na nowo, ale jest kontynuatorem dotychczas wykonywanych czynności. Tym samym przesłanki skorzystania ze zwolnienia podmiotowego należy badać w opisany wyżej sposób, tj. jako procedurę ponownego wyboru zwolnienia, po rezygnacji z jego stosowania.

Odnośnie z kolei momentu złożenia deklaracji VAT-R należy wskazać, że w związku ze zmianą danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym Wnioskodawca, co do zasady powinien w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy oraz podając datę, od której będzie korzystał lub już korzysta ze zwolnienia.

Przy tym jednak należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 Ustawy o VAT nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w organie podatkowym. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia. Tym samym Wnioskodawca, pomimo złożenia deklaracji VAT-R, w której zadeklarował chęć korzystania ze zwolnienia od momentu, w którym zaprzestał wystawiania faktur z podatkiem VAT, z uchybieniem 7 dniowego terminu, posiada prawo do korzystania z powyższego zwolnienia.

Podsumowując i przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy Wnioskodawca zwraca uwagę, że zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie sprawy Wnioskodawca od dnia rozpoczęcia działalności był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i tym samym zrezygnował z korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT. Dnia 16 grudnia 2019 r. nastąpiło wykreślenie Wnioskodawcy z rejestru podatników czynnych podatku od towarów i usług z urzędu – tj. w trybie art. 96 ust. 9 w zw. z art. 96 ust. 9a pkt. 2 – Ustawy o VAT. Wnioskodawca wystawiał faktury, dokumentujące czynności opodatkowane, od których naliczał podatek od towarów i usług za okres do końca 2019 r. Następnie w roku 2020 Wnioskodawca wystawiał faktury w różny sposób – częściowo z podatkiem od towarów i usług, częściowo zaś nie. W roku 2021 – podatnik wystawiał faktury już bez naliczania podatku od towarów i usług. Podatnik w żadnym roku prowadzenia działalności nie przekroczył progu zwolnienia podmiotowego, tj. 200 000 zł wartości sprzedaży.

Co istotne, Wnioskodawca podkreśla, że od początku roku 2021, z racji spełnienia warunków formalnych, tj. z uwagi m.in. na kwotę obrotu oraz brak zaistnienia innych wyłączeń miał on zamiar rozliczania się jako podatnik VAT zwolniony. Tyle, że w wyniku omyłki nie złożył on we właściwym terminie aktualizacji zgłoszenia VAT-R.

Zatem, z uwagi na spełnienie warunków pozytywnych oraz brak wystąpienia możliwych przesłanek negatywnych, Wnioskodawca od początku roku 2021 posiadał możliwość skorzystania ze zwolnienia i rejestracji jako podatnik VAT zwolniony. Przy tym fakt złożenia aktualizacji zawiadomienia VAT-R po upływie 7 dni, nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia, pomimo niedopełnienia obowiązku rejestracyjnego w wymaganym przepisami terminie.

Tym samym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z wykreśleniem Wnioskodawcy z rejestru VAT oraz opóźnieniem złożenia deklaracji VAT-R w zakresie zgłoszenia aktualizacyjnego dotyczącego możliwości korzystania ze zwolnienia, Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w zw. z art. 113 ust. 11 Ustawy o VAT od daty pierwotnej, tj. od początku roku 2021.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają interpretacje indywidualne wydawane w podobnych sprawach, w tym m.in.:

1)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 listopada 2022 r., sygn.: 0112-KDIL1-2.4012.402.2022.2.BG;

2)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2018 r., sygn.: 0113-KDIPT1-1.4012.756.2018.2.MSU;

3)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 grudnia 2017 r., sygn.: 0112-KDIL4.4012.482.2017.1.JK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku –jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów, i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi  w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów  i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje  w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy  w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.

Przepis z art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Z kolei, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

W myśl art. 96 ust. 9 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika, jeżeli:

1)podatnik nie istnieje lub

2)mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z podatnikiem albo jego pełnomocnikiem, lub

3)dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym okażą się niezgodne z prawdą, lub

4)podatnik albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego, naczelnika urzędu celno-skarbowego, dyrektora izby administracji skarbowej lub Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, lub

5)posiadane informacje wskazują na prowadzenie przez podatnika działań z zamiarem wykorzystania działalności banków w rozumieniu art. 119zg pkt 1 Ordynacji podatkowej lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi w rozumieniu art. 119zg pkt 9 Ordynacji podatkowej, lub

6)wobec tego podatnika sąd orzekł, na podstawie odrębnych przepisów, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy:

Wykreśleniu z urzędu z rejestru jako podatnik VAT podlega także podatnik, który będąc obowiązanym do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 99 ust. 1, 2 lub 3, nie złożył takich deklaracji za 3 kolejne miesiące lub takiej deklaracji za kwartał (…).

Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy:

Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają  w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2017 r. poz. 869 i 2491 oraz z 2018 r. poz. 106, 650, 771 i 1629). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od (...)2016 r. w zakresie wykonywania konstrukcji i pokryć dachowych. Zainteresowany od dnia rozpoczęcia działalności był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, i tym samym zrezygnował z korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Rejestracja działalności gospodarczej nastąpiła 13 czerwca 2016 r., natomiast rejestracja jako podatnika VAT miała miejsce 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca w sposób prawidłowy składał deklaracje do Urzędu Skarbowego do sierpnia 2019 r. Dnia 3 grudnia 2019 r. wezwano Wnioskodawcę po raz pierwszy do złożenia deklaracji za miesiąc wrzesień i październik 2019 r. Brak też było składanych przez Wnioskodawcę deklaracji PIT-28 za rok 2019 i rok 2020. Dnia 16 grudnia 2019 r. nastąpiło wykreślenie Wnioskodawcy z rejestru podatników czynnych podatku od towarów i usług z urzędu, tj. w trybie art. 96 ust. 9 w zw. z art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy. Wnioskodawca został wykreślony z rejestru podatników VAT z urzędu, z uwagi na brak reakcji Wnioskodawcy na wezwania kierowane przez organ podatkowy Zainteresowany wystawiał faktury, dokumentujące czynności opodatkowane, od których naliczał podatek od towarów i usług za okres do końca roku 2019. Następnie w roku 2020 Zainteresowany wystawiał faktury w różny sposób – częściowo z podatkiem od towarów i usług, częściowo zaś nie. W roku 2021 – podatnik wystawiał faktury już bez naliczania podatku od towarów i usług. Wnioskodawca, w toku swojej działalności, po powzięciu informacji o wykreśleniu, zaczął składać korekty deklaracji i jednolitego pliku kontrolnego za okresy wsteczne – dokonywał tego począwszy od kwietnia 2022 r. Wtedy też, Wnioskodawca zaczął spłacać zaległy podatek. Dnia 23 stycznia 2023 r. został on ponownie zarejestrowany, tym razem jako podatnik VAT zwolniony. Od początku 2021 roku, z racji spełnienia warunków formalnych, tj. z uwagi m.in. na kwotę obrotu oraz brak zaistnienia innych wyłączeń Wnioskodawca miał zamiar rozliczania się jako podatnik VAT zwolniony. Tyle, że w wyniku omyłki nie złożył on we właściwym terminie aktualizacji zgłoszenia VAT-R. Podmiot w żadnym roku prowadzenia działalności nie przekroczył progu zwolnienia podmiotowego, tj. 200 000 zł wartości sprzedaży. Obecnie za rok 2019 zostały złożone wszystkie deklaracje, tj. od miesiąca stycznia do grudnia włącznie. Natomiast miało to miejsce z opóźnieniem, po wezwaniu naczelnika urzędu skarbowego, które miało miejsce w kwietniu 2022 r. Wnioskodawca został zarejestrowany ponowie po uprzednim wykreśleniu, jako podatnik zwolniony od VAT, z uwagi na niską kwotę obrotu (sprzedaży netto) umożliwiającą skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy. Ponowna rejestracja miała miejsce 18 stycznia 2023 r. Czynności tej dokonała księgowa. Wnioskodawca w roku 2020 początkowo wystawiał faktury z podatkiem VAT, gdyż przez część roku nie był świadomy wykreślenia z rejestru podatników VAT. Z kolei od chwili dowiedzenia się o tym fakcie (pomiędzy miesiącem kwietniem a czerwcem 2020 r.) wystawiał faktury bez podatku VAT. W roku 2021 Wnioskodawca wystawiał faktury VAT bez kwoty podatku dlatego, gdyż – jego zadaniem – posiadał już wówczas status podatnika VAT zwolnionego, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca złożył deklaracje wraz z jednolitym plikiem kontrolnym za cały 2020 rok, po wezwaniu organu podatkowego w kwietniu 2022 r. Deklaracje za rok 2021 i 2022 nie zostały złożone. Złożone zostały korekty deklaracji VAT-7 za pełne lata 2019 i 2020. Kwota sprzedaży netto w żadnym roku, w tym również proporcjonalnie do okresu wykonywania działalności w danym roku nie przekroczyła kwoty 200 000 zł netto. Wnioskodawca w prowadzonej działalności nie wykonuje i nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Wnioskodawca nie świadczy ani też nie będzie świadczył usług doradztwa. Data określająca rozpoczęcie wykonywania czynności zwolnionych (korzystania ze zwolnienia) widniejąca na zgłoszeniu identyfikacyjnym VAT-R podatnika to 1 stycznia 2021 r. Informacja ta została potwierdzona zarówno u podmiotu prowadzącego księgi rachunkowe podatnika, jak również we właściwym urzędzie skarbowym.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z wykreśleniem Pana z rejestru podatników VAT oraz opóźnieniem złożenia deklaracji VAT-R w zakresie zgłoszenia aktualizacyjnego dotyczącego wyboru możliwości korzystania ze zwolnienia, Wnioskodawcy przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w zw. z art. 113 ust. 11 ustawy od daty pierwotnej, tj. od początku roku 2021.

Odnośnie momentu złożenia deklaracji VAT-R należy wskazać, że w związku ze zmianą danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym Wnioskodawca powinien w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy oraz podając datę, od której będzie korzystał lub już korzysta ze zwolnienia.

Należy nadmienić, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie tylko od spełnienia warunku określonego w tym przepisie, tj. bycia czynnym podatnikiem podatku VAT co najmniej przez rok licząc od końca roku, w którym Podatnik utracił lub zrezygnował ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia, pod warunkiem, że podatnik zachowywał się jak podatnik, u którego sprzedaż korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Okoliczności sprawy wskazują, że od terminu, od którego chce Pan korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca zachowywał się jak podatnik, u którego sprzedaż korzysta ze zwolnienia podmiotowego, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – w roku 2021, prowadząc działalność gospodarczą, wystawiał Pan faktury już bez naliczania podatku od towarów i usług.

Tym samym w sytuacji, gdy od 1 stycznia 2021 r. spełniał Pan warunki do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, powinien był Pan złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R w terminie do 7 dni licząc od dnia, w którym nabył Pan prawo do tego zwolnienia. Jednakże fakt złożenia zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia Pana prawa do wyboru przysługującego zwolnienia, pomimo niedopełnienia obowiązku w zakresie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w wymaganym przepisami terminie. Zatem, może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego począwszy od 1 stycznia 2021 r., w sytuacji złożenia zawiadomienia aktualizacyjnego VAT-R po upływie 7 dniowego terminu, tj. po 7 stycznia 2021 r.

Zważywszy na fakt, że jak wynika z opisu sprawy, kwota sprzedaży netto w żadnym roku prowadzonej działalności, w tym również proporcjonalnie do okresu wykonywania działalności w danym roku nie przekroczyła kwoty 200 000 zł netto, i nie wykonuje Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, to na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy, od 1 stycznia 2021 r. przysługiwało Panu prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, po wykreśleniu Pana z rejestru podatników podatku od towarów i usług, pomimo niezłożenia w terminie deklaracji VAT-R w zakresie zgłoszenia aktualizacyjnego dotyczącego wyboru możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego, przysługuje Panu prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy od 1 stycznia 2021 r.

Zatem Pana stanowisko przedstawione w niniejszej sprawie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pana do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00