Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.187.2023.2.MBD

W zakresie ustalenia, czy nabywane i oferowane przez Wnioskodawcę wózki spełniają definicję robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 updop, a co za tym idzie uprawniają do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 38eb updop.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy nabywane i oferowane przez Wnioskodawcę wózki spełniają definicję robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 updop, a co za tym idzie uprawniają do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 38eb updop.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 maja 2023 r., które wpłynęło do Organu 31 maja 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Polska Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa i oferuje wózki samojezdne. (…)

Wózek jest maszyną automatycznie sterowaną przez system nadrzędny, programowalną do wykonywania konkretnego zadania oraz wielozadaniową w obszarze swojego przeznaczenia - wózek można uzbroić w odpowiednie urządzenie do obsługi ładunku lub dodatkowy manipulator pozwalając na jego zastosowanie jako urządzenia transportowego, montażowego lub współpracującego. Nie wymaga to stosowania specjalnego wózka bazowego (1 typ można dostosować do wielu zadań).

Zastosowanie wózka wraz z odpowiednim osprzętem zapewnia mu przynajmniej 3 stopnie swobody (osie: przód-tył, obrót wokół własnej osi, góra-dół (w przypadku podnośnika), lewo-prawo (dodatkowy przenośnik) itd.).

Dodatkowo wózek przystosowany jest do zastosowania bezprzewodowego sterowania i swobodnej nawigacji w sposób częściowo autonomiczny (np. przez wybór odpowiedniego zachowania w punktach decyzyjnych ruchu), jest sterowany bez konieczności ingerencji operatora za pomocą systemu nadrzędnego połączonego z systemem produkcyjnym zakładu (transport produktów na podstawie zapotrzebowania określonego przez system ERP) i dzięki temu jest funkcjonalnym i podstawowym ogniwem procesu produkcyjnego. Co więcej zastosowanie wózka eliminuje konieczność pracy pracownika na stanowisku monotonnym i wymagającym dużego skupienia (operator wózka widłowego lub innego wózka transportowego). Praca i bezpieczeństwo wózka są zapewnione przez zastosowanie sterownika bezpieczeństwa oraz systemu zapewnienia bezpieczeństwa zgodnego m.in. z normą PN-EN ISO 3619-4:2020. Dodatkowe czujniki na wózku oraz części stacjonarnej zapewniają bezpieczny i powtarzalny transfer ładunku pomiędzy tymi częściami.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 31 maja 2023 r., Wnioskodawca odpowiedział na następujące pytania:

1.Czy samojezdne wózki AGV, o których mowa we wniosku, są fabrycznie nowe?

Samojezdne wózki, o których mowa we wniosku są fabrycznie nowe.

2.Kiedy zostały zakupione wózki AGV, o których mowa we wniosku (proszę o wskazanie konkretnej daty)?

Spółka planuje również nabywanie i produkcję własną wózków AGV w przyszłości najwcześniej w 2023 r.

3.W jaki sposób wskazane we wniosku wózki AGV przyczyniają się do zwiększenia produktywności i konkurencyjności na rynku, zabezpieczenia przed ewentualnymi brakami kadrowymi, a tym samym do zagwarantowaniu płynności procesu produkcyjnego Wnioskodawcy?

Wózki AGV z uwagi na wysoki stopień automatyzacji oraz swoją autonomiczność w znaczny sposób zwiększają produktywność w zakładzie pracy ponieważ gwarantują pracę przez 24h z pominięciem przerw dla pracowników wymaganych prawem. Zgodnie z kodeksem pracy mowa tutaj o 15 minutach przerwy w przypadku pracy ponad 6h dziennie. W praktyce – z uwagi na np. tempo spożywania posiłków czy dodatkowe potrzeby fizjologiczne lub też sprawy organizacyjne efektywny czas pracy pracownika jest dużo niższy i niektóre badania (https://www.vouchercloud.com/resources/office-worker- productivity ) wskazują, że w praktyce może on wynosić niecałe 3h dziennie. W takim ekstremalnym przypadku wózki AGV gwarantują ponad 2,5 krotny wzrost wydajności. Nawet przyjmując, że pracownik jest w stanie pracować w sposób efektywny, wydajny i bezpieczny przez 7h dostępność wózków AGV oznacza wzrost wydajności o przynajmniej 12-15% (w stosunku do 8 godzinnego dnia pracy). Co więcej wózki AGV wykorzystywane są przede wszystkim tam gdzie wykonywane są czynności żmudne, powtarzalne i wymagające najmniejszych kwalifikacji pracowników. Analizując obecną sytuację na rynku pracy (bezrobocie rzędu 2,8%, liczone wg. Danych Eurostat, https://www.prawo.pl/kadry/stopa-bezrobocia-kwiecien-2023-r,52ii59.html) widać, że firmy największe trudności mają ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników co przekłada się na konieczność doszkalania ludzi do pracy na konkretnym stanowisku. Dzięki zastosowaniu wózków AGV zasoby już dostępne w firmie mogą być w bardziej efektywny sposób dysponowane jednocześnie zapewniając wspomniany wyżej wzrost efektywności. Pod uwagę należy wziąć również sytuacje losowe i globalne, takie jak duża rotacja pracowników, wysoki poziom nieobecności (np. związany ze zwolnieniami lekarskimi czy z planowaniem urlopów) które da się złagodzić wprowadzając do zakładu wózki AGV.

Podsumowując wózki AGV zwiększają efektywność zakładu pracy nie tylko w sposób bezpośredni (via procentowy wzrost wydajności) ale również w sposób pośredni pozwalając na większą elastyczność delegowania pracowników do poszczególnych zadań.

4.W jakich latach podatkowych, których zamierzacie Państwo skorzystać z ulgi na robotyzację?

Spółka rozważa skorzystanie z ulgi na robotyzację w każdym z lat podatkowych kiedy będzie to możliwe najwcześniej w 2023 r.

5.Czy w latach podatkowych, których zamierzacie Państwo skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnęli/osiągną Państwo dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych, czy też Państwo ponieśli/poniosą stratę?

Spółka w latach podatkowych, w których zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnęła i osiągnie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

6.Czy uzyskują Państwo dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) bądź z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a cyt. ustawy) jeżeli tak, to czy wskazane we wniosku wózki są związane z tą działalnością?

Spółka nie osiąga dochodów w specjalnej strefie ekonomicznej. Niemniej jednak rozważane jest osiąganie dochodów również w specjalnej strefie ekonomicznej. Wózki, o których mowa we wniosku będą wykorzystywane w działalności prowadzonej poza specjalną strefą ekonomiczną, a w przyszłości mogą być wykorzystywane również w ramach działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

7.Czy wskazane w treści wniosku koszty nabycia wózków AGV nie zostały zwrócone w jakiekolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?

Wskazane w treści wniosku koszty nabycia wózków AGV nie zostały zwrócone w jakiekolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

8.Czy wydatki poniesione na zakup wózków AGV rozliczają Państwo jako koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.)?

Tak, zarówno w zakresie zakupu jak i wytwarzania we własnym zakresie z uwzględnieniem przepisów dotyczących odpisów amortyzacyjnych.

9.Czy wózki AGV, o których mowa we wniosku, stanowią środki trwałe, od których Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów?

Jeśli wózki AGV, o których mowa we wniosku będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą stanowić środki trwałe, od których Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych.

10. Czy wózki AGV, które Państwo nabyliście:

a)to robot automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i stacjonarny lub mobilny, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadający właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych?

b)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania?

c)połączony jest z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów?

d)monitorowany jest za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń? - jakich?

e)zintegrowany jest z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym?

f)posiada maszyny i urządzenia peryferyjne, funkcjonalnie z nimi związane? Czy też ww. robot jest elementem robotów przemysłowych?

g)jeżeli ww. robot jest elementem robotów przemysłowych proszę podać ich rodzaj, tj. co to są za maszyny/urządzenia?

Wózki, które Spółka nabywa, może nabyć lub też wytworzyć we własnym zakresie:

a)to robot automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i stacjonarny lub mobilny, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadający właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych,

b)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

c)połączony jest z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

d)monitorowany jest za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń – Wózki AGV produkowane przez SEW monitorowane są głównie przez skanery bezpieczeństwa zapewniające wymagane normami bezpieczeństwo pracy ale też będące urządzeniami niezbędnymi do realizacji funkcji pracy autonomicznej (nawigacja wózka w przestrzeni). Co więcej stan pracy wózka oraz ładunku i urządzeń z nim współpracujących na bieżąco monitorowany jest przez sterownik bezpieczeństwa i czujniki do niego podłączone (np. ultradźwiękowe czy indukcyjne oraz wspomniane wyżej skanery bezpieczeństwa). Sam stan pracy wózka wymagany do realizacji jego pracy ewaluowany jest w sterowniku logicznym i na podstawie tych informacji oraz zadanego z systemu nadrzędnego zadania wózek może wykonywać zadania do których został przewidziany.

e)zintegrowany jest z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym

f)posiada maszyny i urządzenia peryferyjne, funkcjonalnie z nimi związane? Czy też ww. robot jest elementem robotów przemysłowych - Firma SEW produkuje wózki AGV w oparciu o wspólną platformę na którą nabudowywane są dodatkowe urządzenia. Może to być manipulator przemysłowy - wtedy wózek pełni funkcję tzw. cobota (co-robot - robot wspomagający pracownika), może to być przenośnik, stół podnoszony lub obrotowy lub ich kombinacje (wózek pełni rolę logistyczną) lub też może być platformą do dowolnego zabudowania w miarę potrzeb. W każdej ze swoich wersji wózek może współpracować z innymi maszynami stacjonarnymi lub mobilnymi np. przeprowadzając automatyczny transfer towaru z przenośnika, przemieszczać się pomiędzy stanowiskami produkcyjnymi czy podążając za pracownikiem jako mobilny stół roboczy,

g)Firma SEW produkuje wózki AGV w oparciu o wspólną platformę na którą nabudowywane są dodatkowe urządzenia. Może to być manipulator przemysłowy - wtedy wózek pełni funkcję tzw. cobota (co-robot - robot wspomagający pracownika), może to być przenośnik, stół podnoszony lub obrotowy lub ich kombinacje (wózek pełni rolę logistyczną) lub też może być platformą do dowolnego zabudowania w miarę potrzeb. W każdej ze swoich wersji wózek może współpracować z innymi maszynami stacjonarnymi lub mobilnymi np. przeprowadzając automatyczny transfer towaru z przenośnika, przemieszczać się pomiędzy stanowiskami produkcyjnymi czy podążając za pracownikiem jako mobilny stół roboczy.

Wózek AGV firmy SEW może być funkcjonalną częścią robota przemysłowego służąc jako platforma jezdna dla manipulatorów wieloosiowych współpracujących z pracownikiem lub stanowiących dynamicznie konfigurowalną część stanowiska produkcyjnego.

Pytanie

Czy nabywane i oferowane przez Wnioskodawcę wózki spełniają definicję robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., a co za tym idzie uprawniają do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabywane i oferowane wózki, o których mowa w stanie faktycznym spełniają definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., a co za tym idzie uprawniają do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Zgodnie z art. 38eb ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Definicja robota przemysłowego wynika z art. 38eb ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Zgodnie z tym przepisem przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Natomiast, zgodnie z ust. 4 tego przepisu, przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

3)tory jezdne;

4)słupowysięgniki;

5)obrotniki;

6)nastawniki;

7)stacje czyszczące;

8)stacje automatycznego ładowania;

9)stacje załadowcze lub odbiorcze;

10)złącza kolizyjne;

11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

W myśl art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

W ocenie Wnioskodawcy, wózek będący przedmiotem niniejszego wniosku spełnia wszystkie wyżej wskazane przesłanki, tj. w szczególności stanowi maszynę:

a)fabrycznie nową,

b)automatycznie sterowaną,

c)programowalną,

d)wielozadaniową,

e)mobilną,

f)o co najmniej 3 stopniach swobody,

g)posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych.

Dodatkowo robot ten (wózek):

a)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania (poprzez sieć WLAN),

b)jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów (poprzez logistic controller SAP - ERP),

c)jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń (poprzez czujniki i skanery, nadzorowania położenia i prędkości oraz poprzez zdalną diagnostykę systemu nadrzędnego),

d)jest przeznaczony do zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Jednostka centralna wózka odbiera i przekazuje dane do serwera systemu informatycznego oraz współpracuje z systemem informatycznym zarządzającym bazą danych i siecią urządzeń peryferyjnych i wykonawczych.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, użyte w definicji robota przemysłowego sformułowanie „procesy produkcyjne” oznacza całokształt działań gospodarczych podejmowanych w przedsiębiorstwie, które są niezbędne w celu zaoferowania na rynku towaru, produktu lub usługi i obejmuje między innymi procesy technologiczne, transportowe czy związane ze składowaniem (magazynowaniem). Koniec procesu produkcyjnego występuje, kiedy wszystkie konieczne elementy zostały osiągnięte i otrzymany zostanie wyrób finalny (w postaci produktu, towaru lub usługi).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, zakres podmiotowy ulgi obejmuje szerokie spektrum przedsiębiorców nie tylko przedsiębiorstwa produkcyjne, ale także dystrybucyjne i inne o ile w procesie produkcyjnym wykorzystują roboty przemysłowe.

Tym samym, dla zastosowania analizowanej ulgi, zgodnie z wyżej przedstawioną wykładnią, należy uznać, że: produkt (robot przemysłowy) w rozumieniu przepisu art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., powinien być rozumiany szeroko, tj. obejmuje m.in. także towary (nabywane przez podatnika w celu odprzedaży).

Dodatkowo proces produkcyjny, o którym mowa w art. 38eb tej ustawy, należy rozumieć szeroko, tj. na ww. proces składają się wszelkie procesy związane z działalnością gospodarczą podatnika, w tym także procesy logistyczne czy magazynowe związane z działalnością dystrybucyjną, czy usługową. Parafrazując definicję robota przemysłowego za urządzenie to rozumie się automatycznie sterowaną (w przypadku wózka warunek spełniony przez oprogramowanie i wykonywanie komend z systemu nadrzędnego oraz brak konieczności prowadzenia wózka przez operatora), programowalną (w przypadku wózka warunek spełniony przez oprogramowanie), wielozadaniową (w przypadku wózka warunek spełniony przez zastosowanie 1 typu wózka do transportu w różnych obszarach zakładu produkcyjnego i/lub przez możliwość produkcji na wózku po jego odpowiednim przezbrojeniu), i stacjonarną lub mobilną maszynę (wózek - mobilny), o co najmniej 3 stopniach swobody (ruch przód-tył (1 stopień), obrót wokół osi (2 stopień), ruch góra-dół w przypadku zastosowania podnośnika (3ci stopień), ruch poprzeczny w przypadku zastosowania przenośnika rolkowego, ruch poprzeczny w przypadku platformy omnikierunkowej), posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania (warunek spełniony);

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów (warunek spełniony);

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń (warunek spełniony);

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika (warunek do spełnienia w ramach danych okoliczności).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy nabywany i oferowany wózek spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., a w konsekwencji nabycie tego typu wózka stanowi nabycie robota przemysłowego, a to na warunkach wskazanych w art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. daje prawo do zastosowania ulgi określonej tym przepisem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W art. 38eb ust. 2 updop wymieniono jakie wydatki zalicza się do wydatków na robotyzację, są to m.in. koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń peryferyjnych, koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prawidłowego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych, koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów i innych środków trwałych itp. Zdefiniowano pojęcie robota przemysłowego a także określono co należy rozumieć przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych.

Według art. 38eb ust. 2 updop:

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1)koszty nabycia fabrycznie nowych:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie z art. 38eb ust. 8 updop:

w zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

W myśl art. 18d ust. 5 updop:

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 updop, przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie.

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że za robota przemysłowego uznaje się taką maszynę, która powinna mieć zastosowanie przemysłowe.

W przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach updop nie zostało zdefiniowane wyrażenie „dla zastosowań przemysłowych”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN „przemysł” został zdefiniowany jako „produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych”.

Można także sięgnąć do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, gdzie „przemysł” został zdefiniowany jako: „ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)”.

Kolejną definicję przemysłu możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „przemysł” jako: „działalność polegająca na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych”.

Z wyżej wymienionych definicji wynika, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju produktów (towarów).

W przypadku ulgi na robotyzację pojęcia „przemysł” oraz „zastosowania przemysłowe” powinny być rozumiane wyłącznie jako zastosowanie w przemyśle rozumianym jako ścisła produkcja (wytwarzanie) towarów, a nie szeroko.

Wskazać również należy, że z literalnego brzmienia art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop, wynika że za koszty uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych. Tak więc, produkowane przez Spółkę wózki AGV nie spełnią koncepcji przepisu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop.

Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w doktrynie oraz orzecznictwie sądów administracyjnych wszelkie ulgi podatkowe należy traktować jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. poz. 483 ze zm.), a w konsekwencji przepisy regulujące ulgi i zwolnienia podatkowe, należy interpretować w sposób ścisły i precyzyjny, a nie w sposób rozszerzający (wyroki NSA: z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 649/08; z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 650/08; z 12 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 374/10; z 28 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1781/10; z 27 października 2016 r. sygn. akt II FSK 2795/14).

Potwierdzeniem powyższego są założenia leżące u podstaw powstania omawianej ulgi wyrażone przez Ministerstwo Finansów w objaśnieniach umieszczonych na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/niskiepodatki/przedsiebiorca-niskie-podatki/ulgi-na-innowacje-niskie-podatki/ulga-na-robotyzacje-przemyslowa-niskie-podatki/, w których wskazano, że: „Ulga na robotyzację przemysłową jest skierowana do firm, które chcą usprawnić produkcję przez zastosowanie robotów przemysłowych. (…) Roboty przemysłowe pozwolą uzupełnić braki kadrowe przy pracach ciężkich, monotonnych i wykonywanych w szkodliwych warunkach. Częściowa automatyzacja produkcji będzie nie tylko tańsza, ale także bezpieczniejsza z punktu widzenia pracowników (np. wypadki, pandemia, upały). Dzięki efektywniejszemu parkowi maszynowemu, polskie firmy zwiększą zakres swojej produkcji i zatrudnią więcej wykwalifikowanych pracowników, którym będą mogły zaoferować lepsze warunki pracy, w tym także finansowe”.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w wózki AGV będące przedmiotem wniosku, nabywane i wykorzystywane w działalności Wnioskodawcy, będą wypełniały definicję zawartą w art. 38eb ust. 3 updop, ponieważ będą wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych.

Natomiast, nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że wózki AGV nabywane i oferowane, a także produkowane przez Spółkę, będą wypełniały definicję zawartą w art. 38eb ust. 3 updop, ponieważ nie będą wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych w działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić więc należy, że koncepcja przepisu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop, nie zostanie przez Państwa zrealizowana w sytuacji, gdy nabywane i oferowane, a także produkowane przez Spółkę wózki AGV, nie będą wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 38eb ust. 3 updop, a także nie będą stanowiły kosztów nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop.

W opisie stanu faktycznych Wnioskodawca wskazał, że Spółka nie osiąga dochodów w specjalnej strefie ekonomicznej. Niemniej jednak rozważane jest osiąganie dochodów również w specjalnej strefie ekonomicznej. Wózki, o których mowa we wniosku będą wykorzystywane w działalności prowadzonej poza specjalną strefą ekonomiczną, a w przyszłości mogą być wykorzystywane również w ramach działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Zauważyć należy, że z cytowanego powyżej art. 38eb ust. 6 updop, wynika, że w zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 6.

Natomiast, w myśl art. 18d ust. 6 updop,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W związku z tym, prawo do stosowania ulgi na robotyzację przysługuje jedynie w odniesieniu do tych kosztów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a.

Reasumując, stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy nabywane i oferowane przez Wnioskodawcę wózki spełniają definicję robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 updop, a co za tym idzie uprawniają do zastosowania ulgi, o której mowa w art. 38eb updop, w części dotyczącej:

-wózków AGV nabytych oraz wykorzystywanych dla zastosowań przemysłowych w działalności gospodarczej Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe,

-w pozostałym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00