Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.254.2023.1.MC

Zwolnienie od podatku VAT usług kursów językowych przez platformę online.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla nauki języków obcych on-line za pośrednictwem Platformy do samodzielnej nauki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego, polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym zakresem jest nauczanie języków obcych zgodnie z klasyfikacją PKD „85.59.A Nauka języków obcych”. Wnioskodawca tworzy narzędzia wspierające naukę języków obcych i dostarcza platformę językową online do samodzielnej nauki (dalej: „Platforma”). Platformę można uruchomić w przeglądarce internetowej lub na urządzeniu mobilnym z dostępem do Internetu. Nauczanie języków obcych odbywa się wyłącznie przez Internet, z wykorzystaniem Platformy (świadczenie przez Spółkę tych usług w obecnym kształcie nie jest zatem możliwe bez wykorzystania technologii informatycznej).

Korzystanie z Platformy możliwe jest po założeniu na niej indywidualnego konta, na którym będą zapisywane zakupione treści szkoleniowe oraz postępy nauki danej osoby. Kursy dostępne na Platformie udostępniane są użytkownikom za opłatą na określony okres czasu  w zależności od wybranego abonamentu. Każda osoba, która wykupi abonament na dostęp do kursu, może bez ograniczeń (w każdym miejscu, gdzie ma dostęp do komputera lub urządzenia mobilnego połączonego z Internetem, przez całą dobę, 7 dni w tygodniu), korzystać z udostępnionych w jego ramach materiałów przez opłacony okres czasu.

Stroną umowy o świadczenie przez Spółkę usług w zakresie zapewnienia dostępu do Platformy mogą być zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jak również podmioty prowadzące taką działalność. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w ramach zakupionej usługi może umożliwić korzystanie z Platformy swoim pracownikom, współpracownikom lub innym osobom z nim związanymi. W takiej sytuacji podmiot ten pokrywa koszt usługi, jednakże jej końcowym odbiorcą i faktycznym posiadaczem konta na Platformie jest osoba fizyczna, która musi samodzielnie je założyć.

Poprzez uzyskanie dostępu do Platformy użytkownik w zależności od wybranego rodzaju kursu będzie mógł korzystać m.in. z opracowanych przez Wnioskodawcę treści, na które składają się m.in. teksty, gry językowe, różnego rodzaju ćwiczenia doskonalące umiejętność posługiwania się wybranym językiem, słownik internetowy. Kurs językowy realizowany  w tym wariancie stanowić będzie produkt w formie cyfrowej a jego świadczenie będzie zautomatyzowane tzn. będzie odbywać się bez udziału nauczyciela. W ramach wykupionego abonamentu użytkownik ma możliwość przerabiania materiałów oraz danych jednostek lekcyjnych, powtarzania słownictwa, wykonywania zadań, a także sprawdzania swoich postępów w nauce rozwiązując zamieszczone na Platformie testy. Chociaż materiały edukacyjne publikowane na Platformie są przygotowywane przez wykwalifikowanych nauczycieli oraz native speakerów, to użytkownicy uczą się samodzielnie, bez udziału prowadzącego lektora. Udostępniane na Platformie testy i ćwiczenia są w całości sprawdzane przez system i nie są oceniane przez nauczyciela. Nauka jest więc w pełni samodzielna, a wszystkie materiały udostępniane są po wykupieniu wybranego abonamentu. Stopień zaawansowania dostępnych na określonym poziomie treści został przygotowany zgodnie ze skalą Rady Europy i pokrywa się również z treścią proponowaną przez nauczycieli w ramach „tradycyjnego nauczania”.

Co więcej, użytkownicy Platformy mogą wypowiadać się na forum, gdzie wraz z innymi kursantami mają przestrzeń do wymieniania się wątpliwościami i spostrzeżeniami związanymi z nauką. Treści publikowane na Platformie są nadzorowane przez pracowników Spółki – administratora forum oraz nauczyciela, którzy reagują w przypadku naruszenia regulaminu lub zamieszczania błędnych wypowiedzi.

Jednocześnie Spółka chciałaby zaznaczyć, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty  w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym.

Udostępnione przez Platformę kursy językowe nie stanowią świadczonych przez nauczycieli usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Usługi świadczone na rzecz klientów indywidualnych nie wpisują się również w usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Zasadniczo klienci Spółki mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce (mogą również mieć miejsce przypadki świadczenia usług dla podmiotów poza terytorium Polski). W celu rozliczenia VAT należnego od usług wykonanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z innych państw członkowskich, Spółka od (…) 2015 r. korzysta z procedury szczególnej rozliczania VAT (obecnie tzw. One Stop Shop, dalej: „OSS”). Cały obrót z tytułu usług świadczonych na rzecz konsumentów z innych państw członkowskich jest raportowany przez Spółkę w ramach systemu OSS (tj. poza plikiem JPK_V7). Przy czym niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie opodatkowania usług, dla którego miejscem świadczenia zgodnie z ustawą o VAT jest Polska.

Spółka wskazuje, że powyżej przedstawiony stan faktyczny będzie kontynuowany  w przyszłości.

Pytania

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym, wnoszą Państwo o udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie:

Czy usługi nauki języków obcych za pomocą Platformy świadczone przez Spółkę na rzecz:

·osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

·podatników VAT z siedzibą działalności lub stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej zlokalizowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

mogą podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, usługi nauki języków obcych za pomocą Platformy świadczone na rzecz:

(1) osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

(2) podatników VAT z siedzibą działalności lub stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej zlokalizowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT. Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższej regulacji zwalnia się z podatku VAT usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Przepisy ustawy o VAT w zakresie miejsca świadczenia usług

Zasadniczo dla potrzeb regulacji w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług dla celów VAT przez podatnika rozumie się zgodnie z art. 28a ustawy o VAT:

·podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust 6,

·osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników VAT miejscem opodatkowania jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (art. 28b ust. 1 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Odmienne regulacje dotyczą sytuacji, w których usługi są świadczone na rzecz osoby niebędącej podatnikiem. Zasadniczo, zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz  art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Z uwagi na charakter usług będących przedmiotem niniejszego wniosku należy zauważyć, że ustawodawca przewidział szczególne zasady określania miejsca opodatkowania dla usług elektronicznych świadczonych na rzecz konsumentów. W myśl art. 28k ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, z wyjątkiem sytuacji wskazanych w art. 28k ust. 2 ustawy o VAT (możliwość opodatkowania takich usług w Polsce do określonego w przepisach limitu wartości sprzedaży). Z uwagi na to, że od 1 kwietnia 2015 r. Spółka korzysta z procedury szczególnej rozliczania VAT Spółka raportuje cały obrót z tytułu usług świadczonych na rzecz konsumentów z innych państw członkowskich w ramach systemu OSS (tj. poza plikiem JPK_V7).

W świetle powyższych regulacji w przypadku Spółki opodatkowaniu VAT w Polsce będzie podlegało świadczenie przez Spółkę usług na rzecz następujących podmiotów:

·osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

·podatników VAT z siedzibą działalności lub stałym miejscem prowadzenia działalności zlokalizowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy ustawy o VAT w zakresie zwolnienia dla usług nauczania języków obcych

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT zwolnienie od VAT stosuje się do usług nauczania języków obcych oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 tej ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od VAT usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT zwolnieniem objęte są usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z kolei w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT ze zwolnienia od VAT mogą korzystać usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione  w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, o ile spełniają następujące warunki:

a)prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)są finansowanie w całości ze środków publicznych.

Powyższym zwolnieniem objęte jest również świadczenie usług i dostawa towarów ściśle  z tymi usługami związane.

Regulacje w zakresie usług świadczonych drogą elektroniczną

Z uwagi na fakt, że będące przedmiotem niniejszego wniosku nauczanie języków obcych odbywa się wyłącznie przez Internet, z wykorzystaniem Platformy, zasadne jest również przywołanie regulacji dotyczących usług elektronicznych.

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy o VAT przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 Rozporządzenia Wykonawczego.

Na podstawie art. 7 ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w Dyrektywie VAT, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 pkt f) Rozporządzenia Wykonawczego powyższa definicja obejmuje w szczególności usługi wyszczególnione w załączniku I.

Przy czym w pkt 5 Załącznika I Rozporządzenia Wykonawczego wymieniono następujące czynności:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagającego żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Jednocześnie w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia Wykonawczego wskazano czynności, do których definicja usług świadczonych drogą elektroniczną nie ma zastosowania (przy czym żadne  z wyłączeń nie znajduje zastosowania do usług będących przedmiotem niniejszego wniosku).

Należy zauważyć, że zgodnie art. 98 ust. 1 i 2 Dyrektywy VAT państwa członkowskie mogą zasadniczo wprowadzić „stawki obniżone” i „zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie”. Kategorie towarów i usług dla których krajowy ustawodawca może wprowadzić takie preferencyjne opodatkowanie zostały wymienione  w załączniku nr III do Dyrektywy VAT. Przy czym lista ta nie obejmuje usług z zakresu edukacji, dla których ustawodawca unijny przewidział zwolnienie przedmiotowe od VAT (tzw. zwolnienie bez prawa do odliczenia). Należy zauważyć, że w myśl art. 98 ust. 3 Dyrektywy VAT do usług świadczonych drogą elektroniczną nie można stosować „stawek obniżonych” i „zwolnień z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie”. Oznacza to, że Dyrektywa VAT nie wyłącza wprost możliwości stosowania zwolnienia od VAT do usług zwolnionych przedmiotowo (np. usług edukacyjnych), które świadczone są drogą elektroniczną. Zwolnienie przedmiotowe z VAT jest bowiem inną kategorią niż „stawka obniżona” i „zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie”.

Możliwość zastosowania zwolnienia od VAT do usług objętych niniejszym Wnioskiem

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego objętego niniejszym wnioskiem, w ocenie Wnioskodawcy, świadczona przez niego usługa nauki języków obcych za pomocą Platformy podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Zgodnie z przywołanym powyżej brzmieniem powyższej regulacji, zwolnione z VAT są usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z nimi związane, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy o VAT.

Jak wskazano, Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe. Spółka nie jest również uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz instytutem badawczym. Udostępnione przez Platformę kursy językowe nie stanowią również świadczonych przez nauczycieli usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Ponadto, usługi świadczone przez Spółkę na rzecz klientów indywidualnych nie wpisują się w pojęcie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W świetle powyższego usługi świadczone przez Spółkę nie mogą korzystać ze zwolnień określonych w regulacjach art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 oraz 29 ustawy VAT.

Należy zatem przeanalizować, czy objęta niniejszym wnioskiem usługa nauki języków obcych za pomocą Platformy będzie mogła korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 28 ustawy o VAT.

Na wstępie należy zauważyć, że regulacja ta odnosi się wprost do czynności nauki języków obcych oraz dostawy towarów i usług ściśle z nią związanych. Zakres zwolnienia został więc scharakteryzowany wyłącznie poprzez odniesienie do faktycznego przedmiotu wykonywanych usług (tj. nauki języków obcych, tak jak ma to miejsce w przypadku usług objętych niniejszym wnioskiem).

Ustawodawca nie uzależnił możliwości stosowania powyższego zwolnienia od żadnej przesłanki podmiotowej, co oznacza, że nie jest istotny status podmiotu świadczącego usługę, czy status podmiotu będącego nabywcą usługi. Tym samym zwolnienie to ma charakter wyłącznie przedmiotowy (por. T. Michalik, VAT. Komentarz, Wyd. 16, Warszawa 2021). Nie ma przy tym również znaczenia cel, w którym świadczone są usługi. W związku  z tym zwolnieniem będzie objęta zarówno hobbystyczna nauka języków obcych, jak również nauka do celów zawodowych (por. J. Martini, P. Skorupa, M. Wojda, Podatek od towarów  i usług. Komentarz, Wyd. 1. Warszawa 2014).

Odnosząc się do formy świadczenia usług przez Wnioskodawcę, w ocenie Spółki, usługi świadczone za pomocą Platformy spełniają przywołaną na wstępie definicję usług świadczonych drogą elektroniczną w rozumieniu Dyrektywy VAT.

Niemniej podkreślenia wymaga to, że regulacja art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT nie precyzuje w jakiej formie powinno odbywać się przekazywanie wiedzy z zakresu nauki języków obcych aby taka usługa mogła korzystać ze zwolnienia od VAT. W szczególności ustawodawca nie wprowadził warunku aby takie nauczanie musiało odbywać przy fizycznej obecności uczestników zajęć czy nauczyciela. Zatem w ocenie Spółki, powyższym zwolnieniem objęte będzie zarówno nauczanie świadczone w sposób tradycyjny  (tj. stacjonarnie, na żywo), jak i online, tj. bez fizycznego kontaktu uczestnika z lektorem, tak jak w przypadku Spółki. Dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia nie ma zatem znaczenia, w jaki sposób podmiot prowadzi naukę języków obcych. W szczególności nie ma podstaw, aby wyłączyć z zakresu powyższego zwolnienia usługi nauczania języków obcych świadczone na odległość w ramach usług elektronicznych (podobnie: A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, wyd. XVI, WKP 2022).

Należy zauważyć, że przepisy Dyrektywy VAT nie wykluczają możliwości zastosowania zwolnienia od VAT dla czynności spełniających definicję usług elektronicznych. Przywołane na wstępie regulacje Dyrektywy VAT wskazują jedynie, że do usług świadczonych drogą elektroniczną zasadniczo nie stosuje się „stawek obniżonych” oraz „zwolnienia z prawem do odliczenia”. Przy czym na gruncie polskich regulacji przez stawkę obniżoną należy rozumieć jedynie stawkę VAT w wysokości 5% i 8%. Z kolei odpowiednikiem unijnej konstrukcji zwolnienia z prawem do odliczenia jest wskazana w ustawie o VAT stawka w wysokości 0%. Stawka ta ma charakter szczególny z uwagi na to, że sprzedaż jej podlegająca jest nadal traktowana jako sprzedaż opodatkowana, co umożliwia zasadniczo sprzedawcy odliczenie podatku naliczonego od zakupów z nią związanych. Oznacza to, że pojęcie stawki 0% VAT nie jest tożsame z pojęciem standardowego zwolnienia od VAT, które uniemożliwia dokonanie takiego odliczenia (czynności objęte zwolnieniem od VAT nie są bowiem uznawane za czynności opodatkowane VAT). Mając na uwadze takie rozróżnienie rozumienia poszczególnych stawek VAT, należy wskazać, że regulacje Dyrektywy VAT nie wyłączają możliwości stosowania standardowych zwolnień od VAT w odniesieniu do kategorii usług świadczonych drogą elektroniczną (wyłączenie dotyczy bowiem jedynie stawek obniżonych i zwolnień z prawem do odliczenia).

Ponadto Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę na to, że na przestrzeni ostatnich lat nastąpiła istotna zmiana w zakresie sposobu świadczenia usług tj. większość usług świadczonych do tej pory w sposób tradycyjny obecnie jest świadczona na odległość przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych. Dzieje się tak nie tylko z powodu postępu technologicznego, ale także w wyniku pandemii koronawirusa, która pokazała jak wiele dziedzin biznesu i życia codziennego może odbywać się na odległość za pomocą Internetu. Przykładem jest nie tylko rozpatrywana nauka języków obcych online czyli szeroko pojęte usługi edukacyjne, ale również usługi medyczne. Należy zauważyć, że sam fakt świadczenia takich usług drogą elektroniczną zasadniczo nie zmienia ich istoty i celu dla nabywcy. Pojęcie usługi elektronicznej powinno więc zostać odniesione wyłącznie do formy świadczenia usługi, a nie do jej treści. Tym samym fakt świadczenia danej usługi drogą elektroniczną nie może skutkować zmianą kwalifikacji prawnej takiej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy o VAT a w szczególności regulacji w zakresie zwolnień od VAT. Powyższe, w ocenie Wnioskodawcy oznacza, że świadczona przez Spółkę usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną.

Biorąc pod uwagę powyższe, ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT mogą korzystać wszystkie podmioty realizujące naukę języków obcych dokonywaną w każdej formie, bez względu na sposób przekazywania tej wiedzy.

W świetle powyższego Spółka stoi na stanowisku, że objęta niniejszym wnioskiem usługa nauczania języków obcych za pomocą Platformy internetowej, stanowiąca usługę elektroniczną, świadczona na rzecz:

·osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

·podatników VAT z siedzibą działalności lub stałym miejscem prowadzenia działalności zlokalizowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w bieżących interpretacjach indywidualnych, które odnoszą się wprost do usług nauczania języków obcych świadczonych drogą elektroniczną.

Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „KIS”) w interpretacji indywidualnej z 25 października 2021 r., nr 0114-KDIP1-2.4012.396.2021.1.SST, potwierdził możliwość zastosowania powyższego zwolnienia do usługi polegającej na udzieleniu dostępu do dedykowanej platformy z materiałami edukacyjnymi do nauki języka angielskiego. Przy czym praca kursanta na takiej platformie, podobnie jak w przypadku usług objętych niniejszym wnioskiem, była w pełni samodzielna i nie była w żaden sposób monitorowana ani nadzorowana przez lektora. Pomimo uznania powyższych usług za spełniające definicję usług elektronicznych Dyrektor KIS stwierdził, że usługi nauczania języków obcych mogą korzystać ze zwolnienia z VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Podobne stanowisko Dyrektor KIS zajął w interpretacji indywidualnej z 17 maja 2022 r.,  nr 0114-KDIP4-2.4012.154.2022.1.AA. Co prawda interpretacja ta odnosi się do kursów językowych w formie lekcji wideo rozpowszechnianych za pomocą strony internetowej, niemniej Organ uznał, że bez względu na to, że spełniają one definicję usług elektronicznych, stanowią one nadal usługi nauczania języków obcych, a tym samym mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Dyrektor KIS wskazał przy tym, że: „Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy. Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną.  W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT”.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej: z 22 maja 2019 r.,  nr 0112-KDIL1-3.4012.149.2019.2.JN, z 15 kwietnia 2022 r., nr 0113-KDIPT1-1.4012.54.2022.2.RG oraz WSA w Krakowie w wyroku z 24 czerwca 2021 r., (sygn. akt I SA/Kr 546/21).

W świetle powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w interpretacji indywidualnej, o którą występuje złożonym wnioskiem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:

Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa  w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77  z 23.03.2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:

Ust. 1 obejmuje w szczególności:

a.ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b.usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c.usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d.odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e.pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f.usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ust. 1 nie ma zastosowania do:

a.usług nadawczych;

b.usług telekomunikacyjnych;

c.towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d.płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e.materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f.płyt CD i kaset magnetofonowych;

g.kaset wideo i płyt DVD;

h.gier na płytach CD-ROM;

i.usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j.usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k.usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l.hurtowni danych off-line;

m.usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n.usług centrum wsparcia telefonicznego;

o.usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p.konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q.(uchylona)

r.(uchylona)

s.(uchylona)

t.biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u.zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a.automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b.ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Brzmienie powołanych uregulowań wskazuje na to, że aby daną usługę uznać za usługę elektroniczną musi wystąpić sytuacja, w ramach której:

jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,

jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,

jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, a usługa ta nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.

Zatem, do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się jedynie usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi) oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Ponadto stosownie do art. 43 ust.1 pkt 29 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.finansowane w całości ze środków publicznych

 – oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

We wniosku podali Państwo, że jesteście spółką prawa polskiego, polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym zakresem jest nauczanie języków obcych zgodnie z klasyfikacją PKD „85.59.A Nauka języków obcych”. Tworzycie Państwo narzędzia wspierające naukę języków obcych i dostarczacie platformę językową online do samodzielnej nauki (dalej: „Platforma”).

Poprzez uzyskanie dostępu do Platformy użytkownik w zależności od wybranego rodzaju kursu będzie mógł korzystać m.in. z opracowanych przez Państwa treści, na które składają się m.in. teksty, gry językowe, różnego rodzaju ćwiczenia doskonalące umiejętność posługiwania się wybranym językiem, słownik internetowy. Kurs językowy realizowany w tym wariancie stanowić będzie produkt w formie cyfrowej a jego świadczenie będzie zautomatyzowane tzn. będzie odbywać się bez udziału nauczyciela. W ramach wykupionego abonamentu użytkownik ma możliwość przerabiania materiałów oraz danych jednostek lekcyjnych, powtarzania słownictwa, wykonywania zadań, a także sprawdzania swoich postępów  w nauce rozwiązując zamieszczone na Platformie testy. Chociaż materiały edukacyjne publikowane na Platformie są przygotowywane przez wykwalifikowanych nauczycieli oraz native speakerów, to użytkownicy uczą się samodzielnie, bez udziału prowadzącego lektora. Udostępniane na Platformie testy i ćwiczenia są w całości sprawdzane przez system i nie są oceniane przez nauczyciela. Nauka jest więc w pełni samodzielna, a wszystkie materiały udostępniane są po wykupieniu wybranego abonamentu. Stopień zaawansowania dostępnych na określonym poziomie treści został przygotowany zgodnie ze skalą Rady Europy i pokrywa się również z treścią proponowaną przez nauczycieli w ramach „tradycyjnego nauczania”.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów  i usług dla nauki języków obcych on-line za pośrednictwem Platformy do samodzielnej nauki świadczone przez Spółkę na rzecz:

·osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

·podatników VAT z siedzibą działalności lub stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej zlokalizowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W tym miejscu należy podkreślić, że rozporządzenie 282/2011 wyraźnie wskazuje jakie usługi edukacyjne są usługami elektronicznymi, a jakie nie są.

W świetle definicji zawartej w ww. rozporządzeniu, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć, polegające na sprzedaży kursów językowych online w formie wcześniej przygotowanych filmów, których dystrybucja jest zautomatyzowana oraz brak jest bezpośredniej interakcji pomiędzy nauczycielem a uczestnikiem kursu, będą stanowiły usługi elektroniczne spełniające kryteria wskazane w punkcie 5 lit. a załącznika  I do rozporządzenia 282/2011.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.):

Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wskazać należy, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych. Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy. Zatem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

Z analizy przedstawionego wyżej art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy, wynika że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, mogą również korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, zwolnione są również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

We wniosku wskazali Państwo że, Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty  w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym. Udostępnione przez Platformę kursy językowe nie stanowią świadczonych przez nauczycieli usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Usługi świadczone na rzecz klientów indywidualnych nie wpisują się również w usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Nie mogą więc Państwo skorzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W Państwa przypadku nie znajduje również zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż jak wskazali Państwo, opisane kursy nie są usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym, ani wyższym.

Ponadto, świadczone przez Państwa usługi nie korzystają również ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ponieważ z opisu sprawy wynika, że opisane kursy nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Mając na uwadze, że świadczone przez Państwa usługi w zakresie sprzedaży online kursów językowych nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 ani 29 ustawy – należy przeanalizować możliwość zwolnienia tych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Należy stwierdzić, że kursy językowe udostępniane przez Państwa za pomocą specjalnej Platformy internetowej, bez względu na to, czy będą stanowiły usługi elektroniczne, stanowią usługi nauczania języków obcych, a zatem mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Należy wskazać, że kursy językowe w formie elektronicznej (bez bezpośredniej interakcji pomiędzy prowadzącym a uczestnikiem kursu) rozpowszechniane za pomocą strony internetowej/przystosowanej Platformy nadal są traktowane jako edukacja, tj. nauczanie języków obcych i w związku z tym mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Reasumując, mają/będą mieli Państwo możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla nauki języków obcych on-line za pośrednictwem Platformy do samodzielnej nauki, świadczone przez Spółkę zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jak i podatników VAT z siedzibą działalności lub stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej zlokalizowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wobec powyższego Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00