Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.265.2023.2.ENB

Możliwość skorzystania z ulgi na powrót.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – 18 czerwca 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W lipcu 2017 r. wyleciała Pani do Chińskiej Republiki Ludowej (dalej jako ChRL) na studia magisterskie. Otrzymała Pani pozwolenie na pobyt na terytorium ChRL na okres od sierpnia 2017 r. do lipca 2019 r. W okresie od sierpnia 2017 r. do lipca 2019 r. mieszkała oraz studiowała Pani w mieście Z. w Chinach. Do Polski przylatywała Pani w odwiedziny do rodziny i przyjaciół w 2018 i 2019 r., a centrum interesów osobistych posiadała Pani w ChRL.

W grudniu 2018 r. wyszła Pani za mąż za obywatela ChRL. W czerwcu 2019 r. ukończyła Pani studia magisterskie na Uniwersytecie Z. i przeprowadziła się do miasta O. do męża. W lipcu 2019 r. przyleciała Pani na krótkie odwiedziny do Polski i po paru tygodniach wróciła Pani do Chin na wizie Q1. Następnie otrzymała Pani pozwolenie na pobyt wydane w O. na okres od 1 sierpnia 2019 r. do 31 lipca 2020 r. W tym okresie (od 2019 r. do 2020 r.) przyleciała Pani w odwiedziny do Polski raz. Pozwolenie na pobyt dla osoby będącej członkiem rodziny obywatela ChRL w latach 2020-2022 przedłużała Pani dwukrotnie na terytorium Chin. W międzyczasie do Polski w odwiedziny do rodziny przyleciała Pan raz. Kolejne pozwolenie na pobyt dla osoby będącej członkiem rodziny obywatela ChRL przedłużyła Pani w Chinach w 2022 r. We wrześniu 2022 r. przeprowadziła się Pani do N., aby podjąć studia doktoranckie na Uniwersytecie N..

W listopadzie 2022 r. powróciła Pani do Polski. Na początku 2023 r. zrezygnowała Pani ze studiów doktoranckich, a w marcu 2023 r. otworzyła Pani własną działalność gospodarczą w Polsce. Reasumując, lata 2017-2022 spędziła Pani w ChRL, a do Polski przylatywała Pani w odwiedziny do rodziny i przyjaciół. W okresie tym centrum interesów osobistych (łącznie z miejscem zamieszkania) posiadała Pani w znaczącej części na terytorium Chin: w latach 2017-2019 jako studentka Uniwersytetu Z., a od 2018 r. również jako żona obywatela ChRL. Zgodnie z przepisami ChRL, jako żona obywatela ChRL posiadająca pozwolenie na pobyt dla członka rodziny obywatela ChRL, nie pracowała Pani, lecz była na utrzymaniu męża i wraz z mężem mieszkała Pani w mieszkaniu należącym do Jego rodziców (dlatego jedynymi dokumentami, które Pani posiada są pozwolenia na pobyt).

Uzupełniając wniosek wyjaśniła Pani, że w roku 2019, 2020, 2021 oraz od początku roku 2022 aż do końca listopada 2022 r., tj. do momentu wylotu z Chin i powrotu do Polski, nie miała Pani centrum interesów osobistych, a tym bardziej gospodarczych w Polsce. Pani centrum interesów osobistych znajdowało się w Chinach. Wraz z współmałżonkiem mieszkała Pani na terytorium Chin, tam również miała Pani powiązania rodzinne (tj. z rodziną męża) i towarzyskie. W latach 2019, 2020, 2021 oraz od początku roku 2022 to właśnie na terytorium Chin podejmowała Pani aktywność społeczną, kulturalną, sportową i edukacyjną. W wyżej wspomnianym przedziale czasowym, w Chinach prowadziła Pani z mężem gospodarstwo domowe. Już od 2017 r., tj. po rozpoczęciu w Chinach studiów magisterskich, przez cały okres Pani pobytu na terytorium Chin, tj. aż do listopada 2022 r., to również w Chinach posiadała Pani 2 konta bankowe, na które otrzymywała Pani stypendia naukowe wypłacane przez organy chińskie w chińskiej walucie RMB.

Biorąc pod uwagę ww. aspekty, fakt, iż w latach 2019, 2020, 2021 oraz od początku 2022 r. przez większą część czasu mieszkała Pani i prowadziła życie jako małżonka obywatela Chin, która wraz z mężem aktywnie uczestniczyła w aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej i edukacyjnej wraz z rodziną męża, przyjaciółmi i znajomymi, uważa Pani, iż Pani centrum interesów życiowych nie było ulokowane w Polsce, a w Chinach. Co więcej, fizycznie, większość czasu przebywała Pani poza terytorium Polski, na terytorium Chin. Mentalnie, również zaasymilowała się Pani z mieszkańcami Chin w miejscowości, w której Pani mieszkała w latach 2019, 2020, 2021 i 2022. Pani centrum interesów życiowych znajdowało się więc poza terytorium Polski. Pomimo tego, iż w roku 2019, 2020, 2021 przylatywała Pani do Polski w odwiedziny do rodziców, to ze względu na obowiązki uczelniane, a później obowiązki małżeńskie, w Polsce przebywała Pani za każdym razem mniej niż 183 dni. W 2019 r. przebywała Pani na terytorium Polski od 1 do 5 stycznia, a następnie od 8 do 29 lipca oraz od 2 do 31 grudnia. W 2020 r. przebywała Pani na terytorium Polski od stycznia do maja 2020 r. W 2021 r. przebywała Pani na terytorium Polski od 25 czerwca do 1 września. W 2022 r. przebywała Pani na terytorium Polski od 28 listopada do 31 grudnia. Wyżej wymienione okresy Pani pobytów na terytorium Polski potwierdzają fakt, iż w ciągu ww. lat podatkowych, tj. w roku 2019, 2020, 2021 i 2022, nie przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni.

W roku podatkowym 2019, 2020, 2021 oraz w okresie od początku 2022 r. do momentu przyjazdu do Polski miała Pani miejsce zamieszkania do celów podatkowych w Chinach zgodnie z prawem wewnętrznym tego kraju oraz lokalnym prawem prowincji (...), w której Pani mieszkała. Na terytorium Chin posiadała bowiem Pani centrum interesów osobistych i w roku podatkowym 2019, 2020, 2021 oraz od początku 2022 r. większą część każdego roku podatkowego przebywała Pani na terytorium Chin. W latach 2019, 2020, 2021 oraz w okresie od początku 2022 r. do momentu przyjazdu do Polski miała Pani stałe miejsce zamieszkania w Chinach, a dokładniej w prowincji (...) w mieście O.. To właśnie tam wraz z mężem mieszkała Pani w ww. latach. To również tam posiadała Pani stałe ognisko domowe, tj. mieszkanie, które wraz z mężem wspólnie urządzili Państwo po ślubie. Pomimo tego, iż pod koniec sierpnia 2022 r. w celu podjęcia studiów doktoranckich, przeprowadziła się Pani do N., gdzie była zameldowana w akademiku (...), to właśnie w mieszkaniu w O. miała Pani większość swoich dóbr materialnych i to właśnie do mieszkania w O. przyjeżdżała Pani na weekendy i święta, aby wspólnie z mężem i chińską rodziną oraz krewnymi spędzać czas. Mieszkanie w O. zdecydowanie było Pani stałym i trwałym ogniskiem domowym, gdzie na stałe mieszkała Pani przez cały okres, wliczając w to lata 2019-2022 pobytu w Chinach.

W latach 2019, 2020, 2021 oraz w okresie od początku 2022 r. do momentu przyjazdu do Polski większość powiązań majątkowych posiadała Pani na terytorium Chin. W ww. latach w Polsce miała Pani jedynie konto bankowe, będące pozostałością z czasów studenckich. Podczas mieszkania i życia w Chinach, na konto to nie wpływały wynagrodzenia, gdyż w okresie tym nie była Pani powiązana zawodowo z Polską. W latach 2019, 2020, 2021 oraz w okresie od początku 2022 r. do momentu przyjazdu do Polski posiadała Pani konto bankowe w (...), które założono Pani w 2017 r. w celu przesyłania stypendium naukowego. W latach 2019, 2020, 2021 oraz w okresie od początku 2022 r. do momentu przyjazdu do Polski, korzystała Pani z oszczędności, które zostały Pani ze stypendium naukowego. Konto to było powiązane z aplikacjami mobilnymi (...), poprzez które Pani mąż oraz jego rodzina przesyłała Pani drobne sumy na codzienne wydatki lub wydatki związane z prowadzeniem gospodarstwa domowego. Zgodnie z chińskim prawem imigracyjnym, w latach 2019, 2020, 2021 oraz w okresie od początku 2022 r. do września 2022 r. dokumentem pozwalającym na przebywanie na terytorium Chin było pozwolenie na pobyt dla osoby mającej powiązania rodzinne w Chinach. W Pani wypadku był to oczywiście współmałżonek o chińskim obywatelstwie. Zgodnie z krajowymi i lokalnymi, tj. prowincjonalnymi, przepisami obowiązującymi w Chinach, mając ww. dokumenty, nie mogła Pani podejmować działalności zawodowej. To właśnie dlatego mąż przejął na siebie obowiązki zawodowe i utrzymanie rodziny, a Pani zajęła się opieką nad gospodarstwem domowym. Stąd też jedynym źródłem Pani utrzymania były pieniądze zaoszczędzone z czasów stypendium naukowego wydawanego przez chińskie instytucje i przelewane na ww. konto w chińskim banku oraz pieniądze na gospodarstwo domowe zapewnione przez męża.

W sierpniu 2022 r. otworzyła Pani w (...) drugie konto, na które od września do listopada 2022 r. miała Pani wypłacane stypendium doktoranckie. Przez okres pobytu w Chinach, również w latach 2019, 2020, 2021 oraz 2022, najpierw miała Pani ubezpieczenie na życie zapewnione przez chińską uczelnię, a później ubezpieczenie prywatne wykupione przez męża w firmie X z oddziałem w N.. Ubezpieczenie to obowiązuje od sierpnia 2019 r. aż do sierpnia 2023 r. W latach 2019, 2020, 2021 oraz w okresie od początku 2022 r. do momentu przyjazdu do Polski to właśnie w Chinach prowadziła Pani aktywność społeczną, kulturalną, czy też sportową. Będąc żoną obywatela Chin, naturalnym było, iż wspólnie uczestniczyli Państwo w życiu rodzinnym i towarzyskim, tj. w spotkaniach, ceremoniach z chińską rodziną, krewnymi, przyjaciółmi i znajomymi. To również na terytorium Chin wspólnie z mężem podróżowali Państwo, uczęszczali do kin, teatrów czy muzeów. Z racji iż w ww. latach znaczną część czasu przebywała Pani w Chinach w mieście O. wraz z mężem, Pani aktywność społeczna, kulturalna, obywatelska, a co za tym idzie centrum interesów życiowych, znajdowało się na terytorium Chin. Od września 2022 r., po podjęciu studiów doktoranckich w N., czynnie brała Pani udział w życiu uczelni, w wydarzeniach akademickich, w kołach sportowych i towarzyskich, które miały miejsce na terytorium Chin. Czynna aktywność w ww. aspektach miała miejsce przez wszystkie ww. lata, tj. lata 2019, 2020, 2021 oraz do listopada 2022 r. W latach 2019, 2020, 2021 oraz w okresie od początku 2022 r. zazwyczaj, a nawet zawsze, przebywała Pani na terytorium Chin. Do Polski przyjeżdżała Pani na krótkie odwiedziny do rodziców. Ze względu na sytuację pandemiczną i surowe restrykcje obowiązujące w Chinach, od 2020 r. mocno ograniczyła Pani podróże, co niejako zmusiło Panią do przebywania na terytorium Chin przez znaczną ilość czasu, zwłaszcza w latach 2020, 2021 do listopada 2022 r. W okresie pandemii, podróżowanie poza granice Chin było czasami niemożliwe, stąd też Pani znaczna obecność poza terytorium Polski, a na terytorium Chin.

W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Posiada Pani tylko i wyłącznie obywatelstwo polskie. Nie posiada Pani certyfikatu rezydencji podatkowej wydanego przez chińską administrację podatkową.

Posiada Pani wyciągi z chińskich kont/aplikacji bankowych z lat 2017-2022, oraz dokumenty potwierdzające pobyt i okresy przebywania na terenie Chin:

a)4 – 31 lipca 2017 r. (wiza turystyczna L wydana w Warszawie, data wlotu na terytorium Chin 4 lipca 2017 t.; wiza studencka X1, data wlotu na terytorium Chin 5 sierpnia 2017 r.);

b)31 sierpnia 2017 r. – 30 lipca 2019 r. (pozwolenie na pobyt wydane w mieście Z. (Chiny) na ten okres, a dokładniej:

-31 sierpnia 2017 r. – 25 czerwca 2018 r. (pieczątki migracyjne: wylot z terytorium Chin 25 czerwca 2018 r.)

-25 lipca 2018 r. – 18 grudnia 2018 r. (pieczątki migracyjne: wlot na terytorium Chin 25 lipca 2018 r.; wylot z terytorium Chin 18 grudnia 2018 r.);

-5 stycznia – 8 lipca 2019 r. (pieczątki migracyjne: wlot na terytorium Chin 5 stycznia 2019 r.; wylot z terytorium Chin 8 lipca 2019 r.).

c)29 lipca 2019 r. – 31 lipca 2020 r. (wiza wjazdowa Q1 do Chin wydana w Warszawie w 2019 r., wlot do Chin 29 lipca 2019 r.; pozwolenie na pobyt wydane w mieście O. (Chiny) na okres 1 sierpnia 2019 r. do 31 lipca 2020 r.), w tym:

-29 lipca 2019 r. – 2 grudnia 2019 r. (wylot z Chin 2 grudnia 2019 r.).

d)6 stycznia 2020 r. – 25 czerwca 2021 r. (wlot do Chin 6 stycznia 2020 r.; pozwolenie na pobyt wydane w mieście O. (Chiny) na okres 19 czerwca 2020 r. do 18 czerwca 2021 r., pozwolenie na pobyt wydane w mieście O. (Chiny) na okres 4 czerwca 2021 r. do 18 czerwca 2022 r.; wylot z Chin 25 czerwca2021r.)

e)2 września 2021 r. – 12 listopada 2022 r.(wlot do Chin 2 września 2021 r.; pozwolenie na pobyt wydane w mieście O. (Chiny) na okres 18 lipca 2022 r. do 15 grudnia 2022 r.; pozwolenie na pobyt wydane w mieście N. (Chiny) na okres 14 września 2022 r. do 28 sierpnia 2023 r.; data wylotu z Chin 28 listopada 2022 r.).

Nie korzystała Pani ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z ulgi na powrót chciałaby Pani skorzystać w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od roku następnego po roku w którym przeniosła Pani swoje miejsce zamieszkania do Polski. Do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej mają zastosowanie przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie

Czy w opisanych okolicznościach jest Pani uprawniona do ulgi na powrót, czyli zwolnienia podatkowego w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT?

Pani stanowisko w sprawie

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej;

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W odniesieniu do warunku 1 podkreśla Pani, iż po przeniesieniu miejsca zamieszkania do Polski podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Spełnia Pani, również warunek numer 2 - bowiem w okresie poprzedzającym 3 lata podatkowe jak również w okresie od stycznia do listopada 2022 r. nie posiadała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Warunek 3 również Pani spełnia, gdyż posiada obywatelstwo polskie.

W odniesieniu do warunku 4, nie jest Pani w stanie uzyskać w Chińskiej Republice Ludowej dokumentu w postaci certyfikatu rezydencji, nie jest to możliwe z uwagi na nieosiąganie dochodów podlegających obowiązkowi podatkowemu. Niemniej jednak podkreśla Pani, iż warunek ten odnosi się do certyfikatu lub innego dokumentu, który potwierdza miejsce zamieszkania do celów podatkowych, co za tym idzie, ustawodawca pozostawia otwarty katalog dowodów, które potwierdzą spełnienie warunku czwartego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy.

Zauważa Pani, że w myśl art 180 Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Zatem udowodnienie miejsca zamieszkania na terytorium Chińskiej Republiki Ludowej może nastąpić za pomocą wszelkich prawnie dopuszczalnych dowodów, tj. pozwolenia na pobyt, dyplomu ukończenia studiów, wpisów w paszporcie itp.

Odwołała się Pani również do Objaśnień Ministerstwa Finansów z dnia 29 kwietnia 2021 r. zatytułowanych Rezydencja podatkowa oraz zakres obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce, które to wyznaczają ramy interpretacyjne dla celów ustalenia miejsca zamieszkania dla celów podatkowych.

I tak też kryteria ustalania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych osoby fizycznej zawarte są w art. 3 ust. 1a ustawy PIT w myśl, którego osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski jeżeli:

1)posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Definicja miejsca zamieszkania, zawarta w ustawie PIT, obejmuje dwa kryteria: pobyt na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym lub posiadanie na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych rozumianego jako centrum interesów osobistych lub centrum interesów gospodarczych. Spójnik „lub” oznacza, że spełnienie przynajmniej jednego z tych kryteriów pozwala uznać podatnika za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Jednocześnie każde z tych kryteriów należy rozpatrywać samodzielnie i niezależnie. Istnienie w Polsce ośrodka interesów życiowych oznacza posiadanie ścisłych powiązań osobistych lub gospodarczych z Polską. Każda z tych przesłanek podlega samodzielnej ocenie, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że podatnik posiada ośrodek interesów życiowych w Polsce.

Centrum, czyli „skoncentrowanie” interesów osobistych, należy rozumieć jako miejsce, z którym podatnik posiada ścisłe powiązania osobiste. Powiązania osobiste to występowanie więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanie aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej, itp. W praktyce, czynnikiem branym najczęściej pod uwagę jest obecność w Polsce współmałżonka, partnera lub małoletnich dzieci. W związku z tym, wyjazd do innego państwa wraz z całą rodziną w większości przypadków powodować będzie przeniesienie centrum interesów osobistych do tego państwa.

Kolejne kryteria, które są brane pod uwagę to centrum interesów gospodarczych w praktyce chodzi o miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd. Kryterium długości pobytu należy uznać za spełnione po przekroczeniu 183 dni pobytu na terytorium Polski w danym roku kalendarzowym (rok kalendarzowy jest podstawowym okresem podatkowym branym pod uwagę przy dokonywaniu rozliczeń podatkowych osób fizycznych). Nieprzekroczenie tej liczby dni pobytu na terytorium Polski w danym roku kalendarzowym skutkuje niespełnieniem tego kryterium. W takim przypadku, ocena posiadania przez podatnika miejsca zamieszkania na terytorium Polski opiera się na drugim kryterium, związanym z położeniem ośrodka interesów życiowych w Polsce.

Mając na względzie powyższe objaśnienia uważa Pani, iż w odniesieniu do stanu faktycznego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych nie znajdowało się na terytorium Polski a Chińskiej Republiki Ludowej, o czym świadczą ścisłe powiązania osobiste występujące w ChRL, jak również współmałżonek z którym prowadzone było gospodarstwo domowe w ChRL, czy też edukacja która odbywała się na tamtejszym Uniwersytecie. Podczas gdy w Polsce w tym okresie nie posiadała Pani żadnego majątku nieruchomego, kont bankowych ani dochodów czy inwestycji, od których konieczne byłoby opłacanie podatku dochodowego.

Mając na uwadze powyższe, uważa Pani iż spełnia wszystkie warunki o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 142 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a co za tym, idzie jest Pani uprawniona do skorzystania w okresie 4 następujących po sobie latach ze zwolnienia przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej do wysokości 85 528 zł.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:

Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27,art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3) podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ponadto, w celu skorzystania z tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.

W opisie zdarzenia wskazała Pani, że powróciła do Polski w listopadzie 2022 r. i w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zatem warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Ponadto wyjaśniła Pani, że w latach 2019-2021 oraz od początku 2022 r. do momentu powrotu do Polski nie przebywała Pani na terytorium Polski więcej niż 183 dni w roku podatkowym, jak również nie miała Pani w Polsce w tym okresie centrum interesów osobistych lub gospodarczych. W konsekwencji zarówno w okresie 3 lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej , jak i w okresie od początku roku, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie miała Pani miejsca zamieszkania w Polsce.

Zatem uznać należy, że spełnia Pani wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ustawy.

Wyjaśniła Pani również, że posiada polskie obywatelstwo, co oznacza spełnienie warunku wynikającego z art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. regulacji.

Kolejnym istotnym kryterium warunkującym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy, ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że podatnik powinien posiadać certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do zwolnienia. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, nie mniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

We wniosku wskazała Pani, że nie posiada certyfikatu rezydencji podatkowej, jednakże posiada Pani dokumenty potwierdzające pobyty w Chinach ( m.in. wyciągi z kont bankowych, pozwolenia na pobyt, wizy wjazdowe, pieczątki migracyjne wskazujące datę przylotu i wylotu z Chin).

W oparciu o przedstawione przez Panią wyjaśnienia uznać zatem należy, że spełnia Pani warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto do dochodów uzyskiwanych przez Panią z pozarolniczej działalności gospodarczej mają zastosowanie przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W konsekwencji, przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w przepisie – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44, tj. dla Pani w latach 2022-2025 albo od początku roku następnego, tj. w latach 2023-2026.

Dodatkowe informacje

Formułując własne stanowisko powołała Pani „art. 21 ust. 1 pkt 142 ustawy”. Uznaliśmy to za omyłkę pisarską i przyjęliśmy, że Pani intencją było wskazanie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Dodać należy, że organ interpretacyjny nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez Panią opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

 Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00