Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.227.2023.3.BR

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; PKWiU 62.02.30.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 22 maja 2023 r. (wpływ 22 maja 2023 r.) oraz - w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 czerwca 2023 r. (wpływ 19 czerca 2023 r.), z 21 czerwca 2023 r. (wpływ 21 czerwca 2023 r.) oraz z 22 czerwca 2023 r. (wpływ 22 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dnia 2 marca 2022 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca złożył wniosek do Urzędu Statystycznego o określenie stosownego PKD oraz PKWiU dla swojej działalności i w odpowiedzi określono kod PKD na 62.02.Z, a PKWiU 62.02.30.0. Na mocy umowy Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wykonywaniu testów manualnych aplikacji, zgłaszaniu i monitorowaniu wykrytych błędów oraz przygotowywaniu raportów z testów manualnych.

W uzupełnieniu wniosku udzielił Pan następujących informacji na zadanie w wezwaniu pytania:

1.Którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?

Odp. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022 oraz 2023. Obecnie cały czas kontynuuje Pan omawianą działalność.

2.Jaką formą opodatkowana jest Pana działalność gospodarcza?

Odp. Pana działalność opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

3.Kiedy osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odp. Przychody osiągnął Pan od początku prowadzenia działalności, tj. od marca 2022 r.

4.Czy złożył Pan/zamierza złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych? Jeśli tak, to kiedy (należy wskazać dokładną datę)?

Odp. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 21 lutego 2022 r.

5.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1), w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. Nie wystąpiły oraz nie występują takie przesłanki.

6.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1), w odniesieniu do Pana były/są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. Są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

7.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. Tak, prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

8.Na czym konkretnie polegają wykonywane przez Pana czynności?

Odp. Pana czynności polegają na:

a)wykonywaniu testów manualnych aplikacji – sprawdzaniu obecnych oraz nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów. Pana zadaniem jest manualna weryfikacja tego, czy zgłoszona do testów funkcjonalność działa prawidłowo i zgodnie z dokumentacją oraz czy stworzenie nowej funkcjonalności, nie popsuło innych funkcjonalności aplikacji;

b)zgłaszaniu i monitorowaniu wykrytych błędów – sprawdzaniu funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędów – celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Programiści otrzymają od testera manualnego zgłoszenie, że dana funkcjonalność działa błędnie, a następnie ją poprawią, to tester manualny ponownie testuje, czy zgłoszony błąd został wyeliminowany i czy dana funkcjonalność działa już prawidłowo. Cykl ten jest powtarzany do momentu, aż dana funkcjonalność będzie działać prawidłowo;

c)przygotowywaniu raportów z testów manualnych – tworzona jest przez testera manualnego dokumentacja testów oraz raporty. Zawierać one mogą różnego rodzaju informacje, a jej treść zależy od danej aplikacji/funkcjonalności, jej skomplikowania, wielkości, sposobu działania, itp. Ma ona między innymi na celu zaplanowanie ścieżek testów, aby uwzględnić różnego rodzaju scenariusze w jaki można wywołać błąd. Jest to robione po to, aby jak najdokładniej przetestować funkcjonalność, czyli wykryć jak największą ilość błędów.

9.Czy świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odp. Świadczone przez Pana usługi zostały zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 przez Urząd Statystyczny (…). Nie jest Pan w stanie sam odpowiedzieć, czy są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania. Zwraca się Pan z taką prośbą do Organu, jako Pana zdaniem odpowiedniego organu, do wydania takiej decyzji.

Pytanie

Czy przychody z tytułu świadczonych przez Pana usług wskazanych we wniosku podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, stosowne jest opodatkowanie przychodu z opisanej we wniosku działalności stawką 8,5% podatku ryczałtowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wystąpiły i nie występują.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.02.30.0. Wskazał Pan, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług. Czynności te polegają na:

-wykonywaniu testów manualnych aplikacji – sprawdzaniu obecnych oraz nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów. Pana zadaniem jest manualna weryfikacja tego, czy zgłoszona do testów funkcjonalność działa prawidłowo i zgodnie z dokumentacją oraz czy stworzenie nowej funkcjonalności, nie popsuło innych funkcjonalności aplikacji;

-zgłaszaniu i monitorowaniu wykrytych błędów – sprawdzaniu funkcjonowania aplikacji po ich zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędów – celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów w aplikacjach. Programiści otrzymają od testera manualnego zgłoszenie, że dana funkcjonalność działa błędnie, a następnie ją poprawią, to tester manualny ponownie testuje, czy zgłoszony błąd został wyeliminowany i czy dana funkcjonalność działa już prawidłowo. Cykl ten jest powtarzany do momentu, aż dana funkcjonalność będzie działać prawidłowo;

-przygotowywaniu raportów z testów manualnych – tworzona jest przez testera manualnego dokumentacja testów oraz raporty. Zawierać one mogą różnego rodzaju informacje, a jej treść zależy od danej aplikacji/funkcjonalności, jej skomplikowania, wielkości, sposobu działania, itp. Ma ona między innymi na celu zaplanowanie ścieżek testów, aby uwzględnić różnego rodzaju scenariusze w jaki można wywołać błąd. Jest to robione po to, aby jak najdokładniej przetestować funkcjonalność, czyli wykryć jak największą ilość błędów.

W przypadku Pana działalności wykonywanej od marca 2022 r. oraz w roku 2023, zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 21 lutego 2022 r.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody osiągane w ramach świadczonych przez Pana usług, obejmujących wykonywanie testów manualnych aplikacji, zgłaszanie i monitorowanie wykrytych błędów oraz przygotowywanie raportów z testów manualnych wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00