Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.303.2023.2.EC

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego  jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 kwietnia 2023 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki, który uzupełnił Pan pismem złożonym 3 kwietnia 2023 r. Następnie uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 6 czerwca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2022 r. Wnioskodawca odpłatnie nabył, wspólnie z małżonką, 15% udziału w zabytku nieruchomym, wpisanym do rejestru zabytków i poniósł na nabycie tegoż udziału  w nieruchomości wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim, po uprzednim uzyskaniu pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac. Pozostałe 85% udziałów w nieruchomości są własnością Wnioskodawcy i małżonki z tytułu wcześniejszych aktów: działu spadku i nabycia udziałów, które miały miejsce w 2021 r. Z tytułu nabycia 15% udziału w zabytku w 2022 r. małżonkowie ponieśli koszt w wysokości .... PLN i wydali ..... PLN na prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane  przy zabytku. Nabyta nieruchomość ma powierzchnię użytkową przekraczającą 1000 m2.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że data nabycia przedmiotowej nieruchomości to 13 czerwiec 2022 r., na podstawie umowy częściowego zniesienia współwłasności nieruchomości zawartej w formie aktu notarialnego.

Rodzaj nabytej nieruchomości: nieruchomości położone w ….. na działkach ewidencyjnych nr ………., nr ……, obwód ……., gmina …. nad ………….., obejmujące:

1)zespół dworski w skład, którego wchodzą dwór i park wpisane są do rejestru zabytków pod numerem …. z 7 lipca 1981 r.,

2)stajnia i wozownia znajdują się na terenie zabytkowego zespołu wpisanego do rejestru zabytków pod numerami ….. z 7 lipca 1981 r.,

3)zespół dworski, dwór, stajnia, wozownia i park w ……….. znajdują się w wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków.

Udziały nabyte w wyniku umowy częściowego zniesienia współwłasności zostały nabyte do majątku wspólnego małżeńskiego. Wnioskodawca jest w związku małżeńskim, w którym istnieje wspólność majątkowa. We wspólnocie majątkowej małżonkowie posiadają 45% udziałów w nieruchomości, 55% jest własnością Wnioskodawcy w majątku odrębnym nabytą w wyniku umowy działu majątku spadkowego po ojcu, .....

W 2022 r. Wnioskodawca uzyskiwał przychody z działalności gospodarczej rozliczanej na zasadach ogólnych, z zatrudnienia na etacie, ze sprawowania zarządu spółki

na podstawie powołania, oraz z tytułu praw autorskich.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych,rozlicza się według skali podatkowej. Nieruchomość, o której mowa we wniosku, stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dla zabytków znajdujących się na terenie województwa.

Przewidziano kompleksowy remont, przebudowę i rozbudowę budynku dworu, na którą składają się prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, remont budynku stajni, na którą składają się prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane oraz zagospodarowanie terenu. Całość prac przewidzianych do wykonania ujęto w projekcie architektoniczno-budowlanym i programie prac konserwatorskich, na których wykonanie uzyskano zgodę …. ….. Konserwatora Zabytków.

Wnioskodawca przedstawia warunki i wymogi dla przeprowadzenia inwestycji polegającej na przeprowadzeniu prac o charakterze remontowo-konserwatorskim określone i narzucone przez ……….. Konserwatora Zabytków, w pozwoleniu na wykonanie powyższych prac:

„II.Określam warunek, że wyżej wymienione roboty budowlane winny być kierowane albo nadzorowane przez osoby spełniające wymagania, o których mowa w art. 37c ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840).

III.Określam warunek, że wnioskodawca winien przekazać wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków nie później niż w terminie 14 dni przed dniem rozpoczęcia robót budowlanych, a w toku robót budowlanych na 14 dni przed dokonaniem zmiany osoby, o której mowa w ust. 2 niniejszej decyzji, tj.:

a)imienia, nazwiska i adresu osoby kierującej robotami budowlanymi albo wykonującej nadzór inwestorski przy zabytku nieruchomym,

b)dokumentów potwierdzających spełnianie przez tę osobę wymagań, o których mowa w art. 37c ustawy,

c)oświadczenia o przyjęciu przez tę osobę obowiązku kierowania robotami budowlanymi albo wykonywania nadzoru inwestorskiego.

IV. Określam warunek, że prace konserwatorskie przy zabytku winny być kierowane albo samodzielnie wykonywane przez osobę spełniającą wymagania, o których mowa odpowiednio w art. 37a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840).

V. Określam warunek, że wnioskodawca winien przekazać wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków nie później niż w terminie 14 dni przed dniem rozpoczęcia prac, w toku prac na 14 dni przed dokonaniem zmiany osoby, o której mowa w pkt 4 niniejszej decyzji, tj.:

a) imienia, nazwiska i adresu osoby, o której mowa w pkt 4,

b) dokumentów potwierdzających spełnianie przez tę osobę wymagań, o których mowa odpowiednio w art. 37a ustawy,

c) oświadczenia osoby, o której mowa w pkt 4, o przyjęciu przez tę osobę obowiązku kierowania tymi pracami albo samodzielnego ich wykonywania.”

„I. Pozwalam Państwu ..... (adres w aktach sprawy) na przeprowadzenie remontu, przebudowy i rozbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku dawnej stajni położonych na części działki nr …. w ……….., gm. ………. nad ……….. - zgodnie ze złożonym wnioskiem oraz dostarczoną niżej wymienioną dokumentacją projektową:

Tytuł projektu:

1. „Projekt architektoniczno-budowlany. Remont, przebudowa i rozbudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego i budynku dawnej stajni w …………..”

2.„Program Prac Konserwatorskich”

3.„Ekspertyza budowlana dotycząca rozpoznania układu konstrukcyjnego i oceny stanu technicznego budynku dworu w ………… oraz uwarunkowań dotyczących zakresu jego remontu” Adres inwestycji: ……….., gm. ………… nad ……….., cz. dz. nr ……. Jednostka projektowa: ………… ul. …… ……………..Autor projektu: 1. i 2. projektant - .......opracowanie - arch. .... arch. .... projektant sprawdzający - .....

4........... Data opracowania: lipiec 2022 r.”

Szczegółowy zakres prac, na które uzyskano zgodę ………. ………. Konserwatora Zabytków, jest przedstawiony w powoływanych w decyzji dokumentach. Obszerność opracowań wykracza poza możliwość ich precyzyjnego przedstawienia  w niniejszym uzupełnieniu wniosku.

Wydatki, o których mowa we wniosku nie zostaną odliczone przez Wnioskodawcę od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie odliczy ich w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie. Wnioskodawca rozważa wystąpienie o dofinansowanie części prowadzonych prac, ale w zakresie w jakim uzyska ewentualne dofinansowanie nie będzie wnioskował o odliczenie poniesionych kosztów od podstawy opodatkowania. Ponadto wskazane wydatki nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich. Faktura dokumentująca poniesienie wydatków została wystawiona na nazwisko Wnioskodawcy, ewentualnie na nazwisko Wnioskodawcy i małżonki.

W 2022 r. Wnioskodawca odliczy część kwoty, a pozostała pozostanie do rozliczenia w kolejnych latach lub zostanie odliczona przez współmałżonkę. Odliczenie od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku (odliczenie, o którym mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ww. ustawy), nie przekroczy iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy wobec opisanego stanu faktycznego przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia  od dochodu osiągniętego w 2022 r. pełnej kwoty kosztów z tytułu odpłatnego nabycia  do majątku wspólnego 15% udziałów w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, prowadzonego przez ………… Konserwatora Zabytków?

Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Przysługuje Wnioskodawcy oraz Jego małżonce łącznie prawo do odliczenia kwoty  w wysokości .... PLN od przychodów osiągniętych w 2022 r. Kwota ta jest sumą kosztu nabycia 15% udziału w nieruchomości zabytkowej .... PLN oraz 50% nakładów poniesionych przez małżonków na prace budowlane, konserwatorskie i restauratorskie  przy zabytku w 2022 r. w kwocie .... PLN. Spełnione zostały warunki: uzyskania pisemnego pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, limitu wynikającego z przeliczenia powierzchni użytkowej zabytku (1000 m x 500 PLN wynosi 500 000 PLN), który przekracza wartość kosztu nabycia - poniesienia nakładów na prace udokumentowanych fakturą VAT wystawioną przez czynnego podatnika VAT, poniesienia nakładów na zakup 15% udziałów  w nieruchomości zabytkowej udokumentowanych aktem notarialnym i przelewami bankowymi – małżonkowie są współwłaścicielami nieruchomości zabytkowej, wpisanej  do wojewódzkiego rejestru zabytków, są podatnikami PIT opłacającymi podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Podstawa prawna art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ustawa  o ryczałcie). W sprawie opisanej powyżej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Doprecyzowując stanowisko, Wnioskodawca stwierdza, że przysługuje Mu prawo do odliczenia pełnej kwoty stanowiącej koszty nabycia 15% udziału w nieruchomości, o ile w wyniku umowy małżonkowie zdecydują, że całość kosztów będzie odliczana od dochodów przez Wnioskodawcę.

Spełnione zostały warunki:

-uzyskania pisemnego pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków,

-limitu wynikającego z przeliczenia powierzchni użytkowej zabytku (1000 m x 500 PLN wynosi 500 000 PLN), który przekracza wartość kosztu nabycia,

-poniesienia nakładów na prace udokumentowanych fakturą VAT wystawioną przez czynnego podatnika VAT,

-poniesienia nakładów na zakup 15% udziałów w nieruchomości zabytkowej udokumentowanych aktem notarialnym i przelewami bankowymi,

-Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości zabytkowej, wpisanej do wojewódzkiego rejestru zabytków,

-jest podatnikiem PIT opłacającymi podatek według skali podatkowej, podatek od umowy o pracę, podatek z tytułu działalności wykonywanej osobiście jako członek zarządu spółki na podstawie powołania, oraz podatek z tytułu praw autorskich.

Podstawa prawna:

·art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·art. 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W sprawie opisanej powyżej nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z dniem 1 stycznia 2022 r. ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych  oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został dodany art. 26hb do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r.  poz. 2647 ze zm.).

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2 ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 ww. ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1) ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2) ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3) ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 26hb ust. 5 ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

W myśl art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia wydatków, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1 i 2, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

2)ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

  • 50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków),
  • wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł.

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na:

  • wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków,
  • prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków,
  • odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840 ze zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

1) zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a) krajobrazami kulturowymi,

b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c) dziełami architektury i budownictwa,

d) dziełami budownictwa obronnego,

e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f) cmentarzami,

g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane  (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei w art. 3 pkt 8 ustawy wskazano, że ilekroć w ustawie jest mowa o:

remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.

Pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem  na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.

Z opisu sprawy wynika, że:

  • w 2022 r. Wnioskodawca wraz z małżonką nabył 15% udziału w zabytku nieruchomym,
  • powyższa nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków prowadzonego przez wojewódzkiego konserwatora zabytków dla zabytków znajdujących się na terenie województwa,
  • z tytułu nabycia 15% udziału w zabytku w 2022 r. małżonkowie ponieśli koszt w wysokości ..... PLN i wydali .... PLN na prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane przy zabytku,
  • przewidziano kompleksowy remont, przebudowę i rozbudowę budynku dworu, na który składają się prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, remont budynku stajni, na który składają się prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane oraz zagospodarowanie terenu,
  • całość ww. prac ujęto w projekcie architektoniczno-budowlanym i programie prac konserwatorskich, na których wykonanie uzyskano zgodę …. ………Konserwatora Zabytków,
  • wydatki poniesione przez Wnioskodawcę nie zostaną odliczone przez Wnioskodawcę od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie odliczy ich w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej, nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie,
  • faktura dokumentująca poniesione wydatki została wystawiona na Wnioskodawcę lub Wnioskodawcę i Jego żonę,
  • Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych,
  • rozlicza się według skali podatkowej.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że poniesienie przez Pana w 2022 r. wydatków o charakterze remontowo-konserwatorskim, tj. wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawnia Pana do skorzystania, na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, z odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w 2022 r. na nabycie 15% udziału w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, jeśli na dzień poniesienia wydatków posiadał Pan sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac. Jednocześnie nadmienić należy, że zgodnie z art. 26hb ust. 5 ww. ustawy, ww. odliczenie nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Przysługuje Panu odliczenie od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w 2022 r. w związku z wykonywaniem prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych w przedmiotowym zabytku wpisanym do rejestru zabytków, tj. wydatków, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w kwocie nieprzekraczającej 50% wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Stosownie do art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może Pan wydatki kwalifikujące się do odliczenia w ramach ulgi na zabytki, o których mowa powyżej, uwzględnić w rozliczeniu podatkowym w dowolnej proporcji (również tylko przez jednego małżonka), z uwagi na ich poniesienie w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej.

Dodać należy, że kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Ponadto wskazać należy, że ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące ulgi na zabytki. W wyniku wprowadzonych zmian została wyłączona, np. możliwość odliczenia wydatków na nabycie zabytku nieruchomego. Ponadto, zakresem ulgi zostały objęte wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane wyłącznie przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Dodatkowo, odliczenie wydatków jest możliwe w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie prac zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków. Zmiany w zakresie modyfikacji ulgi na zabytki weszły w życie 1 stycznia 2023 r., natomiast na mocy przepisu przejściowego (art. 20 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw), wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. są odliczane w ramach ulgi na zabytki na zasadach sprzed nowelizacji. Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 9 czerwca 2022 r. zagwarantowała zachowanie praw nabytych w odniesieniu do ww. wydatków poniesionych do 31 grudnia 2022 r.

Oznacza to, że w ramach praw nabytych odliczeniu podlegają wydatki, jakie podatnik, będący właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, poniósł w 2022 r. na nabycie takiej nieruchomości lub udziału w niej pod warunkiem, że na nabytą nieruchomość poniósł również wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa  (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania  w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania podatkowego organ podatkowy uzna, że stan faktyczny opisany  we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Ponadto, odnosząc się do kwot i wyliczeń zawartych w opisie stanu faktycznego wyjaśnić należy, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych, nie jest nim natomiast przeprowadzanie postępowania podatkowego, czy sprawdzającego, zmierzającego do wskazywania konkretnej drogi postępowania w zakresie rozliczenia przychodu uzyskanego przez podatnika, kosztów uzyskania przychodu, dochodu, zwolnienia dochodu lub kwoty podatku.

Należy nadmienić, że tutejszy Organ nie ma możliwości przeprowadzania wyliczeń, przeliczeń, w tym ustalenia wysokości podatku, z uwagi na fakt, że przepis art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

W związku z tym Organ podatkowy nie sprawdza prawidłowości przedstawionych we wniosku wartości liczbowych oraz nie zajmuje się weryfikacją prawidłowości przedstawionych w nim kwot i wyliczeń.

Prawidłowość, bądź nieprawidłowość wyliczeń podlega weryfikacji przez właściwy organ podatkowy w toku, np. postępowania kontrolnego, postępowania podatkowego, czy też czynności sprawdzających.

Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, ponieważ prawidłowość rozliczenia podatków podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

Końcowo wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym, niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pana, jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla Pana żony.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …………, ul. ……….., …………... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co  do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00