Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.484.2023.3.MN

W zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu dostarczania towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako bezpośredni wykonawca lub podwykonawca, obowiązku wykazania tych dochodów w zeznaniu rocznym oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio lub pośrednio związanych z przychodami zwolnionymi z opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu dostarczania towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako bezpośredni wykonawca lub podwykonawca, obowiązku wykazania tych dochodów w zeznaniu rocznym oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio lub pośrednio związanych z przychodami zwolnionymi z opodatkowania.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 19 lipca 2023 r. (wpływ 19 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jest Pan polskim rezydentem podatkowym.

Jest Pan opodatkowany podatkiem liniowym.

Dostarcza Pan lub będzie Pan dostarczał towary lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych („siły zbrojne”) jako bezpośredni wykonawca (dostawca) albo podwykonawca (poddostawca), w tym podwykonawca (poddostawca) podmiotów zagranicznych np. z (…), (…) czy (…).

Realizuje Pan zlecenia bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych poprzez podwykonawców (poddostawców). W przypadku występowania jako podwykonawca (poddostawca), dostarcza Pan towary lub usługi podmiotowi, który jest stroną umowy z siłami zbrojnymi („kontrahent”).

Zdarza się również, że w transakcji pomiędzy Panem a stroną umowy, występuje więcej niż jeden podmiot pośredniczący, w tym podmioty zagraniczne. Podmioty pośredniczące są jednocześnie nabywcami i sprzedawcami towarów lub usług, które będą finalnie dostarczone siłom zbrojnym.

Przebieg transakcji może więc przybierać następujące warianty:

  • Podwykonawcy - Pan - Siły zbrojne USA;
  • Podwykonawcy - Pan - Kontrahent - Siły zbrojne USA;
  • Podwykonawcy - Pan - Podmioty pośredniczące - Siły zbrojne USA.

Dostawa towarów lub usług przez Pana może stanowić również element (część) świadczenia na rzecz sił zbrojnych, tj. Pana świadczenie będzie kosztem wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych.

Rozważa Pan przekształcenie w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w trybie art. 584[1] i kolejnych kodeksu spółek handlowych, która będzie kontynuowała Pana działalność gospodarczą („sp. z o.o.”).

Przekształcenie będzie dokonane z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Pana działalność w ostatnich latach, zwiększyła swoje obroty dość znacznie. Wraz ze wzrostem obrotów, rośnie ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W obecnej formule nie widzi Pan dalszego rozwoju, z uwagi na formę prawną nie może bowiem poszukać inwestora, jak i wspólników. Ponadto, z uwagi na ryzyko związane z majątkiem osobistym, nie zdecyduje się Pan na zwiększenie zadłużenia w banku. Przekształcenie umożliwi zatem szerszy dostęp do źródeł finansowania – zdobycie nowych inwestorów, czy też wprowadzenie nowych udziałowców lub wspólników, uwiarygodnienie w oczach instytucji finansowej zwiększające szansę na uzyskanie finansowania, a ponadto ograniczenie odpowiedzialności ponoszonej przez Pana. Dlatego też, podjął Pan decyzję o przekształceniu w sp. z o.o.

Na obecnym etapie przygotowuje się Pan do przekształcenia w kierunku przygotowania planu przekształcenia.

Przedmiotem zapytania są lata 2022 i 2023.

Wydatki, o których mowa we wniosku będą pozostawały w bezpośrednim lub pośrednim związku przyczynowym z przychodem z tytułu dostawy towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i są/będą poniesione w celu osiągnięcia tego przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

Poniżej przedstawił Pan przykładowe wydatki bezpośrednio związane z przychodami:

  • Usługi budowlane
  • Usługi sprzątania, wywóz śmieci i nieczystości
  • Usługi mycia pojazdów, maszyn, kontenerów
  • Usługi przeprowadzkowe
  • Usługi wynajmu maszyn, pojazdów, agregatów, kontenerów
  • Usługi religijne (kapelan)
  • Usługi dystrybucja paliw
  • Usługi transportu drogowego
  • Naprawa i konserwacja maszyn i urządzeń budowlanych
  • Artykuły biurowe i codziennego użytku
  • Materiały specjalistyczne: płyn odmrażający, oleje, produkty medyczne
  • Materiały budowlane: piasek, cegły itd.
  • Sprzęt elektroniczny,
  • Meble
  • Paliwa
  • Maszyny i urządzenia budowlane, agregaty, kontenery

Poniżej przedstawił Pan przykładowe wydatki pośrednio z przychodami:

  • Artykuły biurowe i codziennego użytku
  • Amortyzacja
  • Paliwa
  • Koszty pracowników, składki na ubezpieczenie społeczne
  • Koszty podwykonawców - usługodawców

Środki trwałe będą wprowadzone do ewidencji i amortyzowane.

Ww. wydatki zostały/zostaną właściwie udokumentowane.

Prowadzi Pan księgi rachunkowe.

Przychody/dochody z tytułu dostawy towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z tymi przychodami/dochodami zostały/zostaną ujęte w zostaną ujęte w księgach rachunkowych.

Na pytanie organu, czy pytanie nr 9 dotyczy także skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, odpowiedział Pan, że tak, pytanie nr 9 dotyczy skutków w CIT.

Dodatkowo wyjaśnił Pan, że ilekroć w pytaniach dot. CIT Strona posługuje się terminem "Wnioskodawca", należy przez to rozumieć przyszłą sp. z o.o.

Pytania

1.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez Pana, a których odbiorcą są siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez sp. z o.o. z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez sp. z o.o., a których odbiorcą będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

3.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, w oparciu o umowę/zamówienie od Kontrahenta, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

4.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, w oparciu o umowę/zamówienie od Kontrahenta, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

5.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

6.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

7.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących lub Kontrahenta, które stanowią jedynie koszt wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych (element większej całości), na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

8.Czy wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących lub Kontrahenta, które stanowią jedynie koszt wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych (element większej całości), na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

9.Czy wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami, zwolnionymi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią dla Pana i sp. z o.o. w całości koszty uzyskania przychodów, które może Pan wykazać w zeznaniu rocznym? (pytanie przeformułowane ostatecznie w uzupełnieniu)

10.Czy dochód (przychód) zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym?

Przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1, 3, 5, 7, 9 i 10 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast odpowiedź na pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostanie udzielona odrębnym rozstrzygnięciem.

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Pana zdaniem, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez Pana, a których odbiorcą są siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 3.

Pana zdaniem, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, w oparciu o umowę/zamówienie od Kontrahenta, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 5.

Pana zdaniem, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 7.

Pana zdaniem, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących lub Kontrahenta, które stanowią jedynie koszt wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych (element większej całości), na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad 9.

Pana zdaniem, wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami, zwolnionymi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią dla Pana w całości koszty uzyskania przychodów, które może Pan wykazać w zeznaniu rocznym.

Ad 10.

Pana zdaniem, dochód (przychód) zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym.

Uzasadnienie ad. 1-8

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o PIT, wolne od podatku są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e) Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a) tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Definicję „wykonawcy kontraktowego” zawiera umowa między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154; dalej: Umowa). W myśl art. 2 lit. e) Umowy: Wykonawcą kontraktowym jest osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz. Wyrażenie „siły zbrojne USA” - zgodnie z art. 2 lit. a) Umowy - oznacza: Podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak podkreślono w interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.918.2022.1.MW: „zarówno do strony umowy z siłami zbrojnymi, jak i podwykonawców, znajdzie zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że dochody uzyskane z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie tego przepisu”.

Uwzględniając powyższe, wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez Pana, jak i jako poddostawca/podwykonawca kontrahenta czy podmiotów pośredniczących, w tym również jak jest to koszt wytworzenia (element większej całości), a których odbiorcą są siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad. 9.

Pana zdaniem, wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami, zwolnionymi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią dla Pana w całości koszty uzyskania przychodów, które może Pan wykazać w zeznaniu rocznym.

W Pana ocenie, wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami zwolnionymi z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią dla Pana i przyszłej Spółki w całości koszty uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z kolei w katalogu art. 23 ustawy o PIT, brak jest wyłączenia dla kosztów uzyskania przychodów, które są związane z dochodami (przychodami), zwolnionymi z podatku.

Skoro zatem ponoszone koszty związane są z przychodem podatkowym, to w Pana ocenie, stanowią one koszty uzyskania przychodów.

Ad. 10.

Pana zdaniem, dochodu (przychodu) zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powinien Pan wykazać w zeznaniu rocznym.

Stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy o PIT, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym. Jak wynika z art. 45 zeznanie składa się o wysokości osiągniętego dochodu, a tymczasem świadczenia przewidziane w art. 21 są wolne od dochodu, co oznacza że nie podlegają one raportowaniu w ramach zeznania podatkowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w tej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Źródła przychodów

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 tej ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

1.prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym;

2.dostarcza Pan lub będzie Pan dostarczał towary lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako bezpośredni wykonawca lub podwykonawca.

Powziął Pan wątpliwość, czy osiągane z tego tytułu przychody mogą być zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy dochody te powinien Pan wykazać w rozliczeniu rocznym oraz czy wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami zwolnionymi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA

Od 1 stycznia 2022 r. – na mocy art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 4 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) – wprowadzono zwolnienie od opodatkowania zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154) mającego miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Analizując możliwość zwolnienia z opodatkowania Pana przychodów należy odnieść się do zapisów umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisana w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153).

Stosownie do art. 2 lit. a) ww. Umowy:

Wyrażenie „siły zbrojne” oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 2 lit. e) cytowanej Umowy:

Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie: „wykonawca kontraktowy” – oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Zwolnieniu mogą podlegać dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Z przedstawionego przez Pana opisu wynika, że dostarcza Pan i będzie dostarczał towary lub usługi na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych jako bezpośredni wykonawca lub podwykonawca, w tym podwykonawca (poddostawca) podmiotów zagranicznych np. z Niemiec, Rumunii czy USA.

Zatem do uzyskiwanych przez Pana z tego tytułu dochodów (przychodów) znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, nie będzie Pan zobowiązany do opodatkowania tych dochodów (przychodów) podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani do wykazania ich w zeznaniu rocznym.

Podsumowując:

  • wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, dokonywanych bezpośrednio przez Pana, a których odbiorcą będą siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie Nr 1);
  • wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana z tytułu dostawy towarów lub usług, w oparciu o umowę/zamówienie od Kontrahenta, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie Nr 3);
  • wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie Nr 5);
  • wolne od podatku są dochody (przychody) osiągane przez Pana w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług, w oparciu o umowę/zamówienie od podmiotów pośredniczących lub Kontrahenta, które stanowią jedynie koszt wytworzenia usługi na rzecz sił zbrojnych (element większej całości), na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie Nr 7);
  • dochodu (przychodu) zwolnionego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie powinien wykazać Pan w zeznaniu rocznym (pytanie Nr 10).

Zatem w tej kwestii Pana stanowisko jest prawidłowe.

Koszty uzyskania przychodów

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio lub pośrednio związanych z przychodami zwolnionymi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie Nr 9), wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Powyższa definicja ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

Ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a. „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b. „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c. „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Zaliczenie poszczególnych wydatków do kosztów podatkowych jest możliwe, jeżeli zostaną spełnione kryteria wynikające z wyżej wymienionego przepisu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie.

Pośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki związane z całokształtem działalności podatnika i wywiązywaniem się przez niego z obowiązków nałożonych innymi przepisami prawa. W konsekwencji, możliwość zaliczania danych wydatków do kosztów uzyskania przychodów ma przede wszystkim skłaniać podatników do podejmowania racjonalnych decyzji gospodarczych, w tym znaczeniu, że przysparzać one będą konkretne przychody podatkowe lub też zachowają źródło przychodów w niezmienionym stanie albo zabezpieczą to źródło przed uszczupleniem, czy też zmniejszeniem.

Z przedstawionego przez Pana opisu wynika, że wydatki pozostają/będą pozostawały w bezpośrednim lub pośrednim związku przyczynowym z przychodem z tytułu dostawy towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz są/będą poniesione w celu osiągnięcia tego przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu.

W przypadku wydatków poniesionych na nabycie środków trwałych wskazał Pan, że są/będą wprowadzone one do ewidencji środków trwałych oraz dokonuje/będzie Pan dokonywał odpisów amortyzacyjnych, jak również że wydatki te zostały/zostaną właściwie udokumentowane.

Wobec powyższego, wydatki bezpośrednio lub pośrednio związane z przychodami zwolnionymi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46c mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nieobjęte wyłączeniem zawartym w art. 23 ust. 1.

Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 9 również należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnych w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzam, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00