Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.427.2023.2.KR

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (ulga na powrót).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2023 r. złożył Pan wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (ulga na powrót). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 lipca 2023 r. (wpływ 17 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zwrócił się Pan z prośbą o interpretację Pana sytuacji pod kątem objęcia Pana ulgą na powrót, zgodnie z przepisami dotyczącymi ulgi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym. Przedstawił Pan szczegóły Pana sytuacji oraz argumenty uzasadniające, dlaczego Pana centrum życiowe zostało przeniesione do Polski po 1 stycznia 2022 r.

1.Wyjechał Pan do Anglii prosto po szkole w 2006 r. Na dowód ma Pan Kartę Rezydenta wydaną w 2018 r. oraz zeznania podatkowe za 4 lata przed powrotem do Polski.

2.Zaświadczenie o pobieraniu zasiłku na dziecko, które było pobierane w grudniu w 2021 r. w Wielkiej Brytanii, potwierdza, że w tym czasie Pana rodzina i Pan mieliście zamieszkanie i związane z nim zobowiązania w Wielkiej Brytanii.

3.Praca zdalna dla polskiej firmy w grudniu 2021 r. W grudniu 2021 r. podjął Pan pracę dla polskiej firmy jako specjalista IT, jednak była to praca w pełni zdalna, którą wykonywał Pan, będąc jeszcze mieszkańcem Wielkiej Brytanii. Mimo, że formalnie pracował Pan dla polskiego pracodawcy, Pana centrum życiowe nadal znajdowało się w (…). Podróżował Pan między (…) a (…), aby przygotować mieszkanie na powrót Pana żony i córki. Cała Pana rodzina przyjechała do (…) w styczniu 2022 r. Na dowód przeniesienia centrum życiowego do Polski po 1 stycznia 2022 r. posiada Pan rachunki za gaz, elektryczność i wodę za grudzień 2021 r. za mieszkanie w (…).

W uzupełnieniu wniosku, wskazał Pan, że oczekuje Pan wydania interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego (ulgi na powrót) w roku 2022, kiedy na stałe przeniósł Pan swoje centrum życiowe do Polski.

Urodził się Pan w Polsce i ma Pan obywatelstwo Polskie jednak przed powrotem do Polski złożył Pan wniosek o obywatelstwo angielskie, które zostało Panu przyznane w połowie 2022 r. Poleciał Pan do Anglii na zaprzysiężenie i odebrać paszport angielski (mieszkał Pan już na stałe w Polsce).

Na pytanie Organu: „kiedy (prosimy wskazać dzień, miesiąc, rok) powrócił Pan do Polski na stałe?” wskazał Pan, że cyt. „Do Polski na stałe przeniosłem się w dniu 02.01.2023 (drugi stycznia 2022)”.

Na pytanie Organu: „kiedy (prosimy wskazać dzień, miesiąc, rok) przeniósł Pan do Polski swoje centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych)? Czy od tej daty Pana centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) znajduje się w Polsce? Czy w wyniku przeniesienia (w ww. dacie) miejsca zamieszkania na terytorium Polski podlega Pan od tego okresu nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce?” wskazał Pan, że cyt. „02.01.2023 (drugi stycznia 2022). Nie miałem już mieszkania w Anglii cała moja rodzina była już w Polsce.”.

Na pytanie Organu: „czy w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok w którym przeniósł Pan miejsce zamieszkania do Polski, przebywał Pan na terytorium Polski więcej niż 183 dni w każdym z tych lat? Informację prosimy podać w odniesieniu do każdego roku podatkowego” wskazał Pan, że cyt. „W okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym przeniosłem miejsce zamieszkania do Polski nie przebywałem w Polsce więcej niż 183 dni w każdym z tych lat 2021, 2020, 2019.”.

Na pytanie Organu: „czy w latach podatkowych od 2006, tj. od momentu wyprowadzenia się do Wielkiej Brytanii, do końca 2021 r. (czy do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (powrócił Pan na stałe)) posiadał Pan „miejsce zamieszkania dla celów podatkowych” w Wielkiej Brytanii zgodnie z wewnętrznym prawem tego kraju? (proszę jednoznacznie wskazać konkretny rok i odpowiednio „stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych”)” wskazał Pan, że cyt. „Tak potwierdzam że miałem stałe miejsce zamieszkania dla celów podatkowych Wielkiej Brytanii:

-grudzień 2006 r. – kwiecień 2010 r.: (…),

-kwiecień 2010 r. – czerwiec 2011 r.: (…),

-czerwiec 2011 r. – październik 2013 r.: (…),

-październik 2013 – czerwiec 2017 r.: (…),

-czerwiec 2017 – grudzień 2012 r.: (…)”

Na pytanie Organu: „czy do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (powrócił Pan do Polski na stałe), nie miał Pan miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?” wskazał Pan, że cyt. „Potwierdzam że nie miałem miejsca zamieszkania dla celów podatków na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do dnia poprzedzającego dzień powrotu do Polski.”.

Nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polski trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na pytanie Organu: „do dnia poprzedzającego dzień, w którym powrócił Pan do Polski na stałe, jakie miał Pan powiązania osobiste i majątkowe z Polską, a jakie z innym krajem (w szczególności rodzina, posiadane nieruchomości, praca, inwestycje, znajomi, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, itp.)?” wskazał Pan, że cyt. „Do dnia poprzedzającego dzień powrotu do Polski nie miałem żadnych majątkowych powiązań z Polską. Nie miałem nieruchomości, inwestycji oraz ubezpieczenia. Miałem jednak pracę zdalną dla Polskiej firmy, którą zacząłem w grudniu 2021 r. Wykonywałem ją całkowicie zdalnie z Wielkiej Brytanii. W Polsce była moja mama i brat, których starałem się odwiedzać raz do roku. Całe moje życie było na terytorium Wielkiej Brytanii. Miałem tam rodzinę (żona oraz córka), pracę, znajomych oraz psa.”

Na pytanie Organu: „czy od dnia definitywnego powrotu do Polski (na stałe) – to z Polską ma Pan powiązania osobiste i majątkowe? (jakie ewentualnie inne powiązania osobiste i majątkowe będzie mieć Pan od tego powrotu na stałe z innym krajem/krajami (w szczególności rodzina, posiadane nieruchomości, inwestycje, znajomi, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, itp.)?” wskazał Pan, że cyt. „Od dnia powrotu do Polski mam powiązania osobiste i majątkowe. Jest tu moja rodzina (córka i żona oraz pies). Kupiłem nieruchomość oraz założyłem firmę. Nie mam już żadnych powiązań z Wielką Brytanią.”

Na pytanie Organu: „czy od dnia definitywnego powrotu do Polski (na stałe) – w Polsce prowadzi Pan aktywność społeczną, polityczną, kulturalną, obywatelską, przynależy Pan do organizacji/klubów, itp.?” wskazał Pan, że cyt. „Należę do klubu sztuk walki (…) w (…)”.

Na pytanie Organu:czy od dnia definitywnego powrotu do Polski (na stałe) – to w Polsce zazwyczaj Pan przebywa?” wskazał Pan, że cyt. „Tak, 99% dni roku spędzam w Polsce nie licząc kilku dniu urlopu.”.

Na pytanie Organu:czy w roku podatkowym, którego dotyczy przedmiotowy wniosek będzie przebywał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym?” wskazał Pan, że cyt. „Nie”.

Posiada Pan certyfikat rezydencji, zeznania podatkowe, rachunki oraz opłaty do urzędu miasta w (…) (Wielka Brytania).

Na pytanie Organu: „czy i jakie posiada Pan inne dokumenty, które potwierdzają Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie (latach) i kraju, w którym Pan mieszkał w tym okresie (proszę wyczerpująco opisać te dokumenty w stosunku do konkretnych lat i kraju, w których Pan mieszkał)” wskazał Pan, że cyt. „Umowy o prace, umowy najmu mieszkania.”.

Dokumenty wskazane w treści opisu stanu faktycznego wskazują i potwierdzają Pana miejsca zamieszkania w okresie (latach) Pana pobytu za granicą.

Na pytanie Organu: „z jakiego tytułu uzyskuje Pan dochody po powrocie do Polski? Z jakich źródeł uzyskał Pan przychody w roku podatkowym będącym przedmiotem zapytania?” wskazał Pan, że cyt. „Przez pierwsze 9 miesięcy pracowałem na umowie o pracę dla firmy (…) z siedzibą w (…) (praca zdalna). Od października 2022 r. prowadzę firmę (…)”.

Biorąc pod uwagę sumę przychodów z 2022 r. przekroczył Pan sumę (kwotę 85 528 zł (z wyłączeniem przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku)), wiec do tej sumy chciałby Pan zastosować ulgę.

Pytanie

Czy spełnia Pan warunki do skorzystania z ulgi na powrót?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, przeniesienie Pana centrum życiowego do Polski po 1 stycznia 2022 r. jest zgodne z wymaganiami ustawowymi i uzasadnia Pana uprawnienia do tej ulgi. Stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oparł Pan na art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są:

Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

– w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3) podatnik:

a) posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b) miał miejsce zamieszkania:

- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4) posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5) nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia – w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 powołanej ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Art. 4a ww. ustawy określa, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zatem, aby podatnik mógł skorzystać z preferencji podatkowej, nazwanej umownie „ulgą na powrót” spełnione muszą być jednak wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, ust. 43 i ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.

Z treści wniosku wynika, że od 2 stycznia 2022 r. zmienił Pan swoje miejsce zamieszkania na Polskę (wrócił Pan na stałe do Polski). Od dnia powrotu do Polski, tj. 2 stycznia 2022 r. ma Pan powiązania osobiste i majątkowe z Polską. W Polsce jest Pana rodzina (córka i żona oraz pies). Kupił Pan nieruchomość oraz założył Pan firmę. Zatem, w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Tym samym warunek, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został spełniony.

Następne warunki określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazał Pan, że nie miał Pan miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polski trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz od początku roku, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zatem, spełnił Pan wymagania wskazane w ww. przepisie.

Spełnił Pan również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, ponieważ posiada Pan polskie obywatelstwo.

Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest – stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji – oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Z treści ww. regulacji wynika, że udokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.

Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.

Wskazał Pan, że posiada certyfikat rezydencji, a także inne dokumenty: Kartę Rezydenta wydaną w 2018 r., zeznania podatkowe, rachunki oraz opłaty do urzędu miasta w (…) (Wielka Brytania), umowy o prace, umowy najmu mieszkania, potwierdzające miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii. W oparciu o przedstawione przez Pana wyjaśnienia uznać zatem należy, że spełnia Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, spełnił Pan również zastrzeżenie wynikające z art. 53 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, ponieważ przeniósł Pan swoje miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Jednocześnie, w sposób oczywisty spełnia Pan również obwarowanie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 cyt. ustawy podatkowej, jako że skorzystanie z rzeczonej ulgi jest możliwe dopiero poczynając od rozliczenia za rok 2022.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że przysługuje Panu prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ spełnione są warunki wymienione w art. 21 ust. 43 ww. ustawy.

Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania obejmuje przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a)-d) powołanej ustawy – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44, tj. w latach 2022-2025 albo od początku roku następnego, tj. w latach 2023-2026. Będzie Pan mógł zatem skorzystać z tej ulgi w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważyć należy, że w opisie stanu faktycznego wniosku ORD-IN wskazał Pan, że cyt. „centrum życiowe zostało przeniesione do Polski po 1 stycznia 2022 r.”, zaś w uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że cyt. „Do Polski na stałe przeniosłem się w dniu 02.01.2023 (drugi stycznia 2022)”; „02.01.2023 (drugi stycznia 2022). Nie miałem już mieszkania w Anglii cała moja rodzina była już w Polsce.”; „(…) – czerwiec 2017 – grudzień 2012 r.: (…)”. Zauważyć należy, że z treści opisu stanu faktycznego i jego uzupełnienia oraz stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego wynika, że miał Pan na myśli „2022 r.” Zatem przyjęto, że jest to oczywista omyłka pisarska.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00