Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 10 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.31.2023.1.AW

Wydanie interpretacji indywidualnej dot.zastosowania zwolnienia z uzyskiwanych dochodów (przychodów) przez Fundusz z siedzibą w kraju UE jako instytucji wspólnego inwestowania

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy we wskazanym zdarzeniu przyszłym przychody (dochody) uzyskiwane przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT.

Opis zdarzenia przyszłego

A (fr. societe d’investissement a capital variable - Fonds d’investissement alternatifs reserve) (tj. spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym - zastrzeżony alternatywny fundusz inwestycyjny, dalej: Fundusz lub Wnioskodawca) posiada rezydencję podatkową w Luksemburgu i podlega tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Reserve Alternative Investment Fund (RAIF) to forma inwestowania zbiorowego wprowadzona do prawa luksemburskiego w ramach ustawy z dnia 23 lipca 2016 r. o zastrzeżonych funduszach inwestycyjnych (dalej: ustawa o RAIF). RAIF jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu dyrektywy 2011/61/UE w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dyrektywa ta została również implementowana do polskiego systemu prawa). Istotnymi cechami RAIF są w szczególności: brak wymogu bezpośredniego nadzoru instytucji nadzoru finansowego (odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego) w Luksemburgu, brak wymogu uzyskania zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym w Luksemburgu, skierowanie oferty wyłącznie do wyselekcjonowanych inwestorów, obowiązek dywersyfikacji aktywów oraz bycie zarządzanym przez wyspecjalizowany podmiot zarządzający aktywami, który podlega pod nadzór instytucji nadzoru nad rynkiem finansowym w Luksemburgu.

Zgodnie z powyższym, Fundusz nie podlega bezpośredniemu nadzorowi Commission de Surveillance du Secteur Financier (dalej: CSSF) - luksemburskiego odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego.

Działalność Funduszu obejmuje wspólne inwestowanie środków finansowych wniesionych do Funduszu przez inwestorów. W zamian za środki finansowe wnoszone do Funduszu, inwestorzy uzyskują jednostki uczestnictwa (akcje) w Funduszu. Wyłącznym przedmiotem działalności Funduszu jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe.

Status prawny Funduszu został określony dokumentami ustrojowymi Funduszu, do których należą certyfikat założycielski Funduszu oraz dokument emisyjny podmiotu (prospekt emisyjny).

Fundusz będzie legitymował się certyfikatem rezydencji podatkowej wydanym przez władzę podatkową państwa Luksemburg. Fundusz zasadniczo podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów w Luksemburgu bez względu na miejsce ich osiągania, z zastrzeżeniem postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, których stroną jest Luksemburg.

Zgodnie z luksemburskimi przepisami podatkowymi, Fundusz podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na terytorium Luksemburga. Fundusz jest natomiast opodatkowany podatkiem subskrypcyjnym (subscription tax), którego wysokość uzależniona jest od aktywów netto Funduszu.

Fundusz działa w formie spółki handlowej prawa luksemburskiego posiadającej osobowość prawną, luksemburskiej spółki kapitałowej, utworzonej jako societe anonyme (spółka akcyjna).

Fundusz przyjął formę prawną spółki akcyjnej, do której, poza Ustawą o RAIF stosuje się także luksemburski kodeks spółek handlowych z 10 września 1915 r. W związku z powyższym Fundusz emituje akcje, które mogą zostać objęte przez wyłącznie przez inwestorów kwalifikowanych, spełniających warunki inwestorów dobrze poinformowanych (well informed investors). Akcje Funduszu nie są więc ofertowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na ryku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu.

W myśl prospektu emisyjnego Funduszu, oraz zgodnie z ustawą o RAIF, spełniającym warunki dobrze poinformowanego jest: inwestor instytucjonalny, profesjonalny inwestor oraz każdy inny inwestor z poziomem inwestycyjnym nie mniejszym niż 125 000 EUR.

Fundusz zarządzany jest przez zewnętrzny podmiot - spółkę prawa luksemburskiego – B (dalej: ZAFI). ZAFI prowadzi działalność za na podstawie zezwolenia wydanego przez CSSF - luksemburskiego odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego. ZAFI podlega także bezpośredniemu nadzorowi CSSF w ramach swojej bieżącej działalności, tj. zarządzania funduszami inwestycyjnymi. W związku z pełnieniem funkcji zarządzającego Funduszem, ZAFI pobiera stosowne wynagrodzenie (management fee).

Cechą charakterystyczną dla struktury RAIF jest możliwość tworzenia funduszy wieloskładnikowych bądź tzw. funduszy parasolowych. Struktura Funduszu składa się więc także na poszczególne subfundusze, które również zarządzane są przez ZAFI.

ZAFI jako zarządzający Funduszem wykonuje w szczególności czynności niezbędne z punktu widzenia funkcjonowania Funduszu, takie jak:

- zarządzanie portfoliem Funduszu;

- zarządzanie ryzykiem;

- wycena aktywów poszczególnych subfunduszy.

Obowiązek ustanowienia ZAFI jako zewnętrznego podmiotu zarządzającego Funduszem wynika bezpośrednio z postanowień dyrektywy 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi oraz jej implementacji w ramach luksemburskiego systemu prawa, tj. z ustawy z lipca 2013 r. o zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI).

Fundusz posiada depozytariusza przechowującego aktywa Funduszu. Zgodnie z postanowieniami ustawy o RAIF, depozytariuszem powinna być instytucja kredytowa albo firma inwestycyjna w rozumieniu luksemburskiej ustawy z 5 kwietnia 1993 r. o sektorze finansowym.

Rolę depozytariusza w Funduszu pełni spółka prawa luksemburskiego - C (obecnie: (...)) (dalej: Depozytariusz). Depozytariusz jest odpowiedzialny za nadzór nad aktywami Funduszu, przechowuje powierzone mu aktywa, zapewniając przy tym bezpieczeństwo środków powierzonych Funduszowi przez inwestorów. Depozytariusz - podobnie jak ZAFI - prowadzi swoją działalność na podstawie zezwolenia udzielonego przez CSSF. Depozytariusz podlega także pod ścisły i bezpośredni nadzór CSSF w ramach prowadzonej działalności.

W ramach swoich obowiązków, zgodnie z umową zawartą między Funduszem a Depozytariuszem, Depozytariusz w szczególności:

- prowadzi listę aktywów;

- odbiera i przechowuje aktywa;

- wykonuje zlecone płatności;

- wykonuje wszelkie czynności mające na celu zapewnienie wysokiego standardu ochrony kapitału zainwestowanego przez inwestorów.

W związku z pełnieniem wyżej wymienionych obowiązków, Depozytariuszowi należne jest wynagrodzenie w kwocie ustalonej w ramach załącznika do umowy zawartej między Funduszem a Depozytariuszem.

Fundusz planuje udzielić pożyczki spółce będącej polskim rezydentem podatkowym, prowadzącej działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która z pozyskanych funduszy ma zamiar przeprowadzić inwestycję nieruchomościową na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym, Fundusz będzie osiągać zyski z tytułu odsetek od udzielonej pożyczki do polskiego pożyczkobiorcy. Spółka otrzymująca pożyczkę nie będzie podmiotem powiązanym (w rozumieniu przepisów ustawy o CIT) z Funduszem.

Pytanie

Czy we wskazanym zdarzeniu przyszłym przychody (dochody) uzyskiwane przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody (dochody) uzyskiwane przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT. Wnioskodawca spełnia bowiem wszystkie niezbędne warunki do korzystania z wskazanego zwolnienia przedmiotowego.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zmianami, dalej: ustawa o CIT) zwolnione od opodatkowania są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f, z wyłączeniem dochodów określonych w pkt 57 lit. a-g.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a, nie ma zastosowania do instytucji wspólnego inwestowania:

a)które prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo są instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub

b)których tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro;

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT, zwolnione z opodatkowania są dochody (przychody) funduszy inwestycyjnych zamkniętych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych stosujących zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych, utworzonych na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, z wyłączeniem:

a)dochodów (przychodów) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b)dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetek od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,

c)dochodów (przychodów) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,

d)darowizn bądź innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń dokonywanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

e)dochodów (przychodów) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

f)dochodów (przychodów) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,

g)dochodów z nieruchomości, o których mowa w art. 24b ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w lit.a.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT zwalnia się od podatku instytucje wspólnego inwestowania, z zastrzeżeniem ust. 4, posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

a)podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b)wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego,

c)prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

d)ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e)posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

f)zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Zgodnie z art. 17 ust. 11 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, dotyczy instytucji wspólnego inwestowania:

1)których wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

2)w przypadku których prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę.

Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT. Wnioskodawca spełnia bowiem warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. b ustawy o CIT.

Akcje Funduszu nie są oferowane w drodze publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu. Fundusz oferuje swoje akcji jedynie inwestorom dobrze poinformowanym, tj. inwestor instytucjonalny, profesjonalny inwestor oraz osobom fizycznym, jednak wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonują jednorazowego nabycia akcji o wartości nie mniejszej niż 125 000 EUR.

Wnioskodawca spełnia także warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT w związku z art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f oraz 17 ust. 11 ustawy o CIT.

Wnioskodawca spełnia bowiem wszystkie warunki wskazane w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f ustawy o CIT:

- Wnioskodawca posiada siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska Państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego (siedziba Wnioskodawcy znajduje się w Luksemburgu).

- Wnioskodawca podlega w państwie, w którym ma siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania - spełnia więc wymóg wskazany w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy o CIT.

Wnioskodawca posiada rezydencję podatkową w Luksemburgu i podlega tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, jednakże korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego w kraju rezydencji. Fundusz opodatkowany jest natomiast podatkiem subskrypcyjnym (subscription tax), którego wysokość uzależniona jest od aktywów netto Funduszu.

Zgodnie z interpretacją ogólną nr DD5/033/4/12/RDX/DD-363 Ministra Finansów z dnia 3 lipca 2012 r.: „Warunek podlegania opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, należy rozumieć jako warunek posiadania tzw. rezydencji podatkowej, nie mający bezpośredniego związku z kwestią faktycznego ponoszenia ciężaru podatku przez podatnika, a także przyznawania przez państwo rezydencji ulg i zwolnień podatkowych.

Takie rozumienie treści omawianego warunku wynika w szczególności z systematyki ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z zasadami techniki prawodawczej do oznaczenia jednakowych pojęć używa się jednakowych określeń, a różnych pojęć nie oznacza się tymi samymi określeniami. Należy zatem zauważyć, iż zasadniczo tożsame wyrażenie - do zawartego w treści ww. warunków stosowania przywołanych zwolnień podmiotowych - zawarte jest w art. 3 ust. 1 updop oraz art. 20-22 updop. Szczególnie istotny w kontekście wykładni przepisów art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a) oraz pkt 11a lit a) updop jest art. 3 ust. 1 updop, który reguluje kwestię nieograniczonego obowiązku podatkowego.

·Działalność Wnioskodawcy podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym ma siedzibę - spełnia więc wymóg wskazany w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d ustawy o CIT.

W tym kontekście należy wskazać, że sam Fundusz nie podlega bezpośredniemu nadzorowi CSSF w Luksemburgu. Nie oznacza to jednak, że działalność Funduszu nie podlega bezpośredniemu nadzorowi CSSF w Luksemburgu.

Przystępując do oceny czy Fundusz spełnia warunek wskazany w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d ustawy o CIT zauważyć należy, że przepisy ustawy o CIT nie zawierają definicji pojęcia „działalność”. Wobec czego - w celu jej określenia - uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN „działalność” oznacza zespół działań podejmowanych w jakimś celu, bądź funkcjonowanie czegoś lub oddziaływanie na coś.

Odnosząc przytoczoną wyżej definicję do art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d ustawy o CIT należy uznać, że z uwagi na charakter czynności wykonywanych przez ZAFI oraz ich kluczową rolę w kontekście prowadzenia działalności przez Fundusz, z punktu widzenia Funduszu należy uznać, że ZAFI jest podmiotem, bez którego funkcjonowanie (prowadzenie działalności) Funduszu nie byłoby możliwe.

Jak wskazano bowiem w opisie zdarzenia przyszłego:

ZAFI jako zarządzający Funduszem wykonuje w szczególności czynności niezbędne z punktu widzenia funkcjonowania Funduszu, takie jak:

- zarządzanie portfoliem Funduszu;

- zarządzanie ryzykiem;

- wycena aktywów poszczególnych subfunduszy.

Kluczową rolę w zakresie prowadzenia działalności przez Fundusz odgrywa także Depozytariusz, który w szczególności:

- prowadzi listę aktywów;

- odbiera i przechowuje aktywa;

- wykonuje zlecone płatności;

- wykonuje wszelkie czynności mające na celu zapewnienie wysokiego standardu ochrony kapitału zainwestowanego przez inwestorów.

ZAFI jest podmiotem zewnętrznym, który wykonuje wszystkie czynności prawne związane z zarządzaniem funduszem (przykładowo: zarządzanie portfoliem Funduszu oraz zarządzane ryzykiem). ZAFI oraz działalność w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi jednocześnie podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, tj. podlega nadzorowi CSSF w Luksemburgu.

Depozytariusz jest natomiast podmiotem zewnętrznym, który w szczególności odbiera i przechowuje aktywa, wykonuje zlecone płatności oraz dba o najwyższy standard bezpieczeństwa aktywów inwestorów inwestujących w Fundusz. Depozytariusz oraz wykonywana przez Depozytariusza działalność jednocześnie podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę, tj. podlega nadzorowi CSSF w Luksemburgu.

Należy zatem uznać, że z uwagi na fakt, iż Fundusz prowadzi swoją działalność w oparciu o umowy zawarte z ZAFI i Depozytariuszem (tj. z podmiotami podlegającymi bezpośredniemu nadzorowi CSSF w Luksemburgu), bez których prowadzenie działalności przez Fundusz byłoby uniemożliwione, działalność Funduszu podlega bezpośredniemu nadzorowi CSSF i spełnia ww. warunek.

- Wnioskodawca posiada depozytariusza przechowującego aktywa Wnioskodawcy - spełnia więc wymóg wskazany w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. e ustawy o CIT.

- Wnioskodawca zarządzany jest przez podmiot, który prowadzi swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę - spełnia więc wymóg wskazany w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f ustawy o CIT.

Fundusz zarządzany jest przez zewnętrzny podmiot (ZAFI), który prowadzi działalność na podstawie zezwolenia wydanego przez CSSF - luksemburskiego odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego. ZAFI podlega także bezpośredniemu nadzorowi CSSF w ramach swojej bieżącej działalności, tj. zarządzania funduszami inwestycyjnymi.

Wnioskodawca spełnia również warunki wskazane w art. 17 ust. 11 ustawy o CIT:

- Wyłącznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

- Prowadzenie działalności przez Wnioskodawcę wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym ma siedzibę. Z uwagi na planowane udzielenie pożyczki dla polskiej spółki prowadzącej działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, i w z związku z tym rozpoczęcie działalności inwestycyjnej w Polsce, Wnioskodawca zobligowany będzie do zawiadomienia właściwego organu nadzoru nad rynkiem finansowym w Luksemburgu.

Jednocześnie należy nadmienić, że Wnioskodawca nie będzie osiągać dochodów określonych w art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT., a więc wyłączenie wynikające z wskazanego przepisu nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej spawie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., 2587 ze zm., dalej: „updop”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 updop przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają do Wnioskodawcy, co do zasady, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią przychód w rozumieniu omawianej ustawy. Zatem, uzyskane przysporzenia z inwestycji w aktywa, o których mowa we wniosku, również – co do zasady – stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Katalog dochodów (przychodów) zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 updop.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 updop:

Wolne od podatku są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f, z wyłączeniem dochodów określonych w pkt 57 lit. a-g.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 11 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, dotyczy instytucji wspólnego inwestowania:

1)których wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

2)w przypadku których prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę.

Jednocześnie jak wynika z art. 17 ust. 12 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę.

W myśl art. 6 ust. 4 updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a, nie ma zastosowania do:

1)instytucji wspólnego inwestowania:

a)które prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo są instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub

b)których tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro;

2)dochodów z nieruchomości, o których mowa w art. 24b ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a updop:

Zwalnia się od podatku instytucje wspólnego inwestowania, z zastrzeżeniem ust. 4, posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

a)podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b)wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego,

c)prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

d)ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e)posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

f)zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Podkreślić należy, że wskazane w art. 6 ust. 4 updop instytucje wspólnego inwestowania mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 updop pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f (łącznie), tj. jeżeli:

podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Zauważyć należy, że wprowadzenie do polskiego porządku prawnego art. 6 ust. 1 pkt 10a updop było wynikiem podjęcia przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zobowiązania wobec Komisji Europejskiej w sprawie usunięcia naruszenia nr 2006/4093. W uzasadnieniu do projektu ustawy wprowadzającej zwolnienie podmiotowe dla zagranicznych funduszy inwestycyjnych (art. 6 ust. 1 pkt 10a) zaznaczono, że „proponowane warunki określające zakres podmiotowy zwolnienia zostały ustalone tak, aby zwolnieniem objęte zostały podmioty równoważne polskim funduszom inwestycyjnym i polskim funduszom emerytalnym”.

Nie ulega zatem wątpliwości, że wolą ustawodawcy było ustanowienie zwolnienia podmiotowego dla zagranicznych instytucji wspólnego inwestowania ale tylko takich, które działają na podobnych zasadach do polskich funduszy inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, dokonując analizy, czy zagraniczna instytucja wspólnego inwestowania będzie spełniała warunki określone w art. 6 ust. 1 pkt 10 lit. a i d-f updop w kontekście zwolnienia podmiotowego lub przedmiotowego (w kontekście odesłania w art. 17 ust. 1 pkt 58 updop), należy uwzględnić okoliczność, czy daną instytucję można uznać za równoważną polskiemu funduszowi inwestycyjnemu.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 25 stycznia 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 1639/12, fundusze zagraniczne aby mogły być uznane za porównywalne z funduszami krajowymi i podlegać zwolnieniu od opodatkowania na mocy art. 6 ust. 1 pkt 10a updop muszą spełniać warunki określone w tym artykule. Sąd wskazał, że formułując te warunki oparto się tu na cechach charakteryzujących działania polskich funduszy, tj.:

- przedmiot działalności, który jest ograniczony do lokowania środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe (art. 3 ust. 1 ufi),

- możliwość utworzenia funduszu inwestycyjnego wyłącznie po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (art. 14 ust. 1 ufi),

- obowiązek prowadzenia rejestru aktywów funduszu przez depozytariusza (art. 9 ufi),

- podleganie nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego (art. 5 pkt 8 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym - Dz.U. nr 183, poz. 1537 ze zm.),

- posiadanie przez wszystkie fundusze inwestycyjne osobowości prawnej, pomimo że stanowią one jedynie masę majątkową utworzoną z wpłat uczestników i nabytych za te wpłaty aktywów.

Muszą też być zarządzane przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Przesłanki wypełnienia warunków określonych w art. 6 ust. 1 pkt 10a updop należy zatem oceniać poprzez pryzmat zasady równego traktowania polskich funduszy inwestycyjnych i ich odpowiedników (podmiotów równoważnych) z Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Do tych bowiem zasad odwoływali się autorzy nowelizacji updop wprowadzając analizowane zwolnienie. To z kolei narzuca kierunek interpretacji przedmiotowych przepisów.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca (dalej także: Fundusz) jest spółką inwestycyjną o kapitale zmiennym – zastrzeżonym alternatywnym funduszem inwestycyjnym (SICAV-RAIF), posiadającą rezydencję podatkową w Luksemburgu i podlegającą tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Fundusz nie podlega bezpośredniemu nadzorowi Commission de Surveillance du Secteur Financier (dalej: CSSF) – luksemburskiego odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego.

Wyłącznym przedmiotem działalności Funduszu jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe. Zgodnie z luksemburskimi przepisami podatkowymi, Fundusz podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na terytorium Luksemburga. Fundusz jest natomiast opodatkowany podatkiem subskrypcyjnym (subscription tax), którego wysokość uzależniona jest od aktywów netto Funduszu.

Fundusz działa w formie spółki handlowej prawa luksemburskiego posiadającej osobowość prawną, luksemburskiej spółki kapitałowej, utworzonej jako societe anonyme (spółka akcyjna). Fundusz emituje akcje, które mogą zostać objęte przez wyłącznie przez inwestorów kwalifikowanych, spełniających warunki inwestorów dobrze poinformowanych (well informed investors). Akcje Funduszu nie są więc ofertowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na ryku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu.

Fundusz zarządzany jest przez zewnętrzny podmiot – spółkę prawa luksemburskiego (dalej: ZAFI). ZAFI prowadzi działalność za na podstawie zezwolenia wydanego przez CSSF – luksemburskiego odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego. ZAFI podlega także bezpośredniemu nadzorowi CSSF w ramach swojej bieżącej działalności, tj. zarządzania funduszami inwestycyjnymi. W związku z pełnieniem funkcji zarządzającego Funduszem, ZAFI pobiera stosowne wynagrodzenie (management fee). ZAFI jako zarządzający Funduszem wykonuje w szczególności czynności niezbędne z punktu widzenia funkcjonowania Funduszu, takie jak zarządzanie portfoliem Funduszu, zarządzanie ryzykiem, wycena aktywów poszczególnych subfunduszy.

Fundusz posiada depozytariusza przechowującego aktywa Funduszu. Depozytariusz jest odpowiedzialny za nadzór nad aktywami Funduszu, przechowuje powierzone mu aktywa, zapewniając przy tym bezpieczeństwo środków powierzonych Funduszowi przez inwestorów. Depozytariusz – podobnie jak ZAFI – prowadzi swoją działalność na podstawie zezwolenia udzielonego przez CSSF. Depozytariusz podlega także pod ścisły i bezpośredni nadzór CSSF w ramach prowadzonej działalności.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego przychody (dochody) uzyskiwane przez Fundusz korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 updop.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie podlegał w państwie, w którym ma siedzibę – Wielkim Księstwie Luksemburga – opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Fundusz posiada depozytariusza przechowującego jego aktywa. Ponadto, Wnioskodawca zarządzany jest przez zewnętrzny podmiot, który prowadzi działalność na podstawie zezwolenia wydanego przez CSSF i który podlega bezpośredniemu nadzorowi CSSF w ramach zarządzania funduszami inwestycyjnymi.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że spełnienie przez Wnioskodawcę warunków określonych w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a oraz lit. e-f updop nie budzi wątpliwości Organu interpretacyjnego.

Odnosząc się natomiast do kwestii spełnienia warunku określonego w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d updop należy wskazać, że jak jednoznacznie wynika z opisu zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Wnioskodawcę, nie podlega on bezpośredniemu nadzorowi Commission de Surveillance du Secteur Financier (CSSF – luksemburskiego odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego). W niniejszej sprawie Fundusz zarządzany jest przez zewnętrzny podmiot – spółkę prawa luksemburskiego (ZAFI), podlegający bezpośredniemu nadzorowi CSSF. Rolą ZAFI jest zarządzanie portfoliem Funduszu, zarządzanie ryzykiem oraz wycena aktywów poszczególnych subfunduszy.

W związku z powyższym, nie sposób stwierdzić, że w opisanej sprawie została spełniona przesłanka, określona w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d updop – czyli bezpośredni nadzór właściwego organu nadzoru nad rynkiem finansowym nad działalnością Wnioskodawcy.

W konsekwencji, z uwagi na brak łącznego spełnienia warunków, określonych w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f updop, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 58 updop w stosunku do uzyskiwanych dochodów (dochodów).

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. Z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00