Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.435.2023.1.RG

- Uznanie sprzedaży prac podopiecznych WTZ za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, - Uznanie sprzedaży prac wytworzonych przez podopiecznych WTZ za odpłatną dostawę towarów (w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, - Sposób dokumentacji sprzedaży realizowanej przez WTZ (faktura VAT, kasa rejestrująca, JPK V7M).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 14 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

  • czy działalność WTZ polegająca na sprzedaży prac podopiecznych stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • czy sprzedaż prac wytworzonych przez podopiecznych WTZ stanowi odpłatną dostawę towarów (w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług
  • czy sprzedaż realizowaną przez WTZ należy udokumentować fakturami VAT lub ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wykazywać w JPK V7M w części ewidencyjnej i deklaracyjnej po stronie podatku należnego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina … (zwana dalej Gminą) jest to Gmina miejsko-wiejska, zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonują jednostki budżetowe podlegające centralizacji. Wśród nich działa Warsztat Terapii Zajęciowej, który realizuje zadania rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w życiu.

Warsztat Terapii Zajęciowej działa na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z 2004 r. nr 63, poz. 587).

Działalność WTZ jest finansowana przez Powiatowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Gminę … i Powiat ….

Wspieranie osób niepełnosprawnych jest zadaniem publicznym o charakterze ponadgminnym realizowanym przez Powiat na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r.

Na podstawie art. 4 ust. 5 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat na uzasadniony wniosek zainteresowanej gminy przekazuje jej zadania z zakresu swojej właściwości na warunkach ustalonych w porozumieniu. W związku z tym Gmina … zawarła w dniu 6 listopada 2002 r. z Powiatem umowę na dofinansowanie działalności WTZ.

Placówka prowadzi działalność rehabilitacyjną w systemie opieki dziennej od 7.00 do 15.00 dla osób z terenu Miasta i Gminy …, które ukończyły 16 rok życia i zostały zakwalifikowane do rehabilitacji w formie terapii zajęciowej przez Powiatowy Zespół ds. Orzecznictwa o Niepełnosprawności.

Działalność placówki oparta jest głównie o terapię zajęciową czyli oddziaływanie terapeutyczne za pomocą zajęcia i pracy, dostosowanej do możliwości i zainteresowań każdego z uczestników. Warsztat Terapii Zajęciowej przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych, w stosunku do których orzeczono całkowitą niezdolność do pracy, a które zakwalifikowane zostały do rehabilitacji w formie terapii zajęciowej w warsztacie.

Celem jest zwiększanie zakresu samodzielności i zaradności życiowej, wdrażanie do pracy fizycznej i umysłowej, kształtowanie charakteru, rozwijanie osobowości oraz opanowywanie przez uczestników czynności przysposabiających do pracy zawodowej.

Zajęcia odbywają się w grupach pięcioosobowych w pracowniach:

- stolarskiej, uczestnicy rozwijają swoje zdolności, talenty wykonując wszelkie prace w drewnie. Powstają tam rzeźby, stoły drewniane, zabawki a także ramy do obrazów,

- dziewiarsko - krawieckiej, zajmuje się szyciem, haftowaniem. Wykonują także obrazy makatki na materiale i płótnie,

- komputerowo - muzycznej, uczestnicy w tej pracowni uczą się podstaw związanych z obsługą komputera. Wykonują zdjęcia, filmy, przypinki a także reprezentują placówkę na różnego rodzaju przeglądach artystycznych śpiewając piosenki,

- wikliniarskiej, miejsce gdzie wyplatane są wiklinowe kosze i stroiki,

- kulinarnej, uczy podstaw kulinarnych i obsługi podstawowych urządzeń kuchennych,

- plastycznej, tu powstają kartki okolicznościowe i obrazy malowane na szkle a także prace wykonywane techniką decoupage oraz różnego rodzaju bransoletki.

Dobór pracowni uzależniony jest od rodzaju niepełnosprawności i zainteresowań uczestników. Zajęcia prowadzone w warsztacie zmierzają do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności każdego uczestnika, niezbędnych do możliwie samodzielnego i aktywnego życia w środowisku. Wyroby wykonywane w WTZ są wyeksponowane w przywarsztatowej galerii gdzie można je zakupić. Sprzedaż prac (tj. m.in. kartek świątecznych, stroików okazjonalnych) dokonywana jest również podczas świątecznych kiermaszów. Prezentacja i sprzedaż wyrobów ma przede wszystkim służyć kreowaniu właściwego wizerunku osoby niepełnosprawnej oraz jest formą rehabilitacji.

Zgodnie z § 10 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej działalność warsztatu jest działalnością o charakterze niezarobkowym. Ponadto zgodnie z § 10 ust. 2 ww. rozporządzenia, warsztaty mogą sprzedawać produkty i usługi wykonane przez uczestników warsztatu w ramach realizowanego programu terapii, a dochód z nich przeznaczać na pokrycie wydatków związanych z integracją społeczną uczestników. Uzyskane przychody ze sprzedaży wyrobów Warsztaty odprowadzają na rachunek jednostki nadrzędnej tj. na rachunek Gminy (art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych) i przeznaczone są na integrację społeczną uczestników tj. przykładowo wyjazd do kina, do teatru, nad morze itp. Wydatki na zakup materiałów zużywanych do wytworzenia prac przez uczestników, znacznie przewyższają kwoty wypracowanych środków ze sprzedaży tych wyrobów.

Koszt zużycia materiałów do wytworzenia prac w pracowniach terapii zajęciowej:

Rok 2022 kwota 16.957,00 zł;

Rok 2021 kwota 16.680,00 zł.

Roczny przychód ze sprzedaży wyrobów wytwarzanych przez uczestników zajęć:

Rok 2022 kwota 3.487,00 zł;

Rok 2021 kwota 6.822,79 zł.

Wytworzone wyroby przez uczestników warsztatów są finalnym efektem prowadzonej terapii zajęciowej. Jednym z elementów tej terapii jest również szacowanie wartości własnej pracy włożonej w wykonanie rękodzieł. Uczestnicy proponują ceny wykonanych prac biorąc pod uwagę szacowaną wartość wykonanej pracy oraz zużytych materiałów. Ustalona cena rękodzieła jest ceną szacunkową i nie obejmuje narzutu (marży).

Warsztat Terapii Zajęciowej nie działa w celach zarobkowych i nie prowadzi sprzedaży na zasadach rynkowych. Sprzedawane prace (wyroby) charakteryzują się znikomą wartością ekonomiczną, nie są artykułami luksusowymi, środkami trwałymi ani dobrami inwestycyjnymi.

Nabywcy prac wykonanych przez uczestników WTZ kierują się przede wszystkim chęcią wsparcia osób niepełnosprawnych, a nabywane wyroby mają dla nich jedynie wartość symboliczną. Walory użytkowe nabywanych wyrobów nie stanowią zasadniczego kryterium determinującego wybór nabywcy.

Obecnie sprzedaż WTZ dokumentowana jest fakturami sprzedaży VAT wystawianymi na rzecz podmiotów trzecich (osób fizycznych, podmiotów gospodarczych), w których jako sprzedawcę wskazuje się Gminę …, natomiast jako wystawcę faktury: Warsztaty Terapii Zajęciowej. Sprzedaż realizowana przez WZT wykazywana jest w JPK po stronie podatku należnego.

Pytania

1)Czy działalność WTZ polegająca na sprzedaży prac podopiecznych stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

2)Czy sprzedaż prac wytworzonych przez podopiecznych WTZ stanowi odpłatną dostawę towarów (w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

3)Czy sprzedaż realizowaną przez WTZ należy udokumentować fakturami VAT lub ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wykazywać w JPK V7M w części ewidencyjnej i deklaracyjnej po stronie podatku należnego?

Państwa stanowisko w sprawie

1)W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Niezarobkowy charakter działalności Warsztatów Terapii zajęciowej wynika z § 10 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej. Wytworzone przez uczestników warsztatów rękodzieła stanowią wartość dodaną odbywanej terapii i nie można utożsamiać tego z profesjonalnym wykonywaniem przez nich działalności gospodarczej. Realizowane prace mają przede wszystkim na celu rehabilitację podopiecznych a uzyskiwane dochody ze sprzedaży wyrobów są jedynie formą wsparcia placówki i jednocześnie wyrazem uznania okazywanego przez nabywców dla pracy i zaangażowania podopiecznych WTZ. Ceny wytworzonych rękodzieł szacowane są przez uczestników w oparciu o zużyte materiały i nakład pracy.

Gmina uznaje zatem, że działalność WTZ nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

2)Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z przywołanych przepisów wynika, że uznanie dostawy towarów za czynność opodatkowaną VAT warunkuje jej odpłatny charakter. Pomiędzy otrzymaną zapłatą a dostawą towarów powinien istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym

Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją zrealizowanej dostawy lub wykonania świadczenia a wysokość płatności i wartość nabytego towaru lub usługi powinny być ekwiwalentne.

W związku z tym, że sprzedaż rękodzieł przez WTZ nie stanowi działalności gospodarczej a uzyskiwane kwoty od świadczeniobiorców nie są zapłatą za towar lecz jedynie formą wsparcia uczestników, kwoty uzyskiwane ze sprzedaży wyrobów nie stanowią odpłatnej dostawy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Posiadanie statusu podatnika vat nie warunkuje obowiązku opodatkowania VAT całej sfery aktywności danego podmiotu. Działalność WTZ nie ma charakteru zarobkowego. Zakup towarów wytworzonych przez uczestników WTZ stanowi jedynie formę wsparcia, udzielenia pomocy polegającej na przekazaniu określonej kwoty na cele podopiecznych WTZ. Nabywany towar ma wartość drugorzędną, a przekazywane kwoty przeznaczane są na integrację społeczną uczestników.

3)W ocenie Gminy sprzedaż wyrobów (prac) uczestników WTZ nie należy dokumentować fakturami VAT lub ewidencjonować przy zastosowaniu kasy fiskalnej i wykazywać w JPK V7M w części ewidencyjnej i deklaracyjnej po stronie podatku należnego.

Sprzedaż wyrobów uczestników WTZ nie stanowi bowiem odpłatnej dostawy towarów i nie powinna być dokumentowana fakturami VAT i wykazywana w JPK gminy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na fakt ścisłego powiązania ze sobą zagadnień będących przedmiotem pytań nr 1 i nr 2, Organ udzielił odpowiedzi w pierwszej kolejności na pytanie oznaczone nr 2, a następnie na pytania oznaczone nr 1 i 3.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że dana transakcja będzie podlegała opodatkowaniu wówczas, gdy dany podmiot - dokonując jej - będzie działał w charakterze podatnika, to znaczy, gdy czynność zostanie dokonana w okolicznościach pozwalających na przypisanie jej cech działalności gospodarczej, a zatem jeśli będzie miała ona charakter profesjonalny i ciągły. Posiadanie statusu podatnika VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki, należy uznać za rodzącą obowiązki w podatku VAT.

Tym samym należy stwierdzić, że dany podmiot będzie podatnikiem tylko w odniesieniu do czynności podlegających opodatkowaniu, które wykonywał będzie w ramach działalności gospodarczej. Wykonywanie określonych czynności - będących dostawą towarów czy też świadczeniem usług - niemające miejsca w ramach działalności gospodarczej, nie jest działaniem w charakterze podatnika, a w konsekwencji - nie podlega opodatkowaniu.

W myśl art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100):

Do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo tych osób w warsztatach terapii zajęciowej, zwanych dalej „warsztatami”.

Stosownie do art. 10a ust. 1 i 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych:

1.Warsztat oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia.

2.Realizacja przez warsztat celu, o którym mowa w ust. 1, odbywa się przy zastosowaniu technik terapii zajęciowej, zmierzających do rozwijania:

1)umiejętności wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej;

2)psychofizycznych sprawności oraz podstawowych i specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających uczestnictwo w szkoleniu zawodowym albo podjęcie pracy.

W myśl art. 10a ust. 3 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych:

Terapię realizuje się na podstawie indywidualnego programu rehabilitacji, w którym określa się:

1)formy rehabilitacji;

2)zakres rehabilitacji;

3)metody i zakres nauki umiejętności, o których mowa w ust. 2;

4)formy współpracy z rodziną lub opiekunami;

5)planowane efekty rehabilitacji;

6)osoby odpowiedzialne za realizację programu rehabilitacji.

Szczegółowe zasady tworzenia, działania i dofinansowywania warsztatu terapii zajęciowej, uregulowane są w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2284).

Zgodnie z § 9 ww. rozporządzenia:

Warsztat działa na podstawie regulaminu organizacyjnego zatwierdzonego przez jednostkę prowadzącą warsztat. Regulamin organizacyjny warsztatu określa w szczególności:

1)prawa i obowiązki uczestnika warsztatu;

2)sposób ustalania wysokości środków finansowych otrzymywanych przez uczestnika warsztatu w ramach treningu ekonomicznego i gospodarowania nimi;

3)organizację pracy i zajęć;

4)sposób dowozu uczestników do warsztatu;

5)obowiązki kierownika warsztatu w zakresie:

a)zapewnienia odpowiednich warunków pracy i organizowanych zajęć,

b)planowania:

-rozkładu zajęć w warsztacie,

-przerw wakacyjnych uczestników warsztatu,

-urlopów pracowników.

W świetle § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warsztatów terapii zajęciowej:

Działalność warsztatu jest działalnością o charakterze niezarobkowym.

Jak stanowi § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie warsztatów terapii zajęciowej:

Dochód ze sprzedaży produktów i usług wykonanych przez uczestników warsztatu w ramach realizowanego programu terapii przeznacza się, w porozumieniu z uczestnikami warsztatu, na pokrycie wydatków związanych z integracją społeczną uczestników.

Jak wynika z opisu sprawy, w strukturze organizacyjnej Państwa Gminy funkcjonuje m.in. jednostka budżetowa - Warsztat Terapii Zajęciowej, która realizuje zadania rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do funkcjonowania w życiu. Działalność WTZ jest finansowana przez Powiatowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Gminę … i Powiat …. Placówka prowadzi działalność rehabilitacyjną w systemie opieki dziennej dla osób z terenu Miasta i Gminy …, które ukończyły 16 rok życia i zostały zakwalifikowane do rehabilitacji w formie terapii zajęciowej przez Powiatowy Zespół ds. Orzecznictwa o Niepełnosprawności. Działalność placówki oparta jest głównie o terapię zajęciową czyli oddziaływanie terapeutyczne za pomocą zajęcia i pracy, dostosowanej do możliwości i zainteresowań każdego z uczestników. Warsztat Terapii Zajęciowej przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych, w stosunku do których orzeczono całkowitą niezdolność do pracy, a które zakwalifikowane zostały do rehabilitacji w formie terapii zajęciowej w warsztacie. Celem jest zwiększanie zakresu samodzielności i zaradności życiowej, wdrażanie do pracy fizycznej i umysłowej, kształtowanie charakteru, rozwijanie osobowości oraz opanowywanie przez uczestników czynności przysposabiających do pracy zawodowej. Warsztat Terapii Zajęciowej nie działa w celach zarobkowych i nie prowadzi sprzedaży na zasadach rynkowych. Sprzedawane prace (wyroby) charakteryzują się znikomą wartością ekonomiczną, nie są artykułami luksusowymi, środkami trwałymi ani dobrami inwestycyjnymi. Nabywcy prac wykonanych przez uczestników WTZ kierują się przede wszystkim chęcią wsparcia osób niepełnosprawnych, a nabywane wyroby mają dla nich jedynie wartość symboliczną. Walory użytkowe nabywanych wyrobów nie stanowią zasadniczego kryterium determinującego wybór nabywcy.

Powołane wyżej przepisy art. 5, art. 7 i art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług zawierają podstawowe zasady opodatkowania tym podatkiem. Z przepisów tych wynika przede wszystkim, że opodatkowaniu podlegają dostawa towarów oraz świadczenie usług realizowane na terytorium kraju. Ponadto dostawa towarów bądź świadczenie usług podlegają opodatkowaniu jeżeli mają charakter odpłatny. Tylko pozytywne ustalenia w powyższych aspektach upoważniają do stwierdzenia, że miała miejsce transakcja podlegająca opodatkowaniu.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia odpłatności. W języku potocznym odpłatność oznacza zapłatę, wynagrodzenie w zamian za rzecz (towar) lub zachowanie (usługę). Należy podkreślić, że pojęcie ,,odpłatna dostawa” powinno być rozumiane jako ekonomiczne korzyści dla sprzedającego.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dochodzi do dostawy towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz sprzedawcy. Ponadto, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dostarczonym towarem a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją dostawy towaru.

Zatem dostawa towarów jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT jeżeli następuje za wynagrodzeniem oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne. O opodatkowaniu podatkiem VAT czynności dostawy towarów decyduje zatem jej odpłatność.

W ocenie tut. organu, przy sprzedaży prac wytworzonych przez uczestników warsztatów, warunek istnienia bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towaru, a odpłatnością nie będzie spełniony. Sprzedawane prace (wyroby) charakteryzują się znikomą wartością ekonomiczną. Nabywcy prac wykonanych przez uczestników WTZ kierują się przede wszystkim chęcią wsparcia osób niepełnosprawnych, a nabywane wyroby mają dla nich jedynie wartość symboliczną. Walory użytkowe nabywanych wyrobów nie stanowią zasadniczego kryterium determinującego wybór nabywcy. Prezentacja i sprzedaż wyrobów ma przede wszystkim służyć kreowaniu właściwego wizerunku osoby niepełnosprawnej oraz jest formą rehabilitacji.

Podsumowując, sprzedaż prac wytworzonych przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym wskazać należy, że sprzedaż prac wytworzonych w ramach realizowanego programu terapii przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej w ramach realizowanego programu terapii - nie stanowi działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczą również kwestii czy sprzedaż realizowaną przez WTZ należy udokumentować fakturami VAT lub ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wykazywać w JPK V7M.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy wskazać, że w myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podatnik wystawia fakturę dokumentującą sprzedaż, a więc odpłatną dostawę towarów bądź odpłatne świadczenie usług. Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów lub usług).

W przedmiotowej sprawie – jak wskazano wyżej – sprzedaż prac wytworzonych przez uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z tych też względów, nie ma podstaw do dokumentowania ww. sprzedaży prac wytworzonych przez podopiecznych WTZ fakturą.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących związany jest z realizacją sprzedaży, a więc dokonaniem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

W związku z tym, że jak rozstrzygnięto powyżej, sprzedaż prac wytworzonych przez podopiecznych WTZ nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, to nie mają Państwo obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaży prac wytworzonych przez uczestników Warsztatu Terapii Zajęciowej.

Z kolei w odniesieniu do kwestii ujmowania sprzedaży realizowanej przez WTZ w JPK należy wskazać, że szczegółowy zakres danych, jakie ma zawierać ewidencja VAT oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej w formie JPK_VAT został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988, z późn. zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem”.

Jak wynika z § 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Rozporządzenie określa szczegółowy zakres danych zawartych w:

a)deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 99 ust. 1-3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

b)ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, zwanej dalej „ewidencją”.

Zgodnie z treścią § 2 ww. rozporządzenia:

Deklaracje zawierają:

1)oznaczenie urzędu skarbowego, do którego jest składana deklaracja;

2)dane identyfikacyjne podatnika;

3)oznaczenie rodzaju rozliczenia:

a)miesięczne - w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b)kwartalne - w przypadku deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

4)oznaczenie okresu, za który jest rozliczany podatek od towarów i usług, zwany dalej „podatkiem”:

a)miesiąc i rok - dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 1 ustawy, albo

b)kwartał i rok - dla deklaracji składanej na podstawie art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

5)oznaczenie wersji (kodu) deklaracji składanej na podstawie:

a)art. 99 ust. 1 ustawy albo

b)art. 99 ust. 2 i 3 ustawy;

6)oznaczenie daty sporządzenia;

7)wskazanie celu złożenia deklaracji - złożenie deklaracji albo korekta deklaracji;

8)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku należnego;

9)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku naliczonego;

10)dane niezbędne do obliczenia wysokości podatku lub zwrotu podatku wraz z oznaczeniem sposobu dokonania tego zwrotu;

11)dodatkowe dane dotyczące rozliczenia.

Na podstawie § 9 ww. rozporządzenia:

Ewidencja zawiera:

1)dane identyfikacyjne podatnika:

a)identyfikator podatkowy NIP podatnika,

b)w przypadku gdy podatnik jest:

- osobą fizyczną - wskazanie nazwiska, pierwszego imienia oraz daty urodzenia podatnika,

podatnikiem niebędącym osobą fizyczną - wskazanie pełnej nazwy podatnika;

2)oznaczenie okresu, za który prowadzona jest ewidencja.

Według § 10 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia:

Ewidencja zawiera następujące dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku należnego:

1)wysokość podstawy opodatkowania wynikającą z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:

a)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, zwolnionych od podatku,

b)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 0%, w tym odrębnie z tytułu dostawy towarów, o której mowa w art. 129 ustawy,

c)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy,

d)eksportu towarów;

2)wysokość podstawy opodatkowania i wysokość podatku należnego wynikające z następujących czynności podlegających opodatkowaniu, w odniesieniu do których istnieje obowiązek wystawienia przez podatnika faktury na podstawie przepisów ustawy, z uwzględnieniem oraz oznaczeniem korekt dokonanych zgodnie z art. 89a ust. 1 i 4 ustawy, z wyłączeniem faktur ujętych w ewidencji zgodnie z pkt 8 i pkt 9 lit. a:

a)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 5%,

b)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 7% albo 8%,

c)dostawy towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju, opodatkowanych stawką 22% albo 23%.

W rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług dodano załączniki będące objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposobu wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy.

W pkt I załącznika „Objaśnienia do deklaracji” wskazano w pkt 4.1., że w części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie. (…)

Natomiast w pkt II załącznika „Sposób wykazywania danych w ewidencji” wskazano w pkt 3, że podatnik wykazuje w ewidencji dane, które dotyczą realizowanych w danym okresie rozliczeniowym czynności podlegających opodatkowaniu, o których mowa w rozporządzeniu. Pola w ewidencji dotyczące transakcji, które nie były realizowane przez podatnika, podatnik pozostawia puste.

W konsekwencji, skoro jak wskazano wyżej, sprzedaż prac wytworzonych przez uczestników WTZ nie stanowi odpłatnej dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to Państwa Gmina nie powinna wykazywać wartości sprzedaży tych prac w JPK V7M.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00