Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 21 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.388.2023.2.KP

Prawo do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT dla usługi pensjonatu dla koni.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 2 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyprawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT dla usługi pensjonatu dla koni.

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 sierpnia 2023 r. (wpływ 11 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani polskim rezydentem i współwłaścicielem (z mężem - wspólnota majątkowa) 48 hektarowego gospodarstwa rolnego. Jest Pani rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Nie jest Pani zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Usługę prowadzenia pensjonatu dla koni przypisała Pani do PKWIU grupowanie - 01.62.10.0 zgodnie z precedensem nr 1 i nr 2 do tegoż grupowania opublikowanym na stronie Głównego Urzędu Statystycznego https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/.

Nie świadczy Pani usług schronisk dla zwierząt oraz nie świadczy Pani usług weterynaryjnych, w ramach gospodarstwa rolnego uprawia Pani łąki i pastwiska oraz prowadzi hodowlę koni. Wyprodukowane rośliny wykorzystuje Pani na własne potrzeby gospodarstwa głównie dla celów hodowli, ale również dokonuje ich sprzedaży. Gospodarstwo stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. W jednym z budynków gospodarstwa wynajmuje Pani odpłatnie boksy dla koni dla osób trzecich.

W przyszłości ma Pani zamiar prowadzić pensjonat dla koni w budynkach gospodarstwa. Przedmiotem zawartej umowy z właścicielem konia będzie świadczenie przez Przyjmującego usług związanych z chowem konia.

Usługi chowu konia będą polegać na zapewnieniu koniowi:

1)miejsca w boksie w stajni;

2)obsługi stajennej w postaci czyszczenia boksów, dościelanie 1 raz dziennie świeżej ściółki w boksie (słoma);

3)przeprowadzenia czynności związanych z karmieniem konia, w oparciu o dostarczone Przejmującemu przez Właściciela produkty rolne w postaci siana i owsa na podstawie odrębnej umowy;

4)zadawania dostarczonych przez Właściciela pasz lub innych dodatków do pasz w wyznaczonych przez Właściciela dawkach;

5)dodawania i zapewnienia koniowi ruchu na wybiegu, przy odpowiednich warunkach atmosferycznych, na wyraźne życzenie Właściciela konia, z wyłączeniem niedziel i dni świątecznych;

6)wymagane okresowe szczepienia konia, odrobaczanie, werkowanie i podkuwanie konia, będzie zapewniał Właściciel. Koszty zabiegów i usług, o których mowa w zdaniu poprzednim ponosi w całości Właściciel. Właściciel jest obowiązany do zwrotu tych kosztów Przyjmującemu, jeżeli Przyjmujący je tymczasowo poniósł za Właściciela.

Jednocześnie w ramach usługi chowu konia zapewni Pani Właścicielowi konia korzystanie z infrastruktury Ośrodka (w godzinach ustalonych przez Strony) tj. pastwisk dla koni, ujeżdżalni (z uwzględnieniem potrzeb innych użytkowników i zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie ujeżdżalni), lonżownika, karuzeli, pomieszczenia służącego do przechowywania sprzętu jeździeckiego. Korzystanie z pastwisk i ujeżdżalni uzależnione jest od warunków pogodowych i z przyczyn niezależnych od Przyjmującego może zostać wyłączone z użytkowania.

Dodatkowe usługi takie jak np. zakładanie ochraniaczy itp. nie są wliczone w cenę za chów konia i są odpłatne zgodnie z aktualnym cennikiem. Za pobyt konia w pensjonacie zamierza Pani pobierać od właściciela konia miesięczną opłatę.

W Pani ocenie prowadzone usługi pensjonatu dla koni mieszczą się w grupowaniu 01.62.10.0 PKWiU jako usługi wspomagające chów i hodowle zwierząt gospodarskich. Prawidłowość ww. klasyfikacji potwierdzają interpretacje wydane przez Główny Urząd Statystyczny, w tym interpretacja wydana 10 września 2009 r. (Precedens nr 1 Klasyfikacja: PKWiU 2008 Symbol: 01.62.10.0 zamieszczony na Serwerze Klasyfikacji prowadzonym przez Główny Urząd Statystyczny, pod adresem http://stat.gov.pl/Klasyfikacje/), w której wskazano, że usługi polegające na prowadzeniu np. hotelu, pensjonatu dla koni obejmujące: „udostępnienie boksów, ujeżdżalni i karuzeli, karmienie i pielęgnację zwierząt, bez opieki weterynaryjnej” mieści się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. pod symbolem 01.62.10.0.

Ma Pani zamiar zarejestrować działalność gospodarczą jako, że przedmiotowe usługi nie są wyłączone spod działania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody z działalności rolniczej. Ma Pani zamiar wybrać jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i spełniać warunki ustawowe wyboru tej formy opodatkowania.

Pytanie

Czy usługa Pensjonatu dla koni świadczona przez Panią jako rolnika ryczałtowego w ramach działalności gospodarczej jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Jest Pani rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT i w Pani ocenie usługa pensjonatu dla koni świadczona przez Panią jako rolnika ryczałtowego jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o VAT rolnik ryczałtowy to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnień od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwolniona z tego podatku jest dostawa produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywana przez rolnika ryczałtowego, oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Usługi rolnicze to usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. Wśród nich są m.in. „usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt” (mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 01.6). Usługi „pensjonatu dla koni” są związane z chowem i hodowlą zwierząt na co wskazuje opis stanu faktycznego. Jak opisano w stanie faktycznym, nie są to usługi „schroniska dla zwierząt” oraz nie są świadczone usługi weterynaryjne przez Panią w ramach umowy chowu konia. Ich charakter jest inny. Usługi pensjonatu dla koni w zakresie usług opisanych w stanie faktycznym, jeśli wykonywane są przez rolnika ryczałtowego są objęte zwolnieniem podatkowym na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że nie ma w przepisach zastrzeżenia, że podatnik będący rolnikiem ryczałtowym ma prowadzić działalność wyłącznie w zakresie dostawy własnych produktów rolniczych i świadczenia usług rolniczych. Status rolnika ryczałtowego - i związane z tym zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe - dotyczyć będzie wyłącznie aktywności w zakresie (w tym wypadku) usług rolniczych.

Pani zdaniem, w związku z powyższym w oparciu o opisany stan faktyczny, ponieważ:

  • jest Pani rolnikiem (właścicielem gospodarstwa rolnego, w którym prowadzi działalność rolniczą) oraz
  • świadczy Pani usługi rolnicze polegające na prowadzeniu chowie i hodowli koni w ramach Pensjonatu dla koni; oraz
  • korzysta Pani ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, ponieważ nie zrezygnowała Pani z tego zwolnienia; oraz
  • nie jest Pani zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, to

świadczona przez Panią usługa Pensjonatu dla koni podlega zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 2 pkt 21 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych - rozumie się przez to:

a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej;

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Z powyższych przepisów wynika, że rolnik ryczałtowy zwolniony jest z podatku VAT w zakresie m.in. świadczenia usług rolniczych, które zostały wymienione w art. 2 pkt 21 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Pani jako rolnik ryczałtowy prowadzi gospodarstwo rolne. W przyszłości ma Pani zamiar prowadzić pensjonat dla koni w budynkach gospodarstwa. Jak Pani wskazała usługa pensjonatu dla koni będzie polega m.in. na: udostępnieniu miejsca w boksie w stajni, obsługi stajennej w postaci czyszczenia boksów, dościelanie 1 raz dziennie świeżej ściółki w boksie, przeprowadzenia czynności związanych z karmieniem konia, zapewnienia koniowi ruchu na wybiegu. Jednocześnie w ramach usługi chowu konia zapewni Pani Właścicielowi konia korzystanie z infrastruktury Ośrodka tj. pastwisk dla koni, ujeżdżalni, lonżownika, karuzeli, pomieszczenia służącego do przechowywania sprzętu jeździeckiego. Wskazała Pani, że prowadzone usługi pensjonatu dla koni mieszczą się w grupowaniu 01.62.10.0 PKWiU jako usługi wspomagające chów i hodowle zwierząt gospodarskich. Ponadto we wniosku wskazała Pani, nie są to usługi „schroniska dla zwierząt” oraz nie są świadczone usługi weterynaryjne przez Panią w ramach umowy chowu konia.

Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia dla usługi pensjonatu dla koni jako usługi świadczonej w ramach działalności rolniczej zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Należy wskazać, że ww. zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku VAT ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.

Od podatku VAT zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.

Odnosząc się do Pani wątpliwości, przede wszystkim należy zauważyć, że usługa, którą zamierza Pani świadczyć, nie obejmuje świadczenia usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni. Usług prowadzenia pensjonatu dla koni nie należy również utożsamiać z prowadzeniem schronisk dla zwierząt gospodarskich. Zgodnie z definicją słownika języka polskiego PWN „schronisko” oznacza przytułek dla bezdomnych zwierząt. Natomiast konie, którymi będzie się Pani opiekować, w ramach świadczonych usług prowadzenia pensjonatu dla koni, mają swoich właścicieli, z którymi Pani zawrze umowę na świadczenie ww. usług. Tym samym świadczone przez Panią usługi mieszczą się w definicji usług rolniczych, o której mowa w art. 2 pkt 21 ustawy.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy o VAT pozwala stwierdzić, że skoro jest Pani rolnikiem ryczałtowym i w ramach prowadzonej działalności rolniczej zamierza Pani świadczyć usługi pensjonatu dla koni sklasyfikowane w PKWiU do grupy 01.62.10.0, oraz nie wykonuje Pani usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni ani nie prowadzi Pani schronisk dla zwierząt, to w ramach świadczenia tych usług będzie Pani mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że załącznik nr 2 do ww. ustawy został uchylony przez art. 1 pkt 26 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019. 1751).

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00