Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.317.2023.2.WH

Skoro z obiektywnych przyczyn ponoszonych wydatków na zakup usług inwestycyjnych nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży (zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną), będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Proporcja ta winna zostać ustalona ma podstawie metody wskazanej w art. 90 ust. 3 ustawy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem usług inwestycyjnych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 8 sierpnia 2023 r. (data wpływu 8 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W ramach swojej działalności zajmuje się Pan między innymi realizacją projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z).

W chwili obecnej rozpoczyna Pan projekt inwestycyjny związany z budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem na wynajem wraz z lokalami użytkowymi zaprojektowanymi w poziomie parteru oraz piwnicami i garażami podziemnymi. Realizowana inwestycja kwalifikowana jest jako obiekt budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) w dziale 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe.

Przedmiotowa inwestycja obejmuje:

  • budynek, w którym znajdować się będą lokale mieszkalne o łącznej powierzchni użytkowej 1 825,76 m2
  • lokale usługowe na parterze o łącznej powierzchni użytkowej 37,00 m2
  • garaże z miejscami parkingowymi (wjazd z poziomu parteru) - 437,95 m2
  • pozostała powierzchnia użytkowa, niemieszkalna - 351,75m2.

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku wielomieszkaniowego wynosi 2 652,46 m2.

Udział powierzchni wykorzystywanej dla celów niemieszkalnych do całkowitej powierzchni użytkowej wynosi 31,17 %. Nadmienił Pan, że powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego oraz lokalu usługowego nie przekroczy 150 m2.

Ponadto kwalifikuje Pan przedmiotową nieruchomość jako objętą społecznym programem mieszkaniowym, bo nie spełnia ona wymogów art. 41 ust. 12b ustawy o podatku VAT, który to przepis wyklucza z tego programu:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
  • lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Cały projekt inwestycyjny jest realizowany na podstawie zawartej umowy z Generalnym Wykonawcą (GW). Umowa na realizację przedmiotowego projektu obejmuje wynagrodzenie ryczałtowe dla Generalnego Wykonawcy.

Dla realizowanej inwestycji została wyodrębniona ewidencja finansowo-księgowa. Po zakończeniu realizacji projektu (inwestycji) zamierza Pan we własnym zakresie wynajmować:

a) lokale mieszkalne na cele mieszkalne i w tej części sprzedaż usług będzie korzystała ze stawki VAT zwolnionej,

b) lokale usługowe i garaże, w tej części sprzedaż usług będzie opodatkowana stawką podstawową 23%.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Ma Pan obiektywną możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (najem lokali usługowych i garaży) i zwolnionymi od podatku VAT (najem lokali mieszkalnych). Parametrem odpowiadającym ustaleniu wysokości podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi jest wyłącznie powierzchnia użytkowa lokali usługowych i garaży w odniesieniu do powierzchni całkowitej budynku wielomieszkaniowego.

Faktury dokumentujące nabycie usług inwestycyjnych wystawiane będą na Pana działalność gospodarczą (…).

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy podatek naliczony wynikający z zakupionych usług inwestycyjnych wykazanych na fakturach VAT - budowa budynku wielomieszkaniowego w lokalami usługowymi (zgodnie z umową z GW) należy rozliczać proporcjonalnie - według udziału powierzchni użytkowej, tzn.:

a)podatek naliczony w części związanej ze sprzedażą zwolnioną (lokale mieszkalne) - nie podlega odliczeniu,

b)podatek naliczony w części związanej ze sprzedażą opodatkowaną (lokale usługowe, garaże) - podlega odliczeniu?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z realizacji przedmiotowej inwestycji w takiej części, jaka odpowiada sprzedaży opodatkowanej:

a) podatek naliczony dotyczący lokali mieszkalnych nie podlega odliczeniu, bo lokale mieszkalne te będą wynajmowane na cele mieszkalne ze stawką zwolnioną

b) podatek naliczony dotyczący lokali usługowych i garaży podlega odliczeniu w pełnej wysokości.

Wartość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu ustalił Pan na podstawie wskaźnika udziału powierzchni użytkowej lokali niemieszkalnych w całkowitej powierzchni użytkowej budynku wielomieszkaniowego.

Ponadto stwierdza Pan, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczenie kwot podatku naliczonego od zakupu prac inwestycyjnych budynku wielomieszkaniowego z wbudowanymi do nich lokalami usługowymi, powinno odbywać się zgodnie z art. 90 ust. 1 ww. ustawy o VAT, tzn. podatek naliczony podlega odliczeniu w oparciu o udział procentowy powierzchni lokali użytkowych do całości powierzchni budynku.

W myśl art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa powyżej, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie powyższych uregulowań stwierdza Pan, że w pierwszej kolejności ustala, jaka część ponoszonych wydatków związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i dokonuje w całości odliczenia podatku naliczonego, a jaka część jest związana z czynnościami zwolnionymi i w tej części nie dokonuje w ogóle odliczenia podatku naliczonego. Dopiero w przypadku, gdy dla danych wydatków nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego może zastosować metodę proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy:

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:

proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Ponadto w myśl art. 90 ust. 8 ustawy:

podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo. Podatnicy są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ta proporcja została zastosowana po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Na podstawie art. 90 ust. 9 ustawy:

przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Jeżeli zatem nabywane towary i usługi służą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatnik jest obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z ww. art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W chwili obecnej rozpoczyna Pan projekt inwestycyjny związany z budową budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem na wynajem wraz z lokalami użytkowymi zaprojektowanymi w poziomie parteru oraz piwnicami i garażami podziemnymi. Po zakończeniu realizacji projektu (inwestycji) zamierza Pan we własnym zakresie wynajmować: lokale mieszkalne na cele mieszkalne i w tej części sprzedaż usług będzie korzystała ze stawki VAT zwolnionej; lokale usługowe i garaże, w tej części sprzedaż usług będzie opodatkowana stawką podstawową 23%.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości dotyczą tego czy podatek naliczony wynikający z zakupionych usług inwestycyjnych wykazanych na fakturach - budowa budynku wielomieszkaniowego w lokalami usługowymi (zgodnie z umową z GW) należy rozliczać proporcjonalnie - według udziału powierzchni użytkowej, tzn.: podatek naliczony w części związanej ze sprzedażą zwolnioną (lokale mieszkalne) - nie podlega odliczeniu; podatek naliczony w części związanej ze sprzedażą opodatkowaną (lokale usługowe, garaże) - podlega odliczeniu.

W rozpatrywanej sprawie wydatki związane z zakupem usług inwestycyjnych związanych z budową budynku wielomieszkaniowego z lokalami usługowymi, w którym znajdować się będą zarówno lokale mieszkalne, jak i lokale usługowe oraz garaże, związane będą zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług.

W opisie sprawy wskazał Pan, że ma obiektywną możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (najem lokali usługowych i garaży) i zwolnionymi od podatku VAT (najem lokali mieszkalnych). Parametrem odpowiadającym ustaleniu wysokości podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi jest według Pana wyłącznie powierzchnia użytkowa lokali usługowych i garaży w odniesieniu do powierzchni całkowitej budynku wielomieszkaniowego.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy, że wbrew Pana twierdzeniu, ww. wydatków inwestycyjnych nie może Pan przypisać wprost odrębnie do czynności opodatkowanych i odrębnie do czynności zwolnionych od VAT.

W konsekwencji w sytuacji, gdy nie ma Pan możliwości przypisania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych, bądź zwolnionych, wtedy – z uwagi na wykorzystywanie nabytych usług inwestycyjnych do tzw. „celów mieszanych” - zastosowanie mają przepisy art. 90 ustawy.

Zatem - skoro nabywane przez Pana usługi inwestycyjne jednocześnie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku, i nie ma Pan możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – jest Pan obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku, na zasadach określonych w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Podkreślić jednocześnie należy, że w przypadku odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy, przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują jedną metodę rozliczania podatku naliczonego, tj. według obrotu (art. 90 ust. 3 ustawy).

Przypomnieć należy, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną musi mieć charakter obiektywny i nie może wynikać z pragmatyczności lub określonej zamierzonej celowości.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz elementy stanu sprawy stwierdzić należy, że zaproponowanego przez Pana sposobu wyodrębnienia podatku od towarów i usług do odliczenia polegającego na przypisaniu poszczególnych kosztów do działalności zwolnionej oraz opodatkowanej w oparciu o metodę szacunkową (a taką jest podział kosztów w oparciu o kryterium powierzchni), nie przewidują przepisy art. 90 ustawy.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że - uwzględniając udział powierzchni użytkowej lokali usługowych i garaży przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, do całej powierzchni budynku wielomieszkaniowego – sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną wskazany przez Pana, nie pozwala na właściwe przyporządkowanie nabytych usług inwestycyjnych do działalności opodatkowanej i zwolnionej. Metoda ta bowiem, jak wskazano wyżej, nie znajduje podstaw w przepisach ustawy.

W konsekwencji powyższego, przyjęty przez Pana powierzchniowy klucz alokacyjny, określony jako udział powierzchni użytkowej lokali usługowych i garaży przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, do całej powierzchni budynku wielomieszkaniowego, nie będzie właściwy, gdyż w niniejszej sprawie będzie niemiarodajny i nieobiektywny oraz nie przewiduje go art. 90 ustawy.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku zakupu usług inwestycyjnych dotyczących budowy budynku wielomieszkaniowego, w którym znajdować się będą lokale mieszkalne i lokale użytkowe oraz garaże, w odniesieniu do nabywanych usług, które służą zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i zwolnionym, wskazana przez Pana metoda ustalenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu przy zastosowaniu klucza alokacji, jakim jest stosunek powierzchni lokali związanych z czynnościami opodatkowanymi w całości powierzchni budynku jest nieprawidłowa.

Tym samym skoro z obiektywnych przyczyn ponoszonych wydatków na zakup usług inwestycyjnych nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży (zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną), będzie przysługiwało Panu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Proporcja ta winna zostać ustalona ma podstawie metody wskazanej w art. 90 ust. 3 ustawy.

W konsekwencji Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Jednocześnie Organ wskazuje, że w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00