Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.314.2023.1.KK

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02 oraz PKWiU 62.03.1.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 12%. Uzupełnił go Pan 28 sierpnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym i od 10 stycznia 2022 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Od początku działalność ta jest opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 - dalej jako: „ustawa o ryczałcie”).

Działalność polega na świadczeniu usług IT dla kontrahentów z różnych branż, w szczególności:

Dla Spółki X - w zakresie zarządzania komputerami, serwerami, siecią informatyczną, helpdesk dla użytkowników (nie zajmuje się Pan pracą z oprogramowaniem oraz nie jest programistą).

Zakres obowiązków wynikający z umowy zawartej ze Spółką X:

I.Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki:

a)doradztwo w zakresie IT i strategii informatycznej dla spółki,

b)doradztwo i wsparcie w zakresie obsługi systemu ERP (system do zarządzania procesami w przedsiębiorstwie),

c)utrzymywanie procedur i dokumentacji informatycznej,

d)utrzymywanie dokumentacji IT Disaster Recovery (obejmujące planowanie procedur w celu odzyskania sprawności operacyjnej po ewentualnej katastrofie takich jak pożar, zalanie, awaria prądu),

II.Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi:

e)administracja sieciami LAN/WAN, routerami, przełącznikami i firewallem,

f)administracja systemami (...),

g)administracja serwerami i infrastrukturą (...),

h)administracja oraz inwentaryzacja komputerów PC wraz z ich oprogramowaniem,

i)wsparcie użytkowników przy rozwiazywaniu problemów informatycznych,

j)zarządzanie kopiami bezpieczeństwa (...) (system do wykonywania kopii bezpieczeństwa danych spółki),

k)zarządzanie licencjami dla systemów i programów informatycznych,

l)szkolenia z zakresu IT użytkowników,

m)administracja i utrzymanie systemu do windykacji płatności.

Dla Spółki Y - jako doradca w prowadzeniu projektów informatycznych (doradztwo w zakresie informatyki).

Zakres obowiązków wynikający z umowy ze Spółką Y:

a)doradztwo w zakresie rozwiązań IT,

b)opracowanie strategii IT,

c)doradztwo przy projektach informatycznych realizowanych w Spółce Y,

d)doradztwo w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa IT,

e)analiza wymagań biznesowych dla systemów ERP (system do zarządzania procesami w przedsiębiorstwie) i MES (system do zarządzania produkcją i procesami na liniach produkcyjnych),

f)modelowanie i projektowanie procesów w systemach ERP i MES,

g)doradztwo we wdrażaniu systemów ERP i MES,

h)doradztwo w zakresie testowania oprogramowania ERP i MES,

i)doradztwo w zakresie integracji systemów informatycznych związanych z ERP i MES,

j)kontrola budżetów projektów wdrożeniowych ERP i MES.

Wystąpił Pan z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (GUS), o pomoc w sklasyfikowaniu świadczonych usług do odpowiednich kodów działalności usługowej zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z odpowiedzią GUS, wyżej wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach:

PKWiU 62.03.1 „Usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi”

zarządzanie komputerami, serwerami, siecią informatyczną, obejmujące: administrowanie sieciami LAN/WAN, routerami, przełącznikami i firewallem, systemami (...), administrowanie serwerami i infrastrukturą (...), inwentaryzację komputerów PC wraz z ich oprogramowaniem, wsparcie użytkowników przy rozwiazywaniu problemów informatycznych, zarządzanie kopiami bezpieczeństwa (...) (system do wykonywania kopii bezpieczeństwa danych spółki), licencjami dla systemów i programów informatycznych, szkolenie z zakresu IT dla użytkowników systemów, administrowanie i utrzymanie systemu do windykacji płatności;

PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”

doradztwo w zakresie IT i strategii informatycznej dla spółek (opracowywanie strategii informatycznych), doradztwo przy projektach informatycznych realizowanych przez spółki, np.: zapewnienia bezpieczeństwa IT, utrzymywania procedur i dokumentacji informatycznej IT (Disaster Recovery), planowania procedur w celu odzyskania sprawności operacyjnej po ewentualnej katastrofie (takich jak pożar, zalanie, awaria prądu);

usługi helpdesk dla użytkowników sieci IT, mające charakter doraźnej pomocy technicznej;

czynności związane z systemami ERP (system do zarządzania procesami w przedsiębiorstwie) i MES (system do zarządzania produkcją i procesami na liniach produkcyjnych) obejmujące: analizowanie wymagań biznesowych dla systemów ERP i MES, doradztwo i wsparcie w zakresie obsługi systemu ERP, modelowanie i projektowanie procesów w systemach ERP i MES, doradztwo we wdrażaniu systemów ERP i MES oraz w zakresie testowania oprogramowania ERP i MES, integracji systemów informatycznych związanych z ERP i MES, kontrolę budżetów projektów wdrożeniowych (nieobejmujące projektowania systemów).

Prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Pana przychód nie przekroczył w 2022 r. limitu 2.000.000 euro określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie.

W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że:

nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;

nie korzystał Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

nie osiąga i nie planuje Pan osiągać przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów).

Nie spełnia Pan również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o ryczałcie, tj. nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalności po zmianie:

a)z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,

b)z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,

c)z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Ponadto jest Pan obecnie zatrudniony w ramach umowy o pracę, jednakże umowa ta jest zawarta z innym podmiotem niż wskazane wyżej Spółka X i Spółka Y, dla których świadczy Pan usługi w ramach działalności. Nie świadczy Pan usług w ramach działalności gospodarczej na rzecz podmiotu, z którym zawarł umowę o pracę.

Pytania

1.Czy wskazane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej świadczone dla Spółki X opisane w punktach a) - d) oraz usługi świadczone dla Spółki Y w całości, tj. punkty a) - j) sklasyfikowane do PKWiU 62.02 podlegają opodatkowaniu 12 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie?

2.Czy wskazane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej świadczone dla Spółki X opisane w punktach e) - m) sklasyfikowane do PKWiU 62.03.1 podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

1.W Pana ocenie, wskazane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej świadczone dla Spółki X opisane w punktach a) - d) oraz usługi świadczone dla Spółki Y w całości tj. punkty a) - j) sklasyfikowane przez GUS do PKWiU 62.02 podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.

2.W Pana ocenie, wskazane w stanie faktycznym czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej świadczone dla Spółki X opisane w punktach e) - m) sklasyfikowane przez GUS do PKWiU 62.03.1 również podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako „ustawa o PDOF”).

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, podatek w tej formie mogą opłacać podatnicy w danym roku podatkowym, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym ten rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W 2022 r. i latach ubiegłych osiągnięte z tej działalności gospodarczej przychody Pana były niższe niż 2.000.000 euro.

W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie:

nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej;

nie korzystał Pan, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

nie osiąga i nie planuje Pan osiągać przychodów: z tytułu prowadzenia aptek, z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, z działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów).

Nie spełnia Pan również wyłączenia z art. 8 ust. 1 pkt 5, tj. nie prowadzi oraz nie zamierza prowadzić działalności wspólnie z małżonką oraz nie podejmuje działalność po zmianie:

-z działalności wykonywanej samodzielnie na działalność wykonywaną w formie spółki z małżonkiem,

-z działalności wykonywanej w formie spółki małżonków na działalność wykonywaną przez jednego lub każdego z małżonków,

-z działalności prowadzonej samodzielnie przez jednego małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli przed zmianą którykolwiek z małżonków opłacał z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

Ponadto jest Pan obecnie zatrudniony w ramach umowy o pracę, jednakże umowa ta jest zawarta z innym podmiotem niż wskazane wyżej Spółka X i Spółka Y, dla których świadczy Pan usługi w ramach działalności. Nie świadczy Pan usług w ramach działalności gospodarczej na rzecz podmiotu, z którym zawarł umowę o pracę. Zatem warunek z art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie wyłączjący prawo do opodatkowania ryczałtem nie będzie miał zastosowania.

Zgodnie z ustawą o ryczałcie, podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, stanowi kwalifikacja wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa GUS, zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji, zasadą jest, że zainteresowany podmiot (podatnik) sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.

W stosunku do usług związanych z branżą IT najczęściej zastosowanie znajdzie 12% stawka ryczałtu. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a)związanych z wydawaniem:

pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Uzasadnienie do pytania nr 1 i nr 2

W Pana opinii, w odniesieniu do świadczonych na rzecz Spółki X oraz Spółki Y usług opisanych w stanie faktycznym, zastosowanie znajdzie 12% stawka ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.

Wskazane w stanie faktycznym usługi świadczone na rzecz Spółek X i Y dotyczą dwóch obszarów:

1)usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki (PKWiU 62.02);

2)usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.01).

Obydwa te zakresy znajdują się w dyspozycji art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.

Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki (świadczone zarówno na rzecz Spółki X jak i Spółki Y) w praktyce obejmują:

doradztwo w zakresie IT i strategii informatycznej dla spółek (opracowywanie strategii informatycznych), doradztwo przy projektach informatycznych realizowanych przez spółki, np.: zapewnianie bezpieczeństwa IT, utrzymywania procedur i dokumentacji informatycznej IT (Disaster Recovery), planowania procedur w celu odzyskania sprawności operacyjnej po ewentualnej katastrofie (takich jak pożar, zalanie, awaria prądu);

usługi helpdesk dla użytkowników sieci IT, mający charakter doraźnej pomocy technicznej;

czynności związane z systemami ERP (tj. systemem do zarządzania procesami w przedsiębiorstwie) i MES (tj. systemem do zarządzania produkcją i procesami na liniach produkcyjnych) obejmujące: analizowanie wymagań biznesowych dla systemów ERP i MES, doradztwo i wsparcie w zakresie obsługi systemu ERP, modelowanie i projektowanie procesów w systemach ERP i MES, doradztwo we wdrażaniu systemów ERP i MES oraz w zakresie testowania oprogramowania ERP i MES, integracji systemów informatycznych związanych z ERP i MES, kontrolę budżetów projektów wdrożeniowych (nieobejmujące projektowania systemów).

Natomiast świadczone dla Spółki X usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, obejmują:

zarządzanie komputerami, serwerami, siecią informatyczną, w szczególności: administrowanie sieciami LAN/WAN, routerami, przełącznikami i firewallem, systemami (...), administrowanie serwerami i infrastrukturą (...), inwentaryzację komputerów PC wraz z ich oprogramowaniem, wsparcie użytkowników przy rozwiazywaniu problemów informatycznych, zarządzanie kopiami bezpieczeństwa (...) (system do wykonywania kopii bezpieczeństwa danych spółki), licencjami dla systemów i programów informatycznych, szkolenie z zakresu IT dla użytkowników systemów, administrowanie i utrzymanie systemu do windykacji płatności.

W Pana ocenie, popartej otrzymaną informacją z Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi, świadczone usługi wyczerpują te określone w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie, tj. usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, w tym również w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02) oraz usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.01).

W tym miejscu warto przytoczyć fragment wyjaśnień GUS z 2015 r. do klasyfikacji PKWiU - (źródło: https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/doc/pkwiu 15/pdf/wyjasnienia PKWiU-2015- wersja 25032019.pdf).

Zgodnie z ww. wyjaśnieniami, w zakresie kodu PKWiU 62.02 znajduje się m.in. klasyfikacja 62.02.20.0, tj. „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmujące usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające.

Jak również klasyfikacja PKWiU 62.02.30.0, tj. „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmujące usługi:

udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Natomiast stosownie do przywołanych wyjaśnień GUS z 2015 r., w zakresie kodu PKWiU 62.03.1, znajdują się usługi związane z zarządzaniem i monitorowaniem infrastruktury informatycznej, włączając sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sieć, w tym:

Pod kodem PKWiU 62.03.11.0 „Usługi związane z zarządzaniem siecią”:

usługi związane z zarządzaniem i monitorowaniem siecią komunikacyjną i związanym z nią sprzętem w celu rozpoznania problemów sieciowych i zebrania statystyki dotyczącej przepustowości i używania, aby administrować i odpowiednio dostosowywać natężenie ruchu w sieci,

usługi związane z zarządzaniem bezpieczeństwem systemów lub usługi powiązane z bezpieczeństwem.

Pod kodem PKWiU 62.03.12.0 „Usługi związane z zarządzaniem systemami informatycznymi”:

usługi związane z codziennym zarządzaniem systemami informatycznymi klienta i ich eksploatacją.

Biorąc pod uwagę powyższe, w Pana opinii, świadczone czynności wpisują się w te opisane powyżej, a zatem w odniesieniu do usług opisanych w pytaniu nr 1 i pytaniu nr 2 jest on zobowiązany do zastosowania 12% stawki ryczałtu stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W tym miejscu należy odnieść się również do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usługzwiązanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU 62.02.). W ramach tych usług wykonuje Pan następujące czynności:

dla Spółki X:

doradztwo w zakresie IT i strategii informatycznej,

doradztwo i wsparcie w zakresie obsługi systemu ERP (system do zarządzania procesami w przedsiębiorstwie),

utrzymywanie procedur i dokumentacji informatycznej,

dla Spółki Y:

doradztwo w zakresie rozwiązań IT,

opracowywanie strategii IT,

doradztwo przy projektach informatycznych realizowanych w Spółce Y,

doradztwo w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa IT,

analizowanie wymagań biznesowych dla systemów ERP (system do zarządzania procesami w przedsiębiorstwie) i MES (system do zarządzania produkcją i procesami na liniach produkcyjnych),

modelowanie i projektowanie procesów w systemach ERP i MES,

doradztwo we wdrażaniu systemów ERP i MES,

doradztwo w zakresie testowania oprogramowania ERP i MES,

doradztwo w zakresie integracji systemów informatycznych związanych z ERP i MES,

kontrola budżetów projektów wdrożeniowych ERP i MES.

Ponadto wyłącznie dla Spółki X świadczy Pan usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). W ramach tych usług wykonuje Pan następujące czynności:

administrowanie sieciami LAN/WAN, routerami, przełącznikami i firewallem,

administrowanie systemami (...),

administrowanie serwerami i infrastrukturą (...),

administrowanie oraz inwentaryzacja komputerów PC wraz z ich oprogramowaniem,

wsparcie użytkowników przy rozwiązywaniu problemów informatycznych,

zarządzanie kopiami bezpieczeństwa (...) (system do wykonywania kopii bezpieczeństwa danych spółki),

zarządzanie licencjami dla systemów i programów informatycznych,

szkolenie z zakresu IT użytkowników,

administrowanie i utrzymywanie systemu do windykacji płatności.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.02 i – jak wynika z opisu sprawy – związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz usług z grupowania PKWiU 62.03.1 związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00