Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.371.2023.2.AA

Dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych i usług nauki języka obcego oraz braku obowiązku wykazywania ww. usług w wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług kulturalnych i usług nauki języka obcego oraz braku obowiązku wykazywania ww. usług w wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 sierpnia 2023 r. (wpływ 25 sierpnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Samorządowa instytucja kultury (O (...)) organizuje zajęcia dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Są to różnego rodzaju zajęcia. Za udział w zajęciach pobierane są opłaty - wpłaty dokonywane są bezpośrednio na wyodrębniony rachunek bankowy. Z tych opłat pokrywane są m.in. koszty prowadzenia zajęć (zapłaty dla instruktorów - faktury bądź rachunki do zawartych umów-zleceń) zakupy materiałów wykorzystywanych na zajęciach oraz inne zakupy związane z poszerzaniem oferty instytucji. W przypadku uzyskania dochodu O (...) przeznacza go na swoją działalność statutową.

Instytucja kultury prowadzi wielokierunkową działalność zgodnie z założeniem polityki kulturalnej państwa, na podstawie własnego programu wynikającego z aktualnego zapotrzebowania lokalnej społeczności, posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem VAT - zwolnionym. Realizując swoją działalność instytucja kultury osiąga statutowe cele, którymi są m.in. upowszechnianie wiedzy o sztuce, edukacja do kultury, podtrzymywanie tradycji, wychowywanie przez sztukę, inspirowanie aktywnych form uczestnictwa w kulturze ujawnienie i rozwój talentów.

Drogą realizacji powyższych celów są formy zajęć (cyklicznych, jednorazowych), skierowane do różnych grup odbiorców, stanowiące programy edukacyjne dla kultury, będące odpłatnymi zajęciami. W ramach działalności statutowej prowadzą Państwo takie zajęcia jak: zajęcia taneczne, zajęcia muzyczne, plastyczne, wokalne, baletowe, zajęcia z języka angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego, akrobatykę, warsztaty z wikliny, florystyczne, makrama, zajęcia gimnastyczne, ruchowe.

Uzyskiwane przychody w części zaliczają Państwo do limitu 200.000 zł. Być może próg ten zostanie w 2023 roku przekroczony w związku z tym niezbędna jest Państwu informacja, czy zajęcia opisane w pytaniu wliczają Państwo do powyższego limitu, czy nie.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Są Państwo podmiotem wpisanym do rejestru kultury, prowadzonym przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, nr w rejestrze: (…).

Opis zajęć:

  • warsztaty architektoniczne - podczas zajęć będzie można skonstruować modele budynków, stworzyć różne prace konstruktorsko-plastyczne. Będzie można korzystać z różnych materiałów papierniczych, kreatywnych i plastycznych. Zajęcia mają na celu upowszechnianie i ochronę kultury poprzez rozbudzanie wyobraźni, ciekawości otaczającego nas świata i zapoznawanie z podstawowymi pojęciami dotyczącymi konstrukcji i końcowo przedstawiać dzieła architektoniczne, stare i zabytkowe budowle.
  • zajęcia „(…)” - zajęcia mają na celu rozwijanie wyobraźni oraz zdolności manualnych, jak również poznawanie materiałów i ich właściwości. Uczestnicy warsztatów będą uczyć się piłowania, wiercenia, szlifowania, klejenia oraz technik z tym związanych. Dzieci będą miały okazję samodzielnie zbudować makietę w stylu „muru pruskiego” znanego od średniowiecza, z naturalnych materiałów takich jak: drewno, kamień, cegła. Zajęcia mają na celu upowszechnianie i ochronę kultury poprzez wykonywanie makiet w różnych stylach i różnych dzieł architektonicznych oraz budowli.
  • warsztaty z batiku - Batik – technika malarska polegająca na nakładaniu wosku i kąpieli tkaniny w barwniku, który farbuje jedynie miejsca nie zamaskowane warstwą wosku. Dla uzyskania specjalnych efektów proces woskowania i farbowania można powtarzać wielokrotnie. Warsztaty dają możliwość podpatrzenia, jak bardzo różnie ludzie postrzegają świat, jak łączą kolory i motywy, gdzie szukają inspiracji. Zajęcia mają na celu upowszechnianie i ochronę kultury poprzez malowanie na tkaninach - artystyczne wykonanie rękodzieła techniką batiku. Prace wykonane tą techniką są niepowtarzalne i niemożliwe jest uzyskanie 2 identycznych prac.
  • zajęcia „(…)”- zajęcia dla maluszków z opiekunami. Podczas zajęć dzieci uczą się prostych wierszyków i piosenek połączonych z ruchem, ponadto obcują z różnymi materiałami do wykonywania prac plastycznych.

Zajęcia mają na celu upowszechnianie i ochronę kultury poprzez muzykę, taniec, naukę wierszyków oraz rysunek i malarstwo.

Usługi objęte zakresem wniosku nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o VAT.

Ośrodek (...) nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900) i nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym.

Usługi nauki języka stanowią usługi nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym i ponadpodstawowym. Świadczone są przez osoby posiadające kompetencje, ale umowy zarówno z nauczycielami, jak i uczestnikami zajęć są zawierane przez Ośrodek (...), więc nie jest to prywatne nauczanie bezpośrednio przez nauczycieli.

Zajęcia (…) i (…) - prowadzi absolwentka historii sztuki i filologii angielskiej (specjalność: nauczanie języka angielskiego) na (…) – umowa o prowadzenie zajęć jest zawarta z Państwem a Państwo zawierają umowy z uczestnikami zajęć i nie jest to prywatne bezpośrednie nauczanie przez nauczyciela.

(…) – muzyczny angielski dla najmłodszych dzieci, od 6 miesiąca do 3 roku życia, to językowo-muzyczno-taneczne zajęcia oddziałujące na wszystkie zmysły. Dzieci w naturalny sposób osłuchują się z językiem angielskim poprzez:

  • słuchanie muzyki, rymowanek i piosenek;
  • taniec i ruch;
  • muzykowanie za pomocą prostych instrumentów;
  • obserwację gestów wykonywanych przez dorosłych;
  • z czasem powtarzanie czynności aż w końcu słów i całych zwrotów;
  • korzystanie z autorskich, atrakcyjnych pomocy dydaktycznych związanych z tematyką zajęć;
  • sensoryczne doznania obejmujące wszystkie zmysły, pozwalające dziecku lepiej przyswoić i zapamiętać prezentowane treści.

(…) – śpiewający angielski, to bardzo energiczne zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym – od 2 do 4 lat. Ich celem jest:

  • osłuchanie się z językiem angielskim w naturalny sposób;
  • nauka w sposób aktywny i trwały słów, zwrotów i całych zdań;
  • wykształcenie prawidłowej wymowy i akcentu;
  • nabycie chęci do uczenia się języka, nie poprzez nudne powtarzanie słówek i wypełnianie podręczników czy wpatrywanie się w ekran, ale za pomocą atrakcyjnych pomocy dydaktycznych, oddziałujących na wszystkie zmysły;
  • wykształcenie odpowiedniego stylu uczenia się – odmiennego dla każdego dziecka.

Dzieci są zachęcane do eksperymentowania z językiem, śpiewania i rytmizowania. Celem tych zajęć jest nauka języka. Czynności wspomagające naukę języka czyli muzyka, taniec, ruch nie stanowią zajęć samych w sobie, lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej czyli nauki języka obcego.

Pytania

1.Czy w danym stanie faktycznym opłaty za poniższe zajęcia prowadzone w ramach statutowej działalności instytucji kultury są zwolnione od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33, czy należy je wliczyć do wysokości limitu 200.000 zł? Dotyczy opłat za poniższe zajęcia:

  • Warsztaty architektoniczne - polegają na konstruowaniu modeli budynków, dzięki wykorzystaniu różnych prac konstruktorskoplastycznych z materiałów papierniczych, kreatywnych i plastycznych, poznaniu zagadek architektonicznych,
  • (…) - zajęcia modelarskie, podczas których uczestnicy będą mieć okazję samodzielnie zbudować dom w stylu pruskim w miniaturze. Zajęcia mają na celu wzmacniać twórczość artystyczną u dzieci i młodzieży, rozwijać wyobraźnię przestrzenną i zdolności manualne. Prócz warstwy teoretycznej na temat różnych stylów architektonicznych, zajęcia mają wymiar praktyczny - uczestnicy będą uczyć się wiercenia, piłowania, szlifowania, klejenia oraz technik z tym związanych,
  • Warsztaty z batiku – to unikalna, starożytna technika, polegająca na tworzeniu obrazu na tkaninie, poprzez malowanie gorącym woskiem i barwienie w chłodnej kąpieli wodnej. Zajęcia batiku adresowane są do osób, które chcą poznać niezwykłą technikę zdobienia tkanin, stworzyć unikalne, woskowe obrazy, a także posiąść wiedzę na temat materiałów i narzędzi potrzebnych do własnoręcznego wykonania batiku,
  •  (…) - dzieci biorą udział w wielu różnych formach aktywności: od nauki prostych wierszyków i piosenek połączonych z ruchem, poprzez obcowanie z różnymi materiałami do wykonywania prac plastycznych.

2.Czy w danym stanie faktycznym opłaty za poniższe zajęcia prowadzone w ramach statutowej działalności instytucji kultury są zwolnione od VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28, czy należy je wliczyć do wysokości limitu 200.000 zł? Dotyczy opłat za poniższe zajęcia:

  • nauka języka (angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego),
  • (…) (od 6 m-ca do 3 lat), (…) (od 3 roku życia) - na zajęciach dzieci uczą się języka Angielskiego poprzez piosenki i rymowanki, muzykę klasyczną, ruch oraz wykorzystanie wszystkich zmysłów.

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy instytucja kultury powinna być zwolniona od VAT za opłaty pobierane za zajęcia prowadzone w ramach statutowej działalności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, celem organizowanych przez instytucję zajęć jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury i kreatywna animacja czasu.

Nauka języków w różnej formie powinna być zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.

Zajęcia wymienione w pytaniu nie wliczają się do wysokości limitu 200.000,00 zł

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej: ustawą:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Z tak szeroko sformułowanej definicji pojęcia „świadczenie usług” wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca usługę, w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły da celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Przy czym ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że

do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych

 - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:

zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 13 ustawy:

zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

  • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
  • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
  • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
  • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

  • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
  • motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy wskazać, że – co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty. W przypadku przekroczenia ww. kwoty z tytułu świadczenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, podatnik zobowiązany będzie do dokonania rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług na zasadach określonych w ustawie.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a)podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b)indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1)usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2)wstępu:

a)na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b)do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c)do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3)wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4)usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5)działalności agencji informacyjnych;

6)usług wydawniczych;

7)usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8)usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, jak również przedmiotowym dotyczącym rodzaju świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy wymienia trzy grupy podmiotów. Po pierwsze, podmioty prawa publicznego. Po drugie, inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym. Po trzecie, podmioty wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo samorządową instytucją kultury. Są Państwo podmiotem wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Zatem przedstawione informacje pozwalają stwierdzić, że wypełniają Państwo przesłankę podmiotową wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

Ponadto sprawdzenia wymaga, czy opisane we wniosku usługi wypełniają przesłankę przedmiotową do zastosowania zwolnienia.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „usług kulturalnych”. Jego znaczenie ustala się w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem, zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu „usługi kulturalne” w języku potocznym, możemy stwierdzić, że pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp. Natomiast kultura to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości, zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową – ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp.” (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller „Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska” Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle „kultura” podaje, że jest to „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA (http://sjp.pwn.pl/), kultura oznacza „materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory”.

Przez potoczne rozumienie pojęcia „kultura” możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności. Takie rozumienie pojęcia „kultura”, ma jednak niewielkie znaczenie praktyczne, a już w szczególności nie spełni swojej funkcji w procesie interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie zatem z regułami wykładni prawa, w sytuacji gdy wykładnia językowa nie przynosi oczekiwanych rezultatów, wskazanym jest sięgniecie do wykładni systemowej oraz funkcjonalnej. Wykładnia systemowa pozwala nam na ustalenie zakresu rozumienia pojęcia w znaczeniu w jakim posługują się nim inne akty prawne należące do systemu prawa (wykładnia systemowa zewnętrzna). W tym celu należy sięgnąć do ustawy wprost lub pośrednio odnoszącej się do działalności prowadzonej w sferze kulturalnej, tj. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Co prawda definicja działalności kulturalnej w języku prawnym, skonstruowana w oparciu o powyższy akt prawny nie będzie pełna, jednak pozwoli na sprecyzowanie terminów „kultura” oraz „usługi kulturalne” na potrzeby niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), zwanej dalej ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Na podstawie art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Na mocy art. 3 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Na podstawie art. 9 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

1.jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

2.prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

3.instytucje kultury, dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, mogą otrzymywać dotacje celowe na zadania objęte mecenatem państwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Zgodnie z art. 13 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej:

instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Właściwym więc wydaje się przyjęcie, że kultura to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym).

Reasumując, za usługi kulturalne można uznać usługi polegające na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, przez którą należy rozumieć naturalne i kulturalne dziedzictwo ludzkości o charakterze materialnym i niematerialnym, w szczególności w zakresie historii, nauki i sztuki.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że w ramach działalności statutowej świadczą Państwo następujące usługi:

  • warsztaty architektoniczne - podczas zajęć będzie można skonstruować modele budynków, stworzyć różne prace konstruktorsko-plastyczne. Będzie można korzystać z różnych materiałów papierniczych, kreatywnych i plastycznych. Zajęcia mają na celu upowszechnianie i ochronę kultury poprzez rozbudzanie wyobraźni, ciekawości otaczającego nas świata i zapoznawanie z podstawowymi pojęciami dotyczącymi konstrukcji i końcowo przedstawiać dzieła architektoniczne, stare i zabytkowe budowle.
  • zajęcia (…) - zajęcia mają na celu rozwijanie wyobraźni oraz zdolności manualnych, jak również poznawanie materiałów i ich właściwości. Uczestnicy warsztatów będą uczyć się piłowania, wiercenia, szlifowania, klejenia oraz technik z tym związanych. Dzieci będą miały okazję samodzielnie zbudować makietę w stylu „muru pruskiego” znanego od średniowiecza, z naturalnych materiałów takich jak: drewno, kamień, cegła. Zajęcia mają na celu upowszechnianie i ochronę kultury poprzez wykonywanie makiet w różnych stylach i różnych dzieł architektonicznych oraz budowli.
  • warsztaty z batiku - Batik – technika malarska polegająca na nakładaniu wosku i kąpieli tkaniny w barwniku, który farbuje jedynie miejsca nie zamaskowane warstwą wosku. Dla uzyskania specjalnych efektów proces woskowania i farbowania można powtarzać wielokrotnie. Warsztaty dają możliwość podpatrzenia, jak bardzo różnie ludzie postrzegają świat, jak łączą kolory i motywy, gdzie szukają inspiracji. Zajęcia mają na celu upowszechnianie i ochronę kultury poprzez malowanie na tkaninach - artystyczne wykonanie rękodzieła techniką batiku. Prace wykonane tą techniką są niepowtarzalne i niemożliwe jest uzyskanie 2 identycznych prac.
  • zajęcia (…)- zajęcia dla maluszków z opiekunami. Podczas zajęć dzieci uczą się prostych wierszyków i piosenek połączonych z ruchem, ponadto obcują z różnymi materiałami do wykonywania prac plastycznych.

Zajęcia mają na celu upowszechnianie i ochronę kultury poprzez muzykę, taniec, naukę wierszyków oraz rysunek i malarstwo.

Wskazali Państwo, że realizując swoją działalność osiągają Państwo statutowe cele, którymi są m.in. upowszechnianie wiedzy o sztuce, edukacja do kultury, podtrzymywanie tradycji, wychowywanie przez sztukę, inspirowanie aktywnych form uczestnictwa w kulturze ujawnienie i rozwój talentów.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że świadczone usługi w postaci: warsztatów architektonicznych, zajęć (…), warsztatów z batiku oraz zajęć (…) stanowią niewątpliwie usługi kulturalne.

W przypadku Państwa spełniony jest również warunek przewidziany w art. 43 ust. 18 ustawy, bowiem jak wynika z opisu sprawy, w przypadku uzyskania dochodu przeznaczają go Państwo na swoją działalność statutową. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, usługi objęte zakresem wniosku nie należą do kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 19 pkt 1-8 ustawy o VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa - instytucję kultury - usługi kulturalne, polegające na organizacji warsztatów architektonicznych, zajęć (…), warsztatów z batiku oraz zajęć (…), korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy.

W konsekwencji wpływów z tytułu organizacji powyższych zajęć nie powinni Państwo wykazywać w wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 2

Państwa wątpliwości dotyczą również możliwości zwolnienia od podatku VAT usług nauki języka obcego oraz obowiązku wykazywania tych usług w wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy:

zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

 oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazane wyżej regulacje stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.):

zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Z kolei, jak stanowi lit. j) ww. przepisu:

państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Cytowany art. 132 Dyrektywy umiejscowiony został w Tytule IX „Zwolnienia”, w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi edukacyjne na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.

Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wskazać należy, że zawarte w tym przepisie zwolnienie od podatku jest najbardziej zawężone merytorycznie, ale jednocześnie nie zawiera żadnych ograniczeń podmiotowych. Skutkiem powyższego z zawartego w ww. przepisie zwolnienia od podatku VAT skorzystać mogą podmioty realizujące naukę języków obcych.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie zostało zdefiniowane pojęcie nauczania. Należy zatem odwołać się do definicji zawartej w słowniku języka polskiego, według której nauczanie to planowa praca nauczyciela z uczniami, umożliwiająca im zdobywanie wiadomości, umiejętności, nawyków oraz rozwijanie osobowości; kierowanie procesem uczenia się.

Warto zwrócić uwagę, że przytoczony przepis nie precyzuje jakich języków obcych dotyczy zwolnienie, przez co wskazuje na ich szeroki katalog. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy obejmuje jednak usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

Zatem należy w pierwszej kolejności zbadać, czy opisane usługi w zakresie nauki języków obcych, nie stanowią usług wymienionych w tych punktach.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że świadczą następujące usługi:

  • nauka języka (angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego),
  • (…) – muzyczny angielski dla najmłodszych dzieci, od 6 miesiąca do 3 roku życia, to językowo-muzyczno-taneczne zajęcia oddziałujące na wszystkie zmysły,
  • (…) – śpiewający angielski, to bardzo energiczne zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym – od 2 do 4 lat.

Z analizy powołanego wyżej art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy, wynika że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, mogą również korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, zwolnione są również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani instytutem badawczym. Zatem do świadczonych przez Państwa usług wymienionych w pyt. 2, tj. nauki języków (angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego) oraz organizacji zajęć (…) i (…) nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy.

Kolejno, z analizy art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że powyższe jest zgodne ze stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE, zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, zgodnie z którym nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. Z kolei, w wyroku C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j) Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady).

W rozpatrywanej sprawie oferowane przez Państwa usługi nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, ponieważ usługi te nie stanowią usług prywatnego nauczania obejmujących czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Jak wynika z opisu sprawy – usługi nauki języka są świadczone są przez osoby posiadające kompetencje, ale umowy z uczestnikami zajęć są zawierane przez Państwa, więc nie jest to prywatne nauczanie bezpośrednio przez nauczycieli. Zajęcia (…) i (…) - prowadzi absolwentka historii sztuki i filologii angielskiej, natomiast to Państwo zawierają umowy z uczestnikami zajęć i nie jest to prywatne, bezpośrednie nauczanie przez nauczyciela.

W związku z powyższym należy przeanalizować, czy spełnione zostaną przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby świadczone przez Państwa usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

Z okoliczności sprawy wynika, że opisane usługi nauki języków (angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego) oraz organizacji zajęć (…) i (…) nie obejmują nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z konkretną branżą czy zawodem i nie mają na celu uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Usługi mają na celu naukę i doskonalenie umiejętności z języków obcych oraz są skierowane do różnych grup odbiorców. Zatem ww. usług nie można uznać za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. W konsekwencji, nie korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Mając na uwadze, że świadczone przez Państwa usługi nauki języków (angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego) oraz organizacji zajęć (…) i (…) nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 ani 29 ustawy – należy przeanalizować możliwość zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że zajęcia (…) to muzyczny angielski dla najmłodszych dzieci, od 6 miesiąca do 3 roku życia, to językowo-muzyczno-taneczne zajęcia oddziałujące na wszystkie zmysły. Dzieci w naturalny sposób osłuchują się z językiem angielskim poprzez:

  • słuchanie muzyki, rymowanek i piosenek;
  • taniec i ruch;
  • muzykowanie za pomocą prostych instrumentów;
  • obserwację gestów wykonywanych przez dorosłych;
  • z czasem powtarzanie czynności aż w końcu słów i całych zwrotów;
  • korzystanie z autorskich, atrakcyjnych pomocy dydaktycznych związanych z tematyką zajęć;
  • sensoryczne doznania obejmujące wszystkie zmysły, pozwalające dziecku lepiej przyswoić i zapamiętać prezentowane treści.

Zajęcia (…) – śpiewający angielski, to bardzo energiczne zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym – od 2 do 4 lat. Ich celem jest:

  • osłuchanie się z językiem angielskim w naturalny sposób;
  • nauka w sposób aktywny i trwały słów, zwrotów i całych zdań;
  • wykształcenie prawidłowej wymowy i akcentu;
  • nabycie chęci do uczenia się języka, nie poprzez nudne powtarzanie słówek i wypełnianie podręczników czy wpatrywanie się w ekran, ale za pomocą atrakcyjnych pomocy dydaktycznych, oddziałujących na wszystkie zmysły;
  • wykształcenie odpowiedniego stylu uczenia się – odmiennego dla każdego dziecka.

Dzieci są zachęcane do eksperymentowania z językiem, śpiewania i rytmizowania. Celem tych zajęć jest nauka języka. Czynności wspomagające naukę języka czyli muzyka, taniec, ruch nie stanowią zajęć samych w sobie, lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej czyli nauki języka obcego. W przypadku pozostałych usług, tj. nauki języka angielskiego, hiszpańskiego i francuskiego, ich głównym celem także jest nauka języka obcego.

Tym samym, w rozpatrywanej sprawie do usług nauki języków (angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego) oraz organizacji zajęć (…) i (…), ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. W analizowanym przypadku świadczą Państwo usługi nauczania języków obcych. Jednocześnie, jak ustalono powyżej, do świadczonych przez Państwa usług nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 ani 29 ustawy. W konsekwencji, opisane usługi nauki języków (angielskiego, hiszpańskiego, francuskiego) oraz organizacji zajęć (…) i (…) podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

W konsekwencji wpływów z tytułu organizacji powyższych zajęć nie powinni Państwo wykazywać w wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tym samym przyjęliśmy jako element stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego Państwa wskazanie, że usługi (…) i (…) stanowią usługi nauki języka. Natomiast czynności wspomagające naukę języka, czyli muzyka, taniec, ruch nie stanowią zajęć samych w sobie, lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej czyli nauki języka obcego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00