Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.398.2023.2.JŚ

Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 14 sierpnia 2023 r. (wpływ 14 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie (…) otrzymało dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego nr (...). „(…)”. Zadanie publiczne nosi nazwę „(…)”.

Prowadzone działania:

1.Szkolenia i doradztwo z zakresu programu „(…)”. Program szkoleń obejmie przyczyny i skutki niskiej emisji, informacje nt. jakości powietrza w danym regionie/województwie, wsparcie finansowe realizacji przedsięwzięć, podstawowe informacje o programie priorytetowym „(…)”, na co można uzyskać dofinansowanie (budynek istniejący, budynek nowo wybudowany), wymagania techniczne dla wyrobów budowlanych, urządzeń i dokumentacji, warunki i intensywność dofinansowania. Odbędą się również warsztaty z wypełniania wniosku o dofinansowanie. Dodatkowo, jako działanie uzupełniające, przewidziano doradztwo w zakresie wsparcia przy wypełnianiu wniosków aplikacyjnych do programu „(…)”.

2.Organizacja (...). Laboratorium mobilne zostało stworzone w celu zwiększenia świadomości lokalnych społeczności zagrożeniami i przyczynami niskiej emisji oraz sposobami jej ograniczania i ostatecznie likwidacji. Ekspozycja wyposażona jest w urządzenia grzewcze i produkujące energię elektryczną z OZE, umieszczoną na samochodzie ciężarowym, do którego można wejść i zapoznać się z poszczególnymi urządzeniami. Warsztaty prowadzone są w zakresie ograniczania i likwidacji niskiej emisji, działania pompy ciepła na „żywym organizmie”, który stanowi wersja demonstracyjna oraz praktyczne wykorzystanie energii odnawialnej w życiu codziennym. Celem eventów jest zachęcenie odbiorców do zgłębiania tajników wiedzy oraz pokazanie jak odkrycia naukowe wpływają na codzienne życie.

3.Przygotowanie i publikacja (...) artykułów prasowych:

(...)

Artykuły ukażą się w lokalnych gazetach regionalnych, gminnych i kościelnych w nakładzie łącznym (...) egzemplarzy.

4.Przeprowadzenie (...) szkoleń stacjonarnych dla (...), przygotowujących do udzielania pomocy w wypełnianiu wniosków do programu „(…)”.

5.Badanie rynku w formie ankiety w kościołach, na plebaniach i w gminach.

6.Przygotowanie i wydruk materiałów szkoleniowych i informacyjnych dot. realizowanych działań w projekcie.

Jednym z załączników do umowy na realizację zadania, pomiędzy stowarzyszeniem (…) a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest interpretacja indywidualna, o której mowa w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, potwierdzająca brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie. Stowarzyszenie (…) nie jest płatnikiem VAT i nie ma możliwości odliczenia tego podatku w związku z realizacją niniejszego przedsięwzięcia. Niestety sam fakt nie bycia przez Stowarzyszenie płatnikiem podatku VAT, nie jest akceptowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zaś wymagana jest interpretacja indywidualna. Bez tego dokumentu nie są Państwo w stanie zrealizować projektu, w tym otrzymać zaliczki na jego realizację i refundacji za zrealizowane i opłacone działania projektowe.

Doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

W odpowiedzi na pytanie:

1.Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Wskazali Państwo, że:

(…) nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie:

2.Czy towary i/lub usługi zakupione w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?

Wskazali Państwo, że:

Towary i/lub usługi zakupione w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie (…) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Udział w projekcie jest bezpłatny. Żaden z uczestników projektu nie będzie ponosił kosztów uczestnictwa. Wszystkie oferowane w projekcie towary (np. materiały szkoleniowe) czy usługi (szkolenia i doradztwo) są bezpłatne.

W odpowiedzi na pytanie:

3.Czy faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę?

Wskazali Państwo, że:

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Pytanie

W związku z powyższym zwracają się Państwo z uprzejmą prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej, potwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do zaliczenia podatku VAT z faktur za zakup towarów i usług w ramach projektu, który będzie finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie do kosztów kwalifikowanych, ze względu na brak możliwości odliczenia podatku VAT?

Proszą Państwo o pozytywne i w miarę możliwości pilne rozpatrzenie wniosku, ze względu na to, że rozpoczęli Państwo realizację projektu i nie mogą Państwo na ten cel otrzymać zaliczek ani nie mają Państwo możliwości rozliczenia wydatków w formie refundacji. Niestety ze względów niezależnych od Państwa, niemożliwe było złożenie niniejszego wniosku z wyprzedzeniem.

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszenie (…) zgodnie z wpisem w KRS zajmuje się, m.in:

1.Działanie na rzecz promowania przedsięwzięć związanych z wytwarzaniem i użytkowaniem czystej energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych.

2.Udział w tworzeniu nowych koncepcji w dziedzinie wytwarzania czystej energii oraz poszukiwanie wsparcia i współpracy międzynarodowej w tym zakresie.

3.Wspieranie rozwoju i zastosowań nowoczesnych materiałów, usług i technologii w różnych dziedzinach życia mieszkańców wsi i miast.

4.Inicjowanie i organizowanie szkoleń, kongresów i spotkań o charakterze ekologiczno -integracyjnym.

5.Prowadzenie działalności edukacyjnej, naukowej oraz kulturalno-oświatowej, propagującej wartości ekologiczne i innowacyjne.

6.Wspieranie działań rozwijających i promujących ekologiczną świadomość lokalnej społeczności na obszarach wiejskich oraz miejskich.

7.Organizowanie obozów naukowych, wycieczek i innych form zorganizowanego działania na rzecz ekologii.

8.Edukacja ekologiczna (wystawy, działalność wydawnicza, audiowizualna, itp.), współpraca ze szkołami, realizacja programów ekologicznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

9.Wspieranie samorządów terytorialnych w działaniach zmierzających do ochrony środowiska naturalnego, wykonywanie analiz możliwych korzystnych rozwiązań w dziedzinie OZE dla JST.

10.Promowanie korzystania z odnawialnych źródeł energii i inteligentnego zarządzania energią w przedsiębiorstwach, gospodarstwach rolnych, budynkach publicznych i sektorze mieszkaniowym.

11.Udział w tworzeniu płaszczyzn i zasad współpracy energetyki konwencjonalnej z energetyką obywatelską.

12.Wspieranie i promowanie energetyki obywatelskiej celem uzyskania zwiększenia lokalnego rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa energetycznego, ze szczególnym uwzględnieniem terenów niezurbanizowanych.

13.Wpływanie na prawne i rynkowe uwarunkowania rozwoju infrastruktury energetycznej i ciepłowniczej.

W ramach zadania publicznego „(…)”, Stowarzyszenie będzie ponosić wydatki na towary i usługi, których koszt netto wraz z podatkiem VATbędą kosztem kwalifikowalnym w ramach realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie co prawda jest wpisane do rejestru przedsiębiorców, lecz nie prowadziło i nie prowadzi faktycznej działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT zgodnie z art.113 ust.1 ustawy o VAT i nie ma możliwości odliczenia tego podatku w związku z realizacją niniejszego przedsięwzięcia, co uprawnia je do zaliczenia podatku VAT z faktur kosztowych dot. ww. zadania, do kosztów kwalifikowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach:

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie (…) nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie (…) otrzymało dofinansowanie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach programu priorytetowego nr (...). Zadanie publiczne nosi nazwę „(…)”. Prowadzone działania w ramach ww. zadania to:

1.Szkolenia i doradztwo z zakresu programu „(...)”. Program szkoleń obejmie przyczyny i skutki niskiej emisji, informacje nt. jakości powietrza w danym regionie/województwie, wsparcie finansowe realizacji przedsięwzięć, podstawowe informacje o programie priorytetowym „(...)”, na co można uzyskać dofinansowanie (budynek istniejący, budynek nowo wybudowany), wymagania techniczne dla wyrobów budowlanych, urządzeń i dokumentacji, warunki i intensywność dofinansowania. Odbędą się również warsztaty z wypełniania wniosku o dofinansowanie. Dodatkowo, jako działanie uzupełniające, przewidziano doradztwo w zakresie wsparcia przy wypełnianiu wniosków aplikacyjnych do programu „(...)”.

2.Organizacja (...). Laboratorium mobilne zostało stworzone w celu zwiększenia świadomości lokalnych społeczności zagrożeniami i przyczynami niskiej emisji oraz sposobami jej ograniczania i ostatecznie likwidacji. Ekspozycja wyposażona jest w urządzenia grzewcze i produkujące energię elektryczną z OZE, umieszczoną na samochodzie ciężarowym, do którego można wejść i zapoznać się z poszczególnymi urządzeniami. Warsztaty prowadzone są w zakresie ograniczania i likwidacji niskiej emisji, działania pompy ciepła na „żywym organizmie”, który stanowi wersja demonstracyjna oraz praktyczne wykorzystanie energii odnawialnej w życiu codziennym. Celem eventów jest zachęcenie odbiorców do zgłębiania tajników wiedzy oraz pokazanie jak odkrycia naukowe wpływają na codzienne życie.

3.Przygotowanie i publikacja (...) artykułów prasowych:

(...)

Artykuły ukażą się w lokalnych gazetach regionalnych, gminnych i kościelnych w nakładzie łącznym (...) egzemplarzy.

4.Przeprowadzenie (...) szkoleń stacjonarnych dla (...), przygotowujących do udzielania pomocy w wypełnianiu wniosków do programu (...).

5.Badanie rynku w formie ankiety w kościołach, na plebaniach i w gminach.

6.Przygotowanie i wydruk materiałów szkoleniowych i informacyjnych dot. realizowanych działań w projekcie.

Towary i/lub usługi zakupione w związku z realizacją projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie (…) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Udział w projekcie jest bezpłatny. Żaden z uczestników projektu nie będzie ponosił kosztów uczestnictwa. Wszystkie oferowane w projekcie towary (np. materiały szkoleniowe) czy usługi (szkolenia i doradztwo) są bezpłatne. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu będą wystawiane na Stowarzyszenie.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Stowarzyszeniu (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizację przedsięwzięcia pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym więc warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali w opisie sprawy – efekty zrealizowanego projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie (…) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Stowarzyszenie (…) nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00