Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 27 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.385.2023.2.AN

- Czy uzyskany przez Spółkę przychód związany z przyznaną Rekompensatą będzie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT; - Czy przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy Rekompensata otrzymana od zagranicznego skarbu państwa stanowić będzie przychód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lipca 2023 r., za pośrednictwem poczty, wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie ustalenia:

-czy uzyskany przez Spółkę przychód związany z przyznaną Rekompensatą będzie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT;

-w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy Rekompensata otrzymana od zagranicznego skarbu państwa stanowić będzie przychód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 8 września 2023 r., które wpłynęło do Organy 12 września 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - spółka z o.o. (dalej: „Spółka” lub zamiennie „Wnioskodawca”), prowadzi działalność gospodarczą poprzez zakład produkcyjny znajdujący się na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”). Prowadzona w nim działalność jest realizowana na podstawie Zezwolenia nr (…) z (…) 2007 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Zezwolenie”). Zezwolenie obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej na terenie  Strefy Ekonomicznej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wytworzonych wyrobów i świadczonych usług na terenie SSE określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego jako Maszyny dla rolnictwa i leśnictwa oraz wyroby gotowe pozostałe.

Odnotować należy, że Spółka dotychczas prowadziła działalność handlową i produkcyjną, koncentrując się przede wszystkim na produkcji urządzeń i wyposażenia dla hodowców (…). Co ważne, ponad połowa przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy osiąganych było ze sprzedaży towarów na zagranicznym rynku (…).

W 2020 roku zagraniczny rząd wprowadził zakaz (…). W związku z uchwaleniem zakazu (…) rząd zagraniczny wprowadził rekompensaty dla przedsiębiorstw (…): par. 18 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego z (…) 2021 r. w sprawie pełnej rekompensaty i rekompensaty; dalej: „Rozporządzenie”).

Co istotne, w oparciu o Rozporządzenie, Spółka otrzyma rekompensatę za posiadane zapasy, środki trwałe i przyszłe zarobki, które mogłyby zostać osiągnięte ze sprzedaży towarów na zagranicznym rynku (dalej: „Rekompensata”). Rekompensata zostanie wypłacona na rzecz Spółki przez zagraniczny skarb państwa (…). Środki pieniężne zostaną przelane bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki.

Ponadto, w piśmie uzupełniającym z 8 września 2023 r., Wnioskodawca wyjaśnił, że rekompensaty zostały wprowadzone przez rząd zagraniczny. Rekompensaty przyznawane są zgodnie z (…). Rekompensata zatem stanowi dochód uzyskany na podstawie jednostronnej deklaracji – w tym przypadku na podstawie decyzji wydanej przez powołaną do tego zagraniczną komisję (…) działającej na podstawie stosownych przepisów prawa zagranicznego. Dochód, o którym mowa we wniosku, został uzyskany przez Wnioskodawcę na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze lub też za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnił, że rekompensata jest świadczeniem bezzwrotnym.

Pytania

1.Czy uzyskany przez Spółkę przychód związany z przyznaną Rekompensatą będzie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT?

2.W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy Rekompensata otrzymana od zagranicznego skarbu państwa stanowić będzie przychód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia i tym samym korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przez Spółkę przychód związany z przyznaną Rekompensatą będzie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

Na wstępie wskazać należy, że stosownie do przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, wolne od podatku są: (...) dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”. Z zacytowanego przepisu wynika, że zwolnieniem od podatku dochodowego w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, objęte zostały dochody:

1)pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO;

2)uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych;

3)przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Zwolnione z podatku są także te dochody, których przekazanie dokonywane jest za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Z powyższego można wyprowadzić wniosek, że ustawodawca uzależnił możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia od spełnienia poniżej wskazanych warunków, tj.: 

Warunek nr 1: dochód uzyskany przez podatnika pochodzi od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także środków z programów ramowych badań rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO;

Warunek nr 2: dochód ten jest dochodem uzyskanym na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, któremu służyć ma ta pomoc.

W przypadku zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, kluczową kwestią jest ustalenie zasad finansowania programów pomocowych, z których korzysta podatnik. Powołana wyżej regulacja stanowi bowiem jednoznacznie, że zakresem zwolnienia z opodatkowania objęte są dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od rządów państw obcych lub wymienionych w tym przepisie instytucji i organizacji międzynarodowych.

W tych okolicznościach wskazać należy, że Spółka ma otrzymać Rekompensatę od zagranicznego skarbu państwa. Tym samym, spełniona jest pierwsza przesłanka, warunkująca skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

Kolejnym warunkiem zwolnienia jest otrzymanie tych środków na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze. Co ważne, Rekompensata ma zostać wypłacona na podstawie decyzji wydanej przez powołaną do tego zagraniczną komisję (zagraniczna nazwa komisji: (…)), w oparciu o przepisy Rozporządzenia z 2021 r. W rezultacie stwierdzić należy, że również druga przesłanka warunkująca zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych została spełniona.

Należy również wyraźnie zaznaczyć, że decyzja ww. zagranicznej komisji będąca jednostronną deklaracją, a mówiąca o wypłacie Rekompensaty nie zakłada konieczności zwrotu wypłaconych Spółce środków pieniężnych na rzecz zagranicznego skarbu państwa. Rekompensata, którą ma otrzymać Wnioskodawca, stanowi zatem świadczenie, które nie będzie podlegać zwrotowi.

Dodatkowo odnotować należy, że istotną kwestią przy dokonywaniu wykładni przepisów statuujących zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, jest również ustalenie zakresu podmiotów objętych zwolnieniem. Uznać należy, że ze zwolnienia korzystać mogą jedynie bezpośredni beneficjenci wsparcia. W tych okolicznościach, wskazać należy, że środki pieniężne zostaną przelane bezpośrednio na rachunek bankowy Spółki.

Oznacza to tym samym, że również ta przesłanka warunkująca dopuszczalność skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zapisana w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, będzie spełniona.

Podsumowując powyższe rozważania, zdaniem Wnioskodawcy - przychód odpowiadający wartości Rekompensaty uzyskany przez Spółkę od zagranicznego skarbu państwa, wypłacany w oparciu o przepisy Rozporządzenia z 11 grudnia 2021 r., na podstawie decyzji wydanej przez zagraniczną komisję będzie zwolniony z podatku CIT ze względu na fakt, iż Rekompensata wypełnia przesłanki przedmiotowego zwolnienia od opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków, jak również od celu, na jaki środki te zostały przyznane.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Powołana wyżej regulacja stanowi jednoznacznie, że zakresem zwolnienia z opodatkowania objęte są dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od rządów państw obcych lub wymienionych w tym przepisie instytucji i organizacji międzynarodowych.

Kolejnym warunkiem zwolnienia jest otrzymanie tych środków na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Biorąc pod uwagę opis sprawy i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro otrzymana przez Państwa Rekompensata jest świadczeniem bezzwrotnym, i została wypłacony na rzecz Wnioskodawcy przez zagraniczny skarb państwa na podstawie jednostronnej deklaracji – w Państwa przypadku na podstawie decyzji, to ww. Rekompensata stanowi dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 dotyczące ustalenia, czy uzyskany przez Spółkę przychód związany z przyznaną Rekompensatą będzie objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- W związku z uznaniem Państwa stanowiska dotyczącego pytania oznaczonego we wniosku nr 1 za prawidłowe, ocena Państwa stanowiska w zakresie warunkowo zadanego pytania nr 2 stała się bezzasadna.

- Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00