Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 2 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.375.2023.1.MC

Czy dochód Muzeum, stanowiący równowartość wpłat na PFRON sfinansowanych w całości z dotacji podmiotowej z budżetu Państwa, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Muzeum, stanowiący równowartość wpłat na PFRON sfinansowanych w całości z dotacji podmiotowej z budżetu Państwa, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) (zwane dalej jako „Wnioskodawca” lub „Muzeum”) z siedzibę w woj. (…) Powiecie (…), gminie (…), miejscowości (…), przy ul. (…), (…), wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod numerem (…) oraz wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod numerem (…), posiada następujący numer identyfikacji podatkowej NIP (…) oraz następujący numer REGON (…).

Muzeum jest instytucją kultury w rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Organizatorem Muzeum jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wnioskodawca działa aktualnie na podstawie statutu nadanego mu na podstawie zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 19 lutego 2013 roku. Muzeum jest osobą prawną, co przekłada się na objęcie go podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „podatek CIT”).

Do zakresu działania Muzeum należy (…) i (…) w szczególności (...)

- (...),

-(...)

-(...),

-(...),

- (...),

-(...),

-(...),

- (…),

- (...).

Środki potrzebne do prowadzenia powyższych działań Muzeum uzyskuje z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej oraz z dotacji podmiotowych lub celowych pochodzących z budżetu Państwa. Środki mogą być również pozyskiwane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

Wnioskodawca otrzymał dotację podmiotową od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na podstawie art. 28 ust. 3 pkt 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Dotacja ta jest dotacją z budżetu Państwa.

Muzeum uiszcza wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej jako: PFRON) zgodnie z obowiązkiem określonym w art. 21 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wnioskodawca zamierza uiszczać wpłaty na PFRON w całości ze środków uzyskanych na mocy dotacji podmiotowej, otrzymanej od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W związku z powyższym u Wnioskodawcy powstały wątpliwości w zakresie opodatkowania podatkiem CIT. Celem wyjaśnienia tychże wątpliwości, Muzeum zdecydowało się złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Poniżej, w celu rozwiania rzeczonych wątpliwości, Wnioskodawca kieruje następujące pytania do Dyrektora KIS.

Pytanie

Czy dochód Muzeum, stanowiący równowartość wpłat na PFRON sfinansowanych w całości z dotacji podmiotowej z budżetu Państwa, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy dochód Muzeum, stanowiący równowartość wpłat na PFRON sfinansowanych w całości z dotacji podmiotowej pochodzącej z budżetu Państwa, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”): „Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód”.

W oparciu o art. 7 ust. 2 ustawy o CIT „Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b., art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów”.

Z przepisów tych wynika, że opodatkowaniu podatkiem CIT, co do zasady, podlega dochód. Dochodem jest przychód podatnika CIT pomniejszony o koszty jego uzyskania. Jednakże należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w art. 17 ustawy o CIT zawarł obszerny wykaz zwolnień przedmiotowych z podatku CIT. A zatem, na podstawie tego przepisu, niektóre dochody (przychody), uzyskiwane przez podatników CIT, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania (nie będą podlegały opodatkowaniu).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są: „dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele”.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT: „Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego”.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie zawarte w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT nie znajdzie w stosunku do niego zastosowania, ponieważ nie jest on żadnym z wymienionych w tym przepisie podmiotów. Wnioskodawca jest bowiem Państwową Instytucją Kultury.

W związku z tym, w opinii Wnioskodawcy, teoretycznie może on korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Jednakże Muzeum uważa, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania w przypadku, gdy uzyskany dochód z dotacji podmiotowej zostanie przeznaczony na uiszczenie wpłat na PFRON. Wynika to stąd, że uiszczanie wpłat na PFRON nie jest celem statutowym Wnioskodawcy. To zaś dyskwalifikuje możliwość uznania dochodu pochodzącego z dotacji podmiotowej za zwolniony z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wpłaty na PFRON wynikają bowiem z obowiązku ustawowego, określonego w art. 21 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Wpłaty te stanowią swego rodzaju sankcję wprowadzoną przez ustawodawcę za niezapewnienie przez określone podmioty (w tym również instytucje kultury) odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Wnioskodawca stwierdza również, że dochód uzyskany z dotacji podmiotowej nie może podlegać zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem: „Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a”.

Wnioskodawca zauważa, że obowiązkowa wpłata na PFRON nie stanowi podatku w rozumieniu art. 6 ustawy Ordynacja podatkowa. Wynika to stąd, że wpłaty pracodawców, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, stanowią przychód Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (art. 46 pkt 1 wzmiankowanej ustawy). Natomiast podatki, w myśl art. 6 ustawy Ordynacja podatkowa, zasilają budżet Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy.

Pomimo to, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania dotacji podmiotowej nie należy upatrywać zwolnienia z podatku CIT w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT lub w art. 17 ust. 1b ustawy o CIT. Muzeum uważa bowiem, że zwolnienia z opodatkowania dochodu Wnioskodawcy, stanowiącego równowartość wpłat na PFRON sfinansowanych w całości z dotacji podmiotowej pochodzącej z budżetu Państwa, należy doszukiwać się w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Artykuł 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT stanowi, że: „Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach”.

W związku z powyższym, w opinii Muzeum, art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT stanowi w istocie lex specialis, w stosunku do innych zwolnień z tego artykułu, w odniesieniu do otrzymywanych dotacji podmiotowych z budżetu Państwa.

Z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT. Stosownie bowiem do treści tego drugiego przepisu: „Nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów: wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59”.

Ratio Legis art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT jest dosyć racjonalne. Ustawodawca uniemożliwia w ten sposób podatnikom obniżanie dochodu poprzez wydatkowanie, co do zasady, niewypracowanych własnoręcznie środków pieniężnych (np. otrzymanych w formie dotacji). Dodatkowo, eliminuje w ten sposób także dalsze obniżanie podstawy opodatkowania poprzez wyłączenie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków pochodzących ze środków, które w momencie ich otrzymania przez podatnika nie podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Według Muzeum otrzymana dotacja podmiotowa od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, niezależnie od tego czy zostanie przeznaczona na uiszczenie wpłat na PFRON, czy tez na całkowicie odmienny cel. Stanowi to konsekwencję tego, że w przeciwieństwie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT nie wymaga tego, aby środki uzyskane z dotacji podmiotowej pochodzącej z budżetu Państwa zostały przeznaczone na cele statutowe, realizowane przez danego podatnika. W istocie, na podstawie tego przepisu, zwolnieniu z podatku CIT podlega każda dotacja podmiotowa finansowana z budżetu Państwa, która nie stanowi dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Okoliczność, że środki pochodzące z dotacji podmiotowej Wnioskodawca uiści na wpłaty na rzecz PFRON w żaden sposób nie powoduje tego, że środki te nie będą podlegały zwolnieniu z podatku CIT. Znajduje to uzasadnienie również w podniesionym powyżej argumencie, iż Wnioskodawca nie będzie mógł rozpoznać wydatków pokrytych ze środków pochodzących z dotacji podmiotowej, jako koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym okoliczność, iż kwoty wpłacane na PFRON będą pochodziły w całości ze środków otrzymanych z dotacji podmiotowej implikuje przyjęcie stwierdzenia, że dochód Muzeum, stanowiący równowartość wniesionych przez niego wpłat na PFRON, jest zwolniony z podatku CIT.

Wnioskodawca zauważa, że taki pogląd znajduje odzwierciedlenie w wielu wydanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych. Tytułem przykładu, taki pogląd wyrażono w następujących interpretacjach indywidualnych:

1.Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 czerwca 2021 r. (znak: 0114- KDIP2-1.4010.132.2021.1.KS), w której uznano, że:

„Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu państwa dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód Wnioskodawcy przeznaczony na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż są one w całości finansowane z dotacji budżetowej, wolnej od podatku dochodowego od osób prawnych, jest prawidłowe”.

2.Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 marca 2018 r. (znak 0114- KDIP2-1.4010.22.2018.2.KS), w której organ podatkowy przyjął, że:

„Dochód stanowiący równowartość wydatków na składki na PFRON nie jest wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, gdyż nie realizuje celów statutowych Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że w myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu państwa dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód Wnioskodawcy przeznaczony na wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe”.

3.Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2017 r. (znak: 2461-IBPB-1-2.4510.57.2017.1.JP), w której wyrażono następujące stanowisko:

„Natomiast z dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p. wynika, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Ze względu na ww. regulację (art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.) ustawodawca wyłączył z kategorii kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane wymienionymi w niej dochodami (przychodami) - w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 u.p.d.o.p.

Powyższe oznacza że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sfinansowane są uzyskaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku”.

4.Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 września 2015 r. (znak IPTPB3/4510-179/15-4/IR) w której wyjaśniono, iż:

„Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

5.Interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 sierpnia 2013 r. (znak: IBPBI/2/423-613/13/JS), w której wskazano, że.

„Mając na uwadze wskazaną regulację art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy, ustawodawca wyłączył z kategorii kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane wymienionymi w niej dochodami (przychodami) – por. art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy.

W świetle powyższego, skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych sfinansowane są uzyskaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku".

„Mając na uwadze przedstawioną argumentacje oraz powołane stanowiska organów podatkowych Wnioskodawca uważa, iż dochód Muzeum, będący równowartością wpłat na PFRON, sfinansowanych w całości z dotacji podmiotowej pochodzącej z budżetu Państwa, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT. Podstawą ku temu będzie sam art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, który w sposób generalny zwalnia od podatku dochodowego wszelkie dotacje otrzymane z budżetu państwa bądź j.s.t które nie stanowią dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Aby zastosować rzeczone zwolnienie w stosunku do środków pieniężnych otrzymanych w drodze dotacji podmiotowej z budżetu państwa nie jest niezbędne wydatkowanie ich na określone przez ustawodawcę cele, w szczególności te wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Oznacza to, że niezależnie od charakteru wydatku środki pieniężne otrzymane na mocy dotacji podmiotowej z budżetu państwa będą wolne od podatku CIT.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie zadanego pytania winno zostać uznane za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Stosownie do art. 17 ust. 1a i 1b ustawy o CIT:

1a. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

1b. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

We wniosku wskazali Państwo, że dochód z dotacji podmiotowej z budżetu Państwa zostanie przeznaczony na uiszczenie wpłat na PFRON, co nie stanowi celu statutowego Wnioskodawcy.

Obowiązek dokonywania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie należy utożsamiać z podatkiem w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), dlatego też cytowany art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie ma do tych wpłat zastosowania.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych jest bowiem funduszem celowym realizującym zadania określone w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Należy również zwrócić uwagę, że wpłaty dokonywane na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych mają charakter sankcyjny, z tytułu niezapewniania wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych.

Przedmiotem Państwa wątpliwości, jest ustalenie czy dochód Muzeum, stanowiący równowartość wpłat na PFRON sfinansowanych w całości z dotacji podmiotowej z budżetu Państwa, jest zwolniony z opodatkowania podatkiem CIT.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wpłaty na PFRON nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Dochód stanowiący równowartość wydatków na składki na PFRON nie jest wolny od podatku dochodowego na podstawie omawianego przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, gdyż nie realizuje celów statutowych Wnioskodawcy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 ostawy o CIT:

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 47 wyżej powołanej ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy, który stanowi, że nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56m i 59.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa podatkowego i przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że skoro wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, sfinansowane są w całości uzyskaną z budżetu państwa dotacją, to dochód stanowiący równowartość tych wpłat, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ wydatków tych dokonano ze środków wolnych od podatku.

W związku z powyższym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00