Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.465.2023.2.MC

Prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 września 2023 r. (data wpływu 21 września 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2020 r. poz. 1325 ze zm., dalej: „Ordynacja podatkowa”), SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ z siedzibą w (…), wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez SĄD REJONOWY DLA (…) w (…), XIII WYDZIAŁ GOSPODARCZY KRAJOWEGO REJESTRU SĄDOWEGO, pod numerem KRS: (…), NIP: (…), REGON: (…); dla której właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego (…) z adresem przy (…) (dalej: „Wnioskodawca”) wnosi o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy według PKD są: 62.01.Z, DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z OPROGRAMOWANIEM.

Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, poniżej przedstawiony zostanie wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego oraz pytanie interpretacyjne wraz ze stanowiskiem Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej.

Wnioskodawca zamierza wziąć samochód osobowy w leasing operacyjny na firmę. Spółka zajmuje się głównie tworzeniem oprogramowania. Pojazd ma być wykorzystywany do uczenia maszynowego sztucznej inteligencji w jego normalnym użytkowaniu. W tym celu pojazd wyposażony zostanie w czujniki i kamery, z których w trakcie jazdy będą pobierane dane. W związku z tym ewidencja przebiegu może odbywać się automatycznie na podstawie danych GPS. W związku z użytkowaniem pełnym samochodu złożona zostanie deklaracja VAT-26 oraz powstanie regulamin użytkowania pojazdu.

Samochodem jeździć będą głównie członkowie zarządu, natomiast Wnioskodawca nie wyklucza sytuacji, w których to pracownicy będą użytkownikami samochodu. Wnioskodawca nie wyklucza jednak zaistnienia zdarzenia, w którym to podczas jazdy zatrzymałby się w sklepie. Główny cel użytkowania auta to zbiór danych, który zdaniem Wnioskodawcy powinien obejmować wszelkie codzienne sytuacje w taki sposób, aby dane były pełne. Samochód nie miałby konkretnego miejsca parkingowego i również nie miałby postoju w miejscu działalności Spółki.

Jak wynika z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy VAT, określone przez podatnika zasady używania pojazdu samochodowego muszą wykluczać jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a więc potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości jego prywatnego użytku.

Ze zdarzenia przyszłego wprost wynika, że samochód będzie użytkowany zgodnie z charakterem działalności Wnioskodawcy.

Spółka w wewnętrznym zarządzeniu oraz jako załącznik do prowadzonej ewidencji określi ścisłe zasady co do korzystania z przedmiotowego samochodu. Zasady te nie przewidzą możliwości wykorzystania pojazdu do celów innych niż związane z działalnością gospodarczą i zawarte w zasadach zostaną m.in. zapisy zobowiązujące do używania pojazdu wyłącznie w celu wykonywania obowiązków służbowych i do dokonywania odpowiednich wpisów w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez Spółkę zgodnie z obowiązującymi przepisami. Spółka skontroluje zakaz wykorzystania pojazdu do celów prywatnych przede wszystkim poprzez weryfikację pokonywanych przez pojazd kilometrów i porównanie tych danych z informacjami deklarowanymi kierujących w ewidencji prowadzonej dla pojazdu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na pytanie nr 1: czy są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny, wskazano:

„Tak. Jesteśmy zarejestrowani jako podatnik VAT czynny.”

W odpowiedzi na pytanie nr 2: czy Państwa zapytanie dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu użytkowania samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego, wskazano:

„Tak. Pytanie zadane we wniosku dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu użytkowania samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego.”

W odpowiedzi na pytanie nr 3: czy używany przez Państwa na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochód osobowy będzie stanowić pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku od towarów i usług”, wskazano:

„Używany przez Wnioskodawcę samochód na podstawie umowy leasingu operacyjnego będzie stanowić pojazd samochodowy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.”

W odpowiedzi na pytanie nr 4: w jakim dokładnie zakresie prowadzą Państwo działalność gospodarczą i na czym będzie polegać związek użytkowania samochodu osobowego w opisany we wniosku sposób z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, w jakim zakresie użytkowanie samochodu osobowego będzie wpływało na prowadzoną przez Państwa działalność gospodarczą, w tym na dokonywaną przez Państwa sprzedaż, wskazano:

„Firma specjalizuje się w tworzeniu oprogramowania. Związek użytkowania samochodu będzie polegał na tym, że pojazd będzie wykorzystywany do doskonalenia algorytmów sztucznej inteligencji. Zebrane informacje będą kluczowe dla rozwoju i doskonalenia naszych systemów. Zebrane dane z czujników i kamer będą wykorzystywane do tworzenia oprogramowania.”

W odpowiedzi na pytanie nr 5: na jakie potrzeby zainstalowane w samochodzie osobowym czujniki i kamery będą zbierały dane w trakcie jazdy, w jaki sposób dane te będą wykorzystywane w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, wskazano:

„Czujniki i kamery zainstalowane w samochodzie będą zbierały dane w celu uczenia maszynowego sztucznej inteligencji. Dane te będą wykorzystywane do analizy i poprawy algorytmów związanych z ruchem drogowym i zachowaniem kierowców. Chcemy, aby nasza technologia była w stanie rozumieć i reagować na różnorodne sytuacje drogowe, które mogą wystąpić w codziennym życiu kierowcy. Zebrane informacje będą kluczowe dla rozwoju i doskonalenia naszych systemów.”

W odpowiedzi na pytanie nr 6: czy dane pobierane przy wykorzystaniu czujników i kamer zamontowanych w samochodzie będą wykorzystywane do wytworzenia np. oprogramowania które jest/będzie przedmiotem sprzedaży, odpłatnego udostępnienia na rzecz osób trzecich, wskazano:

„Tak, zebrane dane z czujników i kamer będą wykorzystywane do tworzenia oprogramowania, jak również i do badań naukowych, które następnie mogą być przedmiotem sprzedaży lub licencjonowania lub odpłatnego udostępnienia osobom trzecim. Naszym głównym celem jest rozwój innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie sztucznej inteligencji, które mogą przynieść korzyści zarówno naszej firmie, jak i społeczności.”

W odpowiedzi na pytanie nr 7: jaki jest bezpośredni cel zamontowania kamer i czujników w pojeździe, wskazano:

„Bezpośrednim celem zamontowania kamer i czujników w pojeździe jest zbieranie jak największej ilości danych z różnych sytuacji drogowych niezbędnych do uczenia maszynowego i doskonalenia algorytmów sztucznej inteligencji. Chcemy, aby nasza sztuczna inteligencja miała możliwość uczenia się na podstawie rzeczywistych, codziennych doświadczeń.”

W odpowiedzi na pytanie nr 8: w jaki sposób uzyskiwane dane będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, wskazano:

„Uzyskane dane będą wykorzystywane do tworzenia i doskonalenia oprogramowania, które będzie sprzedawane lub licencjonowane klientom, generując przychód dla firmy. Dzięki temu spodziewamy się wzrostu przychodów z działalności opodatkowanej.”

W odpowiedzi na pytanie nr 9: czy uzyskane dane mają/będą mieć wpływ na uzyskiwany przez Państwa obrót opodatkowany podatkiem VAT, jeżeli tak proszę wyjaśnić w jaki sposób dane te będą mieć wpływ na wolumen Państwa sprzedaży opodatkowanej, wskazano:

„Uzyskane dane będą miały bezpośredni wpływ na jakość i skuteczność naszego oprogramowania, co może przełożyć się na zwiększenie obrotu opodatkowanego podatkiem VAT poprzez sprzedaż nowych produktów lub usług bazujących na tych danych. Im lepsze i bardziej zaawansowane rozwiązania będziemy mogli zaoferować, tym zyskamy większe zainteresowanie ze strony klientów.”

W odpowiedzi na pytanie nr 10: czy i w jaki sposób poniesione wydatki związane z pojazdem samochodowym wpłynęły/wpływają na cenę oferowanych przez Państwa usług, wskazano:

„Inwestycje w sprzęt i technologie, takie jak pojazd, czujniki, kamery opracowanie programów komputerowych, są kluczowym elementem naszej strategii rozwoju. Dzięki temu będziemy mieli możliwość zbierać unikalne dane z różnych sytuacji drogowych, które będą nieocenione w projektach związanych z uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją. Te dane pozwolą nam na tworzenie zaawansowanego i precyzyjnego oprogramowania, które będzie lepiej odpowiadać na potrzeby rynku. W dłuższej perspektywie, oczekujemy, że nasze innowacyjne podejście przyniesie znaczące korzyści finansowe, poprzez zwiększenie sprzedaży i rozszerzenie oferty. Ponadto, dzięki tej inwestycji, będziemy mogli nawiązać partnerstwa z innymi firmami w branży technologicznej, co otworzy przed nami nowe możliwości biznesowe. W rezultacie, choć początkowe wydatki są znaczące, widzimy je jako inwestycję w przyszłość, która przyniesie długoterminowe korzyści dla naszej firmy.”

W odpowiedzi na pytanie nr 11: w jaki sposób będzie użytkowany będący przedmiotem zapytania samochód osobowy – należy jednoznacznie opisać w jakim zakresie będą Państwo wykorzystywać ten samochód osobowy, w szczególności co należy rozumieć poprzez użyte we wniosku sformułowanie „Pojazd ma być wykorzystywany do uczenia maszynowego sztucznej inteligencji w jego normalnym użytkowaniu”, wskazano:

„Uzyskane dane będą wykorzystywane do tworzenia i doskonalenia oprogramowania, które będzie sprzedawane lub licencjonowane klientom, generując przychód dla firmy. Pojazd wyposażony w czujniki i kamery będzie kluczowym elementem naszej strategii rozwoju. Dzięki temu będziemy mieli możliwość zbierać unikalne dane z różnych sytuacji drogowych, które będą nieocenione w projektach związanych z uczeniem maszynowym i sztuczną inteligencją. Te dane pozwolą nam na tworzenie zaawansowanego i precyzyjnego oprogramowania, które będzie lepiej odpowiadać na potrzeby rynku.”

W odpowiedzi na pytanie nr 12: czy będący przedmiotem zapytania samochód osobowy będą Państwo wykorzystywać również na potrzeby niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą (np. cele osobiste członków zarządu/pracowników) – jeśli tak należy opisać w jakim dokładnie zakresie, wskazano:

„Nie zakładamy sytuacji, w których samochód będzie użytkowany poza działalnością. Aby zapewnić, że samochód będzie używany wyłącznie do celów biznesowych, zostanie wprowadzony system monitorowania i ewidencji przebiegu. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, takich jak systemy GPS i czujniki, będziemy mogli monitorować i kontrolować użytkowanie pojazdu, aby zapewnić, że jest używany wyłącznie w celach związanych z działalnością firmy.”

W odpowiedzi na pytanie nr 13: czy będący przedmiotem zapytania samochód osobowy będą wykorzystywać Państwo wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej i wykluczone jest wykorzystanie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, wskazano:

„Tak. Jak wspomniano powyżej, w pojeździe zostanie wprowadzony system monitorowania i ewidencji przebiegu. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, takich jak systemy GPS i czujniki, będziemy mogli monitorować i kontrolować użytkowanie pojazdu.”

W odpowiedzi na pytanie nr 14: czy będą istnieć obiektywne okoliczności potwierdzające brak wykorzystania opisanego samochodu osobowego do użytku prywatnego (osobistego) – jeśli tak, należy szczegółowo wskazać jakie to okoliczności, wskazano:

„Tak. Zamierzamy w związku z pełnym odliczeniem podatku naliczonego sporządzić regulamin pojazdu oraz prowadzić ewidencję przebiegu.”

W odpowiedzi na pytanie nr 15: czy użytkownikami samochodu osobowego będą wyłącznie członkowie zarządu, czy też użytkownikami samochodu osobowego będą także pracownicy, wskazano:

„Na pierwszym etapie głównymi użytkownikami samochodu prawdopodobnie będą członkowie zarządu. Jednakże, w miarę rozwoju projektu i potrzeby zbierania danych w różnych warunkach, pracownicy również będą mogli korzystać z samochodu w ramach obowiązków służbowych. Zważywszy na konieczność zbierania danych zarówno w ciągu dnia, jak i nocy, rozważamy możliwość posiadania kilku samochodów w firmie, co pozwoli na ciągły proces zbierania informacji. Niektórzy pracownicy mogą otrzymać specjalne uprawnienia do korzystania z pojazdu poza standardowymi godzinami pracy, zwłaszcza w nocy, aby zapewnić pełne pokrycie różnych sytuacji drogowych. Warunki użytkowania, w tym kryteria wyboru pracowników do jazdy w określonych godzinach, zostaną dokładnie określone w regulaminie, aby zapewnić jasność i przejrzystość w całym procesie.”

W odpowiedzi na pytanie nr 16: jeżeli użytkownikami samochodu osobowego będą także pracownicy należy wskazać:

  • na jakich zasadach oraz w jakim zakresie pracownicy będą użytkować samochód osobowy,
  • czy pracownicy będą użytkować samochód osobowy wyłącznie w czasie pracy i wyłącznie w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych,

wskazano:

„Jak wskazano powyżej, niektórzy pracownicy mogą otrzymać specjalne uprawnienia do korzystania z pojazdu poza standardowymi godzinami pracy, zwłaszcza w nocy, aby zapewnić pełne pokrycie różnych sytuacji drogowych. Warunki użytkowania, w tym kryteria wyboru pracowników do jazdy w określonych godzinach, zostaną dokładnie określone w regulaminie, aby zapewnić jasność i przejrzystość w całym procesie.”

W odpowiedzi na pytanie nr 17: gdzie dokładnie będzie parkowany/garażowany samochód osobowy – należy w szczególności wskazać:

  • w jakim miejscu będzie parkowany/garażowany samochód osobowy w czasie, w którym nie będzie użytkowany przez członków zarządu/pracowników,
  • z jakich powodów samochód osobowy nie będzie miał konkretnego miejsca parkingowego,
  • z jakich powodów samochód osobowy nie będzie miał postoju w miejscu Państwa działalności,
  • na jakich zasadach członkowie zarządu/pracownicy będą pobierać samochód osobowy z miejsca jego parkowania/garażowania oraz na jakich zasadach członkowie zarządu/pracownicy będą odstawiać ten samochód na miejsce jego po zakończeniu użytkowania tego samochodu,
  • czy samochód osobowy będzie parkowany w miejscu zamieszkania członków zarządu lub pracowników,

wskazano:

„W czasie, gdy samochód nie będzie użytkowany, pojazd może być parkowany w miejscach publicznych lub prywatnych parkingach w zależności od aktualnej lokalizacji i potrzeb.

Brak stałego miejsca parkingowego wynika z elastycznego charakteru użytkowania samochodu w celach badawczych. Stałe miejsce parkingowe mogłoby ograniczyć różnorodność danych zbieranych w różnych środowiskach i warunkach.

Samochód nie będzie miał stałego postoju w miejscu działalności Spółki, ponieważ głównym celem jest zbieranie danych w różnorodnych warunkach i miejscach, co wymaga częstego przemieszczania się.

Członkowie zarządu oraz pracownicy będą pobierać samochód z miejsca, w którym został ostatnio zaparkowany, a po zakończeniu użytkowania będą odstawiać go w miejscu najbardziej dogodnym dla kolejnych badań lub zgodnie z potrzebami firmy. Istnieje możliwość, że samochód będzie czasowo parkowany w miejscu zamieszkania członków zarządu lub pracowników, jeśli będzie to uzasadnione potrzebami badawczymi lub logistycznymi.”

W odpowiedzi na pytanie nr 18: w jaki sposób, w związku z brakiem postoju samochodu osobowego w miejscu Państwa działalności gospodarczej, będzie zapewniony brak użycia tego pojazdu do celów innych niż działalność gospodarcza, wskazano:

„Aby zapewnić, że samochód będzie używany wyłącznie do celów biznesowych, zostanie wprowadzony system monitorowania i ewidencji przebiegu. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, takich jak systemy GPS i czujniki, będziemy mogli monitorować i kontrolować użytkowanie pojazdu, aby zapewnić, że jest używany wyłącznie w celach związanych z działalnością firmy.”

W odpowiedzi na pytanie nr 19: czy wprowadzą Państwo regulamin użytkowania pojazdu, czy też wewnętrzne zarządzenie – należy wskazać jednoznacznie w jakiej formie zostaną określone zasady użytkowania samochodu osobowego (w opisie zdarzenia przyszłego pojawiają się w tym zakresie niespójności), wskazano:

„Tak. Warunki użytkowania, w tym kryteria wyboru pracowników do jazdy w określonych godzinach, zostaną dokładnie określone w regulaminie, aby zapewnić jasność i przejrzystość w całym procesie.”

W odpowiedzi na pytanie nr 20: czy wprowadzony przez Państwa regulamin użytkowania pojazdu/wewnętrzne zarządzenie pojazdu będzie określał zasady użytkowania samochodu osobowego wykluczające jego użycie do celów prywatnych (osobistych) członków zarządu/pracowników, wskazano:

„Tak. Regulamin będzie zawierał wszelkie warunki użytkowania, które określą zasady wykluczające jazdę samochodem w celach prywatnych pracowników oraz członków zarządu.”

W odpowiedzi na pytanie nr 21: jakie będą dokładnie postanowienia regulaminu użytkowania pojazdu/wewnętrznego zarządzenia i jakie zostaną podjęte działania zabezpieczające wykonanie zasad określonych w tym dokumencie, wskazano:

„Regulamin będzie szczegółowo określał zasady związane z użytkowaniem samochodu, tj. kto jest uprawniony do korzystania z samochodu, dla jakich celów określone osoby mogą korzystać z samochodu, w jakim zakresie samochód jest wykorzystywany w firmie, do czego są zobowiązani użytkownicy samochodu, kto ponosi koszty eksploatacji samochodu.”

W odpowiedzi na pytanie nr 22: czy we wprowadzonym regulaminie użytkowania pojazdu/wewnętrznym zarządzeniu zostanie określony sposób użytkowania samochodu osobowego wykluczający użycie tego pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, wskazano:

„Jak wskazano wyżej, regulamin użytkowania pojazdu będzie ściśle określał zakres, w jakim samochód będzie użytkowany w firmie. Wykluczamy tutaj wszelkie możliwości jazdy o charakterze prywatnym.”

W odpowiedzi na pytanie nr 23: czy będzie istnieć nadzór nad używaniem samochodu osobowego – jeśli tak, należy wskazać w jaki sposób i kto będzie dokonywać tego nadzoru (zarówno w odniesieniu do członków zarządu, jak i do pracowników), wskazano:

„Nadzór nad używaniem samochodu będzie realizowany za pomocą systemów telematycznych oraz regularnych przeglądów danych z czujników i kamer.”

W odpowiedzi na pytanie nr 24: w jakiej formie będą Państwo prowadzić ewidencję przebiegu samochodu osobowego, wskazano:

„Ewidencja przebiegu samochodu będzie prowadzona w formie elektronicznej, opartej na danych z GPS.”

W odpowiedzi na pytanie nr 25: czy prowadzona przez Państwa ewidencja przebiegu samochodu osobowego będzie spełniać wymogi określone w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazano:

„Tak. Ewidencja przebiegu pojazdu będzie prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej, do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.”

W odpowiedzi na pytanie nr 26: czy prowadzona przez Państwa ewidencja przebiegu samochodu osobowego będzie zawierać wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazano:

„Tak. Prowadzona przez nas ewidencja będzie zawierała wszystkie elementy wyrażone w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego; dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji; stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji; wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący: kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę przejechanych kilometrów, imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem.”

W odpowiedzi na pytanie nr 27: w jakim zakresie/w jaki sposób dane z zamontowanego w samochodzie osobowym GPS będą wykorzystywane na potrzeby prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, wskazano:

„Wykorzystanie danych z zamontowanego w samochodzie systemu GPS jest kluczowym elementem naszego projektu. System GPS dostarcza nam precyzyjne informacje o lokalizacji pojazdu w czasie rzeczywistym, co pozwala na dokładne śledzenie trasy przejazdu oraz warunków, w jakich odbywa się jazda. Dzięki temu możemy analizować zachowanie pojazdu w różnych sytuacjach drogowych, co jest niezbędne do skutecznego uczenia maszynowego. Ponadto, dane GPS umożliwiają nam identyfikację miejsc, w których występują pewne specyficzne sytuacje, takie jak korki uliczne, zmienne warunki pogodowe czy nieprzewidziane zdarzenia drogowe. Te informacje są nieocenione w procesie tworzenia i doskonalenia algorytmów sztucznej inteligencji. Dodatkowo, automatyczna ewidencja przebiegu na podstawie danych GPS zapewnia transparentność i dokładność w dokumentowaniu trasy, co jest kluczowe dla celów biznesowych i podatkowych.”

W odpowiedzi na pytanie nr 28: czy sposób wykorzystywania samochodu osobowego określony w zasadach jego użytkowania będzie potwierdzony prowadzoną przez Państwa ewidencją przebiegu pojazdu (samochodu osobowego), wskazano:

„Tak. Ewidencja przebiegu pojazdu będzie potwierdzała faktycznie przejechane trasy, które pokona samochód. Dodatkowo, automatyczna ewidencja przebiegu na podstawie danych GPS zapewnia transparentność i dokładność w dokumentowaniu trasy, co jest kluczowe dla celów biznesowych i podatkowych.”

W odpowiedzi na pytanie nr 29: czy dołożą Państwo należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia samochodu osobowego do celów prywatnych – jeśli tak, należy wskazać jakie czynności zostaną podjęte, w czym będzie przejawić się ta staranność, wskazano:

„Tak. Zrobimy co w naszej mocy, aby wykluczyć możliwość użycia samochodu osobowego do celów prywatnych. Będzie to określał opisany powyżej regulamin prowadzenia pojazdu oraz ewidencja przebiegu.”

W odpowiedzi na pytanie nr 30: do jakich czynności będą wykorzystywać Państwo będący przedmiotem zapytania samochód osobowy, tj.:

  • do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy też
  • do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, czy też
  • do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

wskazano:

„Samochód będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, związanych z działalnością firmy.”

W odpowiedzi na pytanie nr 31: czy będący przedmiotem zapytania samochód osobowy będzie pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy – jeżeli tak, to należy wskazać:

  • który konkretnie przepis dotyczy tych pojazdów,
  • czy spełnienie wymagań określonych w tym przepisie zostało stwierdzone na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu tych wymagań (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy) lub na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (dotyczy pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy),

wskazano:

„Pojazd opisany we wniosku nie spełnia wymagań powyższego przepisu, ponieważ jest to samochód osobowy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.”

W odpowiedzi na pytanie nr 32: czy będący przedmiotem zapytania samochód osobowy będzie stanowić pojazd konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą i czy z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie, wskazano:

„Samochód nie będzie miał przeznaczenia jakim jest przewóz co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą.”

W odpowiedzi na pytanie nr 33: jakie wydatki będą Państwo ponosić w związku z użytkowaniem samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego (wydatki będące przedmiotem zapytania), wskazano:

„Wydatki związane z użytkowaniem samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego obejmują m.in. raty leasingowe, koszty eksploatacji, ubezpieczenie i serwisowanie pojazdu.”

W odpowiedzi na pytanie nr 34: czy będą Państwo posiadać faktury dokumentujące poniesione wydatki,

„Tak, firma będzie posiadać wszystkie niezbędne faktury dokumentujące poniesione wydatki.”

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 21 września 2023 r.)

Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, Wnioskodawca ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z użytkowaniem samochodu osobowego zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 21 września 2023 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym na podstawie art. 86a ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 86a ust. 4, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Zgodnie z art. 86a ust. 6, ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W zdarzeniu przyszłym wprost zostało określone, iż samochód przez cały czas będzie poddawany badaniom.

Zatem nawet podczas drobnych przejazdów auto będzie użytkowane na potrzeby działalności.

Co więcej, art. 86a ust. 4 pkt 1: Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Przepis wprost wskazuje na to, że sposób użytkowania samochodu „zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach” oraz „dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą”.

W regulaminie Wnioskodawca zawrze informacje, że samochód został wyposażony w specjalne czujniki i kamery właśnie po to, aby przeprowadzać na nim badania dot. sztucznej inteligencji. Sama ewidencja przebiegu pojazdu byłaby dokumentem na to, że samochód podczas jazdy jest używany wyłącznie w celu uzyskania związanych z działalnością wniosków.

Z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w zw. z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT wynika, że w celu dokonania przez podatnika pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi (tj. rat leasingu, czynszu najmu, zakupu paliwa) muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, wyklucza ich użycie do celów prywatnych,

2)wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Jak zostało wspomniane w zdarzeniu przyszłym - fakt, że samochód będzie poddawany badaniom świadczy o tym, że jego przejazdy będą rejestrowane na bieżąco. Ewidencja prowadzona będzie przez GPS wbudowany w samochód i wobec tego będzie przebiegała automatycznie, co wykluczy cel prywatny przejazdów.

Przepisy ustawy o VAT nie określają sposobu w jaki podatnik ma zapewnić w swojej firmie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w niej pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego.

W orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntował się pogląd, że przykładowo może tego dokonać za pomocą wprowadzonych regulaminów, umów lub zarządzeń, wraz z podjęciem dodatkowych działań zabezpieczających ich wykonanie (por. wyroki WSA w Poznaniu z 16 lipca 2015 r. I SA/Po 1203/14; wyrok WSA w Krakowie z 20 stycznia 2015 r. I SA/Kr 1834/14 oraz wyrok WSA w Łodzi z 17 listopada 2015 r. I SA/Łd 880/15). Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności przedsiębiorstwa i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów. Z perspektywy art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT wykluczenie (wyeliminowanie) użycia pojazdów do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy więc postrzegać jako ustalenie i wprowadzenie takich mechanizmów i zasad używania pojazdów, które dadzą maksymalną gwarancję wykorzystania ich wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika (por. wyrok WSA w Szczecinie z 3 grudnia 2015 r. I SA/Sz 1089/15).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Art. 2 pkt 34 ustawy stanowi, że:

przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:

w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.

W myśl art. 86a ust. 2 ustawy:

do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.

Dla celów stosowania tego ograniczenia przez wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”. Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”. Przyjmuje się, że każdy pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – ze względu na swoje cechy konstrukcyjne – służy co do zasady użytkowi „mieszanemu”, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają ograniczeniu w odliczaniu do 50%.

Jednakże, od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy przewidziano wyjątki.

Stosownie do art. 86a ust. 3 ustawy:

przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym

wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych

towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Jednocześnie, zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy:

pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:

warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

– jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane – choćby przejściowo – do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika, itp.).

Okolicznościami potwierdzającymi obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego mogą być przykładowo:

  • obowiązek zostawiania po godzinach pracy na parkingach przedsiębiorstwa pojazdów używanych przez pracowników, bez możliwości ich pobrania poza tymi godzinami, w tym w weekendy, na cele inne niż wyłącznie działalność przedsiębiorstwa,
  • nadzór nad używaniem pojazdów w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, przykładowo za pomocą GPS,
  • w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest odprzedaż tych pojazdów – brak rejestracji tych pojazdów, uniemożliwiający ich poruszanie się po drogach, a w przypadku ich rejestracji – brak możliwości użycia tych pojazdów na cele prywatne; nie mogą to być zatem np. samochody demonstracyjne używane przez pracownika dealera do dojazdów do pracy,
  • w przypadku nabywania pojazdów przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest wynajem tych pojazdów – określenie reguł wykluczających użytek prywatny,
  • używanie (w przypadku pojazdów tzw. lotniskowych) przez służby lotniska pojazdów do przemieszczania się po płycie lotniska, bez możliwości opuszczania przez te pojazdy terenu lotniska.

Ponadto, jak stanowi art. 86a ust. 6 ustawy:

ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

Na mocy art. 86a ust. 7 ustawy:

ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a) kolejny numer wpisu,

b) datę i cel wyjazdu,

c) opis trasy (skąd - dokąd),

d) liczbę przejechanych kilometrów,

e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

Zgodnie z art. 86a ust. 9 ustawy:

do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3) pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a) agregat elektryczny/spawalniczy,

b) do prac wiertniczych,

c) koparka, koparko-spycharka,

d) ładowarka,

e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f) żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny oraz zajmują się Państwo głównie tworzeniem oprogramowania. Zamierzają Państwo wziąć samochód osobowy w leasing operacyjny. Samochód będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, związanych z działalnością firmy. Przy czym, używany przez Państwa samochód na podstawie umowy leasingu operacyjnego będzie stanowić pojazd samochodowy w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Pojazd ma być wykorzystywany do uczenia maszynowego sztucznej inteligencji w jego normalnym użytkowaniu. W tym celu pojazd wyposażony zostanie w czujniki i kamery, z których w trakcie jazdy będą pobierane dane. Główny cel użytkowania auta to zbiór danych, który powinien obejmować wszelkie codzienne sytuacje w taki sposób, aby dane były pełne.

Pojazd będzie wykorzystywany do doskonalenia algorytmów sztucznej inteligencji. Zebrane informacje będą kluczowe dla rozwoju i doskonalenia Państwa systemów. Zebrane dane z czujników i kamer będą wykorzystywane do tworzenia oprogramowania. Czujniki i kamery zainstalowane w samochodzie będą zbierały dane w celu uczenia maszynowego sztucznej inteligencji. Dane te będą wykorzystywane do analizy i poprawy algorytmów związanych z ruchem drogowym i zachowaniem kierowców. Chcieliby Państwo, aby Państwa technologia była w stanie rozumieć i reagować na różnorodne sytuacje drogowe, które mogą wystąpić w codziennym życiu kierowcy. Zebrane informacje będą kluczowe dla rozwoju i doskonalenia Państwa systemów. Zebrane dane z czujników i kamer będą wykorzystywane do tworzenia oprogramowania, jak również i do badań naukowych, które następnie mogą być przedmiotem sprzedaży lub licencjonowania lub odpłatnego udostępnienia osobom trzecim. Głównym Państwa celem jest rozwój innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie sztucznej inteligencji, które mogą przynieść korzyści zarówno Państwa firmie, jak i społeczności. Bezpośrednim celem zamontowania kamer i czujników w pojeździe jest zbieranie jak największej ilości danych z różnych sytuacji drogowych niezbędnych do uczenia maszynowego i doskonalenia algorytmów sztucznej inteligencji. Chcieliby Państwo, aby Państwa sztuczna inteligencja miała możliwość uczenia się na podstawie rzeczywistych, codziennych doświadczeń. Uzyskane dane będą wykorzystywane do tworzenia i doskonalenia oprogramowania, które będzie sprzedawane lub licencjonowane klientom, generując przychód dla firmy. Dzięki temu spodziewają się Państwo wzrostu przychodów z działalności opodatkowanej.

Ponadto, we wniosku wskazano, że nie zakładają Państwo sytuacji, w których samochód będzie użytkowany poza działalnością. Aby zapewnić, że samochód będzie używany wyłącznie do celów biznesowych, zostanie wprowadzony system monitorowania i ewidencji przebiegu. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, takich jak systemy GPS i czujniki, będą mogli Państwo monitorować i kontrolować użytkowanie pojazdu, aby zapewnić, że jest używany wyłącznie w celach związanych z działalnością firmy. W związku z pełnym odliczeniem podatku naliczonego zamierzają Państwo sporządzić regulamin pojazdu oraz prowadzić ewidencję przebiegu. Na pierwszym etapie głównymi użytkownikami samochodu prawdopodobnie będą członkowie zarządu. Jednakże, w miarę rozwoju projektu i potrzeby zbierania danych w różnych warunkach, pracownicy również będą mogli korzystać z samochodu w ramach obowiązków służbowych. Zważywszy na konieczność zbierania danych zarówno w ciągu dnia, jak i nocy, rozważają Państwo możliwość posiadania kilku samochodów w firmie, co pozwoli na ciągły proces zbierania informacji. Niektórzy pracownicy mogą otrzymać specjalne uprawnienia do korzystania z pojazdu poza standardowymi godzinami pracy, zwłaszcza w nocy, aby zapewnić pełne pokrycie różnych sytuacji drogowych. Warunki użytkowania, w tym kryteria wyboru pracowników do jazdy w określonych godzinach, zostaną dokładnie określone w regulaminie, aby zapewnić jasność i przejrzystość w całym procesie.

Jednocześnie w opisie sprawy wskazano, że w czasie, gdy samochód nie będzie użytkowany, pojazd może być parkowany w miejscach publicznych lub prywatnych parkingach w zależności od aktualnej lokalizacji i potrzeb. Brak stałego miejsca parkingowego wynika z elastycznego charakteru użytkowania samochodu w celach badawczych. Stałe miejsce parkingowe mogłoby ograniczyć różnorodność danych zbieranych w różnych środowiskach i warunkach. Samochód nie będzie miał stałego postoju w miejscu działalności Spółki, ponieważ głównym celem jest zbieranie danych w różnorodnych warunkach i miejscach, co wymaga częstego przemieszczania się. Członkowie zarządu oraz pracownicy będą pobierać samochód z miejsca, w którym został ostatnio zaparkowany, a po zakończeniu użytkowania będą odstawiać go w miejscu najbardziej dogodnym dla kolejnych badań lub zgodnie z potrzebami firmy. Istnieje możliwość, że samochód będzie czasowo parkowany w miejscu zamieszkania członków zarządu lub pracowników, jeśli będzie to uzasadnione potrzebami badawczymi lub logistycznymi. Aby zapewnić, że samochód będzie używany wyłącznie do celów biznesowych, zostanie wprowadzony system monitorowania i ewidencji przebiegu. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii, takich jak systemy GPS i czujniki, będą Państwo mogli monitorować i kontrolować użytkowanie pojazdu, aby zapewnić, że jest używany wyłącznie w celach związanych z działalnością firmy. Warunki użytkowania, w tym kryteria wyboru pracowników do jazdy w określonych godzinach, zostaną dokładnie określone w regulaminie, aby zapewnić jasność i przejrzystość w całym procesie. Regulamin będzie zawierał wszelkie warunki użytkowania, które określą zasady wykluczające jazdę samochodem w celach prywatnych pracowników oraz członków zarządu. Regulamin będzie szczegółowo określał zasady związane z użytkowaniem samochodu, tj. kto jest uprawniony do korzystania z samochodu, dla jakich celów określone osoby mogą korzystać z samochodu, w jakim zakresie samochód jest wykorzystywany w firmie, do czego są zobowiązani użytkownicy samochodu, kto ponosi koszty eksploatacji samochodu. Ponadto, nadzór nad używaniem samochodu będzie realizowany za pomocą systemów telematycznych oraz regularnych przeglądów danych z czujników i kamer.

Ponadto, ewidencja przebiegu samochodu będzie prowadzona w formie elektronicznej, opartej na danych z GPS. Ewidencja przebiegu pojazdu będzie prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej, do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności. Prowadzona przez Państwa ewidencja będzie zawierała wszystkie elementy wyrażone w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W analizowanym przypadku Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości wskazać należy, że z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z samochodem osobowym w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania VAT fakt jego wykorzystywania wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania wyklucza użycie go do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu.

Wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić wyeliminowanie użytku prywatnego używanego w nim pojazdu samochodowego dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Działania te muszą być dostosowane do specyfiki działalności i sposobu używania dla jego celów pojazdów. Określone przez podatnika zasady używania pojazdu muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku. Przy czym, użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych.

Nie można uznać wykorzystywania pojazdu wyłącznie do celów działalności gospodarczej gdy np. zostaną ustalone zasady używania pojazdów, jednakże nie istnieją żadne zabezpieczenia gwarantujące ich przestrzeganie; przykładowo istnieje zakaz używania przez pracowników pojazdów do celów prywatnych, jednakże nikt nie weryfikuje czy zakaz ten jest respektowany.

Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w odniesieniu do opisanego we wniosku samochodu osobowego nie zostaną spełnione przesłanki do uznania, że będzie on wykorzystywany wyłącznie do Państwa działalności gospodarczej i w związku z tym będą mieli Państwo prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z użytkowaniem samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego (raty leasingowe, koszty eksploatacji, ubezpieczenie i serwisowanie pojazdu).

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy nie sposób uznać, że zostaną spełnione warunki do uznania, że opisany samochód osobowy będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, gdyż w analizowanym przypadku nie wystąpią okoliczności potwierdzające obiektywnie brak możliwości użytku prywatnego tego samochodu osobowego.

Dla pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kluczowe jest stwierdzenie, że określone zasady używania pojazdu obiektywnie potwierdzają, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku.

W analizowanej sprawie taka sytuacja nie ma miejsca. Biorąc pod uwagę opisany we wniosku, specyficzny sposób wykorzystywania samochodu osobowego, nie można uznać, że zostanie wykluczone wykorzystywanie tego samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Zauważyć należy, że w rozpatrywanej sprawie samochód osobowy będzie wykorzystywany na potrzeby zbierania danych, które to dane będą wykorzystywane do tworzenia i doskonalenia oprogramowania. Przy czym, co istotne w analizowanym przypadku, użytkowany przez Państwa samochód osobowy będzie mógł być wykorzystywany przez pracowników oraz członków zarządu także w okolicznościach użytku prywatnego. We wniosku wskazano, że celem zamontowania kamer i czujników w pojeździe jest zbieranie jak największej ilości danych w różnych sytuacjach drogowych (dane będą zbierane zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy). Niektórzy pracownicy mogą otrzymać specjalne upoważnienie do korzystania z pojazdu poza standardowymi godzinami pracy, zwłaszcza w nocy. Ponadto z opisu sprawy wynika, że w czasie, gdy samochód nie będzie użytkowany, pojazd może być parkowany w miejscach publicznych lub prywatnych parkingach w zależności od aktualnej lokalizacji i potrzeb. Samochód nie będzie miał stałego postoju w miejscu działalności Spółki, ponieważ głównym celem jest zbieranie danych w różnorodnych warunkach i miejscach, co wymaga częstego przemieszczania się. Członkowie zarządu oraz pracownicy będą pobierać samochód z miejsca, w którym został ostatnio zaparkowany, a po zakończeniu użytkowania będą odstawiać go w miejscu najbardziej dogodnym dla kolejnych badań lub zgodnie z potrzebami firmy. Istnieje możliwość, że samochód będzie czasowo parkowany w miejscu zamieszkania członków zarządu lub pracowników, jeśli będzie to uzasadnione potrzebami badawczymi lub logistycznymi. Co więcej, przewidują Państwo sytuacje, w których pracownicy lub członkowie zarządu podczas jazdy samochodem osobowym będą realizować swoje prywatne cele, np. zakupy niezwiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych.

Zatem z okoliczności sprawy wynika, że zbieranie danych z kamer i czujników na potrzeby działalności gospodarczej będzie odbywało się także w warunkach użytku prywatnego. Możliwość parkowania samochodu osobowego w miejscu zamieszkania członków zarządu lub pracowników ze względu na potrzeby logistyczne, czy też zezwolenie na wykorzystywanie tego pojazdu na potrzeby dojechania do sklepu, przy jednoczesnym zbieraniu danym w celach związanych z tworzeniem oprogramowania oznacza, że w opisanym we wniosku przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której użytek prywatny oraz użytek na potrzeby działalności gospodarczej stanowią jedną nierozerwalną całość. Należy zauważyć, że w rozpatrywanej sprawie będą występować przypadki, w których samochód osobowy będzie wykorzystywany na cele związane z działalnością gospodarczą (zbieranie danych w różnych sytuacjach drogowych) oraz jednocześnie samochód ten będzie wykorzystywany na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą (wizyta w sklepie, możliwość wykorzystania samochodu w celu dojechania do miejsca zamieszania członka zarządu lub pracownika). A zatem wskazany wyżej, specyficzny sposób wykorzystania samochodu osobowego, tj. jednoczesne użytkowanie tego pojazdu na cele związane z działalnością gospodarczą oraz na potrzeby użytku prywatnego powoduje, że w analizowanej sprawie nie można uznać, że użytek prywatny zostanie wykluczony, a samochód osobowy będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Nie są Państwo w stanie w opisanej we wniosku sytuacji jednoznacznie rozgraniczyć tych dwóch sfer, w jakich samochód będzie wykorzystywany.

Ponadto należy zauważyć, że opisany we wniosku cel użytkowania samochodu osobowego, tj. zbieranie danych w różnych sytuacjach drogowych pokrywa się z normalnym (typowym) użytkowaniem samochodu osobowego (wykorzystywanie takiego pojazdu zarówno do działalności gospodarczej, jak i na potrzeby użytku prywatnego, np. przyjazd do sklepu czy miejsca zamieszkania przez członów zarządu czy pracowników).

W konsekwencji, zbieranie za pomocą kamer i czujników danych w normalnym (typowym dla tego rodzaju pojazdu) sposobie użytkowania samochodu osobowego (a więc także do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą) jednoznacznie przesądza o tym, że nie można uznać, że w rozpatrywanej sprawie wystąpi sytuacja, w której użytek prywatny zostanie wykluczony. Natomiast jedynie sytuacja, w której samochód osobowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i nie ma możliwości użytku prywatnego może dawać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że oprócz realizacji podstawowego warunku, tj. wykorzystywania pojazdu na potrzeby działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, ustawodawca, dla pełnego odliczenia podatku naliczonego, nakazał także wykluczenie użytku prywatnego, co w analizowanej sprawie nie jest możliwe ze względu na przenikanie się użytku na potrzeby działalności gospodarczej oraz użytku prywatnego.

Skoro zatem z okoliczności sprawy jednoznacznie wynika, że użytek prywatny opisanego we wniosku samochodu osobowego nie będzie wykluczony (samochód osobowy będzie zbierał dane w warunkach użytku prywatnego, a więc nie będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, gdyż będzie istniała możliwość realizacji potrzeb prywatnych członków zarządu oraz pracowników) nie można uznać, że będą istnieć obiektywne okoliczności potwierdzające brak wykorzystania tego samochodu osobowego do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, w analizowanym przypadku z opisanych powyżej względów nie jest możliwe przyjęcie, że samochód osobowy użytkowany przez Państwa na podstawie umowy leasingu operacyjnego będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. Pomimo wprowadzenia przez Państwa regulaminu użytkowania pojazdu oraz prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu opisany we wniosku sposób wykorzystywania samochodu osobowego nie jest wystarczający aby przyjąć, że samochód ten będzie wykorzystywany przez Państwa wyłącznie do działalności gospodarczej.

Zatem użytkowanie samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego w sposób zgodny z opisanym zdarzeniem przyszłym nie będzie uprawniać Państwa do pełnego (100%) odliczenia podatku VAT naliczonego.

W konsekwencji, należy uznać, że nie będą Państwo uprawnieni do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków związanych z użytkowaniem samochodu na podstawie umowy leasingu operacyjnego, zgodnie z art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, w szczególności sposobu wykorzystywania samochodu osobowego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00