Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.544.2023.2.DJD

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 31 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 października 2023 r. (wpływ 6 października 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 1 sierpnia 2021 r., jako kierownik projektu (Project/Delivery Manager) włączając w to:

·usługi zarządzania projektami w IT;

·usługi związane z monitorowaniem wdrażania projektów informatyczno-badawczych, na potrzeby klienta (zleceniodawcy);

·planowanie działań zespołu;

·monitorowanie efektywności pracy pojedynczych inżynierów, łącznie z oceną ich efektywności pracy (performance);

·estymaty czasowe oraz finansowe, bazując na dostępnym budżecie oraz informacji od zespołu inżynierów;

·ustalanie zakresu podejmowanych (planowanych) działań;

·ustalanie harmonogramu pracy;

·koordynację przepływu informacji oraz działań zespołów;

·komunikację z zewnętrznymi stakeholderami (firmami zewnętrznymi, wspierającymi projekt oraz przebieg działań) oraz wewnętrznymi stakeholderami (osobami decyzyjnymi, w obrębie działań projektowych);

·eskalację w razie opóźnień oraz niedostarczenia ustalonego zakresu zadań oraz ponownego planowania, bazując na zaistniałej sytuacji;

·renegocjacje czasu trwania projektu, w razie jakichkolwiek zmian, bądź zagrożeń zdiagnozowanych podczas trwania projektu, które mogą wpłynąć na dostarczenie niewystarczającej jakości produktu, w ustalonym zakresie czasowym;

·raportowanie postępów pracy;

·bieżącą komunikację z członkami zespołu, e.g. analitykami biznesowymi, programistami, testerami, inżynierami danych;

·przygotowanie dokumentacji, prezentacji, koncepcji, ofert;

·koordynację przy projektowaniu szczegółowych rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych;

·nawiązywanie i utrzymywanie dobrych relacji między zleceniodawcą oraz zespołem wykonującym zlecenie;

·szkolenie pracowników, współpracowników, podwykonawców, w zakresie opracowywanych projektów;

·bieżące raportowanie wykonanych zadań w ramach realizacji świadczonych usług; sporządzanie dokumentacji zarządzanych projektów oraz raportów z prowadzonych działań; udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami rozwiązań /produktów/ usług dla klienta;

·kierowanie zespołami projektowymi w celu efektywnej realizacji założeń technologicznych i planów;

·świadczenie usług jako niezależny kontraktor - nie jest Pani pracownicą, przedstawicielką, współtwórcą, ani reprezentantką klientów.

Nie świadczy Pani natomiast usług z zakresu:

·doradztwa, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej;

·rozwoju technologii (takich jak np. programowanie) - wszystkie wykonywane przez Panią czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci koordynowania projektami informatycznymi;

·podejmowania decyzji w kwestii ustalonych procedur po stronie klienta, związanych z formą dostarczanej usługi, brak w moim zakresie wpływu decyzyjnego;

·rozbudowy i implementacji oprogramowania (nie projektuje Pani oprogramowania, nie tworzy oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania, technologii informatycznych);

·analityki/analizy danych, wyboru oprogramowania, wszelakich rozwiązań z kategorii wybieranej infrastruktury, oprogramowania;

·wyboru procedur oraz procesów, według których ma odbywać się prowadzenie oraz egzekucja projektu (są z góry ustalone przez klienta);

·dysponowania budżetem - decydowania jak ulokować/rozdzielić budżet - decyzje te leżą po stronie klienta.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzi Pani działalność gospodarczą, w której zajmuje się zarządzaniem projektami IT. Usługi polegają na monitorowaniu wdrażania projektów informatyczno-badawczych, na potrzeby klientów (zleceniodawców), w szczególności na: planowaniu działań zespołu, monitorowaniu efektywności pracy pojedynczych inżynierów, łącznie z oceną ich efektywności pracy (performance), tworzeniu estymat czasowych oraz finansowych, bazując na dostępnym budżecie oraz informacji od zespołu inżynierów, ustalaniu zakresu podejmowanych i planowanych działań, ustalaniu harmonogramu pracy, koordynowaniu przepływu informacji oraz działań zespołów. Odpowiada Pani również za komunikację z zewnętrznymi stakeholderami (firmami zewnętrznymi, wspierającymi projekt oraz przebieg działań) oraz wewnętrznymi stakeholderami (osobami decyzyjnymi, w obrębie działań projektowych). Zajmuje się Pani również raportowaniem postępów pracy i bieżącą komunikacją z członkami zespołu, analitykami biznesowymi, programistami, testerami, inżynierami danych, przygotowuje Pani dokumentację, prezentacje, koncepcje, oferty. Nawiązuje i utrzymuje dobre relacji między klientem a zespołem wykonującym zlecenie. Zajmuje się Pani także szkoleniem pracowników zleceniobiorcy, współpracowników, podwykonawców, w zakresie opracowywanych projektów. Głównym celem/efektem Pani usług jest efektywna realizacji założeń projektu.

Nie świadczy Pani usług z zakresu doradztwa, związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej i zarządzania; rozwoju technologii (takich jak, np.: programowanie). Wszystkie wykonywane przez Panią czynności stanowią usługi wsparcia IT w postaci koordynowania projektami informatycznymi. Nie podejmuje Pani strategicznych decyzji w działalności zleceniobiorcy, nie jest Pani decyzyjna w zakresie zarządzania i prowadzenia działalności zleceniodawcy. Nie zajmuje się Pani rozbudową i implementacją oprogramowania (nie projektuje oprogramowania, nie tworzy oprogramowania oraz nie rozwija oprogramowania, technologii informatycznych), nie zajmuje się Pani też analityką danych, wyborem oprogramowania, wszelakich rozwiązań z kategorii wybieranej infrastruktury, oprogramowania - wyboru procedur oraz procesów, według których ma odbywać się prowadzenie oraz egzekucja projektu są z góry ustalone przez klienta) – jedynie koordynuje Pani przebieg projektu pod względem organizacyjnym. Nie ma też wpływu na dysponowanie budżetem – te decyzje leżą po stronie klienta, po Pani stronie jest realizacja projektu w oparciu o ustalony budżet klienta.

Uzyskuje Pani przychody wyłącznie z działalności gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Przychody uzyskane z działalności są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pani ewidencję przychodów dla ryczałtu ewidencjonowanego. Do wykonywanej przeze Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2022 r., poprzez aktualizację wpisu CEiDG 4 lutego 2022 r. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłaca Pani ryczałt nie uzyskała Pani przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

GUS w odpowiedzi na Pani wniosek sklasyfikował usługi z zakresu zarządzania – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) pod symbolem PKWiU 70.22, czyli ogólnie, uszczegółowiając, Pani zdaniem, prawidłowy szczegółowy kod to: 70.22.20.0.

W ramach usług zarządzania projektami w IT zajmuje się Pani:

·monitorowaniem wdrażania projektów informatyczno-badawczych, na potrzeby klienta (zleceniodawcy); czyli monitorowaniem postępu prac zespołu i jego zgodności z planem realizacji;

·planowaniem działań zespołu; czyli ustalaniem harmonogramu prac zespołu w taki sposób, aby projekt został zrealizowany w wyznaczonym czasie, zgodnie z oczekiwaniami klienta;

·monitorowaniem efektywności pracy pojedynczych inżynierów, łącznie z oceną ich efektywności pracy (performance), czyli monitorowaniem postępu prac nad projektem z założeniami, sprawdzaniem, czy poszczególni inżynierowie pracują zgodnie z planem i założeniami, czy ich praca jest wydajna i efektywna – co przełoży się planową realizację projektu;

·określaniem etymat czasowych oraz finansowych, bazując na dostępnym budżecie oraz informacji od zespołu inżynierów; czyli nadzór i koordynacja prawidłowej realizacji projektu w czasie i budżecie określonym przez klienta;

·ustalaniem zakresu podejmowanych (planowanych) działań, czyli ustalaniem harmonogramu pracy członków zespołu;

·koordynacją przepływu informacji oraz działań zespołów, czyli komunikacją z zewnętrznymi stakeholderami (firmami zewnętrznymi, wspierającymi projekt oraz przebieg działań) oraz wewnętrznymi stakeholderami (osobami decyzyjnymi, w obrębie działań projektowych), bieżącą komunikacją z członkami zespołu, e.g. analitykami biznesowymi, programistami, testerami, inżynierami danych;

·eskalacją w razie opóźnień oraz niedostarczenia ustalonego zakresu zadań oraz ponownego planowania, bazując na zaistniałej sytuacji, czyli renegocjacje czasu trwania projektu, w razie jakichkolwiek zmian, bądź zagrożeń zdiagnozowanych podczas trwania projektu, które mogą wpłynąć na dostarczenie niewystarczającej jakości produktu, w ustalonym zakresie czasowym;

·raportowaniem postępów pracy, czyli przygotowaniem dokumentacji, prezentacji, koncepcji, ofert, bieżącym raportowaniem wykonanych zadań w ramach realizacji świadczonych usług, sporządzaniem dokumentacji zarządzanych projektów oraz raportów z prowadzonych działań;

·nawiązywaniem i utrzymywaniem dobrych relacji między klientem a zespołem wykonującym zlecenie, braniem udziału w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami rozwiązań / produktów/ usług dla klienta;

·szkoleniem pracowników Zleceniobiorcy, współpracowników, podwykonawców, w zakresie opracowywanych projektów.

Nie świadczy Pani usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. nie uczestniczy Pani w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza Pani w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. W ramach świadczenia usług nie wykonuje Pani czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemy zabezpieczające.

Usługi świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są i nie będą związane z usługami firm centralnych (head Office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Świadczy Pani natomiast usługi doradztwa związane z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0), m.in.: koordynuje Pani etapy przygotowania, uruchomienia oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta. W ramach działalności zajmuje się Pani zarządzaniem projektami. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej. Pani zleceniodawcą jest spółka, w której nie jest Pani wspólnikiem, ani członkiem zarządu, nie jest Pani w żaden inny sposób powiązana ze zleceniodawcą – poza umową w ramach działalności gospodarczej. Pomiędzy Panią a zleceniodawcą nie istnieją i nie będą istniały powiązania osobiste, ani gospodarcze (z wyjątkiem obowiązującej umowy w ramach działalności gospodarczej). Czynności w ramach umowy wykonuje Pani w dowolnym miejscu i czasie. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w która pozwala określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi. Pierwszy przychód z tytułu działalności opodatkowany zryczałtowaną stawką podatku osiągnęła Pani 31 stycznia 2022 r.

Pytanie (postawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Czy w opisanym stanie faktycznym właściwą stawką ryczałtu będzie stawka 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Pani zdaniem, zasadne jest zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu w opisanym stanie faktycznym.

Świadczone przez Panią usługi stanowią działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, dla usług zarządzania projektami sklasyfikowanymi pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 ustawodawca nie przewidział odrębnej stawki ryczałtu – art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i pkt 6-8.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

·klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi, które są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. nie uczestniczy Pani w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza Pani w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. W ramach świadczenia usług nie wykonuje Pani czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemy zabezpieczające. Wobec Pani nie zachodzą wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłaca Pani ryczałt nie uzyskałam przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2022 r., poprzez aktualizację wpisu CEiDG 4 lutego 2022 r.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto, przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00