Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.510.2023.2.MJ

Możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dla otrzymanego dofinansowania z Urzędu Pracy oraz możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dotacji wraz z określeniem sposobu ich ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 12 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych otrzymania środków z Urzędu Pracy. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 14 września 2023 r. (wpływ – 14 września 2023 r.) oraz z 29 września 2023 r. (wpływ 29 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

30 czerwca 2023 r. jako bezrobotny zawarł Pan umowę z Powiatowym Urzędem Pracy w A z siedzibą w B, której przedmiotem jest przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej, finansowane z Funduszu Pracy w zakresie wykonywania instalacji elektrycznych - symbol PKD 4321Z, przede wszystkim takich jak strukturalne sieci komputerowe.

Dofinansowanie przyznano w wysokości 25 000,00 zł, z przeznaczeniem na zakupy wyposażenia zgodnie z załącznikiem do umowy:

1.Laptop (...) z oprogramowaniem (...), nowy - kwota 3 350,00 zł,

2.Spawarka światłowodów, nowa - kwota 15 000,00 zł,

3.Drukarka 3D z akcesoriami,nowa - kwota 4 000,00 zł,

4.Narzędzia do budowy sieci LAN, nowe - kwota 1 000,00 zł,

5.Oprogramowanie (...), nowe - kwota 350,00 zł,

6.Program (...), nowy - kwota 550,00 zł,

7.Program (...), nowy - kwota 750,00 zł.

Razem na kwotę 25 000,00 zł. Kwota dofinansowania została przekazana na Pana rachunek bankowy.

Datę rozpoczęcia działalności gospodarczej określono w umowie na (...) 2023 r.

Do 10 sierpnia 2023 r. wydatkował Pan dofinansowanie na następujące zakupy:

1.Laptop (...) - kwota brutto 3 299,00 zł,

2.Spawarka światłowodów X (...) - kwota brutto 12 062,55 zł,

3.Drukarka 3D z akcesoriami - kwota brutto 3 637,00 zł,

4.4.Narzędzia do budowy sieci LAN - kwota brutto 824,98 zł,

5.Oprogramowanie (...) - kwota brutto 299,00 zł,

6.Program (...) - kwota brutto 409,00 zł,

7.Program (...) - kwota brutto 585,00 zł.

Razem kwota brutto 21 116,53 zł, w tym: kwota netto 17 164,69 zł; podatek VAT 3 951,84 zł.

Nie korzysta Pan z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i z prawa do zwrotu podatku naliczonego, w związku ze zwolnieniem podmiotowym z VAT . Przewidywana wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty limitu obliczonego proporcjonalnie w stosunku do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r. Ze względu na odchylenia cen w realizacji zakupów wystąpiła oszczędność w kwocie 3 883,47 zł brutto i w związku ze zmianami w wydatkowaniu środków ujętymi w załączniku do umowy, wystąpił Pan do urzędu pracy z wnioskiem o akceptację i zgodę na wykorzystanie oszczędności na dodatkowe zakupy do otrzymanej kwoty dofinansowania.

10 sierpnia 2023 r. został podpisany aneks do umowy wyrażający zgodę na zakup wyposażenia do niewykorzystanej kwoty oszczędności. Termin złożenia rozliczenia dofinansowania należy dokonać w okresie do 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej, tj. do 12 września 2023 r.

Dochód z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest opodatkowany na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej.

Uzupełnienie wniosku

1.Jak wynika z umowy zawartej 30 czerwca 2023 r. pomiędzy PowiatowymUrzędem Pracy w A a Panem, przedmiotem umowy jest przyznanie zgodnie z § 1 umowy środków na podjęcie działalności gospodarczej finansowane z „Funduszu Pracy”.

Zgodnie z artykułem 46 ust.2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ze środków Funduszu Pracy można przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej.

Otrzymane dofinansowanie jest bezzwrotne pod warunkiem prowadzenia działalności przez okres co najmniej 12 miesięcy. Wydatkowanie otrzymanego dofinansowania oraz rozliczenie zestawienia kwot wydatkowanych zostało dokonane do 12 września 2023 r. i zostało zaakceptowane przez Urząd Pracy. W przypadku niedotrzymania warunku - dofinansowanie podlega zwrotowi.

2.Poniesione wydatki zostały dokonane na potrzeby działalności gospodarczej świadczonych usług, tj. wykonywanie instalacji elektrycznych Symbol PKD 4321Z, przede wszystkim takich jakstrukturalne sieci komputerowe i są związane z realizacją ww. usług i osiąganymi przychodami.

3.Wydatki dotyczące zakupu wyposażenia i środków trwałych zostały udokumentowane na podstawie faktur zakupu.

4.Na pytanie: Czy zakupiona spawarka światłowodów X (...) spełnia warunki, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Odpowiedział Pan:

Zakupiona spawarka światłowodów X (...) spełnia warunki, o których mowa w art. 22a ust.1, tj. przewidywany okres użytkowania powyżej 1 roku, zakwalifikowana do KRŚT 484.

5.Na pytanie:Czy zawarta umowa wynikała z realizacji przez Urząd Pracy jakiegoś projektu/programu, jeśli tak, to jakiego?

Odpowiedział Pan:

Nie.

6.Na pytanie: Z jakich środków zostało wypłacone Panu dofinansowanie (środków pochodzących z Unii Europejskiej, budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego, innych - jakich) i kto je Panu wypłacił?

Odpowiedział Pan:

Starosta Powiatu B - środki z Funduszu Pracy

7.Na pytanie: Czy Urząd Pracy przyznał Panu środki na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy?

Odpowiedział Pan: Tak.

8. Otrzymane środki mają charakter bezzwrotny pod warunkiem prowadzenia działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy, rozliczenie z Urzędem Pracy nastąpiło w terminie zgodnym z zawartą umową.

Pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pana oczekiwania w związku z wydaną interpretacja dotyczą wyjaśnienia rozumienia przepisów podatkowych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z otrzymanym dofinansowaniem omówionych we wniosku o interpretację.

Pytania dotyczą wyjaśnienia:

1.Możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych dofinansowania otrzymanego z Urzędu Pracy?

2.Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności wydatków sfinansowanych z otrzymanych środków z Urzędu Pracy?

3.Sposobu ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wydatków sfinansowanych z środków otrzymanych z Urzędu Pracy?

Pana stanowisko (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pana zdaniem:

1.Otrzymane dofinansowanie z Urzędu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

2.Wydatki dokonane na zakup wyposażenia w cenie jednostkowej do kwoty 10 000 zł mogę zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie przyjęcia do użytkowania. Nie mogę zaliczyć amortyzacji środka trwałego, spełniającego warunki zaliczenia do środków trwałych ponieważ przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa za koszty uzyskania przychodów amortyzacji od nabytych środków trwałych z dofinansowania.

3.Wydatki na zakup wyposażeniamogę ująć jako koszty uzyskania przychodów w księdze przychodów i rozchodów w kolumnie nr 13, a koszty amortyzacji środka trwałego nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu ująć informacyjnie w kolumnie nr 17.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie doart. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Należy stwierdzić, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

świadczenia takie otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup/wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub nabycie wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej.

Stosownie doart. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Stosownie do art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 735 ze zm.):

Starosta może przyznać bezrobotnemu lub poszukującemu pracy, o którym mowa w art. 49 pkt 7, jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, w wysokości określonej w umowie, nie wyższej jednak niż 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia.

Z opisu sprawy wynika, że jako bezrobotny podpisał Pan z Powiatowym Urzędem Pracy umowę, której przedmiotem jest przyznanie środków na podjęcie działalności gospodarczej, finansowane z Funduszu Pracy w zakresie wykonywania instalacji elektrycznych.

Urząd Pracy przyznał Panu środki na podstawie ww. art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Z otrzymanych środków zakupił Pan:

wyposażenie takie jak: laptop (...),drukarka 3D z akcesoriami,narzędzia do budowy sieci LAN, oprogramowanie (...),program (...), program (...), których wartość jednostkowa nie przekraczała 10 000 zł,

oraz

spawarkę światłowodów X (...) za kwotę 12 062,55 zł, która spełnia warunki, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i została przez Pana zaliczona do środków trwałych.

Poniesione wydatki zostały dokonane na potrzeby świadczonych przez Pana usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. wykonywania instalacji elektrycznych. Wydatki te są związane z realizacją ww. usług oraz osiąganymi przychodami, zostały udokumentowane fakturami zakupu.

Mając na uwadze przedstawione regulacje i zawarte we wniosku i informacje, że otrzymane przez Pana środki zostały przyznane na podstawie art. 46 ust.1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy, stwierdzić należy, że otrzymane środki na podjęcie działalności gospodarczej - w części przeznaczonej na zakup spawarki światłowodowej X (...), stanowiącej środek trwały - nie stanowią dla Pana przychodu. Natomiast w pozostałej części, przeznaczonej na zakup wyposażenia stanowią przychód z działalności gospodarczej, jednak na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są zwolnione od opodatkowania.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

być właściwie udokumentowany,

nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

1.Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 10 000 zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

2.Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Stosownie doart. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych – w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa.

Analiza treści zacytowanych przepisów wskazuje, że co do zasady nie ma przeszkód, aby podatnik zaliczył do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup składników majątku, niezaliczonych do środków trwałych, ani wartości niematerialnych i prawnych, a które zostały sfinansowane ze środków dotacji otrzymanej z urzędu pracy. Jak wskazano wyżej, warunkiem jest związek przyczynowo-skutkowy między poniesionymi wydatkami, a przychodami z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, poniesione przez Pana wydatki na zakup wyposażenia, sfinansowane ze środków, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, można bezpośrednio zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

Powinien przy tym mieć Pan na uwadze, że zgodnie z cytowanym przepisem art. 23 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych składników majątku przedsiębiorstwa, niezaliczanych zgodnie z odrębnymi przepisami do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą przedsiębiorstwa.

Odnosząc się z kolei do wydatku na zakup spawarki światłowodowej X (...) zaliczonej do środków trwałych w prowadzonej działalności, wskazać należy, że stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b) ww. ustawy:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych wymienione w lit a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zatem w świetle ww. przepisu, wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, w myśl ww. art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustaw, nie mogą bezpośrednio stanowić kosztów uzyskania przychodów. Kosztem tym mogą być odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 8 ww. ustawy:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a- 22o, z uwzględnieniem art. 23.

Jak wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że skoro zakup spawarki światłowodowej X (...), stanowiącej środek trwały, został sfinansowany z dotacji, to nie może Pan do kosztów uzyskania przychodów zaliczać odpisów amortyzacyjnych od tego środka trwałego.

W odniesieniu do sposobu ujęcia w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wydatków sfinansowanych ze środków otrzymanych z Urzędu Pracy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej ,,księgą'', z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 5a, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544).

Jak wynika z Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu, kolumna 11 jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, kolumna 13 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10–12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów, kolumna 17 jest przeznaczona do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach 2-16. Kolumna ta może być także wykorzystywana np. do wpisywania pobranych zaliczek, obrotu opakowaniami zwrotnymi. W kolumnie tej mogą być także ewidencjonowane przychody faktycznie przez podatnika otrzymane.

Zatem kwoty wydatkowane na zakup wyposażenia, stanowiące koszty uzyskania przychodów, może Pan zaksięgować w kolumnie 13, przeznaczonej do wpisywania pozostałych kosztów.

Natomiast kwoty amortyzacji środka trwałego nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania nie muszą być ujmowane w księdze. Zgodnie z objaśnieniami do księgi jedynym miejscem, gdzie można księgować te odpisy jest kolumna 17 („Uwagi”).

Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00