Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.531.2023.2.EC

Skutki podatkowe sprzedaży karty SIM.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia rzeczy. Uzupełnił Pan wniosek – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2023 r. (wpływ 26 września 2023 r.) oraz pismem z 21 września 2023 r. (wpływ 28 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, Wnioskodawca planuje dokonać jednorazowej transakcji sprzedaży karty SIM z przypisanym do niej numerem telefonu komórkowego. Numer telefonu komórkowego przypisany do karty SIM jest zarejestrowany na Wnioskodawcę (osobę fizyczną) od 4 grudnia 2016 r., na podstawie dokumentu „Formularz przerejestrowania numeru ….”, sporządzonego w salonie operatora w dniu 4 grudnia 2016 r.

W lutym 2017 r. operator wymienił Wnioskodawcy kartę SIM do wskazanego numeru, ponieważ poprzednia karta SIM nie obsługiwała technologii ……….. Zlecenie wymiany karty SIM zostało przez Wnioskodawcę złożone 9 lutego 2017 r., na co Wnioskodawca posiada potwierdzenie w postaci dokumentu „Potwierdzenie przyjęcia zlecenia wymiany karty SIM”. Karta SIM, którą operator dostarczył Wnioskodawcy w lutym 2017 r., będzie przedmiotem sprzedaży w opisywanym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym. Wyżej wskazana karta SIM, była dotychczas i jest obecnie używana do korzystania z usług dostarczanych przez operatora komórkowego przede wszystkim do rozmów, odbierania i wysyłania wiadomości, dostępu do internetu. Wskazana karta SIM od początku jej funkcjonowania (luty 2017 r.)  do 18 czerwca 2022 r., była wykorzystywana do dostępu do usług świadczonych przez operatora w ofercie na abonament, natomiast od 18 czerwca 2022 r. w ofercie …..  (na kartę). Wnioskodawca posiada wiadomość sms od operatora z dnia 18 czerwca 2022 r., potwierdzającą odpięcie numeru telefonu (przypisanego do opisywanej karty SIM) od oferty abonamentowej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że obecną kartę SIM (którą zamierza sprzedać) otrzymał od operatora w wyniku wymiany, w lutym 2017 r. Celem wymiany była możliwość obsługi technologii …(na potrzeby użytku prywatnego). Potwierdza to dokument „Potwierdzenie przyjęcia zlecenia wymiany karty SIM”, który jako datę zlecenia dyspozycji wskazuje 9 lutego 2017 r. (Wnioskodawca cytuje zapis z dokumentu: „Zamówienie nr …………”), a jako przyczynę wymiany wskazuje zapis: „Obecna karta nie obsługuje …….”. Poprzednią kartę SIM (wymienioną Wnioskodawcy przez operatora na nową w lutym 2017 r.) przypisaną do tego samego numeru telefonu, Wnioskodawca nabył  4 grudnia 2016 r. w wyniku darowizny od Jego żony, z którą prowadzi wspólne gospodarstwo domowe i ma wspólność majątkową od dnia zawarcia związku małżeńskiego,  tj. od dnia 17 maja 2014 r.

4 grudnia 2016 r. Wnioskodawca wraz z żoną udał się do salonu operatora ………. i wypełnił wspólnie dokument „Formularz przerejestrowania numeru …………….”. Wskazany dokument Wnioskodawca posiada do tej pory (na dzień wypełnienia niniejszego wniosku) i stanowi on dowód (potwierdzenie) nabycia przez Wnioskodawcę od Jego żony poprzedniej karty SIM (tej, którą w lutym 2017 r. operator wymienił na nową, będącą przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej). Dokument „Formularz przerejestrowania numeru ………..” z dnia 4 grudnia 2016 r., zawiera dane dotychczasowego abonenta, czyli żony Wnioskodawcy oraz nowego abonenta, czyli Wnioskodawcy. Małżonkowie nie sporządzali wówczas odrębnej, pisemnej umowy darowizny.

Powodem nabycia przez Wnioskodawcę karty SIM (tej poprzedniej, wymienianej na nową  w lutym 2017 r.) od żony był zamiar skorzystania z oferty (o nazwie „…………”). Sprawiło to, że korzystniej (taniej) było posiadać dwa numery komórkowe przypisane do jednej osoby, niż te same numery przypisane osobno do dwóch różnych osób. Dlatego  w tym przypadku, Małżonkowie przerejestrowali kartę SIM z numerem telefonu dotychczas należącą do żony Wnioskodawcy, na Jego dane osobowe. Wnioskodawca skorzystał  ze wspomnianej oferty zawierając „Umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych”  z operatorem ……….. Wspomniane umowy zawarł z operatorem jako osoba fizyczna. Pierwszą „Umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych” Wnioskodawca zawarł  9 grudnia 2016 r. na Jego pierwszy numer komórkowy przypisany do innej karty SIM – niebędącej przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Drugą „Umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych” Wnioskodawca zawarł 2 lutego 2017 r. na numer telefonu przypisany wówczas do karty SIM, którą Wnioskodawca nabył od żony  4 grudnia 2016 r., w wyniku złożenia dyspozycji „Formularz przerejestrowania numeru ……” w salonie operatora ………..

Poprzednią kartę SIM (nabytą od żony 4 grudnia 2016 r. oraz wymienioną przez operatora  na nową w lutym 2017 r.), żona Wnioskodawcy zarejestrowała na swoje dane osobowe  w salonie operatora …….. dnia 25 lipca 2016 r., na podstawie dokumentu „Formularz przerejestrowania numeru ………..”. Na tym dokumencie wskazana jest data nabycia karty startowej jako „22-07-2011” (z adnotacją „dopuszczalna przybliżona data”). Wskazana karta SIM była używana przez żonę Wnioskodawcy do celów osobistych (prowadzenia rozmów prywatnych, wysyłania i odbierania wiadomości, dostępu do Internetu) i w takim celu została nabyta. Wnioskodawca nadmienia, że na dzień wypełnienia wniosku pozostaje w związku małżeńskim (zawartym 17 maja 2014 r. ) i od początku jego trwania małżonkowie mają wspólność majątkową. Wnioskodawca posiada dokument potwierdzający zawarcie związku małżeńskiego dnia 17 maja 2014 r.

Pytanie

Czy sprzedaż karty SIM z przypisanym do niej numerem telefonu (pytanie dotyczy karty SIM, którą Wnioskodawca otrzymał od operatora w wyniku wymiany, w lutym 2017 r.), w opisanej sytuacji, stanowić będzie źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, opisana przez Niego przyszła transakcja sprzedaży, w świetle obowiązujących obecnie przepisów prawa, nie będzie kwalifikowała się jako źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie będzie wymagała wykazania w zeznaniu rocznym (PIT-36).

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na uzasadnieniu do interpretacji indywidualnej  nr 0112-KDIL2-2.4011.290.2022.3.KP, wydanej 7 czerwca 2022 r. oraz linii argumentacji przedstawionej w tym uzasadnieniu przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w kontekście sprzedaży, karta SIM z przypisanym do niej numerem telefonu powinna być rozpatrywana przez pryzmat uregulowań art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), zatem transakcja powinna być zakwalifikowana jako odpłatne zbycie innych rzeczy. Ponieważ transakcja nie będzie zawierana w ramach działalności gospodarczej (jako przyszły sprzedający Wnioskodawca będzie występował jako osoba fizyczna), to w celu ustalenia obowiązku podatkowego kluczowa do uwzględnienia jest długość okresu czasu  od momentu nabycia karty SIM do momentu jej odpłatnego zbycia. W związku z tym,  że Wnioskodawca jest w posiadaniu karty SIM (będącej przedmiotem przyszłej sprzedaży)  od lutego 2017 r., a prawa do dokonywania wszelkich dyspozycji dotyczących korzystania  z usług telekomunikacyjnych w ramach numeru telefonu przypisanego do wspomnianej karty SIM - od 4 grudnia 2016 r. - to nie ma możliwości, żeby przyszła sprzedaż nastąpiła przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca wszedł w posiadanie tej karty SIM. Dlatego w ocenie Wnioskodawcy, kwota uzyskana ze sprzedaży wskazanej karty SIM nie będzie stanowiła źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W myśl art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że gdy sprzedaż rzeczy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei, przychód uzyskany ze sprzedaży rzeczy po terminie określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy, nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż rzeczy ruchomych po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie stanowi źródła przychodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „rzeczy”, należy więc w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).

Zgodnie z art. 45 Kodeksu cywilnego:

Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

W myśl art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego:

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powyższego przepisu wynika, że rzeczą ruchomą jest każdy przedmiot materialny niebędący nieruchomością.

Biorąc powyższe pod uwagę, planowaną sprzedaż przez Pana karty SIM, o której mowa we wniosku, należy rozpatrywać w świetle uregulowań przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionym opisie zdarzenia wskazał Pan, że jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, planuje dokonać jednorazowej transakcji sprzedaży karty SIM z przypisanym do niej numerem telefonu komórkowego. Numer telefonu komórkowego przypisany do karty SIM jest zarejestrowany na Pana od 4 grudnia 2016 r. W lutym 2017 r. operator wymienił Panu kartę SIM do wskazanego numeru, ponieważ poprzednia karta SIM nie obsługiwała technologii …. Zlecenie wymiany karty SIM zostało złożone 9 lutego 2017 r. Wyżej wskazana karta SIM, była dotychczas i jest obecnie używana do korzystania z usług dostarczanych przez operatora komórkowego przede wszystkim do rozmów, odbierania i wysyłania wiadomości, dostępu do internetu. Wskazana karta SIM od początku jej funkcjonowania (luty 2017 r.) do 18 czerwca 2022 r. była wykorzystywana do dostępu do usług świadczonych przez operatora w ofercie na abonament, natomiast od 18 czerwca 2022 r. w ofercie …… (na kartę). Posiada Pan wiadomość sms od operatora z dnia 18 czerwca 2022 r., potwierdzającą odpięcie numeru telefonu (przypisanego do opisywanej karty SIM) od oferty abonamentowej.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że planowana przez Pana, nienastępująca w wykonywaniu działalności gospodarczej, sprzedaż karty SIM, nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nabył Pan ww. kartę. Stąd czynność ta nie będzie stanowiła źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ww. ustawy i nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00