Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.563.2023.1.KM

Dotyczy ustalenia, czy w przypadku opisanym we wniosku podatnik ma również możliwość złożenia zeznania CIT-8 w formie papierowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku jak powyżej opisany podatnik ma również możliwość złożenia zeznania CIT-8 w formie papierowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z art. 27a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa CIT”) dopuszczalne jest składanie zeznań podatkowych w formie papierowej w sytuacji, gdy podatnik osiąga wyłącznie dochody zwolnione z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy CIT, oraz jednocześnie nie jest zobowiązany do sporządzenia deklaracji lub informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 i art. 42e ust. 5 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli zatem podatnik uzyskał w danym roku podatkowym wyłącznie dochody zwolnione na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy CIT, jak również w tym roku podatkowym nie ciążą na nim obowiązki dotyczące składania określonych wyżej deklaracji czy informacji podatkowych, ma wówczas możliwość złożenia rocznego zeznania CIT-8 w formie papierowej zgodnie z art. 27a ustawy CIT.

Podatnik (Wnioskodawca) w roku podatkowym 2022 r.:

- Nie zrealizował żadnych obrotów (zero);

- Nie uzyskał żadnych dochodów (zero);

- Nie zatrudniał żadnych pracowników ani zleceniobiorców.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał dane uzupełniające:

Przedmiot działalności Spółki zgłoszony do KRS:

(…)

Od dnia założenia do dnia dzisiejszego Wnioskodawca – spółka Z. Sp. z o.o. – nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie notował i nie notuje żadnych dochodów. Również w przyszłości Spółka nie podejmie działalności gospodarczej, ponieważ w przygotowaniu jest jej likwidacja.

Pytanie

Czy w przypadku jak powyżej opisany podatnik ma również możliwość złożenia zeznania CIT-8 w formie papierowej?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, dochód zero (0,00 złotych) należy rozumieć jako dochód zwolniony od podatku. W związku z tym, podatnik ma możliwość złożenia rocznego zeznania CIT-8 w formie papierowej na podstawie art. 27a ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2587 ze zm., dalej: ustawa o CIT”):

 1. Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

 2. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

 3. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

 a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2)), lub

 b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub

 c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

 d) do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;

 2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;

 3) fundacji rodzinnych w organizacji.

W myśl art. 27 ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Stosownie do art. 27 ust. 1c ustawy o CIT:

Zeznanie, o którym mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Co do zasady, do złożenia zeznania CIT w formie elektronicznej obowiązani są podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych. Zeznanie CIT-8 składają osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – CIT. Podatnicy CIT, po zakończeniu roku podatkowego, składają zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty – CIT-8.

Zeznanie podatkowe CIT- 8 składają:

- osoby prawne, na przykład spółki z o.o. i akcyjne, stowarzyszenia, spółdzielnie;

- spółki kapitałowe w organizacji, czyli na etapie od zawarcia umowy spółki do uzyskania wpisu w rejestrze przedsiębiorców;

- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej (między innymi wspólnoty mieszkaniowe), z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej;

spółki komandytowo-akcyjne;

- spółki komandytowe;

- spółki niemające osobowości prawnej z siedzibą lub zarządem w innym kraju jeżeli zgodnie z przepisami podatkowymi tego innego państwa są traktowane jako osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów.

W drodze wyjątku, jak wynika z art. 27a ustawy o CIT:

Zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, może być składane w postaci papierowej przez podatników, którzy osiągają wyłącznie dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 oraz nie są obowiązani do sporządzenia deklaracji lub informacji, o których mowa w art. 35 ust. 10, art. 38 ust. 1a i 1b, art. 39 ust. 1-4, art. 42 ust. 1a-4, art. 42a ust. 1 i art. 42e ust. 5 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w przypadku jak powyżej opisany podatnik ma również możliwość złożenia zeznania CIT-8 w formie papierowej.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości, w pierwszej kolejności wskazać należy, że jak wynika z wniosku, Podatnik (Wnioskodawca) w roku podatkowym 2022 r.:

- Nie zrealizował żadnych obrotów (zero);

- Nie uzyskał żadnych dochodów (zero);

- Nie zatrudniał żadnych pracowników ani zleceniobiorców.

Przedmiotem działalności Spółki zgłoszonym do KRS jest:

(…)

Od dnia założenia do dnia dzisiejszego Wnioskodawca – spółka Z. Sp. z o.o. – nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie notowała i nie notuje żadnych dochodów. Również w przyszłości Spółka nie podejmie działalności gospodarczej, ponieważ w przygotowaniu jest jej likwidacja.

Z treści art. 27a ustawy o CIT jednoznacznie wynika, że zeznanie podatkowe CIT-8 może być składane w postaci papierowej przez podatników, którzy osiągają wyłącznie dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT i nie są obowiązani do sporządzania deklaracji i informacji wymienionych w art. 27a ustawy o CIT. Wskazać przy tym należy, że brak uzyskania żadnych dochodów nie oznacza, że podatnik uzyskuje wyłącznie dochody zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że do składania deklaracji CIT-8 w formie papierowej uprawnieni są podatnicy, którzy osiągają wyłącznie dochody zwolnione z podatku dochodowego i nie składają deklaracji i informacji wymienionych w art. 27a ustawy o CIT. Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że dochód zero (0,00 złotych) należy rozumieć jako dochód zwolniony od podatku, w związku z czym podatnik ma możliwość złożenia rocznego zeznania CIT-8 w wersji papierowej na podstawie art. 27a ustawy o CIT. Nie uzyskanie jakichkolwiek dochodów przez podatnika nie uprawnia podatnika do składania zeznania CIT-8 w formie papierowej. Nie można utożsamiać pojęcia dochodu zerowego z pojęciem dochodu zwolnionego od podatku dochodowego. Nie są to tożsame pojęcia.

Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego CIT-8 za 2022 r. w formie elektronicznej zgodnie z art. 27 ust. 1c w zw. z art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00