Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.645.2023.2.KR

Zwolnienie z opodatkowania stypendium aktywizacyjnego przyznawanego osobom bezrobotnym i poszukującym pracy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 września 2023 r. złożyli Państwo wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendium aktywizacyjnego przyznawanego osobom bezrobotnym i poszukującym pracy za okres odbywania stażu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 23 października 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W okresie od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. będziecie Państwo realizowali projekt pilotażowy pod nazwą „(…)”. Podstawą realizacji ww. projektu będzie umowa zawarta z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej (Ministrem właściwym ds. pracy) w zakresie pilotażu „(…)” - podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. f) w związku z art. 109 ust. 7e ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735) zwanej dalej „ustawą”. Źródłem finansowania umowy, zgodnie z art. 109 ust. 7d ww. ustawy, są środki rezerwy Funduszu Pracy pozostające w dyspozycji Ministra. Zasady realizacji projektu pilotażowego zostały określone we wniosku o dofinansowanie projektu pilotażowego, który stanowi załącznik do niniejszej umowy. Grupę docelową będą stanowiły osoby w wieku 18-29 lat (włącznie) zarejestrowane u Państwa jako bezrobotne lub poszukujące pracy. Jednym ze wsparć jakie będzie oferowane grupie docelowej jest udział w stażu. Stażysta otrzymywał będzie stypendium aktywizacyjne, które będzie wypłacane w kwocie odpowiadającej minimalnemu wynagrodzeniu za pracę by odpowiednio zmotywować uczestnika projektu.

Zasady tego świadczenia opisane we wniosku o dofinansowanie projektu pilotażowego: „(…) będzie innowacyjną formą aktywizacji zawodowej osób młodych zakładającą między innymi:

  • standardowy wymiar stażu wynoszący 8 godzin na dobę w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy oraz 40 godzin tygodniowo w okresie 6 miesięcy;
  • okres trwania stażu uzależniony od potrzeb i możliwości uczestnika (od 2 tygodni do 6 miesięcy);
  • elastyczne godziny dopasowane do potrzeb i możliwości uczestnika (od standardowych 8h dziennie po kilka godzin tygodniowo);
  • zrównanie kwoty stypendium stażowego do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (w przypadku standardowego stażu obejmującego minimum 160h miesięcznie);
  • możliwość odbywania stażu w niepełnym wymiarze godzin przy zachowaniu prawa do stypendium wypłacalnego proporcjonalnie;
  • wypłatę 50% stypendium za okres uzasadnionej nieobecności (spowodowanej np. chorobą potwierdzoną zwolnieniem lekarskim lub przysługującym urlopem)”.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Stypendia aktywizacyjne za okres odbywania stażu przewidziane w realizowanym projekcie pilotażowym „(…)” dla osób zarówno bezrobotnych i poszukujących pracy nie są stypendiami, o których mowa w art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Realizujecie Państwo pilotaż w ramach ww. ustawy (art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. f) w związku z art. 109 ust. 7e ww. ustawy), a realizowane dzięki pilotażowi innowacyjne, poszczególne działania aktywizacyjne i ich zasady są dookreślane we wniosku o dofinansowanie pilotażu.

Proponujecie Państwo wsparcie w postaci stażu, za które osoba biorąca w nim udział otrzyma świadczenie zwane stypendium aktywizacyjnym. Zasady otrzymywania tego świadczenia opisano w pierwotnym wniosku o wydanie interpretacji. Zasady staży zaproponowane przez Państwo w pilotażu „(…)” różnią się co do kwoty, zasad otrzymywania, okresu odbywania od tych podstawowych - wymienionych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (w art. 53 ), niemniej jednak są wypłacane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako działania aktywizacyjne w ramach projektów pilotażowych.

Ilekroć w ww. ustawie jest mowa o projektach pilotażowych - oznacza to przedsięwzięcia inicjowane i realizowane przez publiczne służby zatrudnienia samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami rynku pracy, polegające na wdrażaniu nowych metod, narzędzi i sposobów pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy lub pracodawcom w celu przygotowywania rozwiązań o charakterze systemowym.

Ilekroć w ww. ustawie jest mowa o działaniach aktywizacyjnych - oznacza to pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w art. 2 ust. 1 pkt 35 definiuje pojęcie stypendium jako kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadpodstawowej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

Pytanie

Czy opisane stypendium aktywizacyjne przyznawane osobom bezrobotnym i poszukującym pracy za okres odbywania stażu powinno być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, stypendium za okres odbywania stażu, wypłacane w projekcie pilotażowym jako stypendium aktywizacyjne zarówno osobom bezrobotnym jak i poszukującym pracy, będącym uczestnikami projektu pilotażowego jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.). Stypendium zwane w projekcie pilotażowym aktywizacyjnym jest stypendium otrzymanym i wypłacanym na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735), jako element programu pilotażowego dopuszczonego prawnie ww. ustawą. Dodatkowo wskazują Państwo, że ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w art. 2 ust. 1 pkt 35 definiuje pojęcie stypendium jako kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadpodstawowej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, a zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można więc mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze, czy też innych nieodpłatnych świadczeń), jak również na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.

Natomiast na podmiotach dokonujących świadczeń z tytułu przychodów z innych źródeł ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z opisu sprawy wynika, że w okresie od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2024 r. będziecie Państwo realizowali projekt pilotażowy pod nazwą „(…)”. Podstawą realizacji ww. projektu będzie umowa zawarta z Ministrem Rodziny i Polityki Społecznej w zakresie pilotażu „(…)” - podstawa prawna: art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. f) w związku z art. 109 ust. 7e ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Realizujecie Państwo pilotaż w ramach ww. ustawy (art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. f) w związku z art. 109 ust. 7e ww. ustawy). Źródłem finansowania umowy, zgodnie z art. 109 ust. 7d ww. ustawy, są środki rezerwy Funduszu Pracy pozostające w dyspozycji Ministra. Zasady realizacji projektu pilotażowego zostały określone we wniosku o dofinansowanie projektu pilotażowego, który stanowi załącznik do niniejszej umowy. Grupę docelową będą stanowiły osoby w wieku 18-29 lat (włącznie) zarejestrowane u Państwa jako bezrobotne lub poszukujące pracy. Jednym ze wsparć jakie będzie oferowane grupie docelowej jest udział w stażu. Stażysta otrzymywał będzie stypendium aktywizacyjne, które będzie wypłacane w kwocie odpowiadającej minimalnemu wynagrodzeniu za pracę by odpowiednio zmotywować uczestnika projektu. Stypendia aktywizacyjne za okres odbywania stażu przewidziane w realizowanym projekcie pilotażowym „(…)” dla osób zarówno bezrobotnych i poszukujących pracy nie są stypendiami, o których mowa w art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zasady staży zaproponowane przez Państwo w pilotażu „(…)” różnią się co do kwoty, zasad otrzymywania, okresu odbywania od tych podstawowych - wymienionych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (w art. 53 ), niemniej jednak są wypłacane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako działania aktywizacyjne w ramach projektów pilotażowych.

Tym samym, otrzymane przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy, będące uczestnikami projektu pilotażowego stypendium za okres odbywania stażu, wypłacone w projekcie pilotażowym jako stypendium aktywizacyjne stanowi dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednak zauważyć, że nie wszystkie świadczenia otrzymane przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu. Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje możliwość zwolnienia z opodatkowania niektórych kategorii dochodów.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody (przychody) uzyskane z tytułu:

a)świadczeń otrzymanych w ramach działań aktywizacyjnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

b)świadczeń z tytułu specyficznych elementów wspierających zatrudnienie otrzymanych w ramach programów specjalnych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 27b ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy,

c)ryczałtu na przejazdy na szkolenia oraz ryczałtu na zakwaterowanie otrzymanych w ramach bonu szkoleniowego, ryczałtu na koszty przejazdu do i z miejsca odbywania stażu otrzymanego w ramach bonu stażowego oraz świadczeń otrzymanych w ramach bonu na zasiedlenie, o których mowa odpowiednio w art. 66k ust. 4 pkt 3 i 4, art. 66l ust. 6 pkt 1 oraz art. 66n ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,

d)stypendiów otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przystępując do analizy otrzymanego przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy, będące uczestnikami projektu pilotażowego przedmiotowego świadczenia, tj. stypendium aktywizacyjnego, pod kątem możliwości zastosowania wskazanego wyżej zwolnienia przedmiotowego należy wskazać, że zadania państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 735) (art. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. f) ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:

Minister właściwy do spraw pracy realizuje zadania na rzecz rynku pracy przez dążenie do uzyskania wysokiego poziomu i rozwoju zasobów ludzkich, w szczególności przez inicjowanie, realizowanie i koordynowanie projektów pilotażowych.

W myśl art. 109 ust. 7d ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy:

Minister właściwy do spraw pracy może wydatkować środki z rezerwy dysponenta Funduszu Pracy na projekty pilotażowe.

Z kolei w art. 109 ust. 7e ww. ustawy wskazano, że:

Podstawę wydatkowania środków Funduszu Pracy na projekt pilotażowy, realizowany przez samorząd województwa lub powiatu, stanowi umowa zawierana między samorządem województwa lub powiatu a ministrem właściwym do spraw pracy, określająca w szczególności wysokość środków na ten cel oraz sposób ich wydatkowania.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o bezrobotnym - oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 lit. a-g oraz i-m oraz osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. ha, która bezpośrednio przed rejestracją jako bezrobotna była zatrudniona nieprzerwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co najmniej 6 miesięcy, oraz osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 3, 4 i 4a, niezatrudnioną i niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub w danej służbie albo innej pracy zarobkowej albo jeżeli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy, nieuczącą się w szkole, z wyjątkiem uczącej się w szkołach dla dorosłych lub przystępującej do egzaminu eksternistycznego z zakresu programu nauczania tej szkoły oraz uczącej się w branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej, prowadzącej kształcenie w formie stacjonarnej lub zaocznej, lub w szkole wyższej, gdzie studiuje na studiach niestacjonarnych, zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania stałego lub czasowego powiatowym urzędzie pracy oraz poszukującą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, jeżeli:

a)ukończyła 18 lat,

b)(…).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o poszukującym pracy - oznacza to osobę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1-3, lub cudzoziemca - członka rodziny obywatela polskiego, poszukujących zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub innej formy pomocy określonej w ustawie, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy.

Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o stypendium - oznacza to kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadpodstawowej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o stażu - oznacza to nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9aa) ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działaniach aktywizacyjnych - oznacza to pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej.

Stosownie natomiast do treści art. 2 ust. 1 pkt 27c) ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o projektach pilotażowych - oznacza to przedsięwzięcia inicjowane i realizowane przez publiczne służby zatrudnienia samodzielnie lub we współpracy z innymi instytucjami rynku pracy, polegające na wdrażaniu nowych metod, narzędzi i sposobów pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy lub pracodawcom w celu przygotowywania rozwiązań o charakterze systemowym.

Jak stanowi art. 53 ust. 6 ww. ustawy:

Bezrobotnemu w okresie odbywania stażu przysługuje stypendium w wysokości 120% kwoty zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1, wypłacane przez starostę; przepisy art. 41 ust. 6 oraz art. 80 stosuje się odpowiednio. Za okres, za który przysługuje stypendium, zasiłek nie przysługuje.

Z kolei w art. 61a ust. 1 ww. ustawy wskazano, że:

Bezrobotny może być skierowany do odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych oraz do prac interwencyjnych do przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika na zasadach przewidzianych dla pracodawców.

Natomiast w art. 61aa pkt 3 ww. ustawy wskazano, że:

Poszukujący pracy, o którym mowa w art. 49 pkt 7, może korzystać na zasadach takich jak bezrobotny z następujących usług rynku pracy lub instrumentów rynku pracy:

 stażu.

Jak wyjaśnili Państwo w uzupełnieniu wniosku „Proponujecie Państwo wsparcie w postaci stażu, za które osoba biorąca w nim udział otrzyma świadczenie zwane stypendium aktywizacyjnym. Grupę docelową będą stanowiły osoby w wieku 18-29 lat (włącznie) zarejestrowane u Państwa jako bezrobotne lub poszukujące pracy. Zasady staży zaproponowane przez Państwo w pilotażu „(…)” różnią się co do (…) - wymienionych w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (w art. 53 ), niemniej jednak są wypłacane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako działania aktywizacyjne w ramach projektów pilotażowych.”

Wskazali Państwo również, że „Stypendia aktywizacyjne za okres odbywania stażu przewidziane w realizowanym projekcie pilotażowym „(…)” dla osób zarówno bezrobotnych i poszukujących pracy nie są stypendiami, o których mowa w art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.”. Z opisu również wynika, że realizując program pilotażowy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7 lit. f) w związku z art. 109 ust. 7e ww. ustawy, realizujecie Państwo „innowacyjne, poszczególne działania aktywizacyjne, których zasady zostały dookreślane we wniosku o dofinansowanie pilotażu”

W analizowanej sprawie, osoba biorąca udział w projekcie pilotażowym otrzyma „świadczenie zwane stypendium aktywizacyjnym” wypłacane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako działania aktywizacyjne w ramach projektów pilotażowych nie będące stypendium, o którym mowa w art. 53 ustawy o promocji zatrudnienia. Zatem, skoro nie jest to stypendium otrzymywane w związku z odbywaniem przez beneficjenta stażu, które zostało przewidziane w przepisach tej ustawy, to nie sposób uznać, by podlegało ono zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże należy mieć na uwadze, że prowadzony program pilotażowy „(…)” jest innowacyjną formą aktywizacji zawodowej osób młodych.

Wskazali Państwo, że „niemniej jednak są wypłacane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jako działania aktywizacyjne w ramach projektów pilotażowych.” Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku wskazano, że „Ilekroć w ww. ustawie jest mowa o działaniach aktywizacyjnych - oznacza to pakiet działań mających na celu podjęcie i utrzymanie przez bezrobotnego odpowiedniej pracy lub działalności gospodarczej.”

Program obejmuje zatem działania aktywizacyjne o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Wobec powyższego, wypłacone beneficjentom posiadającym status osoby bezrobotnej świadczenie związane z prowadzeniem działań aktywizacyjnych w ramach projektu pilotażowego należy uznać za świadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 9aa ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku Państwo jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie jesteście zobowiązani do obliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń dotyczących działań aktywizacyjnych na rzecz bezrobotnych.

Natomiast w przypadku wypłaty świadczenia na rzecz beneficjenta poszukującego pracy o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przedmiotowe zwolnienie (art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie znajduje zastosowania. Dlatego też Państwo jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych będziecie zobowiązani do obliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń dotyczących działań aktywizacyjnych na rzecz osób poszukujących pracy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że świadczenie za okres odbywania stażu, wypłacane w projekcie pilotażowym jako stypendium aktywizacyjne osobom bezrobotnym, będącym uczestnikami projektu pilotażowego, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 102a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast świadczenie za okres odbywania stażu, wypłacane w projekcie pilotażowym jako stypendium aktywizacyjne osobom poszukującym pracy, będącym uczestnikami projektu pilotażowego, nie będzie objęte zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 102a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Państwa w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00