Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.100.2023.1.AZE

Mural jako dzieło sztuki powstałe w obcym środku trwałym nie podlega amortyzacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy mural jako dzieło sztuki powstałe w obcym środku trwałym nie podlega amortyzacji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną (art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) działającą we własnym imieniu i na własny rachunek. Instytucja gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania (art. 27 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej). Zgodnie z treścią § 5 Statutu przedmiotem działania (…) jest promocja Gminy (…) w kraju i za granicą oraz upowszechnianie kultury w szczególności w zakresie działalności bibliotekarskiej oraz kultury fizycznej i rekreacji w Gminie (…). Zgodnie z treścią § 6 pkt 1 ppkt 1 do zadań (…)należy organizacja i prowadzenie imprez oraz przedsięwzięć o charakterze kulturalnym, artystycznym, rekreacyjnym, turystycznym, społecznym, patriotycznym, religijnym, sportowym, gospodarczym i szkoleniowym w postaci prowadzenia: seminariów, konferencji, warsztatów, kursów, prelekcji, w tym również w zakresie obsługi technicznej. Zgodnie z treścią § 6 pkt 1 ppkt 7 do zadań (…)należy inicjowanie i organizacja przedsięwzięć o charakterze patriotyczno-historycznym mającym na celu zwiększenie oferty turystycznej poprzez tworzenie i dbanie o szlaki o tematyce historycznej, ścieżki historyczne, organizacja wystaw, doposażenie fortów.

(…)jest czynnym podatnikiem VAT. Jako samorządowa instytucja kultury nie podlega centralizacji podatku VAT. W ramach swojej działalności wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnione od podatku oraz opodatkowane podatkiem VAT.

W ramach dofinansowania ze środków Biura „(…)”, (…) uzyskał dotację na realizację projektu pn. „(…)”, którego głównym założeniem było wykonanie muralu upamiętniające wydarzenia z początku września 1939 r., które rozegrały się w gminie (…). W dniu 30 czerwca 2023 r. (…)podpisał Umowę z firmą (…), której zlecił przygotowanie podłoża pod mural. Zakres zleconych robót obejmował: czyszczenie powierzchni, usunięcie złuszczonych resztek farby, wyrównanie nierówności, zlikwidowanie grzybów i pleśni, dwukrotne zagruntowanie wodorozcieńczalną farbą gruntująca oraz naniesienie podkładu. Wykonanie tych robót było niezbędne w celu przygotowania podłoża pod mural. W dniu 10 lipca 2023 r. (…)zlecił, na podstawie Umowy na sporządzenie projektu i wykonanie muralu i przeniesienie praw autorskich Panu (…), wykonanie projektu i muralu o powierzchni ok. 70 m2 upamiętniającego wydarzenia z początku września 1939 r., które rozegrały się w gminie (…). Zgodnie z § 6 wyżej wymienionej umowy autorem muralu jest Pan (…). § 7 umowy mówi, iż z chwilą odbioru dzieła, mural staje się własnością (…), a zgodnie z § 8 Wykonawca (autor) przenosi na Zamawiającego wszelkie prawa majątkowe do wykonanego dzieła. (…) uzyskał zgodę od właściciela budynku, czyli Gminy (…)na wykonanie muralu na ścianie Hali Widowiskowo-Sportowej w (…). W dniu 31 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca przyjął do użytkowania dzieło sztuki w postaci muralu. Na jego wartość złożyła się kwota zapłacona firmie przygotowującej podłoże, gdyż stanowi ono część składową muralu oraz kwota zapłacona Panu (…)za wykonanie obrazu. Mural jako dzieło sztuki nie podlega amortyzacji, w związku z tym w dniu przyjęcia na stan został zaewidencjonowany na fundusz instytucji kultury.

Pytanie

Czy (…)słusznie przyjął, że mural jako dzieło sztuki powstałe w obcym środku trwałym nie podlega amortyzacji?

Państwa stanowisko w sprawie

(…), uważa iż mural stanowi dzieło sztuki czyli całościowy i syntetyczny wytwór artystyczny o określonym sensie, charakteryzujący się wysokimi walorom estetycznymi (piękno). Poza funkcją estetyczną może pełnić również inne funkcje (np. wychowawczą, poznawczą, użytkową lub religijną). Jego twórcą jest człowiek - istota wyposażona w specyficzną wrażliwość (bez autora nie ma dzieła sztuki). Produkt ten stara się ukazać za pomocą określonej konwencji (formy) pewną rzeczywistość fizyczną lub psychiczną (treść). Dzieło sztuki ustanawia szczególny wgląd w świat widzialny lub emocjonalny, który może być wynikiem namysłu filozoficznego autora lub spontaniczną reakcją chwili. Dzieło to powstało na obcym środku trwałym, ale spełnia wszelkie kryteria środka trwałego i dzieła sztuki. Nakłady poniesiona na przygotowanie podłoża pod mural były niezbędne, ponieważ podłoże to stanowi część składową muralu i zwiększa jego wartość początkową. Przewidywalny minimalny okres użytkowania muralu wynosi 5 lat. Mural jako dzieło sztuki nie podlega amortyzacji - art. 16c pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, art. 29. 1. Fundusz instytucji ulega zwiększeniu o wartość niepodlegających aktywów trwałych sfinansowanych z dotacji. Reasumując (…) uważa, że mural jak dzieło sztuki nie podlega amortyzacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”):

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:

kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT:

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Oznacza to, że wymienione w pkt 1-3 powyższej regulacji środki trwałe będą podlegały amortyzacji po spełnieniu następujących warunków:

- zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,

- stanowią własność lub współwłasność podatnika – amortyzacji podatkowej podlegają wyłącznie środki trwałe, do których przysługuje podatnikowi prawo własności, z wyjątkiem środków używanych przez leasingobiorcę na podstawie umowy leasingu finansowego oraz tych wymienionych w art. 16a ust. 2 ustawy o CIT,

- są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania - ustawodawca nie określił bliżej tych warunków, jednakże należy stwierdzić, że warunki te spełnia składnik majątku, który jest wyposażony we wszystkie elementy konstrukcyjne pozwalające na jego funkcjonowanie zgodnie z przeznaczeniem, ponadto sprawne technicznie i zalegalizowane prawnie w formie stosownych uprawnień, homologacji i pozwoleń na użytkowanie,

- przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok - to podatnik samodzielnie decyduje o tym, jak długo będzie używany dany składnik,

- są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu,

- nie znajdują się w katalogu środków trwałych wymienionych w art. 16c ustawy o CIT.

W świetle art. 16a ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy:

amortyzacji podlegają również, z zastrzeżeniem art. 16c, niezależnie od przewidywanego okresu używania przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej „inwestycjami w obcych środkach trwałych”.

Inwestycja w obcym środku trwałym to wszelkie nakłady poniesione na obcy środek trwały, który jest wykorzystywany na cele prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy. Odpisów amortyzacyjnych od wartości nakładów poniesionych na ulepszenie obcego środka trwałego dokonuje podmiot, który je poniósł, nie dokonuje ich natomiast właściciel środka trwałego.

W art. 16c pkt 3 ustawy o CIT ustawodawca wskazał, że:

amortyzacji nie podlegają dzieła sztuki i eksponaty muzealne - zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika że, (…) jest samorządową instytucją kultury. Wnioskodawca zlecił wykonanie muralu upamiętniającego wydarzenia z początku września 1939 r., które rozegrały się w gminie (…). Z chwilą odbioru dzieła, mural staje się własnością (…) Wykonawca (autor) przenosi na Zamawiającego wszelkie prawa majątkowe do wykonanego dzieła. (…)uzyskał zgodę właściciela budynku na wykonanie muralu na ścianie Hali Widowiskowo-Sportowej w (…). W dniu 31 sierpnia 2023 r. Wnioskodawca przyjął do użytkowania dzieło sztuki w postaci muralu.

Mając na względzie, iż jak wskazał Wnioskodawca mural stanowi dzieło sztuki, to nie podlega on amortyzacji na podstawie cytowanego wyżej art. 16c pkt 3 ustawy o CIT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00