Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 24 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.416.2023.1.DD

Czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz organizacji pozarządowych, posiadających status OPP mających na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych niemających statusu OPP, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem. Czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz osób fizycznych, mających na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 września 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z tego samego dnia, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz organizacji pozarządowych, posiadających status OPP mających na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych niemających statusu OPP, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem,

- czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz osób fizycznych, mających na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej jako „Spółka”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej jako „CIT) i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest działalność związana oprogramowaniem oraz doradztwem w zakresie projektów IT. Od 1 maja 2022 r. Spółka stosuje opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (dalej jako „CIT estoński”).

Spółka w toku działalności przekazuje darowizny pieniężne na rzecz różnych podmiotów (niepowiązanych ze Spółką w rozumieniu przepisów ustawy o CIT), w szczególności na rzecz organizacji pozarządowych w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w tym organizacji pożytku publicznego oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, nieposiadających statusu OPP, jak również na rzecz osób fizycznych.

Darowizny na rzecz organizacji pozarządowych mają mieć na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Darowizny na rzecz osób fizycznych mają mieć na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Wśród beneficjentów Spółki są np. hospicjum, zespoły piłkarskie, szkoła muzyczna, jednostki ochotniczych straży pożarnych.

Celem przekazywania darowizn przez Wnioskodawcę jest faktyczna pomoc ich beneficjentom oraz budowanie wizerunku Spółki jako przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego. Celem Spółki jest również budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako społecznie odpowiedzialnego pracodawcy, poprzez wspieranie inicjatyw charytatywnych przekazywanych przez naszych pracowników. Ma to na celu zachęcenie potencjalnych pracowników do podjęcia zatrudnienia w Spółce, a dotychczasowych pracowników do silniejszego utożsamiania się z marką Spółki oraz kształtowania zaangażowanych społecznie postaw. Długoterminowo działalność Spółki w zakresie przekazywania ww. darowizn ma przekładać się na:

a) wzmocnienie wizerunku i postrzegania Spółki – szczególnie na rynku pracy – jako etycznej i odpowiedzialnej;

b) budowanie trwałych relacji z klientami i pracownikami, gdyż zarówno klienci jak i pracownicy chętniej wiążą się z firmą, która działa w interesie społecznym;

c) zwiększenie zaangażowania w pracę oraz lojalności pracowników, poprzez ich zaangażowanie w działalność charytatywną i społeczną Spółki;

d) zwiększanie szans dodatkowych przychodów spółki poprzez łatwiejsze przyciąganie do współpracy osób, pracowników, dla których społeczna odpowiedzialność Spółki może być czynnikiem decydującym o dołączeniu do Spółki, a co za tym idzie zwiększenie możliwości sprzedaży usług do klientów Spółki;

e) budowanie relacji z lokalną społecznością poprzez wspieranie inicjatyw społecznych i działalność charytatywną, która wpływa pozytywnie na reputację i wizerunek firmy.

Budowanie pozytywnego wizerunku Spółki w społeczeństwie oraz wśród pracowników w ocenie Spółki przełoży się także na osiągnięcie przez Spółkę lepszych wyników finansowych i zwiększy jej potencjał zarobkowy. W ocenie Spółki klienci świadomie wybierający swoich kontrahentów, oprócz ceny i jakości usługi zwracają także uwagę na to, czy przedsiębiorstwo działa w sposób etyczny i odpowiedzialny społecznie. Przekazywanie części swoich zysków nieodpłatnie w celu realizacji inicjatyw społecznych w ocenie Spółki znacząco wpływa na zachęcenie klientów do korzystania z jej usług, jako przedsiębiorstwa przestrzegającego najwyższych standardów społecznych, jak np. wspieranie inicjatyw charytatywnych.

Przekazywanie przedmiotowych darowizn na cele proponowane przez pracowników oddziałuje pozytywnie na budowę wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy i zachęca kolejnych pracowników do dołączania do zespołu Spółki i w ten sposób zwiększa potencjał usług możliwych do sprzedaży klientom Spółki. W celu upowszechnienia wśród klientów oraz potencjalnych pracowników faktu prowadzenia przez Spółkę działalności charytatywnej i wpierającej inicjatywy społeczne, Spółka informuje o podejmowanych przez nią działaniach na swojej stronie internetowej, w publikowanych przez Spółkę materiałach jak, np. „(…)”, mediach społecznościowych, newsletterach. Nadto wspierane przez Spółkę organizacje pozarządowe informują o fakcie otrzymania wsparcia finansowego od Spółki w przyjętym u siebie dla tego typu informacji, trybie. Przekazanie darowizny jest każdorazowo udokumentowane, w sposób pozwalający na ustalenie przeznaczenia środków, ich beneficjenta oraz celu darowizny.

Dokonywanie darowizn wpisuje się w wyznawaną przez Wnioskodawcę filozofię społecznej odpowiedzialności biznesu (dalej jako „CSR”), która definiowana jest jako zobowiązanie podmiotów gospodarczych do przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju przy współpracy zatrudnionych, ich rodzin oraz lokalnych społeczności. Celem CSR jest poprawa jakości życia, co wywiera pozytywne skutki zarówno dla biznesu, jak i dla rozwoju społecznego. Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest wdrożona w Spółce i opisana w dokumencie „(…)”.

Pytania

1. Czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz organizacji pozarządowych, posiadających status OPP mających na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych niemających statusu OPP, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem?

2. Czy ponoszone przez Spółkę koszty darowizn na rzecz osób fizycznych, mających na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, stanowić będą wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu Ryczałtem?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez Spółkę koszty darowizn zarówno na rzecz organizacji pozarządowych posiadających status OPP, mających na celu wspieranie działalności pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych niemających statusu OPP, jak też na rzecz osób fizycznych, mających na celu finansowanie leczenia chorych, wymagających terapii nierefundowanych w pełni przez Narodowy Fundusz Zdrowia, nie będą stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie będą podlegać opodatkowaniu Ryczałtem.

Spółka od 1 maja 2022 r. podlega opodatkowaniem Ryczałtem, zakładającym istotne odrębności w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od zasad ogólnych. Przedmiotem opodatkowania w systemie Ryczałtu jest co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji. Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania zysku, do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”) wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) niepodlegających opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).

Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem, na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.

Ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej, ani nawet przykładowego katalogu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Nie ulega wątpliwości, że nieodłączną cechą działalności gospodarczej jest jej zarobkowy charakter. Oczywistym jest więc, że za wydatki związane z tą działalnością należy uznać takie, których ponoszenie ma na celu zachowanie lub zwiększenie przychodów lub zabezpieczenie ich źródła. A contrario, za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą można uznać takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Choć Ryczałt nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, to jednak pomiędzy tą formą opodatkowania a zasadami ogólnymi zachodzi wysokie podobieństwo.

Przekazywanie przez Spółkę darowizn stanowi element realizacji jej polityki CSR i oprócz korzyści dla ich beneficjentów, ma na celu przyniesienie długoterminowych korzyści dla samej Spółki:

-poprawę relacji ze społecznością lokalną,

-zwiększenie lojalności klientów,

-kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki wśród pracowników,

-zachęcenie kandydatów do pracy do podjęcia współpracy ze Spółką,

-wzrost konkurencyjności.

Budowanie pozytywnego odbioru w społeczeństwie, a przez to wzrost zaufania pracowników i klientów w przyszłości przełoży się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Koszty darowizn wpisywać się będą zatem w cel osiągnięcia, zabezpieczenia lub uzyskania źródeł przychodów; tym samym będą one związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i nie podlegają opodatkowaniu Ryczałtem.

Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”. We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000, zgodnie z którą jest to: odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

1)przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;

2)bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy; ,

3)jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;

4)jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podmiotu oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru przedsiębiorstwa w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek, ale przez zbudowanie wizerunku Spółki, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach, co też Spółka czyni w publikowanych przez siebie materiałach. Zatem, uznać należy, że czynniki powyższe przemawiają za tym, że ponoszone przez Spółkę wydatki na realizację procesu CSR służą pośrednio realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków. Dokonanie darowizn jest każdorazowo dokumentowane w sposób pozwalający ustalić ich przeznaczenie oraz potencjalny cel, wpisujący się w politykę CSR.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż przekazywane przez Spółkę darowizny nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, a tym samym, nie ma konieczności opodatkowywania ich Ryczałtem.

Stanowisko to potwierdzone zostało przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych sprawach, w indywidualnych interpretacjach podatkowych, np. z 31 stycznia 2023 r. 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP oraz z 10 maja 2023 r. 0111-KDIB1-1.4010.139. 2023.2.BS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienie prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00