Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.510.2023.1.AS

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z wybudowaniem infrastruktury drogowej oraz infrastruktury technicznej (kanały teletechniczne) w ramach Projektów.

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług– jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z wybudowaniem infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne) w ramach Projektów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z wybudowaniem infrastruktury technicznej w ramach Projektów (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo (…) (dalej „Województwo”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Województwa, zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT realizowana jest na podstawie ustawy o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 ze zm.) jako zadania własne, polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb regionalnej wspólnoty samorządowej, czyli mieszkańców Województwa, prowadzona jest przez Urząd Marszałkowski.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa, zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.

Urząd składa się z komórek organizacyjnych (departamentów, biur, zespołów) wykonujących zadania przypisane im w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu, wprowadzonym uchwałą Zarządu Województwa (…).

Urząd realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu zarządzania siecią wojewódzkich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacją ruchu drogowego. Zadania w zakresie zarządzania drogami oraz obsługi inwestycji drogowych realizuje (…) Zarząd Dróg Wojewódzkich w (…), będący jednostką organizacyjną Województwa.

W ramach czynności wykonywanych przez Województwo (działające poprzez swój Urząd) można wyróżnić:

a)czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (w ramach tej działalności Województwo funkcjonuje jako organ władzy publicznej, wykonujący czynności w ramach zadań wynikających z ustawy);

b)czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wykonywane głównie na podstawie umów cywilnoprawnych.

Województwo, 1 stycznia 2017 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 208) rozlicza podatek od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z (…) Zarządem Dróg Wojewódzkich w (…), którego przedmiotowa sprawa dotyczy. Zgodnie ze specustawą dot. centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług, (…) Zarząd Dróg Wojewódzkich w (…) wyrejestrował się z rejestru czynnych podatników podatku od towarów i usług (dalej „VAT”).

W ramach:

-Programu Fundusze Europejskie (…) Inwestycje w zakresie budowy. przebudowy i modernizacji dróg wojewódzkich i lokalnych (...) Województwo realizuje:

1)Projekt nr (…). Zakładana wartość projektu to (…) PLN, w tym zakładane dofinansowanie (…) PLN.

-Programu Fundusze Europejskie dla Polski (…) na lata 2021-2027, (...) Infrastruktura drogowa, (...), Województwo realizuje:

1)Projekt nr (…). Zakładana wartość projektu (…) PLN, w tym zakładane dofinansowanie (…) PLN;

2)Projekt nr (…). Zakładana wartość projektu to (…) PLN, w tym zakładane dofinansowanie (…) PLN.

Zakres rzeczowy wszystkich powyższych projektów jest tożsamy i dotyczy budowy i przebudowy infrastruktury drogowej (drogi publiczne) wraz z niezbędną Infrastrukturą techniczną obejmującą budowę lub przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej, sieci teletechnicznej. W ramach infrastruktury drogowej zostaną wybudowane nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa, oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady. Ponadto zostaną wybudowane i przebudowane sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej.

Beneficjentem projektów jest Województwo i będzie także właścicielem powstałej infrastruktury. Projekt realizowany będzie przez (…) Zarząd Dróg Wojewódzkich w (…). Faktury z tytułu wydatków na wszystkie towary i usługi, nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane na Województwo, które jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.

Cała powstała infrastruktura drogowa (nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady) będzie ogólnodostępna. Wybudowane drogi będą służyć do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z nich bezpłatnie. Zakres realizacji Projektu dotyczy w całości zadań nałożonych na Województwo odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami ustawy o samorządzie województwa.

Inwestycja nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem VAT. Tym samym cała wybudowana infrastruktura techniczna obejmująca budowę i przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej oraz sieci teletechnicznej, nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Środki finansowe na utrzymanie powstałej infrastruktury zostaną zabezpieczone w budżecie.

Natomiast na mocy art. 39 ust. 6-8 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023. poz. 645 ze zm.), zarządca drogi w trakcie budowy lub przebudowy drogi, zobowiązany jest zlokalizować kanał teletechniczny w pasie drogowym oraz w przypadku wystąpienia zainteresowanych, udostępnić kanał teletechniczny, jako organ władzy publicznej w ramach wykonywania zadań własnych pozostających poza zakresem działalności gospodarczej, w drodze decyzji administracyjnej określającej warunki udostępnienia. Województwo zastosuje wyżej opisane procedury w odniesieniu do wybudowanych w ramach realizowanych projektów kanałów teletechnicznych i naliczy opłaty za ich udostępnienie zgodnie z zapisami zacytowanych przepisów ustawy. Podziemna infrastruktura techniczna kolidująca z planowanymi projektami, tj. sieci gazowe, sieci ciepłownicze, energetyczne, które będą przebudowywane przez Województwo na podstawie uzgodnień z właścicielami tych sieci, zostaną ich własnością bez ponoszenia odpłatności na rzecz Województwa. Wykonanie powyższych zadań jest przekazywane podmiotom zewnętrznym, tj. wykonawcom wyłonionym w trybie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.

Powyższy stan faktyczny dotyczy wszystkich ujętych we wniosku projektów, tj.:

1)Projekt nr (…). Zakładana wartość projektu to (…) PLN, w tym zakładane dofinansowanie (…) PLN

2)Projekt nr (…). Zakładana wartość projektu (…) PLN, w tym zakładane dofinansowanie (…) PLN

3)Projekt nr (…). Zakładana wartość projektu to (…) PLN, w tym zakładane dofinansowanie (…) PLN

Uzyskanie interpretacji jest niezbędne w celu przedłożenia do:

1)Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) jako Instytucji Zarządzającej Programem Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027;

2)Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości jako Instytucji Pośredniczącej Programem Fundusze Europejskie dla Polski (…) na lata 2021-2027.

Pytania

1.Czy w odniesieniu do wybudowanej w ramach projektów infrastruktury (innej niż kanały teletechniczne) Beneficjentowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem?

2.Czy w odniesieniu do wybudowanej infrastruktury technicznej, tj. kanałów teletechnicznych, Beneficjentowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak jest podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług poniesionego w związku z nabywaniem towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowych projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wybudowana infrastruktura nie będzie służyła Województwu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Województwo nie będzie wykonywało żadnych czynności opodatkowanych związanych z wybudowanymi drogami w ramach projektów. Nie będzie wykonywało czynności opodatkowanych związanych z przyjmowaniem i rozliczaniem opłat za korzystanie z dróg wojewódzkich.

W tej sytuacji Województwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionego wydatku, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym. Stanowisko powyższe odnosi się do każdego wymienionego w niniejszym wniosku projektu.

Ad 2. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług związanych z wytworzeniem kanałów teletechnicznych. Z uwagi na fakt, że udostępnianie kanałów teletechnicznych odbywać się będzie na podstawie decyzji administracyjnej, określającej warunki udostępnienia, która nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu.

Województwo będzie występowało w związku z ww. czynnościami w roli organu władzy publicznej, wykonującego zadania własne pozostające poza zakresem działalności gospodarczej. Efekt projektu nie będzie generował dla Województwa sprzedaży opodatkowanej.

Stanowisko powyższe odnosi się do każdego wymienionego w niniejszym wniosku projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W oparciu o art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 ze zm.):

Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa:

Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa:

1)wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność;

2)dysponuje mieniem wojewódzkim;

3)prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że:

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Ponadto w tym miejscu należy przytoczyć przepis art. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 645 ze zm.):

Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:

1)drogi krajowe;

2)drogi wojewódzkie;

3)drogi powiatowe;

4)drogi gminne.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o drogach publicznych:

Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te drogi.

Art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych, wskazuje, że:

Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o drogach publicznych:

Organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi.

W myśl art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych:

Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5, 5a i 8, są dla dróg:

1)krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;

2)wojewódzkich – zarząd województwa;

3)powiatowych – zarząd powiatu;

4)gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Stosownie do zapisu art. 20 pkt 1 ustawy o drogach publicznych:

Do zarządcy drogi należy w szczególności opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie art. 20 pkt 3 ustawy o drogach publicznych:

Do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora.

Z treści art. 20 pkt 4 ustawy o drogach publicznych wynika, że:

Do zarządcy drogi należy w szczególności utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą, z wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20f pkt 2.

Zgodnie z art. 20 pkt 11 ustawy o drogach publicznych:

Do zarządcy drogi należy w szczególności wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy o drogach publicznych:

Zarządca drogi jest obowiązany zlokalizować kanał technologiczny w pasie drogowym w trakcie:

1)budowy dróg publicznych;

2)przebudowy dróg publicznych, chyba że w pasie drogowym przebudowywanej drogi zostały już zlokalizowane kanalizacja kablowa lub kanał technologiczny.

Stosownie do art. 39 ust. 7 ustawy o drogach publicznych:

Zarządca drogi udostępnia kanał technologiczny na pisemny wniosek podmiotu, który zgłosił zainteresowanie jego udostępnieniem, w drodze decyzji, w której określa warunki udostępnienia tego kanału.

W myśl art. 39 ust. 7a ustawy o drogach publicznych:

W przypadku gdy funkcję zarządcy autostrady płatnej pełni spółka, o której mowa w art. 19 ust. 3, albo funkcję zarządcy drogi pełni drogowa spółka specjalnego przeznaczenia, o której mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, kanały technologiczne udostępnia się za opłatą, w drodze umowy dzierżawy lub najmu. Przepisy ust. 7h i 7i stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 39 ust. 8 ustawy o drogach publicznych:

Wykonywanie zadań związanych z zarządzaniem i utrzymywaniem kanałów technologicznych, o których mowa w ust. 6, zarządca drogi może powierzyć, w drodze umowy, podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu, z zachowaniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych lub w trybie określonym w ustawie z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Państwa działalność realizowana jest na podstawie ustawy o samorządzie województwa jako zadania własne poprzez Urząd Marszałkowski. Do tych zadań własnych należą m.in. sprawy z zakresu zarządzania siecią wojewódzkich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacją ruchu drogowego. Realizują Państwo Projekty, dotyczące budowy i przebudowy infrastruktury drogowej (drogi publiczne) wraz z niezbędną Infrastrukturą techniczną obejmującą budowę lub przebudowę: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznej, sieci teletechnicznej. W ramach infrastruktury drogowej zostaną wybudowane nawierzchnie ulic, chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, wiaty przystankowe, zieleń drogowa, oświetlenie uliczne, sygnalizacje świetlne, wiadukty, estakady. Ponadto zostaną wybudowane i przebudowane sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Beneficjentem Projektów są Państwo i będą także właścicielem powstałej infrastruktury. Faktury z tytułu wydatków na wszystkie towary i usługi, nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wystawiane na Państwa. Cała powstała infrastruktura drogowa będzie ogólnodostępna. Wybudowane drogi będą służyć do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z nich bezpłatnie. Inwestycja nie będzie generowała przychodów. Tym samym cała wybudowana infrastruktura techniczna nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zastosują Państwo regulacje wynikające z ustawy o drogach publicznych i w przypadku wystąpienia zainteresowanych, udostępnią Państwo kanał teletechniczny w drodze decyzji administracyjnej oraz naliczą Państwo opłaty za ich udostępnienie.

Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z wybudowaniem infrastruktury drogowej (innej niż kanały teletechniczne) w ramach Projektów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z wybudowaniem infrastruktury technicznej w ramach Projektów (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż – jak wynika z wniosku – wykonanie infrastruktury drogowej należy do Państwa zadań własnych, nałożonych ustawą o samorządzie województwa. Ponadto, wybudowane drogi będą służyć do użytku publicznego i wszyscy będą korzystali z nich bezpłatnie – cała wybudowana infrastruktura techniczna nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z kolei w odniesieniu do kanałów teletechnicznych wskazali Państwo, że będą je udostępniać w drodze decyzji administracyjnej dla zainteresowanego podmiotu oraz naliczą Państwo opłaty za ich udostępnienie. Zatem skoro będziecie Państwo pobierać opłatę od zainteresowanych podmiotów za udostępnienie kanału teletechnicznego zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych, to będziecie Państwo działać w odniesieniu do tych czynności jako organ władzy publicznej, w zakresie realizacji zadań własnych. Ponadto, jak wskazano wyżej, cała wybudowana infrastruktura techniczna nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, mając na uwadze treść powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że realizując ww. Inwestycje, nie będą Państwo działać w charakterze podatnika VAT, lecz w zakresie realizacji zadań własnych. W konsekwencji nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowych Projektów.

Podsumowując, w odniesieniu do wybudowanej w ramach Projektów infrastruktury (innej niż kanały teletechniczne) nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem. W odniesieniu do wybudowanej infrastruktury technicznej, tj. kanałów teletechnicznych również nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług nabywanych w związku z jej wytworzeniem.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr. 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00