Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.465.2023.1.AS

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości posiadanych przez Spółkę wchodzących w skład Gospodarstwa Rolnego B, tj. Fermy B, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz jako grunty orne wraz z posadowionymi na nich budynkami będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT a dochód uzyskanych ze sprzedaży działki na której znajduje się budynek Rzeźni nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości posiadanych przez Spółkę wchodzących w skład Gospodarstwa Rolnego B, tj. Fermy B, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz jako grunty orne wraz z posadowionymi na nich budynkami będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT, a dochód uzyskany ze sprzedaży działki na której znajduje się budynek Rzeźni nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

I.A sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”):

-jest spółką prawa handlowego,

-posiada siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz

-posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT.

Spółka jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.

II.Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest przetwarzanie i konserwowanie mięsa oraz produkcja wyrobów z mięsa oraz uprawy rolne inne niż wieloletnie. Do 2021 r. Spółka prowadziła również produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego. W zakresie upraw rolnych (oraz historycznie w zakresie produkcji zwierzęcej) dochody osiągane przez Spółkę podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800, dalej: „ustawa o CIT”) jako przychody z działalności rolniczej. W pozostałym zakresie, tj. przetwarzania i konserwowania mięsa oraz produkcji wyrobów z mięsa Spółka osiąga przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane na zasadach ogólnych podatkiem CIT.

III.W skład majątku Spółki wchodzą:

1)Gospodarstwo Rolne B, w skład którego wchodzą:

a)grunty rolne położone w obrębie ewidencyjnym B oraz C (116,0705 ha),

b)środki trwałe - maszyny i urządzenia oraz

c)budynki inwentarskie wraz z przynależnymi działkami i infrastrukturą położone w miejscowości B (dalej: „Ferma B”)

- wykupione 28 listopada 2013 r. wg aktu notarialnego Rep. „A” numer (...) od Agencji Nieruchomości Rolnych Filia (…) pochodzące po zlikwidowanym Gospodarstwie Skarbowym B w Administrowaniu;

2)budynek rzeźni z masarnią wraz z przynależną działką i infrastrukturą położony w miejscowości B (…) (dalej: „Rzeźnia”) wykupiony z Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa 14 lutego 2002 r. wg aktu notarialnego Rep. „A” nr (…) oraz środki trwałe - maszyny i urządzenia wykorzystywane w działalności Rzeźni;

3)Gospodarstwo rolne D w skład których wchodzą grunty rolne położone w obrębie ewidencyjnym D oraz E (296,1630 ha) wraz z zabudowaniami (budynki gospodarcze).

IV.1Ferma B (budynki inwentarskie wraz z przynależnymi działkami i infrastrukturą) była przez Spółkę do końca 2021 r. wykorzystywane w działalności rolniczej, tj. do produkcji trzody chlewnej na sprzedaż oraz częściowo do uboju i przerobu w Rzeźni. Z uwagi jednak na stan techniczny budynków inwentarskich wymagający ich gruntownego remontu, Zarząd Spółki podjął decyzję o zaprzestaniu produkcji trzody chlewnej. Z uwagi na przewidywane koszty remontu budynków inwentarskich, przekraczających możliwości finansowe Spółki, Spółka zamierza sprzedać budynki inwentarskie wykorzystywane do produkcji trzody chlewnej położone w Gospodarstwie Rolnym B wraz z infrastrukturą towarzyszącą (Ferma B).

IV.2W skład nieruchomości, które mają zostać objęte sprzedażą (Ferma B), wchodzą następujące działki:

1)działka o numerze 1 o powierzchni 21,3146 ha, położona w miejscowości B, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…), numer księgi wieczystej (…) - w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 18,8186 ha) oraz jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (w części o powierzchni 2,4960 ha);

2)działka o numerze 2 o powierzchni 0,0670 ha, położona w miejscowości B, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…), numer księgi wieczystej (…) - w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 0,0670 ha);

3)działka o numerze 3 o powierzchni 0,2551 ha, położona w miejscowości B, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…), numer księgi wieczystej (…) w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 0,2551 ha);

4)działka o numerze 4 o powierzchni 2,9716 ha, położona w miejscowości B, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…), numer księgi wieczystej (…) - w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 2,9716 ha);

5)działka o numerze 5 o powierzchni 4,0284 ha, położona w miejscowości B, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…), numer księgi wieczystej (…) - w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 2,5586 ha) oraz jako grunty zadrzewione izakrzewione na użytkach rolnych (w części o powierzchni 0,6663 ha) oraz jako grunty orne (w części 0,8035 ha).

Łączna powierzchnia sprzedawanych nieruchomości wynosi 28 ha.

Na ww. działkach znajdują się: (…).

Ponadto, sprzedaż ww. nieruchomości (Ferma B) poza prawem własności działek oraz budynków będzie obejmowała przeniesienie następujących składników majątku, ujawnionych w ewidencji środków trwałych prowadzonej dla Fermy B: (…)

IV.3 Na dzień składania wniosku Ferma B, tj. budynki inwentarskie wraz z przynależnymi działkami i infrastrukturą nie są wykorzystywane w działalności rolniczej Spółki, Spółka nie wykorzystuje również przedmiotowych nieruchomości w pozarolniczej działalności gospodarczej z wyjątkiem działek objętych sprzedażą wchodzących w skład Fermy B na których znajdują się budynek rozdzielni, studnia (działka o numerze 2) oraz budynek hydroforni (działka o numerze 3), które z uwagi na pełnione funkcje, tj. zasilanie w wodę oraz energię elektryczną Spółki w lokalizacji B, są wykorzystywane również w działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w budynku Rzeźni.

Pozostałe składniki majątku Spółki wymienione we wniosku w pkt II wchodzące w skład Gospodarstwa Rolnego B, tj. grunty rolne położone w obrębie ewidencyjnym B oraz C (116,0705 ha) oraz Gospodarstwa Rolnego D, tj. grunty rolne położone w obrębie ewidencyjnym D oraz E (296,1630 ha) są przez Spółkę oddane w dzierżawę podmiotom trzecim zajmującym się hodowlą i uprawą roślin i nie stanowią przedmiotu sprzedaży.

Ponadto, przedmiotem sprzedaży nie są budynki gospodarcze wchodzące w skład Gospodarstwa Rolnego D oraz następujące składniki majątku ujawnione w ewidencji środków trwałych: (…)

IV.4

Ponadto, przedmiotem sprzedaży będzie działka o numerze 6 o powierzchni 0,8195 ha, położona w miejscowości B, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…), numer księgi wieczystej (…) – w ewidencji gruntów i budynków sklasyfikowana jest jako grunty rolne zabudowane (w części o powierzchni 0,4182 ha) oraz grunty orne (w części o powierzchni 0,4013 ha).

Na tej działce znajduje się budynek Rzeźni (ubojnia z masarnią), w której na dzień składania wniosku prowadzona jest działalność operacyjna Spółki w zakresie przetwarzania i konserwowania mięsa oraz produkcji wyrobów z mięsa. Surowiec do produkcji mięsa i wędlin kupowany jest obecnie od dostawcy zewnętrznego na podstawie zawartej umowy zakupu żywca. Przy czym z uwagi na brak ekonomicznego uzasadnienia prowadzenia działalności w zakresie produkcji mięsa i wędlin Spółka nie wyklucza, że planowana sprzedaż zostanie dokonana po zaprzestaniu działalności produkcyjnej w Rzeźni, tj. Spółka nie będzie prowadziła pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania i konserwowania mięsa oraz produkcji wyrobów z mięsa.

Sprzedaż ww. nieruchomości (Rzeźni) poza prawem własności działki oraz budynku będzie obejmowała przeniesienie następujących składników majątku, ujawnionych w ewidencji środków trwałych prowadzonej dla Rzeźni: (…)

IV.5Ponadto, na kupującego w ramach planowanej sprzedaży nieruchomości Fermy B i Rzeźni zostaną przeniesione prawa wynikające z zawartych umów i pozwoleń (o ile nie zostaną one rozwiązane przez kontrahentów lub nie wygasną z innych przyczyn do dnia przeniesienia własności). Przy czym w zakresie umów dotyczących Fermy B na kupującego przejdą następującej umowy i pozwolenia: (…)

W zakresie umów dotyczących Rzeźni na kupującego przejdą następujące umowy: (…)

Dodatkowo, na kupującego zostaną przeniesione prawa wynikające z następujących umów dotyczących Fermy B i Rzeźnia: (…)

V.W Spółce zatrudnionych jest 13 pracowników, przy czy ani Ferma B ani Rzeźnia nie zawierała i nie zawiera samodzielnie umów związanych z działalnością Fermy B i Rzeźni. Nie wykluczone iż w ramach transakcji sprzedaży Fermy B i Rzeźni, kupujący z dotychczas zatrudnionymi w Spółce pracownikami (1-2 etaty) nawiąże stosunek pracy. Nawiązanie stosunku pracy przez kupującego z dotychczas zatrudnionymi w Spółce pracownikami nie nastąpi jednak w trybie art. 231Kodeksu pracy.

Pytanie

Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości posiadanych przez Spółkę wchodzących w skład Gospodarstwa Rolnego B, tj. Fermy B, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz jako grunty orne wraz z posadowionymi na nich budynkami będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT a dochód uzyskanych ze sprzedaży działki na której znajduje się budynek Rzeźni nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości posiadanych przez Spółkę wchodzących w skład Gospodarstwa Rolnego B, tj. Fermy B, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz jako grunty orne wraz z posadowionymi na nich budynkami będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Z powyższego wynika, że sprzedaż całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego jest zwolnione od podatku CIT jeżeli:

1)dokonano odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,

2)przedmiotem sprzedaży jest całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

3)sprzedaż nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego dokonywana jest po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o CIT ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Za gospodarstwo rolne zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 (grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższych regulacji wynika, że dla uznania, iż dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, a tym samym również w rozumieniu ustawy o CIT muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

1)grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu, m in. osoby prawnej,

2)łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

3)grunty muszą być zakwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

4)grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Przekładając powyższe na grunt analizowanej sprawy, w ocenie Spółki, sprzedaż Fermy B stanowi transakcje sprzedaży części gospodarstwa rolnego. Przedmiotowe nieruchomości stanowiące własność Spółki, sklasyfikowane zostały w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz jako grunty orne, a łączna powierzchnia gruntów przekracza 1ha. Nieruchomości zostały nabyte przez Spółkę w 2013 r., a zatem warunek sprzedaży po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części nieruchomości również został spełniony. Ponadto, nieruchomości na dzień dokonania transakcji nie były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza. Do końca 2021 r. Ferma B była zajęta na prowadzenie działalności rolniczej w zakresie chowu i hodowli trzody chlewnej. W związku z powyższym, osiągnięty przez Spółkę dochód ze sprzedaży nieruchomości opisanych we wniosku, tj. Fermy B, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest zwolniony z podatku dochodowego.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości posiadanych przez Spółkę wchodzących w skład Gospodarstwa Rolnego B, tj. Fermy B, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz jako grunty orne wraz z posadowionymi na nich budynkami będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT, a dochód uzyskanych ze sprzedaży działki na której znajduje się budynek Rzeźni nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

W myśl art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610):

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 333, dalej: „ustawa o podatku rolnym”):

Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

-grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,

-łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,

-grunty muszą być sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,

-grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

W zakresie możliwości zastosowania ww. zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w powiązaniu z definicją gospodarstwa rolnego wynikającą z ww. ustawy o podatku rolnym, istotne jest to, że poza odpowiednią kwalifikacją gruntów jako użytki rolne, warunkiem wchodzenia w skład gospodarstwa rolnego, upływu odpowiednio liczonych pięciu lat, przekroczenia łącznej powierzchni 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, nieruchomości lub ich części nie powinny być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z orzecznictwa sądów administracyjnych odnoszących się do ww. kwestii wynika, że możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, uzależniona jest od tego czy okoliczności faktyczne i prawne podejmowane przez podatnika w odniesieniu do konkretnie oznaczonego gruntu (nieruchomości), przeczą istocie prowadzenia działalności rolniczej. Ponadto, o rolniczym wykorzystaniu gruntu nie może decydować wyłącznie treść zapisów w ewidencji gruntów oraz deklarowanie go jako rolniczego dla celów podatku rolnego. W powyższe wpisują się wyroki sądów o sygnaturach spraw: I SA/Gd 1124/16, I SA/Sz 1051/12 (II FSK 2555/13), I SA/Ol 744/13, I SA/Gd 438/09 (II FSK 607/10).

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika m. in., że są Państwo właścicielem gruntów nabytych w 2013 r., które mają zostać objęte sprzedażą, które w ewidencji gruntów i budynków zostały sklasyfikowane jako grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz grunty orne (działki o numerach: 1, 2, 3, 4, 5). Łączna powierzchnia sprzedawanych nieruchomości gruntowych wynosi około 28 ha. Na nieruchomościach tych znajdują się budynki inwentarskie wraz z infrastrukturą, którą wykorzystywali Państwo do 2021 r. do produkcji zwierzęcej typu przemysłowego fermowego. Obecnie nie wykorzystują Państwo przedmiotowych nieruchomości w działalności rolniczej, jak również w pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działek, które są objęte sprzedażą, a na których znajduje się infrastruktura wykorzystywana również w działalności gospodarczej, prowadzonej przez Państwa w budynku Rzeźni, tj. działka o numerze 2, na której zlokalizowany jest budynek rozdzielni oraz studnia, a także działka o numerze 3, na której znajduje się budynek hydroforni. Sprzedażą planują Państwo objąć również grunt (działka o numerze 6) o powierzchni około 0,8 ha, który w ewidencji gruntów i budynków został zakwalifikowany jako grunty rolne zabudowane oraz grunty orne. Na tym gruncie znajduje się budynek Rzeźni, w której prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie przetwarzania i konserwowania mięsa oraz produkcji wyrobów z mięsa. Nie wykluczają Państwo sytuacji, że do planowanej sprzedaży dojdzie po zaprzestaniu działalności produkcyjnej w Rzeźni i wtedy nie będą już Państwo prowadzili pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa mięsa.

Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT Spółka uzyskując dochód ze sprzedaży posiadanych nieruchomości, wchodzących w skład Gospodarstwa Rolnego B, tj. Fermy B, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych oraz jako grunty orne wraz z posadowionymi na nich budynkami będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT, a z dochodu uzyskanego ze sprzedaży działki na której znajduje się budynek Rzeźni Spółka nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości nie można w pełni zgodzić się z Państwa stanowiskiem, wskazującym, że w zakresie wszystkich wskazanych przez Państwa nieruchomości wchodzących w skład Fermy B, a będących przedmiotem planowanej sprzedaży spełnione zostaną warunki do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Jak bowiem wskazali Państwo we wniosku, studnia (działka o numerze 2) oraz budynek hydroforni (działka o numerze 3), które z uwagi na pełnione funkcje, tj. zasilanie w wodę oraz energię elektryczną Spółki w lokalizacji B (…), są wykorzystywane również w działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w budynku Rzeźni.

Tym samym, w odniesieniu do ww. nieruchomości gruntowych oraz posadowionych na nich nieruchomości budynkowych nie zostaną spełnione wszystkie wymienione przesłanki, pozwalające na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. W związku z powyższym, dochód uzyskany z ich zbycia nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Z przedmiotowego zwolnienia będzie natomiast korzystać dochód uzyskany ze zbycia pozostałych nieruchomości gruntowych wchodzących w skład Fermy B, tj. działek (nieruchomości gruntowych) wraz z posadowionymi na nich budynkami, bowiem w przypadku ww. nieruchomości zostaną spełnione wymagane ustawą warunki oraz ich sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Zauważyć przy tym trzeba, że ze złożonego wniosku nie wynika, aby ww. nieruchomości (poza działkami 2 oraz 3) po zaprzestaniu przez Państwa z końcem 2021 r. prowadzenia działalności rolniczej w Fermie B, wykorzystywane były na cele działalności nierolniczej.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT dochodu uzyskanego ze sprzedaży gruntu o numerze 6 wraz z posadowionymi na nim budynkami, w związku z wykorzystywaniem go na cele prowadzenia działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, tj. działalności polegającej na przetwarzaniu i konserwowaniu mięsa oraz produkcji wyrobów z mięsa, należy zgodzić się z Państwem, że dochód ten nie będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku wskazali bowiem Państwo, że w budynku Rzeźni, zlokalizowanym na gruncie o numerze 6 prowadzą Państwo działalność operacyjną w zakresie przetwarzania i konserwowania mięsa oraz produkcji wyrobów z mięsa. Nie zostaną więc spełnione wszystkie wymienione przesłanki pozwalające na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, bowiem nieruchomość ta została zajęta na prowadzenie działalności innej niż rolnicza. W związku z powyższym, dochód uzyskany ze zbycia działki o numerze 6 wraz z posadowionymi na niej budynkami, nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Jednocześnie dodać należy, że zwolnieniu z opodatkowania podlega wyłącznie dochód ze sprzedaży nieruchomości w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, co zarazem oznacza, że zwolnieniem nie są objęte dochody ze sprzedaży wskazanej we wniosku infrastruktury związanej z nieruchomościami podlegającymi sprzedaży, stanowiącymi odrębne środki trwałe lub wyposażenie.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, dochodów uzyskanych ze sprzedaży posiadanych przez Państwa nieruchomości wchodzących w skład Gospodarstwa Rolnego B, w części dotyczącej dochodów uzyskanych ze sprzedaży:

-nieruchomości gruntowych nr 2 oraz 3 wraz ze znajdującymi się na nich budynkami – jest nieprawidłowe

-pozostałych nieruchomości wchodzących w skład Fermy B – jest prawidłowe,

-nieruchomości gruntowej nr 6 wraz ze znajdującymi się na niej budynkami – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które ą przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00